تاريخ انتشار: 28 مهر 1393 ساعت 00:38:55
اعتراضات به اعلام حکم اعدام عالم شیعی بالاگرفت

اعتراضات علمای دنیای اسلام نسبت به حکم غیر انسانی رژیم آل سعود در خصوص اعلام حکم اعدام شیخ نمر باقر نمر در حالی شدت گرفته است که این حکم به روشنی یک حمله انتحاری به حقوق بشر از طرف حکومت آل سعودقلمداد می شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی اعتدال ، پس از اعلام حکم اعدام شیخ نمر باقر نمر، روحانی شیعه عربستانی علما و مراجع تقلید ایران نسبت به صدور این حکم اعتراض کرده و آن را ظالمانه خواندند.

 وی در سال 1400 میلادی برای انجام تحصیلات حوزوی به ایران آمد و در حوزه علمیه قائم (عج) در تهران به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و پس از 10 سال عازم سوریه شد و مدتی را نیز در حوزه علمیه حضرت زینب (س) به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. شیخ نمر تحصیلات علوم دینی خود را در سوریه و در حوزه علمیه حضرت زینب(س) ادامه داد و پس از مدتی از جمله معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه به شمار آمد. از این رو سال‌ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم (عج) در سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد.
وی برای اولین بار در سال 2006 بازداشت شد. اولین بازداشت وی در حالی صورت گرفت که از کنفرانس بین المللی که در بحرین برگزار شده بود بازگشت و دلیل بازداشت وی نیز ارائه درخواستی از دولت عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع و به رسمیت شناختن مذهب تشیع بود.
وی در سالهای 2008 و 2009 نیز به دلیل انتقاداتی که از رژیم آل سعود کرده بود بازداشت شد.در سال 2012 پس از  انتقاد از یکی از اعضای رژیم آل سعود توسط حمله مسلحانه نظامیان آل سعود زخمی و سپس بازداشت شد.

پس از اعلام حکم ظالمانه رژیم آل سعود علمای دنیای تشیع و مراجع تقلید کشورمان به شدت نسبت به این حکم اعتراض نمودند.

آیت الله مکارم شیرازی: صدور چنین حکمی برای شیخ نمر بسیار ظالمانه است. جایی را بهم نزده بود و کاری انجام نداده بود که مستحق چنین حکمی باشد، ایشان سخنرانی های داغی را انجام داده بود که نشانه حریت ایشان بود. عربستان سعودی بداند اگر دست به چنین کاری بزند نفرت و خشم تمام شیعیان و اهل سنت آزادیخواه بر ضدشان خواهد بود و هزینه بسیاری را خواهند پرداخت.

آیت‌الله جوادی آملی: جناب آقای شیخ نمر، حق گفته و از استقلال کشور و دینش حمایت کرده، اما او را به اعدام محکوم می‌کنند! و این را عدل می‌دانند. عربستان اگر بیدار نشود، بالاخره ملت بیدارش می‌کند، مگر می‌شود خون پاک افراد را همین طور بر زمین ریخت؟

آیت‌الله صافی گلپایگانی: حکم اعدام این روحانی مبارز و مظلوم برای همه‌ شیعیان و مسلمانان آزاده موجب تأثر و تأسف شدید است. روحانی که بدون هیچ گناهی از سوی حکام کشور عربستان محکوم به اشد مجازات شده است. آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه‌‌ کشورمان در این باره اقدام فوری انجام دهد و تأثر علمای اسلام و همچنین قاطبه‌ مسلمانان را به آنان ابلاغ کرده و عواقب چنین حکم ظالمانه‌ای را به آنان گوشزد کند.

آیت‌ الله جعفر سبحانی: آیت‌الله شیخ نمر کاری جز نصیحت و ارشاد انجام نداده است، او پیوسته از حقوق غصب شده شیعیان سخن می‌گوید و نظام حاکم را بر نفی تبعیض دعوت می‌کند، نتیجه این کار تشویق و تقدیر است نه اعدام.  پیشنهاد ما این است که برای روشن شدن مطلب برای همگان(هر چند برای ما روشن است) یک دادگاه صالحه از عالمان دینی دور از سیاست تشکیل شود، آنگاه موضوع را از دیدگاه کتاب و سنت بررسی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه: آیت الله نمر که تنها خواستار حقوق ملت مظلوم عربستان بوده و در این راستا تلاش فراوانی نموده است، امروز بجای اینکه مورد تکریم و تجلیل قرار بگیرد، مورد بی مهری و بی عدالتی قرار گرفته است. بدون شک این حکم نه یک حکم قضایی ، بلکه یک حکم سیاسی است و لذا از سوی همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی محکوم است.

بیانیه مجمع جهانی اهل بیت(ع) در محکومیت صدور حکم اعدام برای شیخ نمر : در پی صدور حکم اعدام برای «آیت الله شیخ نمر باقر النمر» از سوی دستگاه قضایی جائر سعودی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیانیه مهمی صادر کرد. در این بیانیه ضمن محکوم کردن این عمل غیر اسلامی و غیر انسانی، همچنین از علمای اعلام و مراجع تقلید و سازمان های بین المللی حقوق بشری، فرهیختگان، سیاستمداران و نویسندگان جهان در خواست درخواست شده است که از هر طریق ممکن برای الغای این حکم تلاش نمایند.

 

  تعداد بازديدها: 1971
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=62270
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.