امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 14 شهريور 1398 ساعت 11:51:05
یادداشتی از: حجت الاسلام جعفریان
یک کسی عاشورا را از دست ما نجات دهد

جماران: این روزها، به وفور شاهد تحلیل های اجتماعی سیاسی متفاوت از عاشورا هستیم و می دانیم، سالهاست، هر کسی با استناد به جمله ای از امام حسین (ع) یا رفتاری از آن حضرت، یک تفسیر سیاسی خاصی ارائه می کند. این در حالی است که غالب این عبارات یا گزارشها، هنوز از نظر تاریخی، نقادی نشده است. اما صرف نظر از آن، هیچ گاه رویه فقها این نبوده است که این چنین به گزارش های تاریخی برای استفاده در گزاره های حقوقی استناد کنند و از آن نتایج فقهی بگیرند. این کارها، از زمانی هم که باب شده، اغلب کار منبری ها بوده و الا زیر تیغ فقیهان استخوان دار و اصیل، این قبیل کارها، محل اعتنا نبوده است.

 نکته ای که در باره تحلیل های عاشورایی این چنینی محل توجه است، این است که ما تا چه وقت و با چه دامنه و اصولی حق داریم، در هر دوره، تفسیری متفاوت از عاشورا داشته باشیم؟ آیا بر این باوریم که از این رویداد، می شود تفسیرهای متفاوت ارائه داد و هر روز یک اصل حقوقی از آن استخراج کرد، یا این که محدودیت وجود دارد و مثلا ما قواعدی داریم که در استنباط فقهی از تاریخ، باید تابع آنها باشیم؟ 

اگر یک نگاهی به منابع عاشورایی در این صد سال بیندازید، خواهید دید، تفسیرهای حماسه ای که در این قرن باب شده، در متون کهن جایی نداشته و برای مثال، کتابهای قاجاری که همه روی اشک و آه بنا شده است. کدام یک از این دو نگاه، درست است؟ اگر نگاهی در روزگار ما غلبه دارد، معنایش این است که اگر هزار سال هم به آن توجه نشده، حتما درست است؟ با چه اصولی؟ مورد دیگر این است که در دوره اخیر، در باره امر به معروف و نهی از منکر از عاشورا، برداشت های زیادی می شود، در حالی که در هیچ کتاب فقهی قدیمی، دست کم تا اواسط دوره قاجاری، چنین رویه مطرح نبوده، و به عکس در باره این نکند عاشورا مصداق «ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکه» باشد، بحث کرده اند.

سوال این است: کدام معیارها وجود دارد که دست ما را از تفسیرهای من درآوری با عبارت پردازی های عجیب و غریب و تحلیل های ذهنی و منبعث از شرایط سیاسی ایران و شیعه در قرن اخیر، نجات دهد و به ما بیاموزد که ما یک تفسیر معمول و معقول مبتنی بر نصوص تاریخی و اخبار امامتی، آن مقدار که صحیح است و داستانی و اسرائیلی نیست، داشته باشیم؟ 

تنها در طول یک دهه از سال 47 تا 57 دهها کتاب در باره امام حسین علیه الصلاة و السلام نوشته شد که هر کدام یک سمت و سویی داشت. صالحی نجف آبادی یک طرف، شریعتی طرف دیگر، و هاشمی نژآد هم و دیگران... تازه، آنها، سعی می کرد ند با دادن ارجاعات تاریخی، مبتنی بر برخی از متون تاریخی و حدیثی باشند، اما به هر حال، شیفته اوضاع سیاسی روز و غرق در آن بودند. 

در یکی دو دهه اخیر هم، فلسفه عاشورایی  که از زبان مداحان می شنویم ، و به تازگی یاد گرفته اند که عبارات عربی را هم در آن بیاورند تا مردم مطمئن شوند که راست می گویند! و با نقل شعری از این و آن در متن روضه، و یا آوردن اسم شیخ جعفر شوشتری و کمپانی و امثال آن، مخاطبان را شیفته برداشت های شگفت شبه عرفانی خود کنند و جوانان را مسحور عبارات مبهم و لفاظی های همراه با موسیقی عجیب و من درآوردی سازند. البته که این فضا، دیگر فضای حماسه سازی از کربلا نیست، چنان که «مصیبت» گرایی قاجاری هم نیست، خودش یک سبک جدید در کنار عرفان های تازه است.

همین که شاهدیم، هر وقت اوضاع سیاسی کشور در هم پیچیده می شود، و فشارها بیشتر، و نیاز هست که ما در جایی، نشانی از ایثار و فداکاری داشته باشیم، بلافاصله به تحلیل های حماسی از عاشورا روی می آوریم، خودش در این که ما چطور با این رویداد، به طور دلخواه رفتار می کنیم، شاهدی استوار است.

برخی هم تلاش می کنند، از عاشورا، دمکراسی استخراج کنند و آن را حرکتی علیه حکومت های استبدادی تفسیر نمایند. معلوم است که امام با ظلم در افتاده، اما تفسیر اینها بسیار متفاوت است. می توان احتمال داد که این چند روز از جنبش مبارزه با فساد در نهضت عاشورا هم سخن گفته شود. 

سوال فقیر این است: دامنه این استنباطهای مذهبی و سیاسی از یک رویداد تاریخی تا کجاست و ما چه اندازه حق داریم از این جنبش الهی این همه برداشت های سیاسی و اجتماعی و عرفانی ساختگی داشته باشیم؟ یک کسی باید عاشورا را از دست ما نجات دهد، و اجازه ندهد عظمت حسین بن علی علیه السلام، زیر سایه این تفسیرهای غلط قرار گیرد.





  تعداد بازديدها: 813


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
ایاصوفیه تا شهر قم
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا
اهمیت حادثه مسجد گوهرشاد از نگاه امام خمینی (س)
یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی
سخنی با برادرانم در خبرگزاری رسا
صدور مجوز «تصویربرداری از مدل‌های زن جهان در مدینه» جنجالی شد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
سوال درست چیست؟
توافق نظامی ایران و سوریه چه اهمیتی دارد؟
خاطرات منتشر نشده ی مرحوم آیت الله سیدجعفر کریمی از امام خمینی(س)
آمریکا:
از تمام ابزارهایمان برای تمدید تحریم‌ها ضد ایران استفاده می‌کنیم
فراموشی و 6 دلیل "بی ارتباط" به آلزایمر
گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره شهادت سردار سلیمانی:
«قتلی مستبدانه» است که آمریکا مسئول آن است
سرلشکر باقری:
سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را تقویت خواهیم کرد / ترکیه کمی در اجرای تعهدات خود و خارج کردن گروه‌های تروریستی از سوریه تأخیر داشته
یک نماینده خبر داد:
جمع آوری امضا در مجلس برای طرح «عدم کفایت» روحانی
فرماندار قدس:
هیچ انفجاری در شهر قدس رخ نداده / قطعی برق هم مربوط به روبروی بیمارستان ۱۲ بهمن به مدت ۵ دقیقه بوده / نهادهای امنیتی انفجار در گرمدره کرج را هم تایید نمی‌کنند
یادداشتی از: سيد حميد طباطبايی
سخنی با همه مسئولان جمهوری اسلامی: امام(س) به شما چه گفت؟
شرایط نماینده شدن در مجلس سوئد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
خدمت و خیانت
یادداشتی از: سید صادق آل طه
حاشیه ای بر «هیچ هیئتی نباید تعطیل شود»
تسلیت سید حسن خمینی به حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین حسنخانی
یادداشتی از: سيد حميد محمديان
قرارداد 25 ساله؟
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
ترور آقاجری و الهاشمی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
بمناسبت دهمین سالگرد تاسیس سایت انصارالخمینی (ره)
6 اثر زیبای گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان
به مناسبت دهمین سالگرد راه اندازی سایت انصارالخمینی (ره)
پنج اثر گرافیکی از سرکار خانم ع پورسلطان
یادداشت سردبیر:
به بهانه ی فرارسیدن 16 تیر دهمین سالگرد راه اندازی سایت انصارالخمینی(ره)
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
خیانت روحانی!!!
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
خاندان شریف
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
مردم حق دارند؟
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
فریاد هماهنگ
در پی ابتلا به ویروس کرونا؛
دکتر فاطمه طباطبایی در بیمارستان بستری شد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
دکترین مشترک ایران و آمریکا
درخواست پدر روح‌الله زم از رییس قوه قضاییه
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
احضار [...] به دادگاه طبری!؟
یادداشتی از: رحیم عبادی
اسب را گم کرده و دنبال نعلش می دوند!
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
۳۰۰۲ شهید
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
ترور آقاجری و الهاشمی
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
شخص در قامت یک نهاد
یادداشتی از: سعید حجاریان
تأملی بر یک نامه
‏سخنگوی دولت با کنایه به احمدی‌نژاد:
«انگار نه انگار میلیاردها دلار پول ما را درکشورهای خارجی بی سروصاحب رها کرده اند»
تسلیت سید حسن خمینی به حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین حسنخانی
افشا گری محمد جواد ظریف
یادداشتی از: سید صادق آل طه
حاشیه ای بر «هیچ هیئتی نباید تعطیل شود»


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 11475
تعداد بازدید دیروز: 19201
بازدید کل: 32198346
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.