تاريخ انتشار: 28 آذر 1390 ساعت 00:03:50
عفّت و غیرت، دو فضیلت فراموش شده !!

مرجع عالي قدر حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در ادامه مبحث «فضيلت‌هاي فراموش شده»، عفّت و غيرت را دو فضيلت فراموش شده در جامعه کنوني دانسته و خاطرنشان کردند:

 

عفتّ زنان و غيرت مردان دو فضيلت پسنديده و دو ميوه و ثمره درخت بزرگ حيا هستند که در عصر حاضر دچار خدشه شده‌اند و اگر وضعيّت به همين صورت ادامه يابد، در آينده شاهد نهادينه شدن بي‌عفّتي و بي‌غيرتي در جامعه خواهيم بود که تبعات و خسارات فراواني به همراه خواهد داشت.

 

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري ضمن تشريح اقسام «غيرت و غيرت‌مندي»، از غيرت فردي، غيرت اجتماعي، غيرت نسبت به وطن و غيرت ديني به عنوان برخي از اقسام غيرت نام برده و افزودند:

 

يک مسلمان ايراني، علاوه بر غيرت فردي و محافظت از حجاب و عفاف محارم خود، بايد غيرت اجتماعي داشته باشد و حافظ عفّت و پاک دامني همه زنان جامعه باشد.

 

معظّم‌له در زمينه غيرت نسبت به وطن خاطرنشان ساختند : هر کسي بايد وطن خود را دوست داشته باشد و نسبت به آن غيرت‌مند باشد و به خصوص همه ايرانيان بايد علاوه بر تلاش در جهت فراگيري فضائل اخلاقي و ارزش‌هاي انساني در کشور عزيز ايران، با به کارگيري امکانات و استعدادهاي فردي و اجتماعي، در راستاي پيشرفت علمي و صنعتي کشور کوشش وافر داشته باشند.

 

ايشان اضافه کردند : غيرت ايراني اقتضا مي‌کند که با تلاش و فعاليّت مستمر و مداوم، ايران، در عرصه علم و دانش و نيز در ميدان صنعت و توليد، خودکفا و در جهان و در بين جهانيان، سربلند و سرافراز باشد.

 

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري ضمن تبيين «غيرت ديني»، تصريح کردند : غيرت ديني يک مسلمان به اين معناست که اگر همۀ دنيا را به او ببخشند و از او بخواهند ذرّه‌اي در برابر دين و دستورات ديني، بي‌تفاوت باشد، هرگز به چنين معاوضه‌اي تن ندهد.

 

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري با اشاره به جايگاه برجسته دو فضيلت عفّت و غيرت در تعاليم اديان الهي خصوصاً دين مبين اسلام، اهميّت غيرت فردي و غيرت اجتماعي را به عنوان دو قسم زير بنايي از اقسام غيرت يادآور شده و اضافه کردند :

 

بيش از بيست آيه از قرآن کريم و بيش از هزار روايت از اهل‌بيت«سلام‌الله‌عليهم» به دو موضوع عفّت و غيرت اختصاص دارد که اين آيات و روايات، علاوه بر پيشگيري از بروز مفاسد اخلاقيِ ناشي از بي‌عفّتي و بي‌غيرتي، گرفتاري‌هاي دنيوي و عذاب‌هاي دردناک اخروي حاصل از دو رذيلت بي‌عفّتي و بي‌غيرتي را گوشزد مي‌فرمايد.

 

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در ادامه بيانات خود، ضمن تعريف و بازشناسي واژه «غيرت»، خاطرنشان کردند : مرد با غيرت کسي است که همه زنان جامعه را به مثابه نواميس خود بداند و نسبت به عفّت آنان، حساسيّت ديني داشته باشد و علاوه بر پرهيز از نگاه يا رفتار آلوده نسبت به زنان جامعه، با نگاه شهوت‌آميز و رفتار خلاف شئونات ساير مردان که از بي‌غيرتي آنان سرچشمه مي‌گيرد نيز برخورد نمايد.

 

معظّم‌له ادامه دادند : بي‌غيرت کسي است که نسبت به حجاب و عفاف و نحوه گفتگو و معاشرت همسر و محارم خود با مردان بيگانه و نامحرم و هم چنين نسبت به عفّت ساير زنان جامعه، حسّاسيّت نداشته باشد.

 

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري ضمن تبيين برخي آيات قرآن کريم که در خصوص حجاب و عفاف، نازل شده است، تصريح کردند : قرآن کريم افزون بر اين که زن و مرد را به کنترل نگاه و چشم‌پوشي از نگاه آلوده امر مي‌فرمايد، زينت و آراستگي زن مسلمان را تنها در مقابل شوهر و محارم او مجاز مي‌شمارد و زنان با ايمان را از جلب نظر نامحرم در گفتار، کردار و حتّي نوع راه رفتن و معاشرت، منع مي‌فرمايد.

 

ايشان در اين زمينه افزودند : قرآن کريم ضمن تقبيح هرگونه اختلاط زن و مرد و نشست و برخاست و گفتگوي غير ضروري و تحريک‌آميز افراد نامحرم با هم ديگر، اختلاط زن و مرد در جامعه را فسادآور و موجب ناپاکي زنان و مردان برمي‌شمرد و سرانجام اختلاط و بي‌احتياطي در روابط زن و مرد را بي‌عفّتي مي‌داند.

 

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري با نکوهش شديد برقراري دوستي بين دختران و پسران و زنان و مردان نامحرم، اظهار داشتند : قرآن کريم، برقراري رابطه دوستانه بين دو جنس مخالف را در کنار گناهِ بزرگ بي‌عفّتي قرار داده و مي‌فرمايد :

 

«زن و مرد شايسته، با جنس مخالف خود طرح دوستي و رفاقت نمي‌ريزند و مرتکب اعمال منافي عفّت نيز نمي‌شوند.»

 

معظّم‌له افزودند : از چنين آياتي استفاده مي‌شود که گناه تمايل زن و مرد نامحرم نسبت به يک ديگر و دوستي آنان با هم، نظيرِ گناهِ تجاوز و فحشا است و کساني که مرتکب چنين گناهاني شوند، از نظر قرآن کريم، انسان شايسته نيستند.

 

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري با اشاره به آيات ديگري از قرآن کريم، حدود پوشش و حجاب مورد پسند دين اسلام را يادآور شده و اضافه کردند : همان‌طور که قبلاً نيز مکرراً متذکّر شده‌ايم، قرآن کريم از زنان مسلمان انتظار دارد براي حضور در جامعه پوشش چادر را انتخاب کنند و چادر را علامت شخصيت آنان بر مي‌شمرد، ضمن اين که آيات نوراني قرآن کريم، صراحتاً به ضرورت وجود مقنعه زير چادر، به صورتي که زير گلو و روي سينه را بپوشاند، تأکيد مي‌ورزد.

 

ايشان در اين زمينه ادامه دادند : متأسّفانه برخي از افراد مسئول با پشتوانه رسانه‌هاي دولتي و حکومتي، چادر که يک پوشش ديني و ملّي است را بي‌ارزش جلوه مي‌دهند و متأسّفانه در برابر اين حرکت‌هاي زشت، سکوت مي‌شود. و بعضي از مردم نيز براي نيل به منافع مادّي خويش، از تبليغات ضدّ حجاب و عفاف، استقبال کرده و به بد حجابي و بي‌حجابي روي مي‌آوردند که هر دو دسته بايد بدانند سرانجام اين افکار و اعمال، بي‌عفّتي است و به جاي رسيدن به مقاصد دنيوي و منافع مادّي، دچار مصائب بزرگي خواهند شد و موجبات گرفتاري دنيا و آخرت را براي خود فراهم مي‌سازند.

 

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري با اشاره به برخي از عواقب بي‌توجّهي به آياتي که در خصوص حجاب و عفاف نازل شده است، بي‌اعتمادي بين همسران را يکي از تبعات سوء غفلت از آيات مزبور دانسته و تصريح کردند :

 

يکي از از آثار سوء عدم تبعيّت از دستورات قرآن کريم در خصوص حجاب و عفاف، اين است که زن و مرد نسبت به هم ديگر سوءظن و خلجان ذهني پيدا مي‌کنند و به دنبال آن به تفحّص و تجسّس در امور شخصي هم ديگر مي‌پردازند که متأسّفانه در بسياري از موارد نيز به واقعيّت‌هاي تلخي در خصوص خيانت همسر خود برخورد مي‌کنند و علاوه بر سلب اعتماد کامل از همسر، راهي جز طلاق و جدايي فراروي خود نمي‌يابند.

 

ايشان در اين زمينه افزودند : افزايش عجيب آمار طلاق و جدايي، از ناديده گرفتن آيات الهي و هشدارهاي قرآن کريم در دو موضوع عفّت و غيرت توسط مردان و زنان، و پس از آن، دوري از فضيلت پسنديده عفو و گذشت نسبت به هم ديگر، سرچشمه مي‌گيرد.

 

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري به برخي ديگر از آثار سوء دنيوي و اخروي ناشي از بي‌غيرتي اشاره کرده و افزودند :

 

انسان بي‌غيرت، قسيّ‌القلب مي‌شود و از آثار سوء قساوت قلب مي‌توان به گرفتاري و برخورداري از زندگي ناآرام و توأم با غم، غصّه، اضطراب و نگراني در دنيا اشاره کرد. در آخرت نيز افراد بي‌غيرت با همان سيرتي که در دنيا داشته‌اند، مورد خطاب ملکوتيان قرار مي‌گيرند و پس از ورود به محضر خداوند متعال، مغضوب ذات باري‌تعالي شده و به جهنّم فرستاده خواهند شد.

 

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري با اشاره به عفّت و غيرت قابل تحسين ايرانيان باستان، خاطرنشان ساختند :

 

در آثار تاريخي نظير تخت جمشيد، کوچک‌ترين اثري مبني بر اختلاط زن و مرد در آن دوران ديده نمي‌شود و اين موضوع، نمايان‌گر غيرت والاي مردان و عفّت قابل تقدير زنان در ايران باستان است. هم چنين طبق مستندات آثار باستاني و تاريخي ديگر، اجداد و نياکان ما در ادوار مختلف، از دوران ساسانيان گرفته تا حتّي دوران قاجار، از عفّت و غيرت شايسته‌اي برخوردار بوده‌اند.

 

ايشان در اين زميه افزودند : نسل کنوني بايد حافظ عفّت و غيرت نياکان خود باشد و بيش از اين اجازه رخنه مفاسد اخلاقي را به درون خانواده‌ها و اجتماع ندهد، وگرنه بايد منتظر عواقب خطرناکي در اين زمينه باشيم.

 

 

منبع : http://www.tasnim.ir/tasnim/showNews.php?id=5854

   


 
09 اسفند 1393   
کوثر

عفت و غیرتمندی




این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=5976
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.