امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 20 فروردين 1403 ساعت 23:58:26
یادداشتی از: حجت الاسلام سید محمود صادقی*
در وادی خُلق نبوی

چند نکته کوتاه درباره مقام و منزلت پیامبر رحمت (صلی‌الله‌علیه‌وآله)

۱. بی‌هیچ تردیدی می‌توان مدعی شد که نام زیبای محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و یاد دیبای علی (علیه‌السلام) در دل صاحبان فطرت سلیم حکومت می‌کند و سرزمین وجدان‌های بیدار را به تسخیر خود درآورده است؛ شنیدن این دو کلمه الهی موجب نشاط خاطر و وجد وافر در انسان می‌گردد و این ویژگی البته، برآمده از تأثیر صاحب اسم بر اسم، و برگرفته از حضور روح صاحب عنوان در عنوان است؛ اگرنه خدای تعالی نام‌ها و کلمات بسیار دارد؛ چنان‌که همه موجودات عالم کلمات حق‌اند؛ لیکن این دو «اسم» و «کلمه» که کلمه حق‌اند، بر تارخ حقیقت تکیه داده‌اند که «کلمة الله هی العلیاء»!

۲. پنهان نیست که همه پیامبران الهی و سفیران آسمانی ترجمان اسماء و صفات الهی‌اند؛ یعنی پیام‌آوران وحی، از آدم تا نوح، و از نوح تا ابراهیم، و از ابراهیم و اسماعیل و اسحاق تا موسی، و از موسی تا عیسی (علیهم‌السلام) جملگی وجهی از حقیقت تامّه الهی‌اند که صورتی از صورت‌های حق را نمایان می‌ساخته‌اند؛ صاحب مثنوی در «مثنویِ معنویِ» خود همین معنا را این‌گونه در قالب ریخته که:

چون خدا اندر نیاید در عیان

نائب حق‌اند این پیغام‌بران (مثنوی معنوی، دفتر اول، بخش۳۳)

از این رو هر یک، با توجه به وجهه‌ای که نمایان می‌ساختند، صورت اسمی از اسماء حسنای الهی را به خود گرفتند؛ یکی «صفی‌اللّه» خوانده شد و دیگری «نبی‌الله»، و آن یکی «خلیل‌الله»، و آن دیگر «کلیم‌الله» و «روح‌الله» و «ذبیح‌الله» و...؛ لیکن «وجه تامّ» و «تجلی اعظم» حق که همگان در سایه‌ی قرب او به قرب حق مقرب‌اند، «حبیب‌الله» خوانده شد که «ولی‌الله» را به وصایت خود گرفت. او همان است که بر همه‌ی پیامبران پیش از خود هیمنه دارد، و نبوّت او «مُهر» و «خاتمِ» دُرُستیِ حرکت ایشان، و تأیید رسالت و نبوت همه‌ی انبیاء پیشین است: «من أطاع الرّسول فقد أطاع اللّه». (بحارالانوار، ج۳۰، ص۳۵۵)

۳. محمدِ خاتم‌الانبیاء (صلی‌الله‌علیه‌وآله) درباره‌ی خود در حدیثی ظریف می‌فرماید: «من رءانی فقد رأی الحق»، (بحارالانوار، ج۵۸، ص۲۳۴) و واقعیت این است که هر پیامبری «تجلّی»، و «همتای» کتابی است که با خود به همراه آورده است و این اصل کلی درباره‌ی پیامبر به این معنا است که رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) همتای قرآن کریم است و همه‌ی کمالاتِ قرآن کریم در پیامبرِ ختمی تجلّی یافته است و هر حکمِ کمالی که برای قرآن ثابت است، برای نبی ختمی مرتبت هم ثبات دارد؛ اگر گنجینه‌های پنهان در قرآن به شمارش درنمی آید، محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز گستره‌ای بی انتها، و ناپیداکرانه است که نمی‌توان کمالات وجودی او را به شماره آورد؛ اگر قرآن بحری است که غوّاص خرد را توان نیل به عمق آن نیست، خاتم‌الأنبیاء (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز اقیانوسی است که انسان محصور در طبیعت، به معرفتِ وجودِ بی‌انتهای او بارنمی‌یابد؛ به حقیقت می‌توان حضرت مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را نشان‌گر معنای «لیس کمثله شیء» و نمایان‌گر مفهوم «لم یکن له کفواً احد» دانست.

او خود در گفتگو با وصیّ خود و شاید در معرفی خود و وصیّ خود می‌فرماید: «یَا عَلِیُّ مَا عَرَفَ‌ اللَّهَ‌ إِلَّا أَنَا وَ أَنْتَ‌، وَ مَا عَرَفَنِی إِلَّا اللَّهُ وَ أَنْتَ، وَ مَا عَرَفَکَ إِلَّا الله وَ أَنَا». (مناقب ابن شهرآشوب، ج۳، ص۲۶۷) او که همتای قرآن است، چون قرآن صاحب آیات محکم، و چون کلام خدا صاحب آیات متشابه است؛ مومنان به قرآن در مواجهه با آیات متشابه وظیفه و وظایفی دارند که طرح آن در عهده این مجال اندک و فرصت کوتاه نیست؛ لیکن التفات به این نکته لازم است که کوتاهی عقل انسانِ محصور در طبیعت -معاذالله- توهین به متشابه قرآنی را تجویز نمی‌کند، و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

۴. پیامبر بزرگ اسلام بی‌تردید نقطه عطف آفرینش است و اوست که آغاز نظام آفرینش را به انجام آن پیوند می‌دهد و این حقیقت در حلقه‌ی ذکر اهل معرفت بدیهی خوانده می‌شود؛ از این رو باید دانست که همه خیرات و برکات و کمالات هستی، طفیل وجود وجود و هستی اوست، و هیچ خیر و هیچ کمالی به هیچ موجودی نمی‌رسد؛ مگر به واسطه او! حق (سبحانه‌وتعالی) نام او را بلند و رفیع قرار داد و هیچ کوششی در جهت تخفیف و تنزیل نام او به ثمر نخواهد نشست، چراکه چنین تلاشی در جهت مخالف وعده‌ی الهی است که فرمود: «و رفعنا لک ذکرک» (انشراح:۴)

از این رو سلام بر او و تحیّات برای او که صورتی لفظی دارد، کوشش در جهت اداء وظیفه‌ای است که حق (تعالی‌شأنه) بر عهده انسان مؤمن نهاده است: «إِنَ‌ اللَّهَ‌ وَ مَلائِکَتَهُ‌ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما».(احزاب:۵۶)

۵. ذات مقدس حق آخرین فرستاده‌ی خود را به عنوان «سفیر رحمت مطلقه الهی برای همه جهانیان»، «وَ ما أَرْسَلْناکَ‌ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» (الانبیاء:۱۰۷)، و صاحب شرح صدر «أَ لَمْ‌ نَشْرَحْ‌ لَکَ صَدْرَکَ» (انشراح:۱)، به سوی همه انسان‌ها، در همه اعصار و امصار فروفرستاده است. چنان‌که گذشت پیامبر «تجلّی اعظم حقّ» است؛ در دعای شب مبعث می خوانیم «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی‌ الْأَعْظَمِ‌ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ و...» (البلدالامین، ص۱۸۳)، و عظمت تجلّی خدا، موجب عظمت در خُلق رسول الله شده و او به خلق عظیم ستوده شده است: «وَ إِنَّکَ لَعَلى‌ خُلُقٍ‌ عَظیم»‌ (قلم:۴). «عظیم» -در نظر اهل لغت عرب- چیزی است که دارای عظم و استخوان باشد، و به عبارت بهتر هرچه که دارای ساختاری محکم و بادوام (استخوان) باشد، عظیم خوانده می‌شود؛ به این ترتیب معنای «خُلق عظیم» این است که هیچ عامل طبیعی یا غیرطبیعی و مصنوعی در خُلق و اخلاق آن پیامبر رحمت اثر نمی‌گذاشت، و ساختار اخلاقی وی از استخوان‌بندی و ساختاری محکم دوام یافته بود.

تذکر: این نکات کوتاه درباره پیامبر از باب یادآوری برای خود بود، تا درباره پیامبر حق با تأمل بیشتری و دقت عمیق‌تری سخن بگویم، و بدانم درباره همتای قرآن حرف می‌زنم و اعمال و رفتار او نیز همچون آیات قرآن به تفسیر و تأویل نیاز دارد و با عقل خُرد و خِرَد کوتاه و چوبین خود، درباره اطواری که اساساً در دایره فهم بشری جای نمی‌گیرد، چیزی نگویم. خدایا لغزشگاه‌های زبان ما را به ما بنمایان تا آن‌ها بشناسیم و از آن در امان بمانیم.

آمین!

*حجت‌الاسلام دکتر سید محمود صادقی عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی





  تعداد بازديدها: 201


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: حجت الاسلام محمدکاظم تقوی
مطهری امام
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
محمد مهاجری : برخی پروژه هایی که رئیس جمهور در سفرهای استانی افتتاح می کند، آنقدر کوچک است که توسط بخشدار محل هم قابل افتتاح است
تصویری کمیاب از دیدار یحیی السنوار با رهبر انقلاب
بازداشت موعود شمخانی تایید شد
عکس:
چفیه و پرچم فلسطین بر دوش بنیانگذار آمریکا
میرسلیم : وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند؛ چون با کاغذ پاره فرقی ندارد
محمد مهاجری، فعال سیاسی: نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند
در نشست رونمایی از کتاب «مفهوم سیاسی قانون»؛
کاشی، استاد دانشگاه: مساله ما حفظ یا تغییر یا تفسیر قانون اساسی نیست؛ مساله بازگرداندن قانون اساسی به جایگاه راستین آن است/ قانون اساسی اگر بستر مولد خود را نادیده بگیرد، به یک سد و مانع بزرگ برای قلمرو عمومی و تحقق اراده مردمان تبدیل می‌شود
حضرت امام: ملت‌ها باید حکومت‌ها را وادار کنند که در مقابل اسرائیل بایستند
گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی
فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران /سرنوشت پول‌های اختلاس‌شده مشخص نشده /ناکارآمدی دولت مقابل الیگارشی قدرت و ثروت
پوستر:
حجاب از منظر مقام معظم رهبری
بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ دولت برای نهادهای فرهنگی مذهبی
روایتی از دیدار سیمین دانشور با امام و بوسیدن عبایشان
در دیدار امام و کانون نویسندگان چه گذشت؟
عصبانیت میرسلیم از دولت /اعطای دکتری افتخاری دانشگاه فرعی به دست معاون دانشگاه به رئیسی چه افتخاری دارد؟
یادداشتی از: محمدعلی خسروی
هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
گزارشی از:خانم خدیجه غبیشاوی
به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی (+عکس)

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
برخی از پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
حسینیون از شهادت حاج طالع یوسف زاده خبر داد
اطلاعیه ی هیئت انصارالخمینی (ره) در مورد برگزاری جلسات هفتگی نهج البلاغه
دیدار جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا
پوستر:
محمد مهدی ایرانمنش از مجروحان حادثه ی تروریستی 13 دی کرمان در بیمارستان به شهادت رسید
حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به بانک ها: جلوی اختلاس را بگیرید/ اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت
پوستر:
اطلاعیه ی اولین سالگرد رحلت زنده یاد حاج رحیم حیدریان
گزارش تصویری:
بمناسبت 5 اردیبهشت، چهلمین سالگرد شهادت یار دیرین، شهید والامقام احمد دالکه
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
نماز را در هر حال و حالتی بجا آوریم
به مناسبت اولین روز از هفته کار و کارگر
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران
به بهانه ی چهلمین سالگرد شهادت
مثنوی " علمدار بسيج " در وصف شهيد بزرگوار احمد دلاكه (دالکه) سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان‌:
نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است
در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»؛
مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت آیت الله ملکوتی/منادی شفاف سازی در تولیت
رئیس قوه قضاییه در دیدار با منتخبان مجلس دوازدهم:
با حرف زدن مشارکت مردم محقق نمی‌شود؛ سنگ را از پیش پای مردم برداریم کار پیش می‌رود
یادداشتی از: حجه الاسلام هادی سروش
چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی (+عکس)
آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
مثنوی "گرگ درون" سروده ی فریدون مشیری


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 8824
تعداد بازدید دیروز: 38574
بازدید کل: 67014558
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.