تاريخ انتشار: 10 آبان 1394 ساعت 21:18:06
افغانستان زیر ذره بین داعش

نیروهای اطلاعاتی افغانستان اکنون دیگر تردیدی ندارند که داعش در افغانستان با عراق و سوریه ارتباط دارد و مرکزیت داعش، آنان را کنترل می کند.

جماران، شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد: گروه داعش ولایت «ننگرهار» را مرکز عمده فعالیت خود در در افغانستان قرار داده است، اما در عین حال در 25 استان این کشور نیز حضور دارد.

گروه تروریستی داعش روز گذشته با شلیک موشک، مسجدی در ننگرهار افغانستان را هدف قرار داد که بر اثر آن 6 نمازگزار کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند.

فرماندار شهرستان «اچین» از توابع ننگرهار به خبرنگاران گفت داعش 6 موشک دیگر نیز در این شهرستان به نزدیکی پایگاه های نیروهای افغان، شلیک کرده است.

بر اساس برخی گزارش ها، شبکه های تلفن همراه در بیشتر شهرستان های ننگرهار تخریب شده و دسترسی اطلاعاتی به شهرستان اچین از طریق وسایل ارتباطی میسر نیست.

ننگرهار در مرز پاکستان قرار دارد و داعش این استان را مرکز اصلی فعالیت های خود در افغانستان قرار داده است. نیروهای این گروه تروریستی در چند شهرستان «ننگرهار» حضور دارند و بیشترین حمله های آنان به نیروهای امنیتی افغانستان در همین استان صورت می گیرد. منابع افغان می گویند که عملیات نظامی برای باز پس گیری مناطقی از داعش در جریان است.

عناصر وابسته به گروه داعش تاکنون چند بار در استان شرقی ننگرهار در مرز پاکستان با نیروهای دولتی و طالبان جنگیده اند.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان گفته است که گروه های تروریستی از جمله داعش قصد دارند از افغانستان برای رسیدن به اهداف اصلی خود شامل چین، ازبکستان، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه استفاده کنند.

«حنیف اتمر» افزوده است که نیروهای اطلاعاتی افغانستان اکنون دیگر تردیدی ندارند که داعش در افغانستان با عراق و سوریه ارتباط دارد و مرکزیت داعش، آنان را کنترل می کند.

اتمر گفت القاعده به افغانستان بازگشته و داعش نیز یک تهدید جدی را ایجاد کرده است.

به گفته وی، اگر مشکل طالبان از طریق مبارزه با تروریسم و یا از راه مصالحه حل نشود، عناصر داعش نیز رشد خواهند کرد.

عناصر داعش می گویند سرزمین های بیشتری را از سلطه طالبان در شمال شرق افغانستان خارج کرده و خودشان تصرف کرده اند. داعش همچنین به جذب نیرو از میان کودکان افغان روی آورده است.

شستشوی مغزی نسل جدیدی از کودکان افغان در غرب ولایت «کونار» افغانستان آغاز شده است. مردانی که طرز استفاده از سلاح را به کودکان آموزش می دهند، به گروه داعش سوگند وفاداری یاد کرده اند.

یکی از اعضای داعش می گوید شمار زیادی جنگجو در سراسر این ولایت دیده می شود. عناصر خارجی بسیاری از عربستان و اروپا آمده اند و اینجا حضور دارند، اما نمی توانند مستقیماً با شما گفتگو کنند.

به نظر می رسد داعش قصد دارد سلطه خود را در این مناطق حفظ کند، زیرا کودکانی که داعش به آنها آموزش نظامی می دهد، بسیار خردسال هستند. به گفته داعش، اکنون نوجوانان 13 تا 17 ساله افغان حاضرند تا به بمب گذار انتحاری تبدیل شوند.

از سوی دیگر، نیروهای طالبان از قلمرو خود نه تنها در مقابل ارتش افغانستان، بلکه در برابر مهاجمان مسلح داعش حفاظت می کنند.

سازمان ملل متحد نیز در هفتادمین نشست های مجمع عمومی این سازمان گزارشی از حضور داعش در افغانستان منتشر کرد و اعلام کرد که این گروه برای حضور منسجم در افغانستان، پس از عراق و سوریه آماده شده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز حدود یک ماه پیش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که گروه تروریستی داعش 106 منزل مسکونی عضو گروه طالبان را در ننگرهار آتش زده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان افزوده است که خانه های مسکونی افراد طالبان به علت اینکه صاحبان آن ها با گروه طالبان همکاری می کنند، از سوی گروه داعش به آتش کشیده شده است.

بزرگترین دشمن داعش در این منطقه اکنون طالبان افغانستان است.

  تعداد بازديدها: 1356
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=68053
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.