تاريخ انتشار: 24 تير 1394 ساعت 11:00:30
استفتائاتی از حضزت آیت الله موسوی اردبیلی در باب قطریه، کفاره و ...

پرسش: آيا فطريه روزه بر جنين داخل رحم مادر واجب است يا بر زني كه باردار است؟
پاسخ: جنين تا متولد نشده زکات فطره ندارد ولي زني که باردار است زکات فطره او بر کسي که زن به هنگام غروب شب عيد فطر، نان خور او محسوب مي‌شود، واجب است.

پرسش: من هر سال به دليل جهل نسبت به عذاب آن، چند روز از هر ماه رمضان را روزه نگرفته‌ام و هم اکنون نمي‌دانم کلاً چند روز روزه نگرفته‌ام و احتمالي هم در ذهنم وجود ندارد، وظيفه‎ام چيست؟
پاسخ: به هر مقدار که اطمينان داريد روزه نگرفته‌ايد، قضا و کفاره واجب است.

پرسش: با توجه به وجود دو الي چهار ميليون نفر بيمار بزرگسال مبتلا به ديابت نوع دو (مرض قند بزرگسالان) در كشور كه تقريباً يك دهم جمعيت بزرگسالان را تشكيل مي‌دهند و تعداد زيادي از اين افراد براي حفظ سلامتي به دليل نياز بدن به آب و توصيه پزشك، قادر به گرفتن روزه نمي‌باشند زيرا عدم مصرف آب كافي در بيماران ديابتي باعث تشديد بيماري و ايجاد عوارض جبران ناپذير در دراز مدت مي‌گردد واز سوي ديگر اغلب اين بيماران از اين كه نمي‎توانند روزه بگيرند، ناراحت هستند و مايلند كه روزه بگيرند، لذا با توجه به تعداد زياد اين گونه افراد آيا به عنوان مسائل مستحدثه مي‌توان نوع خاصي از روزه براي اين گونه افراد تعريف کرد تا آن‌ها بتوانند روزه بگيرند و فقط به عنوان ضرورت مجاز به نوشيدن آب باشند واز بقيه امور امساك كنند؟
پاسخ: چنانچه نخوردن آب و گرفتن روزه براي آن‌ها به تشخيص پزشک مورد اعتماد، ضرر معتدبه داشته باشد، روزه بر آن‌ها واجب نيست ولي مي‌توانند به مقدار لازم آب بنوشند و از ساير مفطرات امساک کنند، ان شاءالله مأجور خواهند بود.

پرسش: دو سال قبل پرداخت فديه روزه به عهده همسرم بوده است اكنون شك داريم كه فديه را پرداخته‎ايم يا نه. حكم ما چيست؟
پاسخ: بايد پرداخت شود، مگر آن كه ظاهر امر اداء فديه باشد، مثل آن كه در آن زمان شما و همسرتان افراد مقيّدی بوده‎ايد، ‌كه در اداء اين گونه واجبات سهل انگاری نمی‎كرده و تأخير نمی‎انداخته‎ايد.

پرسش: زنی كه شوهرش كفاره روزه او را سالها نداده است خودش هم درآمد نداشته است بعد از فوت شوهر بايد بدهد؟
پاسخ: بر شوهر لازم نيست كفاره روزه زن را بدهد و زن بايد در صورت تمكن مالی، كفاره روزه‎های خود را بپردازد.

  تعداد بازديدها: 1362
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=65800
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.