تاريخ انتشار: 10 مهر 1390 ساعت 21:10:11
هدف نبوّتها و بعثتها

…  نقش پيامبران در تكامل تاريخ تا اندازه‏اى روشن شد. اكنون مسئله‏اى ديگر مطرح است و آن اين كه هدف اصلى از مبعوث شدن پيامبران و به اصطلاح منظور نهايى از ارسال رسل و انزال كتب چيست؟ آخرين سخن پيامبران كدام است؟

ممكن است گفته شود هدف اصلى، هدايت مردم، سعادت مردم، نجات مردم، خير و صلاح و فلاح مردم است.

شك نيست كه پيامبران براى هدايت مردم به راه راست و براى سعادت و نجات مردم و خير و صلاح و فلاح مردم مبعوث شده‏اند. سخن در اين نيست؛ سخن در اين است كه اين راه راست به چه مقصود نهايى منتهى مى‏شود؟

سعادت مردم از نظر اين مكتب در چيست؟

در اين مكتب چه نوع اسارتها براى بشر تشخيص داده شده كه مى‏خواهد مردم را از آن گرفتاريها نجات دهد؟ اين مكتب، خير و صلاح و فلاح نهايى را در چه چيز مى‏داند؟

در قرآن كريم ضمن اين كه به همه اين معانى اشاره يا تصريح شده، دو معنى و دو مفهوم مشخص ذكر شده كه مى‏رساند هدف اصلى، اين دو امر است، يعنى همه تعليمات پيامبران مقدمه‏اى است براى اين دو امر. آن دو امر عبارت است از:

شناختن خدا و نزديك شدن به او، و ديگر برقرارى عدل و قسط در جامعه بشرى.

قرآن كريم از طرفى مى‏گويد:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً. وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً .

اى پيامبر! ما تو را گواه (گواه امت) و نويددهنده و اعلام خطركننده و دعوت ‏كننده به سوى خدا به اذن و رخصت خود او، و چراغى نورده فرستاديم.

در ميان همه جنبه‏هايى كه در اين آيه آمده است، پيداست كه «دعوت به سوى خدا» تنها چيزى است كه مى‏تواند هدف اصلى به شمار آيد.

از طرف ديگر درباره همه پيغمبران مى‏گويد :

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...

ما پيامبران خويش را با دلايل روشن فرستاديم و با آنها كتاب و معيار فرود آورديم تا مردم عدل و قسط را به پا دارند ...

اين آيه صريحاً به پا داشتن عدل و قسط را هدف رسالت و بعثت پيامبران معرفى كرده است.

دعوت به خدا و شناختن او و نزديك شدن به او يعنى دعوت به توحيد نظرى و توحيد عملى فردى؛ اما اقامه عدل و قسط در جامعه يعنى برقرار ساختن توحيد عملى اجتماعى‏ ...

 

استاد شهيد مرتضي مطهري ، مجموعه آثار ، جلد 2 ، صفحه 173 و174

 

(استفاده از مطلب فقط با ذكر نشاني سايت جايز است )

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=3612
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.