تاريخ انتشار: 10 آبان 1394 ساعت 01:28:09
چتر گسترده حرم امام و عزاداری های امسال محرم

جماران: ارزش های دینی، ملی و تاریخی از مهم ترین عوامل حفظ انسجام و وحدت ملی در هر جامعه ای هستند؛ این ارزش ها معمولا در قالب نمادهایی در زندگی روزمره ما جاری بوده و حضورشان حس می شود.

یکی از مخاطبان جماران با ارسال نامه ای ضمن بیان مطلب فوق افزوده است: از جمله این ارزش ها، قیام عاشوراست که مردم هر ساله با نصب بیرق های حسینی در کوی و برزن و راه افتادن دسته ها و هیأت های عزاداری به پاسداشت آن پرداخته و با سرور و سالار شهیدان تجدید میثاق می کنند.

انقلاب اسلامی یکی از نقاط عطف تاریخی ما نیز تا حد بالایی متأثر از فرهنگ و نگاه عاشورایی بود که در ذهن و ضمیر جامعه ما نهادینه شده است؛ دفاع از مظلوم، مقابله با ظلم و ظالمان و فداکاری در راه آرمانها از اصول مهمی است که ملت ما با تأسی از اباعبدالله الحسین(ع) در دوره های مختلف تاریخ و خصوصا از هنگام آغاز نهضت اسلامی، پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و تا امروز، اهتمام و توجه خود به آنها را نشان داده اند.

با استقرار نظام اسلامی و ترویج ارزشهای دینی ملت ایران یکی از آفاتی که می تواند در این مسیر به عنوان تهدید مطرح باشد، مصادره ارزش های دینی و منحصر کردن آنها به گروه و دسته هایی خاص و محدود است.

متأسفانه باید گفت در سالهای اخیر محافل و مجالس مذهبی و رسانه های نزدیک به نظام، دچار این آفت شده و وقتی برنامه های سخنرانی و وعظ را در آنها می بینیم در کمال تعجب، معمولا چند اسم ثابت و محدود را می بینیم که اکثرشان هم به یک جناح سیاسی خاص تمایل دارند! گویی تمام دستگاه عزاداری امام حسین(ع) از ابتدا تا الان در این عده خلاصه شده و تفکر دیگری حق ندارد برداشت و درک خود از قیام عاشورا بیان کند.

گرچه در این میان استثنائاتی هم بوده است که توجه به آن می تواند برای سایر هیأت ها و مجموعه های دینی الگو باشد؛ به عنوان نمونه حرم مطهر امام در ایام محرم مانند بقیه ایام سال فضا را برای تمام سلایق و دیدگاهها فراهم کرد تا در صورت تمایل مراسم خود را در کنار مزار امامی که وحدت را رمز پیروزی می دانست برگزار کنند.

نگاهی به عکس های مراسم مختلف حرم امام نشان می دهد که علاوه بر سخنرانی چند نفر از رجال کشور که دارای سلایق مختلف بوده اند، در ایام پیش از تاسوعا و عاشورا نیز هیأت ها و سخنرانان  مختلف مذهبی در آزادی کامل و با بهره مندی از امکانات حرم به برگزاری مراسم دعا و عزاداری خود پرداختند؛ گرچه برخی از آنها در امور سیاسی، به زعم خود اختلاف نظر قابل ملاحظه ای با بیت گرامی امام و مسئولان حرم مطهر داشته باند و منتقد آنان محسوب شوند.

این روزها فرصتی است که عظمت پرچم حسینی را درک کنیم و توجه کنیم که از رموز ماندگاری نهضت عاشورا اعتقاد و عشق تمام انسانهای آزاده ای بوده است که دل در گرو ارزشهای انسانی آن داشته اند.

چه خوب می شود اگر سایر مجامع که مزیّن، مفتخر و منتسب به نام حسین(ع) هستند نیز این وسعت نظر و تحمل را داشته باشند و از بیت امام بیاموزند که می توان ارزشهای دینی و ملی را تبدیل به نقطه وحدت و کانون اجتماع تمام تفکراتی کرد که در چارچوب فرهنگی دینی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران می اندیشند و عمل می کنند.

  تعداد بازديدها: 1138
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=68034
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.