تاريخ انتشار: 26 تير 1394 ساعت 16:46:33
عید فطر در کلام امام خمینی(س)

بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌فرمایند که فطر، روزی است که خداوند برای مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز آن، راه و روش خود را در مقابل دشمنان خونخوار اسلام بیابند.

به گزارش جماران؛ حضرت امام خمینی(ره) در بیاناتی که در سال‌های حیات خود داشته‌اند درباره عید فطر فرموده‌اند:

«عید شریف فطر عید است برای ضیافت‌الله، و عید شریف قربان عید است برای لقاءالله و آن عید که ضیافت‌الله است، مقدمه است برای لقاء الله» (صحیفه امام، ج‏18، ص 118)

«فطر، روزی است که خداوند تعالی برای مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز و خطابه‌‏های مناسب با هر عصر، راه و روش خود را در مقابل اسلام و مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند.» (صحیفه امام، ج‏3، ص 170)

«فطر امسال، عید حماسه و جنبش هرچه بیشتر تمام جناح‌های ملت ایران بود؛ روزی که رشد فکری و عملی ملت را به دنیا ثابت کرد و پوچ بودن تبلیغات پر دامنه مخالفین نهضت را ثابت نمود؛ پیوستگی تمام جناح‌ها را ثابت کرده خواستِ تمام ملت را که رفتن شاه و برچیده شدن بساط ظلم و چپاول مردم مسلمان است، با کمال صراحت اعلام نمود. مردم مسلمان ایران به دنبال برگزاری نماز عید، دست به عبادت ارزنده دیگری زدند که آن فریادهای کوبنده علیه دستگاه جبار و چپاولگر برای بپاداشتن حکومت عدل اسلام است که کوشش در این راه از اعظم عبادات است‏.» (صحیفه امام، ج‏3، ص 454)

«این ضیافت، همه‏‌اش ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا می‌‏کند. خداوند دعوت کرده است ما را به این‌که شما باید وارد بشوید در این میهمان‌خانه و این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست؛ ترک هواها، ترک خودی‌ها، ترک منیها، منیتها. این‌ها همه در این میهمانخانه است و ما باید حساب کنیم ببینیم که آیا وارد شدیم در این میهمانخانه یا اصلًا، وارد نشدیم، راهمان دادند به این ضیافتخانه یا نه؟... استفاده کردیم از این ضیافت الهی یا نه. شماها در فکر باشید که اگر از این ضیافت درست بیرون آمدید آن وقت عید دارید.

عید مال کسی است که در این ضیافت راه یافته باشد استفاده کرده باشد از این ضیافت. همان‌طوری که شهوات ظاهری را باید ترک بکند، از شهوات باطنی که بالاترین سد راه است برای انسان، باید از این‌ها جلوگیری کند. تمام این مفاسدی که در عالم حاصل می‌شود، برای این است که در این ضیافت وارد نشده‏‌اند یا اگر وارد شده‏‌اند استفاده نکرده‏‌اند. خطاب به همه مردم است، همه دعوت شدید به ضیافت اللَّه، همه مهمان خدا هستید و مهمانی به ترک است. اگر ذره‏ای هوای نفس در انسان باشد، این به مهمانی وارد نشده است یا اگر وارد شده است استفاده نکرده است.

تمام این جاروجنجال‌هایی که در دنیا می‌‏بینید برای این است که استفاده از این ضیافت نکرده‏‌اند، در این مهمانی وارد نشده‏‌اند، دعوت خدا را قبول نکرده‏‌اند. کوشش کنید که این دعوت را لبیک بگویید. ...اگر می‌‏بینید در دنیا جنگ و جدال است و در بین شما هم- خدای نخواسته- نمونه‌‏اش هست، بدانید که در این ضیافت وارد نشدید، ماه رمضان را ادراک نکردید. اقبال کرده است به شما ماه رمضان‏... اما شما او را ردش کردید ، پس زدید.»

(صحیفه امام، ج‏21، ص45 و 46)

  تعداد بازديدها: 2366
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=65830
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.