تاريخ انتشار: 28 مهر 1393 ساعت 00:46:12
حضرت آيت‌الله نوري همداني در آستانه ماه محرم: قمه‌زني، تحريفات و هر اقدامي كه موجب وهن مذهب و اختلاف در امت اسلام شود، حرام است

حضرت آيت‌الله نوري همداني هرگونه اقدام در عزاداري‌ها كه موجب وهن مذهبي و اختلاف در امت اسلام شود را حرام دانسته و تأكید فرمودند: هر حركتي در عزاداري‌ها كه دين اسلام و مذهب را خرافي، بي‌پايه و اساس نشان دهد براي ما مايه ننگ و عار است.
معظم له در آستانه فرا رسيدن ماه محرم و اعزام مبلغان به نقاط مختلف كشور توصيه‌هايي به آنان و همچنين عزاداران و هيئات مذهبي ارائه كردند.
حضرت آيت‌الله نوري همداني با تاكيد بر اين كه جريان كربلا يك دانشگاه است و بايد پيام‌هاي آن را درك و در زندگي فردي و اجتماعي خود پياده كنيم، خواستار توجه بيش از پيش مردم و عزاداران به حفظ شعائر حسيني در عزاداري‌ها شدند.
ايشان افزودند: در جريان كربلا تنها نبايد به ذكر معلول‌ها اكتفا كرد، بلكه بايد علت‌ها را نيز ذكر كرد و مبلغان و روحانيان بايد در منابر افزون بر ذكر مصيبت و مرثيه به علل بوجود آمدن حادثه كربلا نيز اشاره كنند.
عاشورا احياي دين در همه ابعاد است
ايشان با تاكيد بر اين كه عاشورا احياي دين در همه ابعاد است، اظهار داشتند: حركت اباعبدالله(ع) براي اين بود كه مي‌خواستند تمام ابعاد دين را نشان دهند، اسلام تنها بعد عبادي نيست، بلكه ابعاد سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي دارد.
حضرت آيت‌الله نوري همداني افزودند: همان گونه كه خود حضرت فرموده اند، جريان عاشورا قيام براي امر به معروف و نهي از منكر بود و بايد اين مساله در عزاداري‌ها، منابر و مرثيه‌ها و مداحي‌ها منعكس شود.
انقلاب اسلامي نشأت گرفته از عاشوراي حسيني است
معظم له در ادامه انقلاب اسلامي را الهام گرفته از عاشورا دانسته و تصريح كردند: از ديگر نكاتي كه بايد به آن توجه شود نقش زنان در عاشورا و احياي دين بوده است، همين‌طور در انقلاب اسلامي نيز بانوان نقش غير قابل انكاري داشته‌اند.
حضرت آيت‌الله نوري همداني ظلم ستيزي را از ديگر ابعاد واقعه عاشورا ذكر و اظهار كردند: حضرت سيد الشهدا(ع) براي احياي عدالت و حق قيام كردند، بنابراين جريان ظلم ستيزي و بيان ظلم نيز بايد در عاشورا منعكس باشد.
ايشان افزودند: ما دو نوع عزاداري و روضه خواني داريم، يك نوع كه با زمان شاه سلطان حسين صفوي منطبق مي‌شود كه تنها عزاداري كنند و گريه كنند و سياه بپوشند و يك نوع عزاداري نيز اين است كه در كنار روضه خواني و گريه به تبيين فلسفه قيام بپردازيم و اهداف حضرت را از حركت شان تشريح كنيم.
فقه ما بايد عاشورايي باشد
اين مرجع تقليد شيعه با تاكيد بر اين كه فقه ما بايد فقه عاشورايي باشد، اظهار داشت: جريان كربلا، يك نهضت، قيام و حركت هدفمند است؛ اين كه يك گوشه بنشينيم و زيارت عاشورا بخوانيم و عزداري كنيم درست نيست، بايد به صحنه اجتماع بياييم و به مردم اين نكته را تبيين كنيم كه روح مبارزه با ظلم در دنياي كنوني، مبارزه با استكبار، صهيونيسم و ايادي آنها است.
عاشورا تقابل جهان بيني الهي و سكولاريسم است
معظم له با اشاره به اين كه عاشورا تقابل دو جهان بيني الهي اسلامي و سكولاريسم است، اظهار داشت: امروز هم اين دو تقابل در دنيا وجود دارد؛ يك تقابل، تقابل اسلامي است كه از انقلاب اسلامي نشات گرفته است و يك تقابل هم سكولاريسم و حركتي است كه آمريكا، تكفيري‌ها، داعش و دولت‌هاي تابع آنها دارند.
معظم له تقابل جبهه حق و باطل را هميشگي دانست و فرمودند: جريان ديگر در عاشورا، جريان عزت و هيهات من الذله است؛ حركت امام حسين(ع) به ما نشان مي‌دهد كه هيچ گاه زندگي انسان نبايد توام با ذلت و سلطه پذيري باشد.
بايد با انحراف و تحريف در عزاداري‌ها مبارزه كنيم
حضرت آيت‌الله نوري همداني با ابراز تاسف از برخي تحريف‌هاي پديد آمده در عزاداري‌ها بر لزوم مبارزه با اين تحريف‌ها تاكيد و تصريح كردند: ما بايد به نحوي جريان مصيبت حضرت سيدالشهدا(ع) را نشان دهيم كه هيچ وهني براي مذهب ما نباشد.
ايشان افزود: هر حركتي در عزاداري‌ها كه دين اسلام و مذهب را خرافي، بي‌پايه و اساس نشان دهد براي ما مايه ننگ و عار است و بايد اين نكته را در عزاداري‌ها مدنظر داشته باشيم و از آن بپرهيزيم.
قمه زني موجب وهن مذهب است
معظم له قمه زني را از اين دست افعال و اعمال دانست كه باعث وهن دين، مذهب و اسلام مي‌شود و در همين راستا اظهار داشت: دشمنان بيشترين سوء استفاده را از قمه زني دارند؛ به همين دليل از همه تقاضا داريم كه اين نكته را مدنظر داشته باشند.
ايشان با تاكيد بر اين كه عزاداري‌ها بايد منطبق با موازين اسلامي باشد و هيچ گونه انحرافي در آن وجود نداشته باشد، تصريح كردند: هرگونه حركتي در عزداري‌هاي كه موجب وهن مذهب و اختلاف در امت اسلام شود حرام است. منبع: جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 1735
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=62271
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.