تاريخ انتشار: 12 فروردين 1394 ساعت 12:22:15
سید هادی خامنه ای: یک اقلیت از ابتدا با جمهوریت نظام، مخالف بودند و پیوسته دیدگاه خود را تبلیغ کرده و می کنند

پایگاه اطلاع رسانی جماران - زهرا رضایی: 

جایگاه برجسته فکری و عملی حضرت امام خمینی(س)، در تحولات اجتماعی نیم قرن اخیر ایران بر کسی پوشیده نیست. در همین راستا، اساس طراحی ساختار سیاسی مبتنی بر اسلامیت و جمهوریت را بایستی نقطه عطف تحولات تاریخی کشور دانست. بدون شک اندیشه سیاسی امام که از نگاه فقاهتی ایشان ریشه دارد بانی این ساختار گردید. ساختاری که با فاصله زمانی بسیار اندک از پیروزی انقلاب اسلامی در معرض رای ملت قرار گرفت و مردم ایران با رای قاطع 98 درصدی خود به آن، موجب تثبیت آن شدند. پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به مناسبت 12 فروردین و سالروز "جمهوری اسلامی ایران" در همین راستا و در جهت تبیین اندیشه سیاسی امام(س) با حجت الاسلام و المسلمین سید "هادی خامنه ای" نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(س)، گفت و گویی انجام داده است که در این گفت و گو تلاش شده است حتی المقدور وجوه بارز اندیشه امام مورد توجه قرار گیرد و تبیین شود تا بهتر بتوان نتایج منطقی و آثار عملی اندیشه ایشان را درک کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، گزینه "جمهوری اسلامی" به عنوان نظام جایگزین در ایران از سوی حضرت امام(س) معرفی می شود. این مهم در حالی بود که گزینه های دیگری مثل حکومت اسلامی و ... از سوی مبارزان در آستانه انقلاب مطرح بود. دلایل و فلسفه سیاسی امام(س) برای مطرح کردن جمهوریت در کنار اسلامیت چه بود؟

در دنیای امروز، واژه "جمهوریت" در نظام های مختلف به کار برده می شود. نظر حضرت امام(س) این بود که جمهوریت کشور اسلامی ایران با ویژگی های اسلامی آن تشکیل شود.

حضرت امام(س) در مبحث "جمهوریت" نظام و تثبیت مساله جمهوریت و همینطور ملاک قرار گرفتن رای ملت در انتخاب همه ارکان نظام چگونه عمل کردند؟ در واقع امام(س) چگونه تعهد خود را به جمهوریت نظام نشان دادند؟

حضرت امام(س)، با تاکید بر رای مردم و تاثیر آن بر سرنوشت کشور در همه مراحل؛ تعیین رهبری، قانون اساسی و قوانین عادی، تعهد خود را به جمهوریت نظام به نحو احسن، اثبات کردند.

الزامات اسلامی بودن در کنار جمهوریت نظام، از نظر امام(س) چگونه بود؟

الزامات اسلامی بودن در عین جمهوری بودن آن است که مردم به صفت مسلمان بودن، در انتخاب های خود، چارچوب های اسلامی را رعایت می کنند و تصمیمات، با رعایت نظر و دیدگاه اسلام، گرفته می شود و قوانین، اسلامی خواهد بود.

با گذشت بیش از سه دهه از نظام جمهوری اسلامی، کارنامه نظام را در بحث جمهوریت آن چگونه ارزیابی می کنید؟ اعتبار و اصالتی که امام(س) برای مردم قائل بودند تا چه میزان محقق شده است؟ برای ارتقای این اصل با توجه به شرایط حال حاضر چه می شود کرد؟

یک اقلیت از ابتدا با جمهوریت نظام، مخالف بودند و پیوسته دیدگاه خود را تبلیغ می کردند و هنوز هم می کنند. این اقلیت که طرفداران چندانی در جامعه ندارند، به دلیل امکانات تبلیغاتی و دسترسی به تریبون های عمومی، نظریات خود را - که با نظریات حکومتی امام(س) مخالف است - به شیوه های متنوعی، ترویج می کنند و حتی به تحریف اندیشه های امام می پردازند و ادعا می کنند که رای مردم، زینتی است و نقش مهمی ندارد و نظر امام هم به عنوان تاکتیک مطرح شده است.

الزامات اسلامی بودن نظام چقدر محقق شده است؟ اصل "اسلامیت" جمهوری اسلامی ایران که ریشه در فقه سیاسی امام داشت، با توجه به اصل و نظریه ولایت فقیه ایشان چقدر محقق گردیده است؟

از نظر ما، جمهوریت در دیدگاه واقعی اسلام محمدی(ص)، نهفته و تامین شده است. اسلامی بودن نظام، نیاز اساسی به شناخت اسلام دارد. در این زمینه، متحجران با ترویج اسلام آمریکایی کوشیده اند بر روی اسلام ناب محمدی(ص) خیمه زنند و اسلام غیر واقعی را به مردم معرفی کنند. اما اسلام، دینی است که بیش از همه به انسان و کرامت و حرمت آن، اهمیت داده و آزادی اندیشه انسان ها را محترم شمرده و عدالت را از ارکان دین می داند. برای رسیدن به این اسلام، تلاش بسیار باید نمود. تلاش فرهنگی باید کرد و تلاش فرهنگی یعنی تبیین اسلام واقعی.

  تعداد بازديدها: 1900
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=64149
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.