تاريخ انتشار: 28 آبان 1394 ساعت 10:28:25
اختصاصی/تدبّر در قرآن (51)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس پنجاه به تاریخ:28آبان94

::قرار چهل روزه : ترک غیبت

::قرار روز : السلام علیک یا قمر بنی هاشم (ع)

::هدیه به : حضرت عباس علیه السلام

::تدبر در سوره مبارکه : بلد/بخش چهارم

فضای سخن و جهت هدایتی سوره:

 فضای سخن: در این سوره سخن از انسان هایی است که مال و ثروت خویش را بیهوده صرف می کنند و نسبت به بردگان و گرسنگان و خاک نشینان بی توجه‌اند.

جهت هدایتی: مطالعه سیاق اول و دوم در کنار هم مخاطب را به تقابل دو مفهوم رهنمون می‌سازد: صرف بیهوده مال و ثروت و افتخار به آن؛ صرف مال و ثروت در مسیر انفاق و دست گیری از افتادگان. توجه به همین تقابل، جهت هدایتی سوره را مشخص می سازد: «دعوت هشدارآمیز انسان به صرف مال برای عبور از گردنه انفاق و رسیدن به سعادت جاودان آخرت: انسانِ غافل از خدا و قیامت، مال خویش را هدر می دهد و به آن افتخار می ­کند. مال دنیا سرمایه او برای عبور از گردنه انفاق و رسیدن به سعادت جاویدان آخرت است».

فضیلت سوره:

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر كس در نمازهای واجب خود سوره بلد را قرائت كند در دنیا به صالح بودن معروف می شود و در آخرت به اینكه نزد خداوند جایگاهی ویژه دارد شهرت می یابد و در روز قیامت از همراهان پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم و شهیدان و صالحان خواهد بود.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نیز فرموده اند: هر كس سوره بلد را قرائت نماید خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن می دارد. و از گردنه های سخت سفر آخرت نجات می یابد.

آثار و بركات سوره:

1) ایمنی نوزاد

هر كس این سوره را بنویسد و بر طفل یا نوزادی كه تازه به دنیا آمده بیاویزد از چیزهایی كه كودكان به آن دچار می شوند ایمنی می یابد. و از گریه زیاد بچه ها نجات می بخشد.

2) درمان بیماری های تنفسی

امام صادق علیه السلام می فرمایند: ... و اگر آب نوشته سوره بلد را استنشاق كند و با بینی بالا بكشد دردهای مجرای تنفسی را بهبود می بخشد.

محتوای سوره:

این سوره در عین كوتاهی، حقایق بزرگی را دربردارد:

1. در قسمت اول این سوره بعد از ذكر سوگندهای پرمعنایی اشاره به این حقیقت شده كه زندگی انسان در عالم دنیا همواره توام با مشكلات و رنج است. تا از یكسو خود را برای رفتن به جنگ مشكلات آماده سازد و از سوی دیگر انتظار آرامش و آسودگی مطلق را در این جهان از سر بیرون كند، آرامش مطلق تنها در زندگی آخرت امكان پذیر است و بس.

2. در بخش دیگری از این سوره قسمتی از مهمترین نعمتهای الهی را بر انسان می شمرد و سپس به ناسپاسی او در مقابل این نعمتها اشاره می كند.

3. در آخرین بخش این سوره مردم را به دو گروه" أصحاب المیمنة" و "أصحاب المشئمة" تقسیم كرده و گوشه ای از صفات اعمال گروه اول(مؤمنان صالح) و سپس سرنوشت آنها را بیان می كند و بعد به نقطه مقابل آنها یعنی كافران و مجرمان و سرنوشت آنها می پردازد.

تعبیر آیات سوره بسیار قاطع و كوبنده، جمله بندی ها كوتاه و پرطنین و الفاظ بسیار مؤثر و گویاست و شكل آیات و محتوا نشان می دهد كه این سوره از سوره های"مكی" است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان

  تعداد بازديدها: 5253
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=68431
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.