تاريخ انتشار: 19 بهمن 1394 ساعت 14:22:22
عوامل سلامت

وعده های غذایی:
امام رضا (سلام الله علیه) مي‌فرمايد: در جسم انسان رگي به نام رگ «عشاء» وجود دارد كه چنانچه شخص شام نخورد آن رگ تا صبح وي را نفرين كند و گويد: خدا تو را گرسنه و تشنه كند، چنان‌كه مرا گرسنه و تشنه كردي، پس هيچ يك از شما شام خوردن را ترك نكند، هرچند به لقمه‌اي از نان يا جرعه‌اي از آب باشد.
آداب نوشیدن:
امام كاظم (سلام الله علیه) در مورد "شكسته نبودن محل نوشيدن" مي‌فرمايد: از جاي شكسته ظرف آب ننوشيد، چرا كه قرارگاه شيطان (آلودگي) است؛ آشاميدن آب را با بِسمِ الله بياغازيد و با الحَمْدُ لله پايان دهيد.
گردآوری خرده های غذا:
رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:هركس ريزه‌هاي سفره را بخورد خدا او را بيامرزد. همچنین آن حضرت به اميرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: غذايي را كه در سفره‌ات مي‌ريزد بخور، چرا كه فقر را از تو دور كند و آن مهريه حورالعين است و هركس آن را بخورد قلبش سرشار از علم و حلم و ايمان و نور شود.

سیرۀ پیامبر در خوردن و آشامیدن:
اميرمؤمنان (سلام الله علیه) مي‌فرمايد: براي پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) غذايي آوردند. آن حضرت انگشت خود را در آن فرو برد و چون ديد داغ است فرمود: بگذاريد سرد شود كه بركتش بيشتر است؛ خدا غذاي داغ به ما نداده است. همچنین آن حضرت هنگام آب نوشيدن در ظرف آب تنفس نمي‌كرد و هنگام تنفس ظرف را از دهانش دور مي‌كرد.

(جرعه ای از کتاب « مفاتیح الحیات » نوشتۀ عالم بزرگوار آیت الله جوادی آملی)

  تعداد بازديدها: 1268
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=69967
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.