امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 03 شهريور 1394 ساعت 10:07:19
اختصاصی/تدبّر در قرآن (16)

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس شانزدهم  به تاریخ : 3 شهریور 94

::قرار چهل روزه : نماز اول وقت

::قرار روز : اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ

::هدیه به : حضرت خدیجه سلام الله علیها

تدبّر در : سوره مبارکه عادیات/بخش اول

اين سوره با توجه به سوگندهايي كه در صدر آن آمده است، مدني است، چون اين سوگندها ظهور در لشركشي رزمندگان اسلام دارد و مي‌دانيم كه جهاد بعد از هجرت آغاز شد. از اهل بيت عصمت و طهارت (ع) نيز رواياتي وارد شده است كه نشان مي‌دهد اين سوره در شأن علي (عليه السلام) سريه او در غزوه ذات السلاسل نازل شده است، برخي از روايات اهل سنت نيز اين مطلب را تاييد مي‌كند.

ابن عباس و قتاده نيز اين سوره را مدني دانسته‌اند و بر اساس جدول معتبر ترتيب نزول چهاردهمين سوره فرود آمده از آسمان وحي با 11 آیه است كه پيش از آن سوره عصر و پس از آن سوره كوثر نازل شده‌است؛

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏

       وَ الْعَدِيَتِ ضبْحاً(1) /  فَالْمُورِيَتِ قَدْحاً(2) /  فَالمُْغِيرَتِ صبْحاً(3) / فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً(4) / فَوَسطنَ بِهِ جَمْعاً(5) / إِنَّ الانسنَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ(6) / وَ إِنَّهُ عَلى ذَلِك لَشهِيدٌ(7) / وَ إِنَّهُ لِحُب الْخَيرِ لَشدِيدٌ(8) / أَفَلَا يَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِي الْقُبُورِ(9) / وَ حُصلَ مَا فى الصدُورِ(10) / إِنَّ رَبهُم بهِمْ يَوْمَئذٍ لَّخَبِيرُ(11)

به نام خداوند رحمتگر مهربان‏

سوگند به ماديانهايى كه با همهمه تازانند! (آيه 1)

و با سمّ‏[هاى‏] خود برق [از سنگ‏] مى جهانند، (آيه 2)

و صبحگاهان هجوم آرند، (آيه 3)

 و با آن [يورش‏]، گَردى برانگيزند،(آيه 4)

 و بدان [هجوم‏]، در دل گروهى درآيند، (آيه 5)

كه انسان نسبت به پروردگارش سخت ناسپاس است، (آيه 6)

و او خود بر اين [امر]، نيك گواه است. (آيه 7)

و راستى او به خاطر حب مال سخت و بخيل است. (آيه 8)

كه چون آنچه در گورهاست بيرون ريخته گردد، (آيه 9)

و آنچه در سينه‏هاست فاش شود، (آيه 10)

 در چنان روزى پروردگارشان به [حال‏] ايشان نيك آگاه است؟ (آيه 11)

موضوعات، غرض، سير هدايتي سوره

علامه طباطبایی (ره) می­فرمایند: اين سوره بيانگر كفران انسان در مقابل نعم الهي و علاقه شديد او به مال است؛ آگاهي انسان از اين كفران حجتي عليه اوست و او به زودي بر اين امر محاسبه خواهد شد.

اين سوره با چند سوگند پر طنين، از ناسپاسي انسان در برابر پروردگار خبر داده است و پس از اينكه خود انسان را بر اين امر گواه دانسته، از مال دوستي او سخن گفته است تا بدانيم كه اين وصف ناپسند انسان، ريشه در دنياگرايي او دارد و در انتها با يادآوري بعث و آگاهي خدا از راز دلها، فهمانده است که غفلت از آگاهی خدای متعالی در قیامت موجب این دنیاگرایی و به دنبال آن ناسپاسی است. این آیات، به طور تلويحي انسان را از عذاب قيامت نیز ترسانده است.

بر اين اساس غرض اين سوره مباركه را مي‌توان به اين بيان نوشت: «غفلت از آگاهي خدا در معاد موجب ناسپاسي در مقابل پروردگار» پنج آيه نخست، سوگندي براي تاكيد اخبار از وصف ناسپاسی است و سه آيه آخر نيز، انذاري براي صاحبان آن؛

نکات آموزشی:

  • توجیه تقسیم این سوره به دو مطلب از این قرار است: آیه نخست، قسم است، آیه دوم عطف به آیه اول است و همینطور آیات سوم تا پنجم همه به آیه پیش از خود عطف شده­اند. آیه ششم سرآغاز جواب قسم است و آیه هفتم و هشتم به آیه ششم عطف شده­اند، بنابراین آیات 1 تا 8 در این سوره قسم و جواب قسم است، اما آیه نهم آغازگر محتوایی خارج از چارچوب قسم و جواب قسم است و به همین دلیل، سرآغاز مطلب جدید دانسته شده است؛ آیه دهم به شرط «بعثر ما فی القبور» در آیه نهم عطف شده است و آیه یازدهم، جواب شرط مطرح شده در آیه نهم و دهم است.
  • برای کشف غرض سوره ابتدا باید لب معنی هر قسمت از آن را بدست آوریم و سپس با توجه به هر دو قسمت غرض را مشخص کنیم:

برای فهم معنی اصلی در قسمت نخست اینگونه عمل می­کنیم: این قسمت متشکل از قسم و جواب قسم است و ما قبلا دانسته­ایم که از میان این دو اصل معنی در جواب قسم نهفته است. حال به بررسی جواب قسم می­پردازیم. این جواب از سه جمله اسمیه که هر سه با «إن» آغاز می­شود تشکیل شده است. جمله دوم به وسیله اسم اشاره «ذلک» و با توجه به محتوایی که دارد، متفرع بر جمله نخست است، بنابراین برای تشخیص اصل معنی باید به بررسی جمله نخست و سوم بپردازیم. محتوای جمله اول از ناسپاسی انسان خبر می­دهد و محتوای جمله سوم از دنیاگرایی او و رابطه میان این دو علت و معلولی است، بدین بیان که دنیاگرایی علت ناسپاسی است، اما پرسش اینجاست که آیا سوره قصد تاکید علت را دارد یا معلول؟ تقدیم ناسپاسی بر دنیاگرایی نشان می­دهد که سوره در مقام بررسی ناسپاسی انسان است و علت آن را در مقام ریشه­یابی مطرح کرده است، نه اینکه در مقام بررسی دنیاگرایی باشد و ناسپاسی را به عنوان نتیجه آن مطرح کند.

فهم معنی قسمت دوم سوره نیز بسیار ساده است. این قسمت با اسلوب «أفلا یعلم ...» می­فهماند که بی توجهی به آگاهی خدا از اعمال در قیامت (که موجب حسابرسی است) ریشه اصلی دنیاگرایی و آن هم مسبب ناسپاسی است.

اینک با نگرش مجموعی به محتوای دو قسمت سوره می­توانیم غرض آن را بیان کنیم و بگوییم سوره در مقام هشدر به این حقیقت است که: «غفلت از آگاهي خدا در معاد موجب ناسپاسي در مقابل پروردگار» است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان





  تعداد بازديدها: 4667


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
دستگیری اعضای شبکه شیطان‌پرستی در غربِ تهران
یادداشتی از: خانم مطهره شفیعی
نسخه خانم معاون برای مردان متمول
حمایت بشار اسد از رویکرد امارات در قبال جزایر سه گانه
یادداشتی از: عباس عبدی
نتيجه حمايت از وزير
یادداشتی از: دکتر مهدی قمشی/ استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
چگونه با تغییر اقلیم کنار بیاییم؟
در حمایت از رژیم صهیونیستی
سران اتحادیه عرب حمله به کشتی‌های اسرائیلی را محکوم کردند
یادداشت:
اجلاس منامه و شعارهای بی‌پشتوانه
واکنش‌ها به مصوبه جدید مجلس
مخالفت حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی با تعطیلی روز شنبه
حسین علایی: نارضایتی در جامعه نشانه‌ فاصله گرفتن از تفکر امام است/ امام حکومت را خدمتگزار و تابع آراء مردم می‌دانست/ اگر مردم از وضعیت اقتصادی کشور ناراضی هستند علامت این است که اقتصاد مورد نظر امام در جامعه فعال نشده است
یادداشتی از: ابوالفضل گرمابی
سقوط «پروژه عدالت»
یادداشتی از: مهرداد احمدی شیخانی
تبعات تکیه حکومت به مردم
دفتر دکتر حسن روحانی:
دستگاه قضایی تمام ابعاد پرونده فرش‌های سعدآباد را منتشر کند/ استراتژی دولت سیزدهم انحراف افکار عمومی از پرونده فساد چای دبش است
محمد مهاجری:
ما اصولگراها هر وقت رقیب جدی نداریم به جان خودمان می‌افتیم/ مجلس دوازدهم رئیس نخواهد داشت، مبصر خواهد داشت/ بعضی آدم‌ها به مجلس آمده‌اند که جبهه پایداری‌ها پیش آنها لیبرال حساب می‌شوند
نشست «ضرورت بازخوانی و تبیین اندیشه های امام خمینی برای نسل نو در ایران و جهان»؛
آیت‌الله احمد بهشتی: نباید بگذارید افکار و اندیشه‌های امام خمینی(س) در نوارها یا کتاب‌ها بماند/ آزاد ارمکی: باید در اندیشه‌های امام بازاندیشی کنیم/ کمساری: باید محتوای مناسب با ذائقه نسل جوان تهیه کنیم
حجت الاسلام ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم: حوزه علمیه قم نزدیک ۴۰۰۰ استاد دارد/ این‌ها آیا حاکی از یأس است؟/ اساتید حوزه با وجود فشارها روی معیشت شان، جایگاه خود را با تمام وجود حفظ می‌کنند/ آزادی بیان در حوزه در اوج است
پوستر:
این اشتباهات را در زمان سیل انجام ندهید!
گرانی شدید، کمر مردم را شکسته و دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند
یک وعده شکست خورده دیگر دولت رئیسی / بانک ها : پول نداریم وام ودیعه مسکن بدهیم
برای سرقت زیر ۲۰ میلیون پرونده تشکیل نمی‌شود !؛ مردم انتظار دارند اگر توانی وجود دارد صرف مبارزه با سارقان شود
نقش دامادها در دولت‌های مختلف
دامادهای خبرساز در پاستور

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
اقتصاد با سفارش حل نمی‌شود
تصویر جدیدی از رهبر معظم انقلاب در کتابخانه شخصی ایشان
وزیر کشور:
11 هزار و 500 شعبه برای رای‌گیری مرحله دوم انتخابات مجلس آماده است
امروز سعد اكبر است روزى كه دعا درحق فرزندان به اجابت ميرسد...
رهبر معظم انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم: انتخابات نشانه‌ی اراده و تصمیم‌گیری مردم است/ هر چه مجلس قوی‌تر باشد امکان کار در کشور بیشتر است/ اهمیت مرحله‌ی دوم انتخابات کمتر از مرحله‌ی اول نیست
گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «کارگزار صدیق»؛
سید حسن خمینی: امروز «انقلاب درونی» نیاز داریم/ بادامچیان: انقلاب ما مربوط به یک حزب، گروه یا قشر خاص جامعه نیست
در دیدار‌های جداگانه رئیس جهمور در قم مطرح شد
انتقاد جدی مراجع عظام تقلید از دولت بخاطر وضعیت اقتصادی مردم
روزنامه جوان : لوازم خانگی ایرانی، هم از دوبی گرانتر است، هم از محصولات خارجی بی کیفیت تر
اختصاصی:
سه پوستر آیینی در توصیف حضرت فاطمه (س)، حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع)
تحلیل سیاسی هفته
امیر حبیب‌الله سیاری: همه ابعاد شخصیت امام خمینی(س) پسندیده و درس‌آموز است/ استکبار نمی‌گذارد اجماع مسلمانان علیه اسرائیل شکل بگیرد/ عملیات «وعده صادق» نابودی اسرائیل را نوید می‌دهد
بررسی نسبت حکمت عملی امام خمینی (ره‌) با اندیشه عرفانی و فلسفی ایشان؛
دکتر فاطمه طباطبایی: در امر به معروف، حقیقت جامعه را باید درک کرد/ حاج احمد آقا می گفت امام مردم را شناختند و مردم امام را خوب شناختند
کمال خرازی : در صورت تهدید موجودیت ایران دکترین هسته‌ای خود را تغییر می دهیم
کنایه آذری جهرمی به خبرگزاری دولت در مورد کاهش آمار طلاق در کشور: آمارِ دروغ ، دروغِ آماری
حسین علایی: امام خمینی(س) حاکمیت را حق آحاد مردم می‌دانستند/ کاهش مشارکت مردم در انتخابات، یعنی اکثریت مردم سیاست‌های جاری کشور را قبول ندارند/ کسی که با رأی هشت درصد مردم به مجلس می‌رود که نماینده اکثریت مردم نیست
حمله هوایی اسراییل به دفتر فرهنگی مقا‌ومت عراق در دمشق
ایجاد جامعه اسلامی بدون حاکمیت اسلامی امکانپذیر نیست
تأکید رهبر انقلاب بر معرفی ائمه به جهانیان/ اکثر ائمه در دنیای غیراسلام ناشناخته هستند
پزشکیان : دولت به شرکت‌های دارویی ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد/ در درمان بیماری های خاص مانده‌ایم
غلات باستانی سلامت متابولیک را تقویت می کنند
بهبود علائم دیابت نوع 2 با غلات باستانی!
ارائه خدمات درمانی به حجاج توسط هلال احمر/ جابجایی حجاج با قطار در مسیر مکه به مدینه و برعکس


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7998
تعداد بازدید دیروز: 25645
بازدید کل: 67619072
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.