تاريخ انتشار: 09 اسفند 1393 ساعت 00:24:59
نگاهی به کمپین تحریم خرید مرغ در رسانه های اجتماعی / اعتراض خاموش مردم، بی توجهی مسئولان

مردم نباید مرغ را به‌ قیمت ۸  هزار و 900 تومان ـ که می‌گویند در مغازه‌ها وجود دارد ـ خریداری کنند. در حال حاضر مرغ به‌ قیمت ۶ هزار و ۹۸۰ تومان به ‌صورت گرم در تره‌بار و میادین توزیع شده است و مرغ منجمد نیز ۵هزار و ۹۰۰ تومان در میادین تره‌بار به دست مصرف‌کننده می‌رسد. این بخشی از سخنان وزیر جهاد کشاورزی است که نمک بر زخم مردم می پاشد. 

به گزارش جماران، در چند روز گذشته پیامی با عنوان « مرغ نخرید تا ارزان شود »، در شبکه های اجتماعی فضای مجازی مثل وایبر، واتس آپ و لاین منتشر شده که به منظور ثبات قیمت گوشت مرغ، مردم را به تشکیل کمپینی برای نخریدن مرغ در ده روز آینده دعوت می کند.

در این پیام ها عنوان شده اکنون که قیمت گوشت مرغ در بازارهای شهر تهران هر کیلو 80 هزار ریال است و پیش بینی می شود تا نوروز به هرکیلو 100 هزار ریال برسد بهترین راه برای مقابله با این افزایش بی رویه قیمت، نخریدن مرغ است.  همچنین از دریافت کنندگان پیام خواسته شده با خودداری موقت از خرید گوشت مرغ، سهمی در ایجاد ثبات در بازار داشته باشند و برای آگاهی شهروندان و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها به ویژه قیمت مواد خوراکی و مواد مصرفی روز جامعه متن پیام را درسایر شبکه ها و گروه های مختلف انتشار دهند. 

افزایش قیمت مرغ آن هم به یکباره و با مبلغ کلان در کشور برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد، آخرین بار در آذر ماه سال جاری بود که، یکباره قیمت مرغ از 50 هزار ریال تا 62 هزار ریال نیز افزایش پیدا کرد. بعد از صحبت و وعده های مسئولین مبنی بر به ثبات رساندن قیمت مرغ بعد از تغییرات آذر و رساندن آن بر قیمت نزدیک به 55 هزار ریال، در نهایت قیمت این محصول در بهمن ماه به 7 هزار ریال رسید.

هر بار پس از افزایش قیمت مرغ مسئولین این وعده را می دهند که قیمت مرغ به زودی به ثبات می رسد و افزایش قیمت مرغ را ناشی از تغییرات ناپایدار شرایط مثل افزایش چند روزه تقاضا، افزایش قیمت جوجه یک روزه، عدم رسیدن مرغ به بازار مصرف در کوتاه مدت و مسائلی از این قبیل می دانند، که به زودی رفع خواهند شد.

اما آنچه که به واکنش مردم در رسانه های اجتماعی منجر شد، افزایش قیمت مرغ از 70 هزار ریال تا 82 هزار ریال در هفته های اخیر بود. این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که مسئولین بارها از میزان کافی این محصول یاد کرده اند. چندی پیش حجتی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود میزان ذخایر کافی این محصول گفت: در حال حاضر 150 هزار تن مرغ منجمد در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام موجود است و باید تمام گوشت مرغ موجود در سردخانه مراکز استان‌ها به قیمت 5500 تومان و به هر میزان که متقاضیان نیاز دارند، عرضه شود.

تنها واکنش مسئولان به افزایش قیمت مرغ به ذکر همین نکته بر می گردد که ذخیره مرغ بقدر کافی است و حتی بیشتر از مقدار کافی است. آنها آگاهانه یا ناآگاهانه این حقیقت را نادیده می گیرند که مشکل مردم در حال حاضر نه میزان ذخیره مرغ، که افزایش بی رویه و غیر منطقی قیمت ان است. ضمنا مسئولان برای این سوال نیز جوابی ندارند که اگر ذخیره مرغ بقدر کافی است، دلیل افزایش شدید قیمت ان چیست و چرا آنها توان کنترل بازار را ندارند؟ 

همین مسئله باعث شده مردم از تنها ابزاری که برای نشان دادن اعتراض خود در اختیار دارند بهره ببرند، آنچه اعتراض مردم را بر انگیخته قیمت فعلی مرغ است؛ البته مسئولین وعده داده اند که آن را به قیمت واقعی مرغ یعنی 70 هزار بازگردانند؛ چرا که این افزایش قیمت باعث پایین آمدن قدرت خرید مردم آن هم در ایام نوروز می شود. مردم نمی خواهند اتفاقی که در آذر ماه افتاد بار دیگر تکرار شود.

از سوی دیگر قیمت مرغ منجمد نه برای تولیدکنندگان و نه برای  مصرف کنندگان به صرفه نیست. چندی پیش معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام اعلام کرد: شرکت پشتیبانی امور دام با توجه به وظیفه تنظیم بازاری خود، در سال جاری اقدام به خرید گوشت مرغ مازاد از تولیدکنندگان کرده است؛ به گونه‌ای که در بهمن ماه بیش از 40 هزار تن گوشت مرغ از مرغداران خریداری شد و میزان ذخایر شرکت پشتبیانی امور دام تاکنون به بیش از 150 هزار تن رسیده است.

قیمت پیشنهادی شرکت پشتیبانی امور دام و کشتارگاه‌ها به ازای هر کیلوگرم 3500 تومان بوده و مرغداران راضی به این قیمت نیستند زیرا هزینه هر کیلوگرم مرغ 5000 تومان در مرغداری تمام شده است. این موضوع و اعلام مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره اشباع سردخانه ها از ذخیره گوشت مرغ و خواست وی از مرغداران مبنی بر کاهش 7 تا 10درصدی جوجه ریزی اوضاع را بدتر کرد.

اما این توصیه و افزایش قیمت نه‌تنها کمکی به بازار و ایجاد تعادل در آن نکرد بلکه با کاهش جوجه‌ریزی مرغداران در نوبت آخر امسال، افزایش خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام، صادرات گوشت مرغ و نهایتا افزایش تقاضا در بازار طی ماه‌ گذشته، بازار این محصول مجددا به ریل افزایش قیمت بازگشت تا اینکه در برخی استان‌ها از کیلویی 8500 تومان هم فراتر رفت.

اکنون بازار منتظر است که نتیجه کار دولت در مدیریت قمیت مرغ را ببیند. آیا بازار مرغ همان اتفاق آذر ماه و رشد قیمت پلکانی  مرغ را تحربه خواهد کرد؛ یا اینکه سنت گرانی هر ساله ایام عید شکسته خواهد شد. علاوه بر این مردم به دنبال این نیستند که به جای پاسخ به مسئله وزیر کشاورزی از داشته های این صنعت سخن بگوید، بنابراین مشکل گرانی هر ساله محصولات غذایی با وجود ذخایری که وزیر از آن سخن می گوید حل نخواهد شد.

  تعداد بازديدها: 1636
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=63782
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.