امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 10 آبان 1399 ساعت 23:22:54
یادداشتی از: محمدکاظم تقوی
دو رهنمود بر زمین مانده!

مکتوب راهگشای منشور برادری دو محور اصلی دارد که دو درس سازنده میبایست از آن گرفت. اگر آن درسها به درستی فهم میشد و به کار بسته میشد، مطمئناً چنین حال و روزی نداشتیم.

جماران: مباحثات و مجادلات فکری و میدانی دو طیف از یاران و شاگردان و همراهان امام خمینی در سالهای میانی شصت به ویژه در سالهای 66 و 67 به اوج خود رسید؛ در چنان فضای حیرت و سرگردانی، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری یکی از اعضای جوان دفتر امام خمینی در نامه ای به حضرت امام حیرت خود را از اوضاع سیاسی کشور مطرح نمود و از آن رهبر و مربی رهنمود و راهکار درخواست کرد. امام خمینی(س) در تاریخ 10/8/1367 در پاسخ وی، نامه نسبتاً مفصلی نوشت ک در ادبیات جمهوری اسلامی به «منشور برادری» شهرت یافت.

مکتوب راهگشای منشور برادری دو محور اصلی دارد که دو درس سازنده میبایست از آن گرفت. اگر آن درسها به درستی فهم میشد و به کار بسته میشد، مطمئناً چنین حال و روزی نداشتیم. حضرت امام در پاسخ حیرت آقای انصاری در برابر تأیید یا تذکر به تشکلها و شخصیتهای دو جریان مطرح آن روز کشور، می فرماید: اختلاف نظر نه چیز جدیدی است و نه امری مذموم است؛ به همین خاطر «کتابهای فقهای بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سلیقه ها و برداشتها در زمینه های مختلف... از آنجا که در گذشته این اختلافات در محیط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در کتابهای علمی، آن هم عربی ضبط میگردید، قهراً توده های مردم از آن بی خبر بودند.»(صحیفه امام، ج 21، ص 176)

امام در ادامه تصریح می کند: که چنین اختلافاتی را نباید خلاف حق و خلاف دین خدا پنداشت. این از اختلافات علمی میان عالمان و صاحب نظران در گذشته؛ اما امروزه به برکت وسایل ارتباط جمعی و نیز حاکمیت دین و دینداران آن بحثهای مدرسه ای و ذهنی دیروز، به مباحث مورد نیاز در صحنه های زندگی انسان بدل شد و نیاز عملی به آنها میباشد که وقتی مطرح و مورد بررسی و اظهار نظر کارشناسان قرار میگیرد، اختلافات در جامعه و در سطح عمومی دیده میشود و تأثیرات مثبت و منفی خود را برجای میگذارد.(همان)

روشن است که این بیان و طبیعی معرفی کردن اختلاف دیدگاهها اولاً بیان واقعیت است. و ثانیاً موجب آرامش سؤال کننده و افراد جامعه است.

در بخش دیگر این نامه، مسائل و موضوعاتی به عنوان مثال ذکر شده که مهمترین مسائل فقهی ـ حقوقی ـ مطرح در جامعه آن روز بوده است:

«در مسئله مالکیت و محدودة آن در مسئله زمین و تقسیم بندی آن، در انفال و ثروتهای عمومی، در مسائل پیچیده پول و ارز و بانکداری، در مالیات، در تجارت داخلی و خارجی، در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنی، در مسائل فرهنگی و برخورد با هنر به معنای اعم؛ چون عکاسی، نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، تئاتر، سینما، خوشنویسی و غیره در حفظ محیط زیست و سالم سازی طبیعت و جلوگیری از قطع درختها حتی در منازل و املاک اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگیری از موالیه در صورت ضرورت و یا تعیین فواصل در موالیه، در حل معضلات طبی همچون پیوند اعضای بدن انسان و غیر به انسانهای دیگر، در مسئله معادن زیرزمینی و رو زمینی و ملی، تغییر موضوعات حرام و حلال و توسیع و تضییق بعضی از احکام در ازمنه و امکنه مختلف، در مسائل حقوقی و حقوق بین المللی و تطبیق آن با احکام اسلام،... که همه اینها گوشه ای از هزاران مسئله مورد ابتلای مردم و حکومت است که فقهای بزرگ در مورد آنها بحث کرده اند و نظراتشان با یکدیگر مختلف است و اگر بعضی از مسائل در زمانهای گذشته مطرح نبوده است و یا موضوع نداشته است، فقها امروز باید برای آن فکری بنمایند.»(همان، ص 177)

هدف از نقل این لیست بلند بالا، که در نامه امام خمینی آمده، این است که این مسائل و موضوعات بسیار مهم که به تعبیر ایشان «گوشه ای از هزاران مسئله مورد ابتلای مردم و حکومت است» آیا مورد تحقیق و بررسی و تعیین وضعیت قرار گرفته اند و آیا حوزه های علمیه و فقهای بزرگوار فتاوا و نظرات راهگشا در این موارد ابراز کرده اند؟

متأسفانه باید به تلخی اعتراف کرد که با گذشت بیش از سه دهه از زمان صدور این مکتوب شریف، رویکرد و حرکت سازنده و نویدبخش و راهگشایی در این ساحت مشاهده نمیشود و حتی چنان تنگ نظری و عدم تحمل نظرات جدید و نوآورانه غلبه دارد که قدمهای کوچک از سوی بعضی از فقها و صاحب نظران نه تنها طنینی ندارد که به حاشیه رانده میشود و نوآوری و کارآمدسازی فقه ذنب لایغفر است!

حوزه های علمیه و نظام اسلامی همچنان در حیث و بیث این مسئله هستند که اخذ دیرکرد وامهای بانکی مشروع است یا نه؟ انکار همه چالش ها حل شده است!

در حالی که فهرستی که حضرت امام از باب نموده ذکر کرده، خود کتاب مفصلی خواهد شد و اگر این رویکرد جدی گرفته میشد و جدی گرفته بشود، فقهی تازه از دل ادله معتبر اما ناظر به مناسبات زندگی امروزه انسان رخ مینماید.

یکی از مسائل و موارد ذکر شده در این نامه تاریخی مسئله محیط زیست است که امروزه مسئله جهانی است و به زندگی انسان درکره زمین گره خورده و تخریب محیط زیست، زندگی انسانی را مورد تهدید جدی قرار داده است و همچنین مسئله هنر با همه مصادیق و شعبات آن، باید بیان شود که از نگاه اسلامی در مناسبات زندگی امروزه انسان چه حکمی دارد؟

حضرت امام در این نامه به فقه هنری، فقه اقتصادی، فقه پزشکی، فقه جزائی، فقه سیاسی و فقه اجتماعی توجه دارد و مسائل آن را در متن زندگی انسان امروز و این عصر میبیند که باید پاسخهای مناسب خود را بیابند و در همان حال که از ادله معتبره و با روش فقه جواهری استنباط میشوند، در همان حال ایجاد خرَج و بن بست نکند و چهره «شریعت سهله سمحه» را نشان دهد.

حضرت امام در این نامه به صراحت آورده است: «در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا میکند که نظرات اجتهادی ـ فقهی در زمینه های مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد»(همان)

توقع این بوده که نظام اسلامی و نیز حوزه های علمیه پس از تحول انقلاب اسلامی به استقبال دیدگاههای روشمند اجتهادی و نوآوری های فقها و مجتهدین برود، ولی نه حوزه ها در این عرصه چنان که متوقع بوده ظاهر شده و نه نظام اسلامی از دیدگاههای راه گشا و غیر متحجر استقبال کرده است! بلکه آنچه بیشتر به چشم میخورد بن بستها و نظرات ناکارآمد است و متأسفانه به کلیدی که امام خمینی در این نامه و سپس در منشور روحانیت آن را مطرح کرده، توجه شایسته ای نشده و نمیشود:

«تغییر موضوعات حرام و حلال و توسیع و تضییق و بعضی از احکام در ازمنه و امکنه مختلف» یعنی دستگاه فقهی برای زندگی امروز بشر با مختصاتی که پیدا کرده، جواب دیروز را نقل می کند، در حالی که میبایست آن را نقد میکرد و با لحاظ روابط و مناسبات و تطوراتی که در زندگی رخ داده، پاسخهای امروزی به آنها میداد ولی به جای اینکه نوآوران و نوآوری آنها ارج نهاده شوند و قدر ببینند، مورد هجمه و هجوم و مجبور به پرداخت هزینه ها شده و میشوند.

و اما درس دیگر این نامه تاریخی، درس علمی و اخلاقی است و امام خمینی پس از آنکه راهنمایی و راهگشایی فکری را بیان نمود، به مسئله هدف افراد و تشکلهای مختلف و مخالف هم میپردازد که غیر مستقیم این درس را در ضمن خود دارد که باید اینگونه نیت و هدفی داشته باشید و رفتارتان هم در همان راستا باشد:

«اگر آقایان  از این دیدگاه که همه میخواهند نظام و اسلام را پشتیبانی کنند به مسائل بنگرند، بسیاری از معضلات و حیرتها برطرف میگردد، ولی این بدان معنا نیست که همه افراد تابع محض یک جریان باشند... انتقاد به جا و سازنده باعث رشد جامعه میشود. انتقاد اگر به حق باشد موجب هدایت دو جریان میشود هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرای از انتقاد ببیند... اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی جهت در فکر حذف با تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد. حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است.» (همان، ص 179)

راستی از خود پرسیده ایم که سه دهه پس از امام در این رابطه چه عملکرد و کارنامه ای از خود در اذهان و تاریخ و پیش خدا ساخته ایم؟! چرا باید دو جریان اصلی کشور به جای برنامه ریزی و تلاش جهت خدمت به کشور و ملت، در نزاعی دائم با یکدیگر و فرسایش نیروها و سرمایه باشند؟! چرا انتقاد از افراد و عملکردها باید تهمت و تخریب و هزینه داشته باشد و چرا به نام انتقاد باید سیاه نمایی و مطلق انگاری انجام گیرد؟!

اگر نقشه ای که امام در این دو مسئله کلیدی و دیگر مسائل ترسیم کرده و خیرخواهی و اتمام حجت را به نهایت رسانده، مورد توجه و عمل می بود، وضع ما نمی بایست این می بود که هست!

نام این مکتوب امام «منشور برادری» شهرت یافت، اما آیا واقعاً فعالان سیاسی دو طیف کشور برادر هم هستند و با چشم برادری به هم نگاه میکنند و آیا ثمره کارشان محصول همکاری و خیرخواهی برادرانه است؟!

امام خمینی در همین نامه متذکر میشود:

«از کارهایی که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورتها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است. باید از واسطه هایی که فقط کارشان القای بدبینی نسبت به جناح مقابل است، پرهیز نمود.»(همان، ص 180)

فرهنگ تلاش برای تألیف قلوب چه وضعیتی در میان ما دارد، چرا متأسفانه هم فرهنگ رشد یافته اجتماعی برای انجام کارهای عمومی در میان ما نهادینه شده و هم فرهنگ اسلامی برادری و خیرخواهی و خوش بینی از میان ما رخت بربسته و جز به زمین زدن رقیب نمی اندیشیم؟!

برای این درد، حضرت امام هشدار می دهد و شکوه خود را با خداوند مطرح میکند و انگار از ما ناامید باشد:

«خداوندا تو شاهد باش من آنچه بنا بود به هر دو جریان بگویم، گفتم حال خود دانند! البته یک چیز مهم دیگر هم ممکن است موجب اختلاف گردد ـ که همه باید از شر آن به خدا پناه ببریم ـ که آن حب نفس است... و تنها یک راه برای مبارزه با آن وجود دارد و آن ریاضت است، بگذریم»(همان، ص 179)

در این تعبیر «بگذریم» حضرت امام خیلی حرف و درس هست که ما گرفتاران نباید از آن بگذریم و حال و روز امروزمان نشان میدهد که از آن گذشتیم و چون مراقب نفس سرکش خود نبوده ایم، چنین کارنامه ای ارائه داده ایم. منصفانه این رهنمودهای سازنده را در نظر آوریم و رفتار و کردار خود را هم ببینیم که آیا در همان مسیر سیر می کنیم یا به بی راهه می رویم؟ این که نماینده ای سرشناس و در کسوت روحانیت، توهینی بسیار زشت علیه دومین مقام نظام که از روحانیون و انقلابیون معروف و پیش کسوت نیز می باشد، مرتکب شده، به توصیه های امام خمینی و مقتضای برادری عمل نموده یا قدم در بی راهه گذاشته است؟!

برای اینکه تنها به شکوه و گلایه برگزار نکرده باشیم و با امید به رحمت و هدایت الهی به خود و همگان متذکر میشویم که تنها راه برای کارآمدی نظام جمهوری اسلامی پویایی و نوآوری فقه و فقها و حوزه های علمیه برای عرضه فکر و اندیشه اسلامی است تا به نیازها پاسخ دهد و بر شبهات فائق آید. البته در این ساحت نباید همه مسائل را شبهه پنداشت و نیز نباید دین را تنها به فقه اصغر فروکاست. بسیاری از مسائلی که در این عصر و از سوی این نسل مطرح شده و میشود،«پرسش» است که باید «پاسخ» مناسب و راهگشا و اقناعی بیابد، چنانکه در ساحتهای فقه اکبر ـ عقاید و اخلاق ـ هم راههای نرفته بسیار است و اندیشه دینی در این زمینه ها نیازمند نوسازی و باز اجتهاد است تا با تکیه بر منابع اصیل و تغذیه از آنها، غذای فکری و فقهی مناسب برای عصر و نسل تهیه شود و نیز ضروری است با به رسمیت شناختن اختلافات، عاقلانه و خیرخواهانه قواعد رقابت و بازی سیاسی را به رسمیت بشناسیم و مجال برای شکل گیری احزاب واقعی و مستقل و رسانه های مستقل و کارآمد را فراهم آوریم تا احزاب رسمی با کارشناسی و مسئولیت پذیری بر اساس «برنامه» و «کارنامه» گردش قدرت را برای اداره و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی و نیل به اهداف اسلامی، تحقق بخشند. باشد که با شناخت و ظیفه و عمل به آن، شرمنده خداوند و بندگان خوب او نباشیم و پیش آیندگان نیز سرافکنده نباشیم و به جای عبرت آموز شدن، الگوی نیک و اسوه حسنه برای دیگران و آیندگان باشیم.





  تعداد بازديدها: 1899


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
به بهانه ی چهلمین سالگرد شهادت
مثنوی " علمدار بسيج " در وصف شهيد بزرگوار احمد دلاكه (دالکه) سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
نماز را در هر حال و حالتی بجا آوریم
گزارش تصویری:
بمناسبت 5 اردیبهشت، چهلمین سالگرد شهادت یار دیرین، شهید والامقام احمد دالکه
یادداشت:
ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان‌:
نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است
یادداشتی از: حجه الاسلام هادی سروش
چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
آمار تکان دهنده از 200 روز جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت آیت الله ملکوتی/منادی شفاف سازی در تولیت
یادداشت:
آمریکا و نکبت وابستگی به صهیونیسم
روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد
گزارشی از خانم یاسمین طالقانی:
سکوت رئیسی و احمدی‌نژاد!
سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم
خانه به دوشی اکثریت مردم ایران!
یادداشت:
جبهه متحد سیاسی ضد صهیونیستی
رئیس قوه قضاییه در دیدار با منتخبان مجلس دوازدهم:
با حرف زدن مشارکت مردم محقق نمی‌شود؛ سنگ را از پیش پای مردم برداریم کار پیش می‌رود
اطلاعیه ی هیئت انصارالخمینی (ره) در مورد برگزاری جلسات هفتگی نهج البلاغه
شورای آتلانتیک بررسی کرد
خاورمیانه در مسیر تثبیت قدرت نرم ایران
ماهانه ۱۰ تن زعفران ایران قاچاق می‌شود
تاراج طلای سرخ
گزارشی از خانم نسترن فرخه
دردسر مزمن دارو
اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد / می‌خواستیم وزیر زن بگذاریم، نگذاشتند / باید مسیرها را باز کنیم

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
دو پوستر ماندگار با موضوع "وعده صادق" از خانم شیرین نوشیروان
یادداشت:
تنها راه تامین ثبات در منطقه
یونیسف: غزه خطرناک‌ترین مکان برای کودکان است
آغاز عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اهدافی در سرزمین های اشغالی
در بیانیه‌ای مطرح شد؛
سید حسن خمینی: عملیات شجاعانه دیشب توسط فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا
رفتاری هوشمندانه در قبال جنایات اسراییل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
جوان عزیز ؛ این "دفاع" ضروری بود
گزیده ی یادداشتی از حاج حسن وفایی
خرمشهر تا باران پهپاد و موشکی
در دیدار عیدانه عنوان شد:
حسن روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد/ ما منطقه امن می‌خواهیم/ باید خودانتقادی را آغاز کنیم/ کشور و نظام نیازمند مشارکت عام است
آیت‌الله علوی بروجردی با اشاره به پاسخ ایران به اسراییل: دعا می کنیم تا سپاه مسلمین بر کفار، ظفر یابد/ نمی‌توان از کشتار کودکان و مسلمانان در غزه گذشت
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
خدا، انسان، جهان
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
اتباع بیگانه مشکل بزرگ ضد امنیتی ایران در آینده خواهند بود
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
یادداشت:
انتقام واقعی اینست
اعزام ۸۷ هزار زائر در عملیات حج تمتع/ ۱۸ فرودگاه معین حج هستند
جزئیات اعزام حج عمره از ۳ اردیبهشت
تایید قضایی رقص آذری
یادداشتی از: خانم صدیقه بهزادپور
ارز غیرواقعی، تورم و گرانی واقعی
سفیر سابق آمریکا در کوبا به 15 سال زندان محکوم شد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 32432
تعداد بازدید دیروز: 7211
بازدید کل: 66743154
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.