تاريخ انتشار: 14 تير 1394 ساعت 17:26:46
راه های مهیا شدن برای ورود به لیلة القدر

«ماه مبارک رمضان است و درهاى رحمت خداى تبارک و تعالى به روى همه گناهکاران باز است و شما تا دیر نشده است در این ماه رمضان خودتان را اصلاح کنید. ما همه باید خودمان را اصلاح کنیم؛ ما هیچ کداممان یک آدم حسابى نیستیم. پناه به خدا باید ببریم و خودمان را اصلاح کنیم.»(صحیفه امام، ج15، ص31)

حضرت امام خمینی(س) که امر  انسان سازی را بزرگترین  وظیفه و مأموریت خود می دید، در جایگاه معلم اخلاق و کسی که همه عمر را به تهذیب نفس پرداخته است، فرصت‌هائی نظیر ماه مبارک رمضان را هم در جهت خودسازی  و هم برای اصلاح حال دیگران مغتنم شمرده و در کنار سفارشات ارزنده ای که به شدت پایبند بدان بود و  پیش و بسیار بیش از دیگران خود بدان عمل می کرد، انذارها و هشدارهایش بیدارگر بود و انسان ساز و رفتارش بهترین الگو را به نمایش می گذاشت و این چنین بود که سخنش بر دل و جان می نشست و به صراط مستقیم بندگی رهنمون می ساخت، پس به جا است که شمه ای از حالات و گفتار ایشان در این باره آورده شود. یکی از اعضای دفتر حضرت امام، چنین نقل می کند:

 

" امام دگرگونی خاصی متناسب با این ماه مبارک(رمضان) در زندگی خود ایجاد می کردند، به گونه ای که این ماه را سراسر  به تلاوت قرآن مجید، دعا و انجام مستحبات مربوط به ماه رمضان سپری می کردند."  (حجةالاسلام آشتیانی، برداشتهائی از سیره امام خمینی، ج3،ص 90) 

 

و بر این اساس:

 

" سر این معنا که امام ملاقات‌های خودشان را در ماه مبارک رمضان تعطیل می کردند، این بود که بیشتر به دعا و قرآن و خلاصه به خودشان برسند." (مرحوم آیت الله توسلی، همان، ص89) 

 

و از آن جا که به باور عمیق ایشان: «ضیافت خدا در ماه رمضان یک شعبه‏ اش روزه است، ... و یک امر مهمش که مائده غیبى و آسمانى است قرآن است. شما دعوت شده ‏اید به مهمانى خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید. مهماندار شما، شما را وادار کرده است به اینکه روزه بگیرید. این راههایى که به دنیا باز است و شهوات است، اینها را سدش کنید تا مهیا بشوید براى لیلة القدر » (صحیفه امام، ج‏13، ص:30و31)

 

ورود به ضیافت الهی، روزه ماه رمضان با رعایت جوانب و الزامات آن، بهره گیری از مائده آسمانی قرآن،  بستن راه‌های شهوات و ترک خواهش‌های نفسانی و مهیا شدن برای فرصت لیلةالقدر که شب نزول قرآن است و قدر و منزلت آن از هزار ماه بیشتر است، و سنت‌های الهی در آن احیا  و سرنوشت انسان‌ها در آن تعیین می شود و طبیعی است که او این همه فرصت را قدر می داند و غنیمت می شمارد.

 

نقل می شود که :

 

«روزهای بلند و گرم فوق طاقت نجف را روزه می گرفتند ... و به گفته کارگر منزل از سینی غذای سحری گوئی چیزی خورده نمی شد، شاید فقط یک نصفه کتلت مثلا می خوردند» ( صدیقه مصطفوی _دخترامام _، برداشت‌هائی از سیره امام خمینی، ج3، 89) و این بستن دهان به روی خورد و خوراک و تنعمات این چنینی، در وقت افطار هم خود را نشان می دهد که در آن هوا و روزهای طولانی و آن سن و سال و داشتن ضعف بدنی و آن خورد و خوراک، تا نماز مغرب و عشا را با نوافل به جا نمی آوردند، افطار نمی کردند. یکی از یاران امام درنجف نقل می کنند:

 

«در ماه مبارک رمضان همانند سایر ماه ها، نماز ظهر و عصر را با امام در مسجد شیخ واقع در بازار حویش نجف، به جای می‏ آوردم ولی نماز مغرب و عشا را با حضرت آیت ‏اللّه‏ العظمی آقای سید عبدالعلی سبزواری می‏ خواندم زیرا حضرت امام(س) با آن کهولت سن و ضعف حتی در ایامی که ماه مبارک، مصادف با گرمای سوزان در روزهای بلند تابستان بود، مقیّد به انجام نافله مغرب و عشا بودند در حالی که ما با اینکه جوان بودیم و تاب مقاومت بیشتری داشتیم، مایل بودیم هر چه زودتر نماز مغرب و عشا را بدون نافله به اتمام برسانیم و به افطار برسیم.   (آیت الله سید مجتبی رودباری_صحیفه دل، مطالب و خاطرات مکتوب از شاگردان امام خمینی(س)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ص81و82. )

 

حال دعا  و تضرع امام خمینی(س) و توجه به قرآن در ماه رمضان را به فرصت دیگر می سپاریم و کلام را با امید بهره گیری بیشتر با فرازی از کتاب ارزشمند جهاد اکبر به پایان می بریم :

 

«قلب انسان مانند آینه صاف و روشن است، و بر اثر توجه فوق العاده به دنیا و کثرت معاصى کدر مى‏ شود؛ ولى اگر انسان لا اقل صوم را براى‏ حق تعالى خالص و بى‏ ریا انجام دهد (نمى‏ گویم عبادات دیگر خالص نباشد، همه عبادات لازم است خالص و بى‏ ریا انجام گیرد.) این عبادت را که اعراض از شهوات، اجتناب از لذات، و انقطاع از غیر خداست در این یک ماه بخوبى انجام دهد، شاید تفضل الهى شامل حال او شده آینه قلبش از سیاهى و کدورت زدوده گردد؛ و امید است که او را از عالم طبیعت و لذات دنیوى منحرف و منصرف سازد؛ و آن گاه که مى‏ خواهد وارد «شب قدر» شود، نورانیت‌هایى که در آن شب براى اولیا و مؤمنین حاصل مى‏ شود به دست آورد. و جزاى چنین روزه‏ اى خداست؛ چنانکه فرموده است: الصّوم لی و انا اجزى به. چیز دیگر نمى‏ تواند پاداش چنین روزه ‏اى باشد. جنات نعیم در مقابل روزه او بى ‏ارزش بوده نمى ‏تواند پاداش آن به حساب آید. ولى اگر بنا باشد که انسان به اسم روزه دهان را از مطعومات ببندد و به غیبت مردم باز کند و شب هاى ماه مبارک رمضان، که مجالس شب نشینى گرم و دایر بوده وقت و فرصت بیشترى است، با غیبت، تهمت و اهانت به مسلمانان به سحر انجامد، چیزى عاید او نمى‏ شود و اثرى بر آن مترتب نمى‏ گردد.» (جهاد اکبر، ص:43و 44)

منبع:جماران

  تعداد بازديدها: 1572
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=65670
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.