تاريخ انتشار: 24 آذر 1393 ساعت 22:48:25
مشاورروحانی: آزادی اجتماعی در حال وقوع است

رئیس کتابخانه ملی با بیان اینکه در دهه چهارم انقلاب با تحولات جدی مواجه‌ایم، گفت: ما به دلیل عدم شناخت جامعه در فضای کاملاً طوفانی هستیم.

به گزارش فارس، سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی در مراسم اعطای جایزه ایستاد به پژوهشگران حوزه نظرسنجی گفت: همه ما تحت تأثیر دیتاهای حوزه نظرسنجی بعد از انقلاب هستیم ولی چون میل نداریم جامعه را آنگونه که هست ببینیم تلاش می‌کنیم آنگونه که می‌خواهیم جامعه را تغییر دهیم.

وی افزود: همه مسئولان به میزان متفاوت تحت تأثیر داده‌های نظرسنجی هستند، مسئله اصلی این است که جامعه ایران پیش‌بینی ناپذیر است و هنوز مدلی شکل نگرفته که بتواند تحلیل درستی از جامعه داشته باشد.

رئیس کتابخانه ملی ادامه داد: سال‌های 76 و 92 در انتخابات دو مثال است، عده‌ای از جامعه‌شناسان می‌گفتند مگر می‌شود روحانی رئیس جمهور شود؟ برخی نخبگان می‌گفتند مگر قرار است انتخابات باشد و اگر باشد مگر روحانی رئیس جمهور می‌شود؟

وی گفت: ما به دلیل عدم شناخت جامعه در فضای کاملاً طوفانی هستیم، در دهه چهارم با تحولات جدی مواجه‌ایم و مجموع تحلیل‌ها عموماً توصیف‌گرانه است که در چنین وضعیتی جامعه دو زیستی شده است به طوری که یک ساختار رسمی ویک ساختار غیررسمی فربه وجود دارد که دو خط موازی به هم نمی‌رسند.

صالحی امیری ادامه داد: البته با این ساختار غیر رسمی هم به توافق رسیدیم که اگر به مرزهای قدرت وارد نشوند آنها را تحمل کنیم که دلیل تحولات بعد از فوت مرتضی پاشایی نیز همین است.

وی گفت:‌در دهه چهارم توافق نانوشته‌ای شکل گرفته است که عمق تحولات زیاد است و مطالعه این تغییرات جزیی نیست.

رئیس کتابخانه ملی عنوان کرد: بحث جنبش اجتماعی در ایران نیز مثالی ساده است که روند حرکت این جنبش‌ها در آینده چه می‌شود؟ آیا رادیکال یا عقلانی است؟ آیا حیات اجتماعی ایران را این جنبش‌ها تعیین و تکلیف می‌کنند؟

وی ادامه داد: به خصوص در عرصه جنبش زنان در انتخابات 92 نقطه اتکای ما پدید‌‌ه‌ای به نام رأی زنان بود و یکی از ابزارهای جدی برای رسیدن به نقطه مطلوب داشتن اطلاعات کافی از تحولات آتی است.

وی افزود: در حال حاضر سیاست‌مداران سیاست می‌نویسند نه نخبگان به همین دلیل پس از سه دهه از انقلاب طلاق از 3 درصد به 23 درصد رسیده و مجموعه آسیب‌های اجتماعی رو به تساعد است.

صالحی امیری با بیان اینکه جامعه در حال تغییر سبک زندگی از عرصه سیاسی به اجتماعی است، گفت: مجموعه شواهد نشان می‌دهد که آزادی اجتماعی و تغییر سبک کاملاً محسوس در حال اتفاق است، تغییر آینده جامعه ایران از نوع رادیکال نیست و بر بستر شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.

رئیس کتابخانه ملی گفت:‌ما همه اپوزیسیون شدیم یعنی فرافکنی و فرار از مسئولیت به عنوان فرهنگ در ساختار شکل گرفته، در زیر پوسته‌های شهر اتفاقاتی در حال شکل‌گیری است.

وی مهم‌ترین چالش را اختلال ارتباطی با جامعه دانست و گفت: ما زبان لازم برای فهم یکدیگر را نداریم و فرهنگ نقد در جامعه فرهنگ پذیرفته شده نیست، جامعه فاقد ظرفیت تخلیه اجتماعی است و با انباشتی از مطالبات مواجه هستیم.

صالحی‌امیری عنوان کرد:‌ اگر دولت تغییر نمی‌کرد با انفجار اجتماعی مواجه می‌شدیم و ظهور رادیکالیسم کور داشتیم، ظهور دولت روزنه‌های جدیدی برای تخلیه اجتماعی ایجاد کرد.

رئیس کتابخانه ملی گفت: اگر پدیده فوت مرتضی پاشایی در گذشته رخ می‌داد نوع برخورد متفاوت بود، در حال حاضر تا حدودی فضا عقلانی شده و مناسبات جدید در حال شکل‌گیری است، اگر نتوانیم ظرفیت عقلانی شدن را ایجاد کنیم با پدیده رادیکالی شدن مواجه می‌شویم.

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم در روی زمین تخلیه اجتماعی ایجاد کنیم مسائل زیرزمینی می‌شود، چند سال پیش اصحاب موسیقی می‌گفتند مصرف موسیقی زیرزمینی در ایران 70 تا 80 درصد است ولی پس از توسعه پاپ به 30 درصد رسید.

صالحی امیری با بیان اینکه با قهر عمومی و افزایش استرس در جامعه مواجه‌ایم، گفت: پیام این مسائل این است که ما نیازمند اقدامات جدی هستیم و مهم‌ترین تهدید جامعه افول اخلاق و فضیلت است و تخلیه اجتماعی نیز یک الزام تلقی می‌شود.

رئیس کتابخانه ملی گفت:‌دولتی که خود عامل اشاعه دروغ و رمالیگری است نمی‌تواند با آسیب اجتماعی مقابله کند، دولتی که برخواسته از صداقت باشد می‌تواند با این آسیب‌ها مقابله کند.

  تعداد بازديدها: 1558
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=62847
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.