تاريخ انتشار: 26 مرداد 1393 ساعت 14:04:20
آزاده‌ای که به بی‌حجابی خبرنگار هندی اعتراض کرد

علیرضا رحیمی . آزاده‌ای که مقابل دوربین خارجی‌ها به بی‌حجابی خبرنگار زن هندی اعتراض کرد طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت؛ 

آزادگان را بحق سفیران انقلاب نامیده‌‌اند؛ وفادار و صبور و امتحان پس‌داده. در جدی‌ترین عرصه حیات که آغازش را به انتخاب شروع کرده‌اند و جان خود را در مسیر آن به تقدیر الهی سپرده‌اند. عرصه اسارت در کنار مصایب و تلخی‌هایی که دشمن ایجاد کرده بود، آزمون بسیار پیچیده‌ای فراروی اسرا قرار داده بود و آن نقش‌ آخرین مینیاتور جامعه ایرانی در محدوده هر اردوگاه اسرا بود.

ترکیب جمعیتی اسرا در هر اردوگاه شامل افراد نوجوان و جوان و میانسال و مسن می‌شد از نیروهای سپاهی و ارتشی و بسیجی و خلبان و غیرنظامی همه در کنار هم به حکم قرعه و جبر، صبورانه و سربلند حضور داشتند. طیفی وسیع از انقلابیون وفادار و آرمانگرا تا غیرنظامیانی که بی‌هیچ انگیزه‌ای گرفتار اسارت شده بودند و بعضا علقه‌ای هم با انقلاب یا جنگ نداشتند. همگی در کنار هم به عنوان اسرای ایرانی معرفی می‌شدند. به لحاظ مذهبی اکثریت متدین و متخلق که بعضا نماز شب‌های دسته‌جمعی آنها نورانیتی به فضای اردوگاه می‌داد تا گروهی که خسته از تکرار و روزمرگی فضای اردوگاه به موسیقی و افسانه‌سرایی پناه برده بودند، همگی در کنار هم ترکیب یک اردوگاه را تشکیل می‌دادند. مدیریت عرصه اسارت در مقابل چند جبهه ناخواسته، برترین هنر پنهانی بود که آزادگان سرافراز از خود به جای گذاشتند و تا به امروز هیچ وقت به شایستگی منعکس نشده است.

رشادت و تفوق اسرای ایرانی مقابل دشمن نه تنها در نبرد قهرمانانه آنها در جبهه جنگ بلکه در تقابل «بینش و مدیریت هوشمندانه ایرانی» و «نگاه و تعصب جاهلی و جهل آشکار بعثی» نیز متبلور و جلوه‌گر بود. عرصه‌ای چون برخورد با حوادث مهم در اردوگاه، نحوه مواجهه با نمایندگان صلیب سرخ و نیز چگونگی عمل مقابل خبرنگاران متعدد خارجی گاه طیف‌های مختلف فکری و شخصیتی را در مقابل آزمونی بس سخت و نفسگیر قرار می‌‌داد. شاید رساترین تعبیر برای شناخت اردوگاه اسرای ایرانی در عراق «مینیاتور جامعه ایرانی» باشد که انصافا حمیت و همدلی و وفاداری و صبوری و اغلب نقاط قوت و حتی کاستی‌های جامعه ایرانی در ترکیب آن قابل رویت بود. امروز نیز آزادگان در هر عرصه‌ای که حضور دارند غالبا نمادی از رنج‌های تاریخی و مقاومت و وفاداری ملت ما و بسته‌ای از تجربیات مکتوم روزهای داغ و سوزان مقاومت در عرصه جهاد و فداکاری هستند.

اگرچه مشکلاتی از خاطرات آزادگان منتشر شده و در مواردی حتی مراکز متولی، عجولانه خواسته‌اند ولو با نویسندگان پیمانی و قراردادی خاطرات آزادگان را به عرصه نشر بکشانند اما واقعیت این است که بسیاری از آزادگان همچنان منبع بکر تاریخ مقاومت و مردانگی و سرگذشت عقلانیت و صبوری و گذشته پرافتخار همراه با محنت مدیریت عرصه سخت هستند. تاریخ مقاومتی که به شایستگی منعکس نشده و سرگذشتی که مایه سربلندی و گذشته‌ای که چراغ تابناک امروز می‌توانست باشد. حدیث مردانگی و مقاومت و عقلانیت و اعتدال و وفاداری و فداکاری همزمان فرزندان امام در اردوگاه دشمن بعثی چراغی است در خانه و منبع الهام برای نسل امروز و فردای فرزندان عزیز این خاک پاک.

منبع: شرق

  تعداد بازديدها: 1566
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=61626
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.