تاريخ انتشار: 27 مهر 1393 ساعت 19:15:17
اخلاق در سیاست جهادی (با اشاره ای به دیدگاه ها و شخصیّت زنده یاد حاج سعید نادری)

 فعال فرهنگی
چندی پیش، دیوید کامرون، رییس دولت بریتانیا از رییس جمهور کشورمان تقاضای دیدار و در حاشیه برگزاری اجلاس سالانه سازمان ملل برای نشان‏دادن حسن نیت با روحانی ملاقات کرد تا زمینه‏ های بهبود روابط بین دو کشور فراهم شود. اما او بلافاصله پس از آن ملاقات، ایران را حامی تروریست خواند؛ این در حالی است که طبق اعلام‏ها، ایران حایز بیش‏ترین  تعداد قربانی تروریسم است. رییس همان دولتی که رسانه‏ های متبوعش از گروه تروریستی منطقه، داعش، به عنوان دولت
اسلامی یاد کرده و جنبش حماس را که برای احقاق حق مردم خویش مبارزه می‏کند، مظهر تروریسم معرفی می‏کنند. از همین‏جا می‏ توان به بررسی اخلاق در سیاست غرب پرداخت؛ کسی برای ایجاد روابط حسنه بین دو کشور تقاضای ملاقات و تلطیف روابط می‏کند و از سوی دیگر حرمت دیدار می‏ شکند و صیانت از این دیدار را حتی چند روزی برنمی ‏تابد. به‏ راستی اخلاق در سیاست‏ ورزی غرب چه جایگاهی دارد؟ برای مقایسه این اخلاق با اخلاق حاکم نزد خودمان، نیازی نیست حتی رفتار کلان سیاسی و رسانه‏‏ ای دولت تدبیر و اعتدال را  که رییس آن، منشور نفی خشونت را به سازمان ملل ارائه کرد ـ رصد کنیم.

 می‏ توان از میان نمونه‏ های ساده ‏تر مثال زد؛ از جهادگری تلاشگر که اشتیاقش به خدمت به همنوع وصف‏ ناشدنی بود و با این‏که در جایگاه خدمتی کلان نبود، به فرزندانش وصیت کرد توقعات خود را از جامعه کاهش دهند و هر جا که هستند به دیگران خدمت کنند چرا که به زعم او، لذت خدمت، قابل وصف نیست. حاج‏ سعید نادری، جهادگر مخلص را، همکارانش، معلم اخلاق نام نهادند؛ مردی که چندی پیش وزرات جهاد کشاورزی او را در یک سانحه تصادف از دست داد.

اهالی وزارت‏خانه جمع شده بودند تا در سوگ کسی بنشینند که از سرانشان نبود اما سرانه اخلاق و معرفت را همواره برای‏شان معنا می‏کرد و بالا می‏برد.

بچه‏ های جهاد او را به خاطر مرامش می‏ ستودند. به یاد می‏ آورم چند سال قبل، حاج ‏سعید کاندیدای شرکت در انتخابات شورای شهر شده بود و به یکی از اقوامش که شناسنامه غیر داشت و می‏ خواست به نفع او رأی به صندوق بیاندازد اجازه نداده بود و گفته بود «این کار، غیراخلاقی است و من برای تلاش در راه ارتقای اخلاق شهروندی در کنار ایفای دیگر وظایف شورا کاندیدا شده ‏ام».
آری، آن اخلاق یک دولتمرد سیاست‏ ورز در بریتانیای موسوم به کبیر است که حرمت‏ شکنی آشکار می‏ کند و به جای این‏که نماد اخلاق در جهان باشد، مروج بی‏ اخلاقی می‏ شود، و این‏جا یک جهادگر در بدنه دولت تدبیر و امید جمهوری اسلامی ایران این‏گونه اخلاق شهروندی را هم در تئوری و هم در عمل ترویج می ‏کند. حدود ایثار و اخلاق حاج ‏سعید نادری به‏ حدی است که در وصیت‏ نامه‏ اش از پدر و مادر و همسر و فرزندان و بستگانش طلب عفو می‏ کند که در قبال آنان، قصور کرده است در حالی‏که پدرش می‏ گوید مدت‏ هایی مدید سعید او را به پشتش می‏ گرفته و برای مداوا نزد این دکتر و آن طبیب می‏ برده است، یا این‏که همسرش می‏ گوید کم‏تر پدری را پیدا می‏ کنید که تمام همّ و غم زندگی‏ اش، تربیت تمام‏ وقت و رسیدگی تام و تمام به وضع تحصیلی و اخلاقی فرزندانش بوده باشد.
منبع : روزنامه راه مردم

  تعداد بازديدها: 6948
   


 
05 ارديبهشت 1394   
م .ج

سعید جان دلم برات تنگ شده . دلم برای بچه های قدیم تنگ شده .نوکرهمه بچه های قدیم پایتان رامیبوسم


06 آبان 1393   
سلیمانی
خانواده معظم نادری، تسلیت مارا پذیرا باشید،مریدی که غمش با غم حسین (ع) در آمیخته بی شک ،عزیز کرده ارباب بی کفن است ، روحش شاد ...

06 آبان 1393   
مرادی
روحش قرین الطاف الهی.یادش گرامی.

27 مهر 1393   
نادری
سعید جان تو مایه ی مباهات و افتخار مایی،روح پاکت با امیرالمومنین محشور باد



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=62259
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.