تاريخ انتشار: 20 آبان 1394 ساعت 14:47:26
اختصاصی/تدبّر در قرآن (47)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس چهل و هفتم به تاریخ:20آبان94

::قرار چهل روزه : ترک غیبت

::قرار روز : السلام علیک یا رقیه بنت الحسین (س)

::هدیه به : حضرت رقیه(س)

::تدبر در سوره مبارکه : شمس/بخش سوم

سیر هدایتی سوره:

مردم با معجزه­ا ی آشکار از سوی خدای متعالی مواجه‌اند و فرستاده خدا یعنی رسول اکرم (ص) آنان را به تبعیت از آن فرا می­ خواند، اما پذیرش این امر و تن دادن به آن برای کسانی که نفس خود را تزکیه نکرده ­اند، سخت است، زیرا هم باید از دلبستگی های اعتقادی خود دست بردارند و هم خواسته­ های نفس را کنترل کرده، تحت تربیت قرار دهند؛ از این روست که  طغیان پیشه کرده، آیات روشن خدا را انکار می­ کنند.

این سوره مبارکه، ابتدا با ذکر یازده قسم، مخاطب را آماده می­ سازد که تمامی این قسم ها با توجه به عظمت مقسم علیه و جنبه­ ای که در آن لحاظ شده، با تأکید بر سخن اصلی در ارتباط هستند.

پس از ذکر این قسم ها، در دو جمله تفهیم می ­کند که فلاح و رستگاری در گرو تزکیه نفس، و ناکامی و خسارت، محصول آلوده ­سازی آن است.

بعد از تأکید بر این سخن مهم، عاقبت قوم ثمود را بیان می­ کند؛ همانان که همچون مخاطبان سوره با نشانه روشن خدای متعالی مواجه بودند، ولی تحت تأثیر طغیان نفس، بدبختی و هلاکت و خسران را برای خود رقم زدند و عذاب سخت الهی را به جان خریدند.

جهت هدایتی سوره :تهدید نسبت به طغیانگری برخاسته از دسّ نفس(دفن آینه الهی نفس زیر غبار گناه)

اگر انسان گرفتار دسّ نفس شود، خسارت می­بیند و ناکام می­ماند؛ مانند قوم ثمود که دسّ نفس، آنان را به طغیان کشید و حق آشکار الهی را تکذیب کردند و نابود شدند.     

فضیلت سوره:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در فضیلت این سوره فرموده اند: هر كس سوره  شمس را قرائت نماید مانند آن است كه به اندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده است صدقه داده است.

امام جعفر صادق علیه السلام فرموده است: هر كس سوره شمس را قرائت كند در روز قیامت تمامی اعضای بدن او و اشیای كنار او به سود او گواهی می دهند و خداوند می فرماید: شهادت شما در مورد بنده ام می پذیرم و به او پاداش می دهم او را تا بهشت همراهی كنید تا هر آنچه كه دوست دارد برگزیند نعمت های بهشتی بر او گوارا باشد.

رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به اصحاب و یارانشان سفارش می كردند تا در نمازهای مختلف سوره شمس را قرائت نمایند.

آثار و بركات سوره:

1) موفقیت در هر كار

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: هر كس كه كم توفیق است، در قرائت سوره شمس مداومت ورزد زیرا خداوند او را به هر سو كه رو كند موفق می دارد و این كار موجب تقویت حافظه و مقبولیت و بلندی جایگاه نزد مردم می شود و منفعت های زیاد دیگری در آن نهفته است.

امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده اند: برای كسی كه كم روزی و كم توفیق است و زیاد در كارش خسارت و زیان می بیند و در كارش حسرت و افسوس زیاد دارد پسندیده است كه بر قرائت سوره شمس مداومت ورزد زیرا موجب افزایش روزی و توفیق او می شود و هر كس این سوره را بنویسد و با آب شسته آن را بنوشد اگر دچار اضطراب است آرامش می یابد.

2) رفع اضطراب و بیماری تنفسی

نوشیدن آب شسته شده سوره شمس برای رفع اضطراب و بیماری تنفسی خوب است.

ختم مجرب:

سه روز وقت طلوع آفتاب (چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه) به سجده رود و سه بار این سوره را بخواند و چون به «فالهمها» برسد حاجت خود را از دل بگذراند.برای دفع دشمن نیز چنین کند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان

  تعداد بازديدها: 5068
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=68276
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.