تاريخ انتشار: 02 آذر 1393 ساعت 01:22:03
دكتر علي مطهري: برداشت مجلس از فتنه اشتباه است * استيضاح فرجي‌دانا خطا بود زيرا يك وزير لايق را بركنار كرديم

نمايندگان مخالف گزينه‌هاي قبلي وزارت علوم، بر سر دوراهي قرار گرفته‌اند. گزينه‌هاي قبلي يعني آقايان ميلي‌منفرد، فرجي‌دانا، نيلي و دانش آشتياني نيز هيچ‌كدام فتنه‌گر نبودند و در حق آنها ظلم شد. استيضاح آقاي فرجي‌دانا و رأي دادن به آن ضروري نبود بلكه خطا بود زيرا يك وزير لايق را بركنار كرديم.
اينها بخشي از صحبت‌هاي علي مطهري در گفت‌وگو با خبرآنلاين است، كه متن كامل آن را در زير مي‌خوانيد:

پرسش- فضاي مجلس را در مورد رأي اعتماد به دكتر فرهادي وزير پيشنهادي علوم چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
روز قرائت نامه رئيس‌جمهور و معرفي وزير پيشنهادي فضاي مجلس منفي نبود، اما بايد ديد در نهايت مجلس چه تصميمي مي‌گيرد. اگر مجلس بخواهد با همان معيار گذشته خود يعني همراهي يا عدم همراهي با فتنه قضاوت كند و رأي بدهد قاعدتاً آقاي فرهادي هم نبايد رأي بياورد چون ايشان هم از نظر آن گروه از نمايندگان كه به موارد قبلي رأي ندادند با فتنه همراهي داشته است زيرا در مردادماه سال 88 نامه‌اي را همراه آقايان خاتمي، موسوي، كروبي و بسياري افراد ديگر خطاب به مراجع تقليد امضا كرده است كه در آن نامه نوع رفتار با معترضان به رفتار دوران سياه ستمشاهي تشبيه شده است. همچنين آقاي فرهادي ظاهراً با حزب مشاركت نيز همكاري داشته است. البته فعلاً از آن هجوم پيامكي به نمايندگان كه توسط محافل خارج از مجلس انجام مي‌شد خبري نيست. ظاهراً آتش‌بس اعلام شده است، اما اگر اين گروه از نمايندگان از معيار خود كه همان مسأله فتنه باشد دست بردارند و بهانه‌گيري را پايان دهند، آقاي فرهادي رأي اعتماد خواهد گرفت ولي در اين صورت بايد پاسخگوي مردم باشند كه چه اتفاقي افتاد كه از شعار "فتنه خط قرمز ماست" عدول كرديد؟
پرسش- پس هر دو حالت براي مجلس هزينه دارد.
بله؛ در واقع نمايندگان مخالف گزينه‌هاي قبلي بر سر دوراهي قرار گرفته‌اند كه آيا بر معيار قبلي خود پافشاري كنند و اين گزينه را نيز رد كنند يا از آن معيار به خاطر ملاحظاتي دست بردارند و به قول خودشان به يك فتنه‌گر رأي اعتماد بدهند. هر دو حالت به ضرر مجلس است چون در صورت اول وزارت علوم همچنان بلاتكليف باقي مي‌ماند و مردم مقصر اصلي را مجلس مي‌دانند و در صورت دوم كه معيار فتنه را كنار بگذارند و به وزير رأي اعتماد بدهند مجلس متهم به منطق دوگانه و يك بام و دو هوا خواهد شد زيرا مردم مي‌پرسند چرا گزينه‌هاي قبلي را با اين معيار رد كرديد و وزارت علوم و دانشگاه‌ها را اين مقدار معطل كرديد؟
پرسش- نظر خود شما چيست؟
نظر من روشن است. من اساساً منطق اين گروه از نمايندگان را كه اگر كسي در جريان حوادث سال 88 نامه‌اي در تظلم و دادخواهي و در اعتراض به رفتار بخشي از مسئولان نوشته باشد او فتنه‌گر است، مردود مي‌دانم. از نظر من چنين كسي نه تنها فتنه‌گر نيست بلكه فردي مسئول و متعهد است كه در مقابل بي‌قانوني‌ها ساكت نبوده است. گزينه‌هاي قبلي يعني آقايان ميلي‌منفرد، فرجي‌دانا، نيلي و دانش آشتياني نيز هيچ‌كدام فتنه‌گر نبودند و در حق آنها ظلم شد.
به هرحال مجلس با يك انتخاب سخت مواجه است. اگر به آقاي فرهادي رأي اعتماد ندهد وزارت علوم معطل مي‌ماند و تنش ميان مجلس و دولت بيشتر مي‌شود و اگر رأي اعتماد بدهد متهم به منطق دوگانه مي‌شود و اين كه از خط قرمز خود عبور كرده است يا از روي مصلحت‌سنجي كه ديگر نمي‌توان به گزينه پنجم رأي نداد يا احياناً به دليل بده‌بستان‌هاي پشت پرده.
پرسش- چرا مجلس به اين نقطه رسيد؟
براي اين‌كه اولاً استيضاح آقاي فرجي‌دانا و رأي دادن به آن ضروري نبود بلكه خطا بود زيرا يك وزير لايق را بركنار كرديم و به اينجا رسيديم. ثانياً برداشت غلطي از جمله "فتنه خط قرمز است" شده است، چون مقصود مقام رهبري از اين جمله اين نبوده است كه هركسي را كه اعتراضي به بعضي رفتارها در سال 88 داشته است فتنه‌گر بدانيم،‌ زيرا خود ايشان از برخي رفتارها اظهار ناراحتي شديد كردند.

  تعداد بازديدها: 1682
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=62589
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.