تاريخ انتشار: 08 مهر 1393 ساعت 00:21:44
قیمت خودرو باید تا 15 درصد کاهش پیدا کند

در تیرماه امسال تقریباً بسته به نوع خودرو، با اعلام شورای رقابت بهای خودور تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روند تعیین بهای خودرو را خلاف دانسته و خواستار تجدید‌نظر در قیمت‌گذاری خودرو شدند. پس از کش و قوس‌های فراوان دوباره شورای رقابت قیمت‌های جدید خودرو را با کاهش 3 درصدی اعلام کرد، ولی باز هم نمایندگان قیمت‌های جدید را خلاف دانستند و خواستار شفاف‌سازی قیمت‌ها برای مردم شدند.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس کاهش ۳درصدی قیمت خودرو را نپذیرفتند و خواهان کاهش قیمت خودرو به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ درصد شدند. شورای رقابت نیز در پی درخواست مجلس اعلام کرد که در جلسه مشترک نمایندگان و مرکز ملی رقابت قرار بر این شد که هیات تحقیق و تفحص مجلس با توجه به دسترسی به اسناد مربوط به هزینه تمام شده متعلقات خودرو، اطلاعات و مستندات خود را به مرکز ملی رقابت بفرستد. اما شورای رقابت مدعی است که مجلس این مستندات را به این شورا نفرستاده است.

در همین راستا بهروز نعمتی نماینده مردم همدان و از اعضای هیئت تحقیق و تفحص از خودور سازان در گفت و گو با تابناک به موضوع چرایی عدم کاهش قیمت خودرو و حواشی اخیر آن پرداخته است.

وی در ابتدا در ارتباط با اینکه چرا تا کنون هیات تحقیق و تفحص گزارش جدید خود را به شورای رقابت ارائه نکرده است، بیان داشت؛ هیات تحقیق و تفحص مدتی پیش گزارش کامل و جامع خود را به شورای رقابت توسط دو تن از نمایندگان ارائه کرده است. در این گزارش موضوعات مختلفی از جمله قیمت ها و مکانیزم کاهش قیمت پرداخته شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد، شورای رقابت اقداماتی را انجام می دهد که در شان و جزء وظایفش نیست. مثلا قیمت گذاری وظیفه شورای رقابت نیست. با این حال ما اقداماتی را که باید انجام دهیم را در دستور کار داریم.

نعمتی دلیل عدم کاهش قیمت خودور علی رغم پی گیری های مجلس را اینگونه برآورد کرد که مشکل خودرو سازی کشور و قیمت خودرو دولتی بودن مجموعه مدیریت است و دخالت های دولت ها است. وی اضافه کرد؛ تا صنعت خودرو سازی به بخش خصوصی واگذار نشود، مشکلات حل نخواهد شود. بخش خصوصی به عنوان متولی اصلی تولید باید در راس هرم تولید قرار گیرد. وقتی دولت تولید کننده، قیمت گزار، فروشنده و... باشد، این مشکلات در صنعت خودور سازی وجود خواهد داشت.

نماینده مجلس همدان در ارتباط با احتمال کاهش تعرفه واردات خودور برای تنظیم بازار گفت؛ در مورد تعرفه ها طبق برنامه عمل می شود. قوانین بالادستی گفته است که باید در هر سال ؛ چه میزان تعرفه ها کم شود. بنابرین این موضوع فعلا بر اساس قانون عمل می شود.

نعمتی همچنین گفت؛ اعتقاد ما بر این است که بالغ بر 15 درصد از قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند که متاسفانه هنوز کاهش پیدا نکرده است.

وی در پایان گفت؛ما قبلا گفتیم که مشکلات خودرو سازی فقط مدیریتی بوده است. چطور تا 5 ماه پیش می گفتند، دلیل کاهش تولید و رسیدن به کمتر از نیمی از ظرفیت در خودرو سازی، تحریم ها است. چطور شده است که امروز اعلام می کنند که خودورسازان با تمام ظرفیت در حال تولید هستند. بنابراین نشان می دهد که مشکل اصلی مدیریت است نه تحریم ها.

  تعداد بازديدها: 1646
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=62018
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.