تاريخ انتشار: 06 مرداد 1394 ساعت 21:08:57
منافقان زمان پیامبر(ص) تفاوتی با منافقان عصر امروز ندارند

افرادی مثل پاستور و ادیسون که با کشفیات و اختراعات خود خدمات تاریخی به انسان و بشریت کردند نیز به همین شکل اگر در کارشان نیت الهی و خدمت رسانی به بندگان خدا بوده باشد به نظر نمی رسد که مشمول پاداش الهی نشوند ...
به گزارش شیعه آنلاین، حضرت آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مدرسه حجتیه قم برگزار می‌شود نفاق را عنصری ثابت دانست که در تمام اعصار و قرون در مقابل حق مطلق وجود داشته است.

حضرت آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مدرسه حجتیه قم در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود با اشاره به آیه شریفه قَدْ یَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِینَ مِنْکُمْ وَالْقَائِلِینَ لإخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَیْنَا وَلا یَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلا قَلِیلا سوره احزاب گفت: خداوند برای گروهی از یاران حضرت در این جنگ که در واقع منافق بودند هفت ویژگی را بر می شمرد.

معظم له افزود: نخستین ویژگی که برای این منافقین ذکر شده این است که این افراد دیگران را به ترک جنگ تشویق می کردند که در زمان جنگ یک خیانت بزرگ و نابخشودنی است.

معظم له بیان کرد: ویژگی سوم این گروه منافق که در دو آیه 18 و 19 احزاب بیان شده این بود که این گروه به شدت به شکست سپاه اسلام و دیدن نقاط بد و ضعف در این لشکر حریص بودند.

ایشان گفت: از دیگر خصوصیات این منافقان این بود که آنها در سخت ترین شرایط جنگ میدان جنگ را خالی کردند و فرار کردند؛ نکته دوم این منافقان که همیشه هم وجود داشته و دارند این بود که آنها علاقه ای برای حضور در جبهه ها و دفاع از اسلام و دفاع در میدان جنگ نداشتند.

معظم له خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی های منافقان این بود که آنها به شدت از حضور جنگ حراس داشتند و میدان جنگ را بیشتر با خانه عروس اشتباه می گرفتند و فکر می کردند در این میدان فقط فتح و غنیمت است، ولی با جنگ میانه ای نداشتند و نمی خواستند جان خود را به خطر بیاندازند.

ایشان بیان کرد: از دیگر ویژگی های بسیار بد این منافقان که در این دو آیه آمده این بود که آنها زبان بسیار تیز و تندی علیه سپاهیان مسلمان داشتند و پس از فتح با زبان تیز خود به دنبال غنایم جنگی بودند؛ قرآن دیگر صفت این منافقان را حریص بود به مال دنیا و غنایم جنگی ذکر کرده است.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: آنها در قلب شان به خدا ایمان نیاورده بودند و این مطلب را قرآن به روشنی بیان می کند؛ در حالی که خداوند متعال تنها عملی را از بندگان می پذیرد که در آن اخلاص و نیت خالص وجود داشته باشد نه اینکه به ظاهر کسی این کار را انجام دهد.

ایشان گفت: افرادی مثل پاستور و ادیسون که با کشفیات و اختراعات خود خدمات تاریخی به انسان و بشریت کردند نیز به همین شکل اگر در کارشان نیت الهی و خدمت رسانی به بندگان خدا بوده باشد به نظر نمی رسد که مشمول پاداش الهی نشوند، ولی اگر برای خوشامد پادشاهان و یا سیطره علمی و مالی بر دیگران کار کرده باشند هیچ نفعی از این کار خود نمی برند.

معظم له با اشاره به عالم گیر بودن خورشید اسلام و قرآن گفت: اسلام و قرآن برای همه اعصار و قرون است و همه را در بر می گیرد و خطاب قرآن در این آیات نسبت به منافقان قطعا همه ادوار عالم به خصوص در شرایط خاص حاضر را در بر می گیرد و منافقان این عصر نیز همان خصوصیات منافقان عصر پیامبر را داشتند زیرا یک کلیت در مقابل آنها صدق می کند که دل آنها با زبان و اعتقادشان یکی نیست.

ایشان با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)، گفت: حضرت فرمودند: که انسان ها را باید در شرایط خاص شناخت؛ وقتی که همه شرایط خوب و عادی است همه خوب هستند ولی انسان و دوست واقعی را زمانی باید شناخت که شرایط برای تو تغییر کند و در آن شرایط است که باید این شخص را شناخت.

معظم له در پایان بیان کرد: از امام علی(ع)11 هزار خطبه، نامه یا کلمات قصار ثبت و ضبط شده است ولی همه اینها پس از رحلت پیامبر است و در زمان حضرت پیامبر ایشان هیچ نفرموده اند؛ دلیل آن هم این بود که ایشان رهبر و پیامبر بودند و آن حضرت در مقابل ایشان سخنی از خود نگفتند؛ حال این همه سخن گرانقدر و درهای گرانبها از چه کسی غیر از ایشان می توانست نقل شود هیچ کدام از صحابه چنین سخنان و این بعد از سخنوری و حکمت را نداشتند.

  تعداد بازديدها: 1962
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=65953
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.