تاريخ انتشار: 12 تير 1393 ساعت 23:19:15
پشت‌پرده‌ تلاش براي بي ثباتي در ايران

بارها و بارها عنوان «جمهوري اسلامي ايران» در رسانه‌ها و مراکز و محافل سياسي جهان تکرار شده و هربار اين عنوان ذيل جملاتي قرار گرفته است که سعي داشته توصيفي سياه از حاکميت در ايران ارائه کند.شکي نيست که بخش عظيمي از سياه نمايي درباره ايران مبتني بر منافع دشمنان نظام جمهوري اسلامي است اما نبايد از نظر دور داشت که گاهي عملکرد دولت‌ها در تعميق يا تعديل اين موضع‌گيري‌ها اثر بلافصل دارند.آنچه روز گذشته در رسانه‌ها درباره ثبات سياسي در ايران منتشر شد يکي از مصاديق اين امر است.براساس شاخص ثبات که صندوق صلح در آمريکا آن را منتشر کرد، ايران بيشترين پيشرفت را در جهان براساس 12 شاخص از جمله سياسي، اجتماعي،اقتصادي، کاهش فقر و حقوق بشر داشته است.براساس اين يافته ها، ايران پس از انتخابات 92 ثبات سياسي و اجتماعي بيشتري پيدا کرده است.در مقابل سودان جنوبي بي ثبات ترين کشور جهان شناخته شده است. پس از آن به ترتيب جمهوري افريقاي مرکزي و ليبي قرار گرفته اند.رژيم صهيونيستي نيز در رتبه 67 و در دسته بندي وضعيت هشدار آميز قرار گرفته است.اين اطلاعات که حاصل پژوهش‌هاي يک مرکز مطالعاتي آمريکايي است، نشان مي‌دهد که دولت يازدهم جمهوري اسلامي ايران در فرصت کوتاه و کمتر از يک سال خود از زمان روي کار آمدن، توانسته است شاخص‌هاي اين مفهوم بسيار پر اهميت را تقويت کرده و ارتقا دهد.
ثبات سياسي چيست؟
ثبات سياسي به معناي وجود فضاي سياسي و اجتماعي آرام و قابل اعتماد، تداوم در قوانين، مديريت و سياست ها و همچنين به معناي عدم وجود شرايطي مثل جنگ، شورش، کودتا، هرج و مرج و بي نظمي، تهديدات نسبت به نظام و جامعه است.جمهوري اسلامي ايران با ايجاد خلاقيت و پويايي در مديريت سياست داخلي و مهندسي سياست خارجي به ويژه در موضوع مذاکرات هسته‌اي، توانسته است عقبگرد ثباتي کشور را کنترل کرده و روند حرکتي آن را از منفي به مثبت و در جهت نيل به ثبات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي سوق بدهد.براي تصديق اين نکته مي‌توان اشاره کرد که به گزارش پايگاه اينترنتي صندوق صلح آمريکا، ايران با وجود مسايل سياسي بين‌المللي و داخلي‌اش در طول يک سال گذشته گام‌هاي مهمي را براي ارتقاي جايگاه خود در سطح جهاني برداشته است.اين پيشرفت‌ها سبب شده تا ايران بر‌اساس شاخص ثبات کشورها در سال 2014 بيش‌ترين پيشرفت را داشته باشد.در ادامه اين گزارش آمده است که دولت توانسته تحريم‌هاي بين‌المللي، تورم و سطح بالاي بيکاري رشد اقتصادي را در ايران کاهش بدهد. با اين‌حال با وجود اين چالش‌ها بازار قابل ملاحظه ايران و ميل روزافزون اين کشور براي همکاري با بازيگران جهاني سبب شده تا شاخص اقتصادي ايران در يک سال گذشته پيشرفت داشته باشد.
قلب ثبات ايران در سينه خاورميانه
ثبات در ايران در حالي در 12 شاخص سنجش اين مفهوم رشد و توسعه داشته است که در يک سال اخير و پيش از اين منطقه خاورميانه بستر بسياري از بحران‌هاي جدي و خطرناک سياسي بوده است.بسياري از بحران‌هاي نفس گير جهاني که در همسايگي ايران اتفاق افتاد، بسياري از کارشناسان را مجاب کرده بود که ايران نيز از اين بحران ها جان سالم به در نخواهد برد اما چنان که رفت در کمتر از يک سال از روي کار آمدن دولت تدبير و اميد، ايران در مرکز مناطق بحران زده خاورميانه توانسته است با اقتدار تمام رتبه نخست ثبات را در جهان به دست آورد.بحران‌هاي سياسي منطقه از جمله بحران روسيه و جنگ کريمه، انتخابات مبهم و به خشونت آلوده شده افغانستان، انتخابات جنجالي در ترکيه، بحران سوريه، يکه تازي و خشونت‌هاي ضدبشري گروهک‌هاي تکفيري در عراق و بحران تجزيه در اين کشور، بحران‌هاي کم سابقه در مناطق جنوبي خليج فارس و کشورهاي جنوب غربي ايران، تبعات پر هزينه جابجايي قدرت در مصر و... همه و همه ذهن کارشناسان را براي وقوع بحران در ايران آماده کرده بود اما نه تنها بحراني در کشور ايجاد نشد بلکه، در تمامي شاخص‌ها و سنجه هاي بررسي سطح امنيت و ثبات، ايران به عنوان موفق ترين کشور در توسعه ثبات شناخته شد.بديهي است که بخشي از اهداف بحران سازانه دشمنان در منطقه خاورميانه به صورت مستقيم هدف قرار دادن اسلام و به ويژه جمهوري اسلامي ايران است.
زمينه سازي براي ايجاد بحران در ايران
اواسط زمستان سال گذشته يک رسانه کويتي فاش کرده بود 20 هزار تروريست از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در سوريه به اقدامات خشونت آميز مشغول هستند که بازگشت آنها از سوريه به کشورهاي خود به معناي بازگشت موج ترور و خشونت خواهد بود.از سوي ديگر رئيس پارلمان لبنان در سخناني، رژيم صهيونيستي را در پيش گيرنده تروريسم دولتي و رسمي دانست که به گفته وي، تروريسم تکفيري نسخه اي از اصل آن يعني تروريسم دولتي اسرائيل است.تروريست هاي تکفيري مورد حمايت رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي منطقه اي و فرامنطقه اي در حال حاضر به يکي از مهمترين عاملان بر هم خوردن ثبات منطقه تبديل شده اند.انتشار اين خبر در آن زمان در واقع تهديد ايران بود! زيرا گسترش فضاي توافق در ميان ايران و کشورهاي 1+5 موجب نگراني رژيم صهيونيستي و برخي از کشورهاي منطقه شده بود تا با حاشيه سازي گسترده ضمن ايجاد مزاحمت براي ايران در مذاکرات هسته اي، سياست‌هاي ايران ستيزانه خود را با تسليح گروه‌هاي تکفيري در مرزهاي کشور زمينه سازي کنند.اين در حالي است که همزمان با نزديک شدن به توافق نهايي احتمالي در مذاکرات هسته‌اي، هر روز خبرهاي تنش‌زاي بيشتري درباره عراق و خشونت‌هاي ضد انساني گروهک تکفيري داعش به گوش مي‌رسد.به نظر مي‌رسد که همزمان با توافق احتمالي هسته‌اي، گروهک‌هاي تکفيري بيشتري در منطقه با ظاهر اسلام گرايي و با روحيه پنهاني ايران هراسي و اسلام هراسي از سوي دشمنان اين توافق تقويت شوند.با اين وجود رويکرد ايران در مواجهه با اين پديده نه تنها انفعال يا سياست تنش زايي نبود، لبکه با درايت و تدبير در کنار فعاليت و پويايي سياسي، توانست گوي ثبات سياسي را از ميدان بحران‌ها بربايد.
روحاني که بود و چه کرد؟
روحاني به واسطه حضورش در تيم مذاکره کننده ايراني در دوره خاتمي، براي بيشتر سياست مداران مطرح در حوزه ديپلماسي فردي شناخته شده بود، و شيخي که در ان زمان هم لقب «شيخ لبخند» را در کنار اسمش داشت، درست در شرايطي رييس جمهوري اسلامي ايران شد که جهان در پي سياست‌هاي تنش زاي خارجي کشور ايجاد محدوديت‌هاي گسترده عليه ما بود و در اين باره چنان که به شکل رسمي و غير رسمي در رسانه‌ها منتشر شده است، بحث جنگ نظامي از زبان ابرقدرت‌ها نمي‌افتاد.صادق زيباکلام در اين باره به ابتکار گفت که روحاني در اين شرايط حساس با چينش يک تيم هدفمند و کاربلد در هيئت دولت و به ويژه در وزارت امور خارجه، وزارت نفت و وزارت اقتصاد و... سعي کرد، با در اولويت قرار دادن تنش زدايي و به ميز منطق بازگرداندن ديپلماسي هسته‌اي در کنار تلاش براي توسعه اقتصادي در داخل کشور، اوضاع کشور را سر و سامان بخشد.جهت حرکت پيکان مذاکرات هسته‌اي با اين رويکرد دولت روحاني عوض شد و در نخستين گام با انجام يک توافق اوليه حجم قابل توجهي از تحريم‌ها برداشته و بخشي از دارايي‌هاي بلوکه شده ايراني آزاد شد و درو اقع موضع ايران در مذاکرات هسته‌اي از حالت انفعال و واکنشي به يک موقعيت فعال و کنش‌گرانه تبديل شد آنچنان که اوايل زمستان سال گذشته وزير خارجه کشورمان در ديدار سناتور « پير فرديناندو کازيني » رييس کميسيون سياست خارجي سناي ايتاليا گفت: ملت ايران طرفدار تعامل است اما با توجه به بدبيني ملت ايران به حسن نيت غرب، بايد تلاش شود تا اعتماد ملت ايران حاصل شود.اين در حالي است که مذاکرات هسته‌اي هم اکنون در مراحل پاياني براي وقوع يک توافق نهايي و تاريخي ميان ايران و کشورهاي 1+5 قرار دارد و اين موضوع در صورت وقوع مي تواند نقطه عطفي در تاريخ سياست خارجي کشور باشد.به گفته زيباکلام راه توسعه در بخش‌هاي مختلف مديريتي کشور از بحث مذاکرات هسته‌اي مي‌گذرد و بنابراين بدون گذر از اين گذرگاه، امکان توسعه در ديگر بخش‌هاي چندان که بايد و شايد آسان نيست. منبع: ابتکار

  تعداد بازديدها: 1625
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=61021
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.