تاريخ انتشار: 30 فروردين 1392 ساعت 00:07:59
زندگی نامه امامزاده عابد (ع) فرزند امام موسی ابن جعفر (ع)

شجره و انتساب محمد عابد(ع)به آل علی (ع )
حضرت سیّد محمد عابد فرزند بلاواسطه امام هفتم ، باب الحوائج ، موسی بن جعفر (علیه السلام) و از مادری زاهده به نام «امّ احمد» متولد شد. شاهزاده محمّـد عابد (علیه السلام) یکی از ۱۷ فرزند ذکور امام هفتم می باشد. مادر ایشان از زنان با ایمان ، متقی و مشخصه امام (علیه السلام) ، از راویان حدیث از شوی خود و از مسئولین اجرای وصیتنامه امام هفتم و میراث دار ودایع امامت و مواریث نبوّت و انتقال دهنده آنها از امام کاظم (علیه السلام) به امام حقّ بعد از ایشان حضرت علیّ بن موسی الرّضا (علیه السلام) می باشد .
درنگی در احوالات و زندگی امامزاده محمــد عابد (ع )
امامزاده محمد عابد به گمانه زنی تاریخ در نیمه دوم قرن دوّم هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. متاسفانه از سیر زندگی شخصی ایشان در منابع سخنی به میان نیامده است و در اکثر کتب علمای انساب در ذکر خصوصیات شخصیّتی حضرتش قلم فرسایی نموده اند .
مهاجرت به ایران و علل آن تا شهادت
در مورد مهاجرت و دلایل هجرت این امام زاده جلیل القدر ، چنانچه از شواهد و قراین بر می آید ، ایشان از آن دسته از خاندان علوی بوده اند که با هجرت امام هشتم از مدینه به خراسان ، آهنگ ایران کرد. این بزرگوار در زمان ولایتعهدی امام رضا (ع) همراه با کاروانی که مسیر ایشان از حجاز به عراق ، بغداد ، باختران ، همدان ، ملایر ، اراک ، ناحیه فراهان ، زلف آباد ، مشک آباد و از طرف راهجرد به ساوه و قم متصل و از آن جا به ری و سایر ولایات خراسان تا طوس امتداد داشته به قصد زیارت امام بر حق علی بن موسی (ع) عازم بوده اند .
مهاجرت به ایران و علل آن تا شهادت
در مورد مهاجرت و دلایل هجرت این امام زاده جلیل القدر ، چنانچه از شواهد و قراین بر می آید ، ایشان از آن دسته از خاندان علوی بوده اند که با هجرت امام هشتم از مدینه به خراسان ، آهنگ ایران کرد. این بزرگوار در زمان ولایتعهدی امام رضا (ع) همراه با کاروانی که مسیر ایشان از حجاز به عراق ، بغداد ، باختران ، همدان ، ملایر ، اراک ، ناحیه فراهان ، زلف آباد ، مشک آباد و از طرف راهجرد به ساوه و قم متصل و از آن جا به ری و سایر ولایات خراسان تا طوس امتداد داشته به قصد زیارت امام بر حق علی بن موسی (ع) عازم بوده اند.
بر اثر خفقان حاکم بر جامعه و فکر این که اگر علویان و شیعیان حضرت رضا (ع) بر ایشان دست یابند امام قدرت ظاهری خود را بازیابد و سلطنت مامون عباسی مورد مخاطره قرار گیرد هدف بود که مشتاقان حضرت رضا و اهل بیت هر کجا یافته شوند باید به شهادت برسند.این کاروان نیز از هجمه این دشمنان در امان نبوده و سیّد محمّـد بن موسی ملقّب به عابد در این نقطه که بارگاه اوست بر اثر ضربه بیلی ، بنا بر یک روایت سینه به سینه به شهادت می رسند.
حجت الاسلام داود نعیمی از طلاب حوزه علمیه اراک در « تندیس عبادت» روایتی دیگر نیز از مهاجرت و شهادت شاهزاده محمّـد عابد نقل می کنند به این صورت که سیّـد بزرگوار از حجاز به جانب مرو در حرکت شد که قافله ایشان مورد هجوم سپاهیان مامون قرار گرفت و آن حضرت تا ناحیه میقان پیش آمده و میهمان یکی از دوستداران اهل بیت به نام عبدالله خطیب می شوند. خائنین محل از پنهان شدن ایشان مطلع و موضوع را به یکی از والیان منطقه گزارش می دهند.
والی منطقه به اذن خلیفه ، با تجهیز نفرات خود خانه عبدالله خطیب را محاصره کرد. حضرت محمّـد عابد به میزبان اجازه جنگیدن نداد و در ابتدا همانند جـدّ شهیدش امام حسین (ع) در مقابل سربازان دژخیم عباسی ایستاد و موعظه فرمود؛ چون دید قصد رفتن ندارند به ناچار به عنوان دفاع به جنگ با آنان مشغول شد که بر اثر حمله گروهی آنان به درجه شهادت رسید و توسط بستگان عبدالله در این منطقه به خاک سپرده شد.
عبدالله خطیب نیز بعدها به لحاظ پذیرایی از سلاله فاطمه زهرا (س) مورد مواخذه و بازخواست قرار میگیرد و از فرجام ایشان اطلاع بیشتری در دست نیست.
فرزندان امامزاده محمد عابد(ع)
علمای انساب برای شاهزاده محمّـد عابد ۳ فرزند پسر به نام های محمّد نسّابه ، جعفر و ابراهیم مجاب نام برده و به اتفاق نظر ادامه نسل ایشان را از سیّد ابراهیم مجاب (مدفون در حرم حضرت سیّدالشهدا) میدانند.از نسل این امامزاده علما ، عارفین ، مجتهدین و نام آورانی در طول تاریخ برخاستند که هر کدام به تنهایی چراغ راه دین مبین بودند.
موقعیت جغرافیایی بقعه متبرکه امامزاده محمد عابد (ع)
بقعه متبرکه امامزاده محمد عابد (ع) در استان مرکزی ، شهرستان اراک و در روستای مشهد میقان این شهرستان واقع شده است روستای مشهد میقان در 12 کیلومتری شمال شهر اراک با ارتفاع 1670 متر از سطح دریا در نزدیکی کویر میقان قرار گرفته است
   


 
02 آبان 1393   
علی گلپایگانی
با سلام واحترام پیش نهاد میکنم حتما برای یکبار هم که شده به این امامزاده سر بزنید تا از فضای عرفانی اون لذت ببرید این امامزاده از برادران امام رضا ع میباشد که بسیار حاجت دهنده نیز هست .من به نوبه خود ازتمام هم استانی های خود وتمام هم میهنان خود دعوت میکنم تا به زیارت این بزرگوار بیایند تا از لطف و مرحمت این آقا بهرمند گردند.به امید روزی که تمام امامزادهای ای مرز و بوم مملو از زائر گردد و ریشه نفاق و وهابیت خشکیده گردد .

18 فروردين 1393   
بهنوش
از نوشته تون ممنونم من به این زیارتگاه رفتم توصیه میکنم که همه برن.واقعا جای عرفانیه و دل آدم آروم میشه امامزاده عابدمحمود حاجت میده شدید. واقعا زیارتگاهش مظلوم واقع شده. از مسیر تفرش به سمت روستای بازرجان برید میتونید پیدا کنید



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=41263
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.