تاريخ انتشار: 22 فروردين 1390 ساعت 15:30:03
حضرت فاطمه زهرا (س) از نگاه معصومان (ع)

دوستداران فاطمه، همراهان پیامبر(ص)

سلمان فارسی می‌گوید: رسول خدا(ص) به من فرمود: «ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد، در بهشت در کنار من خواهد بود و هر کس او را دشمن بدارد، در آتش جهنم خواهد بود. ای سلمان! دوستی فاطمه در صد جایگاه به حال انسان سودمند است که راحت‌ترین این جایگاه‌ها، عبارت است از مرگ و قبر و میزان و سنجش [اعمال] و محشر و [پل] صراط و حساب‌رسی؛ هر کس دخترم فاطمه از او راضی باشد، من هم از او خشنود می‌گردم و هر کس من از او خشنود باشم، خداوند از او خرسند خواهد بود. هر کس فاطمه از او خشمگین باشد، من بر او خشم می‌گیرم و هر کس من بر او خشم گیرم، خداوند بر او غضب می‌کند. ای سلمان! وای بر کسی که به فاطمه و به فرزندان و شیعیانش ظلم کند.»

«اگر همة خوبی‌ها و فضیلت‌ها در شخصیتی جمع گردد، آن شخص فاطمه است بلکه بزرگ‌تر از این توصیف‌هاست. به درستی که دخترم فاطمه در بزرگواری و کرامت، بهترین فرد بر روی زمین است.»

جُمَیع می‌گوید: همراه با عمه‌ام به نزد یکی از همسران پیغمبر رفتیم. از او پرسیدند: چه کسی نزد پیامبر از همه محبوب‌تر بود؟ گفت: فاطمه(س). پرسیدند: از مردان چه کسی؟ گفت: همسر فاطمه.

فاطمه(س) امانت خدا

پیامبر گرامی اسلام در لحظات آخر عمر شریفش، در کنار وصیت‌های دیگر خود به امیر مؤمنان(ع)، بر وجود فاطمه زهرا(س) نیز تأکید کرد. امام کاظم(ع) می‌فرماید: به پدرم گفتم: پس از رفتن فرشتگان از حضور پیامبر(ص) چه اتفاقی افتاد؟ فرمود: پیامبر(ص)‌ در این هنگام علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) را طلبید و به ام‌سلمه فرمود: کنار در بایست و نگذار کسی نزدیک بیاید. سپس آن حضرت با یک دست، فاطمه را گرفت و مدت طولانی بر سینه گذاشت و با دست دیگرش دست علی(ع) را بر سینه نهاد. همه آنها گریه کردند. پس ازآن، دست فاطمه(س) را در دست علی(ع) قرار داد و به علی(ع) فرمود: «ای اباالحسن! این (فاطمه) امانت خدا و رسولش محمد نزد توست. حق خدا و امر مرا در مورد فاطمه رعایت کن که چنین خواهی کرد. ای علی! سوگند به خدا این فاطمه سرور زنان بهشت از پیشینیان و آیندگان است. سوگند به خدا این همان مریم کبرا ست. سوگند به خدا همواره آنچه از خدا برای فاطمه و شما خواستم، خواسته‌هایم را اجابت کرد. ای علی! آنچه را در شأن فاطمه سفارش کردم انجام بده. من اموری را به فاطمه سفارش کردم که جبرئیل به آن امر کرده بود».

بهترین خانه‌ها

دو نفر از یاران پیامبر اکرم(ص) می‌گویند: پیغمبر آیة 36 سورة نور را قرائت کرد: «خانه‌هایی که خدا رخصت داده (قدر و منزلت) آنها والایی یابد و نامش در آنها یاد شود». مردی برخاست و عرض کرد: ای رسول خدا! اینها کدام خانه‌هاست؟ فرمود: «خانه پیامبران». دیگری برخاست و با اشاره به خانه علی(ع) و فاطمه(س) گفت: ای رسول خدا! آیا این خانه هم جزو آنهاست؟ فرمود: «آری، از بهترین آنهاست»

نام مبارک

بیشتر امامان معصوم(ع) به سبب احترام و علاقه‌ای که به مادرشان ـ حضرت فاطمه زهرا(س) ـ داشتند، نام یکی از دختران خود را به یاد آن حضرت، فاطمه می‌گذاشتند. امیر مؤمنان علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام جعفر صادق(ع) و امام جواد(ع)، یک دختر خود را «فاطمه» نامیدند. امام حسین(ع) و امام موسی کاظم(ع) نیز یکی از دختران خود را «فاطمة کبرا» و دختر دیگر را «فاطمة‌صغرا» نام نهادند.

بهترین زنان جهان از ماست

امام علی(ع) نه فقط در زمان حیات حضرت فاطمه زهرا(س) بلکه پس از شهادت آن حضرت نیز نام ایشان را به بزرگی یاد می‌کرد و وجود حضرت را مایة افتخار خود می‌دانست. آن حضرت در یکی از نامه‌های خود در پاسخ به معاویه چنین می‌نویسد: «شما چگونه با ما برابرید، در حالی که پیامبر(ص) از ما و دروغگوی رسوا (ابوجهل) از شما؛ حمزه از ما و ابوسفیان از شما؛ دو سرور جوانان اهل بهشت از ما و کودکان در آتش افکنده از شما؛ و بهترین زنان جهان ـ حضرت زهرا(س) ـ از ما و زن هیزم‌کش دوزخیان ـ همسر ابولهب و عمه معاویه ـ از شماست».

پدیدآورنده: حسین جعفری

منبع : www.hawzah.net

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=183
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.