تاريخ انتشار: 11 تير 1394 ساعت 11:51:30
از دستگیری خطبای معروف کشور تا اشک های امام خمینی(ره) در شهادت اولین شهروند قمی

در دهه هشتم حیات پر بار خود به سر می برد، محضر بزرگانی چون آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و دیگر فحول اساتید حوزه قم را درک کرده است.

چندین بار توسط رژیم پهلوی دستگیر و زندانی شده است، نفس گرم او در مسجد اعظم و مسجد بالاسر هنوز در گوش مستمعان او طنین انداز است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق واعظ از مریدان امام خمینی(ره) پس از سالها وعظ و خطابه اکنون با کوله باری از تجربه و خاطره به علت کهولت سن دیگر قادر به ابراز آن خطابه های آتشین نیست.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در یک روز نسبتا گرم خردادی خاطرات تلخ و شیرین و تجربیات این پیشکسوت منبر و خطابه را به گفت و گو نشست.

* خود را معرفی کرده و اجمالی از سال های دوران تحصیل خود در حوزه را بیان کنید.

محمد صادقی واعظ، متولد 1317 هستم. در زمان حیات آیت الله العظمی بروجردی (ره) وارد حوزه علمیه قم شدم. ادبیات: (مغنی، سیوطی و..) را نزد محسن جهانگیری فرا گرفتم. مُطوّل را نزد مرحوم آقا شیخ مصطفی اعتمادی تلمّذ نموده و لمعتَین را نزد مرحوم آیت الله ستوده اراکی تعلیم دیدم. کفایتین را نزد آیت الله شیخ محمد باقر سلطانی و مرحوم مجاهدی که این دو در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) از اساتید مبرّز کفایۀ الاصول بودند. خارج فقه و خارج اصول را نیز نزد حضرت آیت الله بروجردی شاگردی کردم.

زمانی که درس مرحوم آیت الله العظمی بروجردی می رفتم، آن را تقریر کرده، به معظم له تقدیم نمودم. وقتی خواستم مرخص شوم، به من گفتند: مطلب را خوب درک کردی؛ بعد 15 یا 20 تومان به عنوان جایزه به من دادند.

مرحوم علامه طباطبایی (ره) در مدرسه آیت الله حجت (ره) فلسفه تدریس می کردند و بنده نیز در درس ایشان شرکت داشتم. در بحث فلسفه، شاگردان معدودی داشتند و بنده منظومه حکمت را نزد ایشان فرا گرفتم. البته در درس تفسیر علامه نیز حضور داشتم. لازم است عنوان کنم کتاب قوانین الاصول را نزد امام موسی صدر تلمّذ نمودم.

* با توجه به تجربه ده ها سال تبلیغ، اهل منبر و خطابه چگونه پا در این عرصه بگذارند؟

اولین قدم اهل منبر و مبلّغ این است استاد داشته باشند و با راهنمایی استاد در این مسیر قدم نهند؛ ضمن این که باید از مقدمات علوم نیز برخوردار باشند.

در مرحلۀ بعد شیوه وارد شدن به مباحث و خارج شدن و ذکر مصیبت را به نحو شایسته انجام دهند این موارد هم حتماً نیازمند راهنمایی‌های استاد است. [واعظ شهیر حرم /خطبای معروف /محمد صادق واعظ/ گفت و گو /امام خمینی(ره)]

قبل از انقلاب در عرصۀ منبر، بالاتر از مرحوم فلسفی کسی نبود. آن مرحوم در سخنرانی ید طولایی داشت؛ هرچند راشد یزدی نیز منبریِ خوبی بودند، مرحوم فلسفی در مباحث خود نمایشی از موضوعات را ارئه می داد؛ موضوع، شاهد مثال، داستان تاریخی و....، تاریخ

  تعداد بازديدها: 1755
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=65620
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.