تاريخ انتشار: 16 تير 1389 ساعت 15:23:23
قسمتی ازبیانات امام خمینی(ره)درباره بعثت نبی اکرم(ص)

امام خمینى :انگیزه بعثت پیامبر اکرم(ص)

ما باید راجع به بعثت و آنچه که انگیزه بعثت است و آنچه که نتیجه بعثت است و آنچه که تکلیف ما براى بعثت است چند کلمه اى عرض بکنم.

غایت بعثت همان است که خداى تبارک و تعالى در سوره جمعه فرموده است: «هو الذى بعث فى الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفى ضلالٍ مبین» غایت بعثت اینهایى است که در این آیه شریفه ذکر مى فرماید. مى فرماید که: «خداى تبارک و تعالى آن خدایى است که مبعوث کرده است در بین شما از خود شما یک رسولى، یک فرستاده اى و این فرستاده این چند امر را از طرف خدا باید انجام بدهد «یتلوا علیهم آیاته» آیات خدا را بر مردم قرائت کند. قرآن آیات الهى است و انگیزه بعثت، آوردن این کتاب بزرگ است و تلاوت کردن این کتاب بزرگ و آیه عظیم الهى است.گرچه همه عالم آیات حق تعالى هستند لکن قرآن کریم فشرده از تمام خلقت و تمام چیزهایى که در بعثت باید انجام بگیرد، قرآن کریم یک سفره اى است که خداى تبارک و تعالى به وسیله پیغمبر اکرم در بین بشر گسترده است که تمام بشر از آن هر یک به مقدار استعداد خودش استفاده کند. ... انگیزه بعثت نبى اکرم براى این است که این کتاب در دسترس همه قرار بگیرد و همه از او به اندازه سعه وجودى و فکرى خودشان استفاده کنند.مع الاسف نتوانستیم ما و نتوانسته است بشر و نتوانسته اند علماى اسلام آنطورى که باید استفاده از این کتاب مقدّس بشود، استفاده کنند. ... انگیزه بعثت بسط این سفره در بین بشر از زمان نزول تا آخر. این یکى از انگیزه هاى کتاب است و انگیزه بعثت است. «بعثه علیکم» رسولى را که تلاوت مى کند بر شما قرآن را، آیات الهى را «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» این شاید غایت این تلاوت باشد، تلاوت مى کند براى تزکیه و براى تعلیم و براى تعلیم همگانى، تعلیم همین کتاب و تعلیم حکمت که آن هم از همین کتاب است. پس انگیزه بعثت نزول وحى است و نزول قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا بکنند و نفوس مصفا بشوند از این ظلماتى که در آنها موجود است تا اینکه بعد از اینکه مصفا شدند ارواح و اذهان آنها قابل این بشود که کتاب و حکمت را بفهمند. ...اول آیه اى که به رسول اکرم به حسب روایات و تواریخ وارد شده است آیه «اقرأ باسم ربک» است و این آیه اولین آیه اى که به حسب نقل، جبرئیل بر رسول اکرم خوانده است و از اول به قرائت و به تعلم دعوت شده است. «اقرأ باسم ربک الذى خلق» و در همین سوره است که «انّ الانسان لیطغى ان رَآهُ استغنى» این سوره براى اولین مورد وحى و در اولین نزول وحى این آیه در این سوره وارد شده است که «کلا انّ الانسان لیطغى ان رآه استغنى» معلوم مى شود که طغیان و طاغوت بودن از امورى است که در رأس امور است. و براى طاغوت زدایى باید تعلیم کتاب و حکمت و تعلم کتاب و حکمت کرد و تزکیه کرد. ... انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیان ها نجات دهد و ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصفا کنیم و نفوس خودمان را از این ظلمات نجات بدهیم. اگر این توفیق براى همگان حاصل شد دنیا یک نورى مى شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق، تمام اختلافاتى که بین بشر هست، اختلافاتى که بین سلاطین هست، اختلافاتى که بین قدرتمندان هست ریشه اش همان طغیانى است که در نفس است. ... انگیزه بعثت این است که این نفوس سرکش را و این نفوس طاغى را و یاغى را از آن سرکشى و از آن طغیان و از آن یاغیگرى کنترل کند و تزکیه کند نفوس را.

... همه اختلافاتى که در بشر هست براى این است که تزکیه نشده است. غایت بعثت این است که تزکیه کند مردم را تا به واسطه تزکیه، هم تعلّم حکمت کند و هم تعلم قرآن و کتاب و اگر چنانچه تزکیه بشوند طغیان پیش نمى آید. کسى که تزکیه کرد خود را هیچ گاه خودش را مستغنى نمى داند «انّ الانسان لیطغى ان رَآهُ استغنى» وقتى که خودش را مى بیند و براى خودش مقام قائل است و براى خودش عظمت قائل است این خودبینى اسباب طغیان است. اختلافاتى که بین همه بشر هست، اختلافاتى که سر دنیا بین همه بشر هست این اختلافات ریشه اش این طغیانى است که در نفس هاست و این گرفتاریى است که انسان دارد و گرفتارى به خود دارد و به هواهاى نفسانیه. اگر انسان تزکیه بشود نفس انسان تربیت بشود این اختلاف برداشته مى شود.(11/3/60).

به نقل ازسایت:www.hawzah.net
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=57
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.