تاريخ انتشار: 16 مهر 1394 ساعت 10:26:57
حملات روسیه در سوریه چه پیامدی برای ایران دارد؟

همکاری های اطلاعاتی و نظامی ایران و روسیه در جریان حمله علیه مواضع تروریست ها در سوریه ادامه دارد و این موضوع به تقویت نقش بین المللی تهران - مسکو خواهد انجامید.

سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه نظامی و دیپلماتیک ایرانی که نخواستند نام شان فاش شود از اهداف روسیه در سوریه و فراتر از آن پس از حملات نظامی اخیر نوشته  و این موضوع را مورد ارزیابی قرار داده است.

به گزارش خرداد، سایت تحیلی "المانیتور" به نقل از یک منبع رسمی ایرانی در پاسخ به پرسش درباره مداخله نظامی روسیه در سوریه می نویسد:"این تصمیم آسانی نبوده است. روس ها می دانند که اگر اکنون دست به کار نشوند جنگ بعدی می تواند در درون مرزهای آنان باشد. این موضوع پیش از آن که مربوط به سوریه باشد به منافع ملی روسیه مربوط می شود. در نتیجه، تصمیم روسیه آغاز یک جنگ پیشگیرانه بوده است."

این سایت تحلیلی در ادامه اشاره کرده که حملات روسیه علیه مواضع تروریست ها در خاک سوریه می تواند آغازگر دوران تازه ای از همکاری کشورهایی چون ایران با مسکو برای تقویت نقش بین المللی آن کشورها باشد.

المانیتور اشاره می کند که سال هاست که مسکو متحد دیرینه سوریه در خاورمیانه است. این سایت اشاره می کند که مسکو هر کاری را برای حفظ موقعیت تاریخی خود در سوریه انجام می دهد چرا که آن کشور آخرین سنگر روس ها در آب های گرم دریای مدیترانه هستند.

این سایت در ادامه اشاره می کند که بحران سوریه سبب نزدیکی بیش تر ایران و روسیه به یکدیگر شده و در این باره می نویسد:"روسیه و ایران پیش تر تا این اندازه متحد یکدیگر نبودند. آنان منافع، متحدان و رقبای مشترکی داشتند با این حال، این موضوع لزوما بدان معنا نیست که منافع کاملا مشترکی داشتند. در مورد سوریه اما آنان منافع کاملا یکسانی دارند و در راستای حفظ دولت سوریه در قدرت تلاش می کنند.

منبع نظامی ایرانی که نخواسته نامش فاش شود در بخش دیگری از گفت و گوی خود با "المانیتور" می گوید:"روسیه و ایران به طور نزدیک با یکدیگر برای مبارزه علیه تروریسم در سوریه همکاری دارند. همزمان هر یک از طرفین مسیر خود را برای دستیابی به اهداف شان می پیمایند. همکاری ها در سطح اطلاعاتی نیز انجام می شوند و جزئیات مرتبط با اهداف تروریست ها در هر زمانی که مورد نیاز باشد مورد تبادل قرار می گیرند. ارتش سوریه و متحدان آن با استفاده از حملات هوایی روسیه در عرصه نبرد زمینی پیشرفت های قابل توجهی را داشته اند."

این منبع نظامی اشاره کرده که برای چهار سال ارتش سوریه به همراه دوستانش به خصوص نیروهای حزب الله جنگیده است. این منبع می افزاید:"ارتش سوریه نشان داده که از قابلیت برخوردار است و دولت سوریه کارآمدی خود را حفظ کرده است. این در حالیست که حامیان تروریست ها هنوز هم در حال حمایت مالی و نظامی آنان هستند. ارتش سوریه به طور قطع نیازمند حمایت دوستان خود است. روسیه به حملات نظامی هوایی خود باعث به روز رسانی مبارزه علیه تروریسم شد."

المانیتور در ادامه اشاره می کند که سید "حسن نصرالله" رهبر حزب الله لبنان نیز در مصاحبه اخیر خود با شبکه تلویزیونی "المنار" نقش روسیه در سوریه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار کرد که حملات انجام شده باعث حصول نتیجه ای مناسب در مبارزه علیه مداخلات کشورهای خارجی خواهند شد.

المانیتور اشاره می کند اکنون وضعیت درباره کشور "چین" کمی مبهم است چرا که دوستی خود را با ایران ، روسیه و سوریه ادامه داده اما هنوز تصمیم به حضور مستقیم و همه جانبه در نبرد علیه تروریست ها در سوریه نگرفته است. المانیتور اشاره می کند که روابط خوب چین و روسیه با اسرائیل نیز یکی دیگر از موانع موجود در مسیر گسترش همکاری های حزب الله و ایران با طرفین دیگر در زمینه مبارزه علیه مخالفان دولت در سوریه است.

المانیتور در ادامه گزارش به نقل از یک منبع سیاسی آگاه لبنانی که نخواسته نامش فاش شود گفته که در نهایت اقدامات روسیه سبب پیروزی نهایی در جنگ نخواهد شد بلکه موفقیت های موضعی خواهند بود. او در این باره می گوید:"تجربه امریکا در سوریه، جنگ های اسرائیل در 10 سال گذشته در لبنان و غزه و حملات هوایی نیروهای سعودی علیه مواضع حوثی ها در یمن همگی نشان می دهند که دستیابی به موفقیت نهایی با صرف تکیه بر حملات نظامی هوایی امکان پذیر نیست." با این حال، این منبع خاطر نشان کرده که هدف اصلی روسیه در سوریه پیروزی قاطع است و اقدامات اخیر باعث تقویت موضع بین المللی روسیه و دوستان آن کشور از جمله ایران خواهد شد.

  تعداد بازديدها: 1344
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=67453
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.