امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 01 مهر 1399 ساعت 21:22:59
یادداشتی از: حجت الاسلام محمدکاظم تقوی
مروری بر آثار علمی امام خمینی

در زمینه مباحث عرفانی اولین کتابی که به قلم امام خمینی نوشته شده است،کتاب «شرح دعاء السحر» به زبان عربی میباشد. نگارش این شرح ارزشمند در سال 1347 ق / 1307 ش به پایان رسیده است.

جماران: یکی از ابعاد شخصیت علمی امام خمینی(اعلی الله مقامه) نوشتن آثار علمی پرتعداد و متنوع میباشد. ایشان از سال 1307 ش تا سال 1357 به مدت نیم قرن، جدای از نامه ها و پیام های فراوانی که نوشته، دهها جلد کتاب در رشته های عرفان، اخلاق، فلسفه، فقه، قواعد فقهیه و اصول فقه، تحریر و تألیف کرده است.

البته در این کتابها مسائل فراوان و مباحث زیادی از دیگر علوم هم وجود دارد. مثلاً تفسیر بعضی از سوره ها و آیات قرآن در کتاب های عرفانی- اخلاقی و یا مباحث علوم حدیث از رجال و درایه در ضمن بحثهای فقه استدلالی. این آثار عمدتاً به زبان عربی است و تعدادی از برترین کتابهای ایشان نیز به زبان فارسی تألیف شده است.

بعضی از کتابهای امام خمینی به صورت تعلیقه و یا حاشیه بر متون عرفانی و فقهی است، ولی اکثر کتابهای ایشان تألیفی است. برخی از عناوین در چندین جلد میباشند و بعضی هم در یک جلد و با حجم کم.

اولین کتاب ایشان در موضوع عرفان و آخرین کتاب در موضوع فقه استدلالی است. بیشتر کتابهای امام خمینی محصول زندگی علمی ایشان در شهر و حوزه علمیه قم است ـ گرچه پاکنویس تعدادی از آنها در شهرهایی مانند «محلات» به انجام رسیده است.

کتابهای عرفانی ـ اخلاقی امام خمینی محصول تلاشهای علمی ایشان در سالهای 1307 ش تا 1323 ش بوده است. تقریباً تمام آثار فقهی ـ اصولی امام خمینی پس از آن تاریخ تا سال 1357 ش نوشته شده است.

ایشان در طول این نیم قرن با حوادث و مشکلات و تنگناهای فراوانی، دست به گریبان بوده است؛ دوره سیاه دیکتاتوری رضاشاه، ادامه آن در سلطنت فرزندش، کودتای 28 مرداد سال 1332 و به ویژه آغاز مبارزات به رهبری ایشان از سال 1341 و قیام 15 خرداد 1342 و حدود یک سال حبس و حصر در مرحله مبارزه با کاپیتولاسیون، تبعید به ترکیه و سپس عراق. چنین کارنامه پربار علمی از خود بر جای گذاشته است. در کنار آن تحصیل بسیار جدی در رشته های معقول و منقول و تدریسهای مستمر و بسیار کیفی و پرجمعیت داشته است.

در زمینه مباحث عرفانی اولین کتابی که به قلم امام خمینی نوشته شده است،کتاب «شرح دعاء السحر» به زبان عربی میباشد. نگارش این شرح ارزشمند در سال 1347 ق / 1307 ش به پایان رسیده است.

حضرت امام در این کتاب، خوش قلمی و زیبانویسی را با مفاهیم بلند در هم آمیخته، چنانکه مفاهیم عرفانی را از دل احادیث و ادعیه مأثوره از معصومین(علیهم السلام) استفاده کرده است.

در این کتاب ابیات شیرین و دل نشین از اشعار و ابیات فارسی و عربی دیده میشود که برملاحت و لطافت کتاب افزوده است. ایشان در این کتاب عرفانی به تناسب مباحث و مسائل، نظرات حکما و عرفایی چون میرداماد، صدرالمتألهین شیرازی، فیض کاشانی، حاج ملاهادی سبزواری، ابن عربی، قونوی، ملاعبدالرزاق کاشانی، قیصری، ابن حمزه فناری، آقامحمدرضا قمشه ای، میرزا جواد ملکی تبریزی و دیگر اعاظم را مطرح و استفاده و بررسی کرده است. اما توجه به نظرات استاد عرفان ایشان مرحوم آیت الله محمدعلی شاه آبادی(قدس سره) برای خواننده محسوس است؛ ایشان بیش از ده بار از استاد عرفان خود نام برده که سه مورد در پاورقی آمده و مابقی در متن این اثر قرار دارد، و این خود به ما میگوید امام ـ سید روح الله جوان و جویای عرفان آن سال ها ـ پیش از اینکه به محضر علم و عرفان مرحوم شاه آبادی برسد، عرفان خوانده بوده و به حدی از دانش عرفان رسیده بوده که دست به قلم برده و شرح عرفانی این دعای رفیع المنزله اقدام کرده است. ظاهراً در بازبینی قسمت از قبل نوشته شده، در سه مورد متعرض نظرات و دیدگاههای استاد خود هم شده است. این نکته هم قابل ذکر است که گرچه استاد حکمت متعالیه ایشان مرحوم آیت الله رفیعی قزوینی نیز تعلیقات و حواشی بر شرح دعای سحر دارند که در سال 1332 ش نوشته شده ولی هیچکدام ناظر به همدیگر نیستند.

از نکته های مهم و محوری در اندیشه و نظرات عرفانی امام خمینی جمع میان ظاهر و باطن دین است و اینکه نباید به بهانه فقه و کلام از حکمت و عرفان و باطن معارف و احکام غافل بود، چنانکه جایز نیست به بهانه سرگرم بودن به باطن دین و اسرار این مناسک، از ظاهر غافل شد.

از نظر امام خمینی احکام شرعی، حکمت عملی است که عمل به آنها انسان را به اسرار ربوبی و انوار غیبی هدایت میکند. ایشان در این باره در بیانی رسا و شیوا میگوید:

«از وساوس شیطان این است که: علوم ظاهری و اخذ به ظاهر کتاب های آسمانی، ارزشی ندارد و خروج از حق میباشد! و عبارات قالبی [در ادعیه و اذکار] و مناسک صوری و شکلی، برای عوام تشریع شده که اهل شکل و پوسته هستند! اما اصحاب قلوب [اهل دل] و آنانی که اهل معارف و اسرار هستند، وظیفه­ای ندارند، مگر همان اذکار قلبی و خطورات سری که باطن مناسک و نهایت و مقصد آنها و روح عبادات و غایت آنها میباشند.

شاعر هم خوب گفته:

علم رسمی سر به سر قیل است وقال

نه از او کیفیتی حاصل نه حال

علم نبود غیر علم عاشقی

مابقی تلبیس ابلیس شقی

[اما تو ای سالک راستین از این اباطیل] به خدا پناه ببر و در جواب این [پندار غلط] بگو: آنچه گفته شده سخن حقی است که اراده باطلی از آن شده است، زیرا ظاهر مورد طعن و انتقاد، ظاهر جدای از باطن است و شکل جدای از معنی، که چنین ظاهر و شکلی، کتاب الهی و قرآن نیست. اما شکلی که به معنا مربوط باشد، و مطلب آشکاری که وصل به لایه زیرین و سرّ خود باشد، در کلام الهی ـ قرآن ـ و زبان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) امر به تبعیت و پیروی از آن شده است. چطور چنین نباشد، که علم ظواهر کتاب و سنت ـ فقه و کلام ـ از قدر و منزلت والایی برخوردار است و همین علم ظواهر کتاب و سنت، اساس اعمال ظاهریه و تکالیف الهیه و نوامیس شرعیه و شرایع الهی و حکمت علمی است، و همین علم، طریق مستقیم به سوی اسرار ربوبی و انوار غیبی و تجلیات الهی است، و اگر این ظاهر نباشد،هیچ سالکی به کمال خود نمیرسید و هیچ مجاهد [به جهاد اکبر و تهذیب نفس] به آرزوی خود نائل نمیشد. (شرح دعاء السحر، ص61-62)

این کتاب در بین مجموعه آثار تألیفی حضرت امام(س) که پنجاه جلد بوده و «موسوعه الامام الخمینی» نامیده می شود. شماره چهل و دوم را به خود اختصاص داده است.





  تعداد بازديدها: 1733


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
ساخت مسجد با پول مردم، نشانه متدین بودن شهردار نیست
زاکانی مشکلات تهران را حل کرد و فقط مانده مسجدسازی در پارک ها / اگر در بوستان قیطریه فضای خالی دارید درخت بکارید
برنامه شب‌های قدر حرم امام خمینی(س)؛ رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم سخنرانی می کنند
برنامه شب‌های قدر حرم امام خمینی(س)؛ رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم سخنرانی می کنند
آیت‌الله مددی، استاد خارج فقه و اصول:
کشور در خطر است/ به هیچ وجه بحث انقلابی و ضد انقلابی نکنید/ دلار به 61 هزار تومان رسیده؛ دردآور است، بیش از 9 هزار بار پول ما سقوط کرده/ ایرانی مجبور شده با این وضعیت بسازد؛ پول مثل خون است
حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی:
افکار، اندیشه‌ها و سلیقه‌های مختلف را باید به رسمیت بشناسیم
انتقاد امام جمعه شیراز: اگر نمی‌توانید مدیریت کنید، به سبک خودم مدیریت کنم
انتقاد تند وزیر بهداشت روحانی: مگر همه ما مرده‌‌ایم؟
جرات داشته باشید بگویید چرا فردوسی‌پور را کنار گذاشتید + اتهام ده سال پیش
سخنی آموزنده از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه با رهبر معظم انقلاب اسلامی
نمودار:
بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1403/1/6
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 33997
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65660034
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.