امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 05 آذر 1401 ساعت 21:57:04
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
خطر استبداد در استخفاف حق و تحقیر مردم

جماران، کار طاغوتیانِ فرعون صفت از یک سوی ؛ خود را "حق" معرفی میکنند، و این فرآیند ممزوج کردنِ حق با باطل و عدم اجازه اطلاع رسانی از حق است. ازسوی دیگر ؛ مردم را تحقیر میکنند و درصورت پذیرش این تحقیر توسط مردم؛ جامعه به فسق کشانده میشود! پس مردمِ تحقیرپذیر همیشه بی گناه نیستند. ازاینجاست که دستور دین به جرأت داشتن در برابر ظالم ؛ احترام به مردم است.

به نام خدا

از فرهنگ و آموزه های زیبای نبوی (ص) و اهلبیت (ع) این است -که در برابر این توهم که داشتن رفاهیات زندگی گردن کشی و جباریت است- به جامعه القاء نمودند گردن کشی و بیدادگری در "استخفاف دین و تحقیرمردم" است .

متن روایت مهمی که کلینی در اصول کافی باب التکبر در این رابطه مطرح نموده چنین است ؛

محمد بن عمر بن یزید از پدرش روایت کند که : به امام صادق علیه السلام عرض کردم : همانا من غذاى خوب مى خورم و بوى هاى خوش ‍ مى بویم و بر مرکب ارزشمندی سوار مى شوم و خدمتکار دارم که پشت سر من راه مى افتد ، آیا شما در این امور چیزى از تکبر و تجبر مى بینید تا آنها را به جاى نیاورم ؟ امام صادق(ع) قدرى سکوت فرموده و سر به زیر افکند سپس فرمود: همانا آن متکبر که ملعون است کسى است که مردم را تحقیر کند و موجب استخفاف حق شود. راوی گوید: عرض کردم : من نسبت به حق نادان نیستم ولى کوچک شمردن مردم را نمى دانم؟ حضرت فرمود: کسی که مردم تحقیر کند و بر آنان فشاری را تحمیل کند ؛ فَأطرَقَ أبو عبدِ اللّه ِ علیه السلام ثُمّ قالَ : إنّما الجَبّارُ المَلعونُ مَن غَمَصَ النّاسَ و جَهِلَ الحقَّ .. ، من حقر الناس وتجبر علیهم فذلک الجبار.

در بیان امام صادق به صراحت ، نفیِ ستمگری در صورت رفاه داشتن شده و از سوی دیگر ستمگری و گردن کشی را در استخفاف دین و یا تحقیر مردم معرفی فرموده است!

این آموزه بلند امام صادق در نامه امام علی به عمروعاص آمده که مرقوم نمود ؛ "عمروعاص ! همنشین معاویه مباش چرا که او کارش تحقیر مردم و استخفاف حق است؛ لاتجارین‌ معاویه فان معاویه غمص الناس و سفه الحق . والسلام. (وقعه صفین‌ ، ص۱۱۰)

ریشه فرمایش امام صادق (ع) و امیرالمومنین (ع) از پیامبر اسلام رسول الله(ص) است که فرمود : "ان اعظم الکبر غمص الخلق و سفه الحق" (کافی ج۴ ص ۲۵۴)

در مورد "سفه الحق" شیخ صدوق در معانی الاخبار و دیگران معنا نموده اند به ؛  انسان حق را ببیند و برخوردی خفیفانه با او کند "ان یری الحق سفها و جهلا".

و "غَمص الناس" را جناب خلیل در کتاب "العین" معنا نموده به ؛ "تهاون بهم و بحقوقهم". همانطوریه ابن اثیر در "نهایه" ؛ به "احتقرهم‌و لم یرهم شئیا" تفسیر نموده که خروجی همه اینها ؛ "تحقیر مردم و تضییع حقوق" آنان است .

 درباره راههای گریز از حق

قرآن بخوبی راههایی که ستمگران در برابر حق دارند را معرفی نموده که نمونه ای از آن در این آیه آمده ؛

وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره /۴۲)

انحراف اول در مورداستخفاف حق را قرآن اینگونه معرفی نموده ؛ حق را با باطل میپوشانند !

انحراف دیگرشان ؛ حق را کتمان می کنند و اجازه نمیدهند کسی از آن باخبر شود !

این دو کار منفی یک نتیجه ای دارد که علامه طباطبائی بدان اشاره میکند و آن این است که "خود را به عنوان حق معرفی میکنند!"

در سوره زخرف آیه ۵۱ از زبان فرعون آمده که همین ادعا را داشت که ؛ من حقم و بهترم ، "أَنَا خَیْرٌ مِنْ هَٰذَا" !

 فرعون و تحقیر مردم

ریشه تحقیر مردم و اینکه چه کسی آغازگر است در قرآن به آن تصریح شده است و آن فرعون است .

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ (زخرف/۵۴)

فرعون قومش را ذلیل و زبون داشت و تحقیرشان نمود و درنتیجه همه مطیع فرمان وی شدند که آنها مردمی فاسق و نابکار بودند.

جالب است که فرعون با فخرفروشی در داشتن اختیارات، مردم را توبیخ میکند و آنان را به نداشتن بصیرت مذمت میکند !

توضیح مطلب این است ؛ فرعون در یک فرآیندی تحقیر و زبونی را به جامعه ترزیق نمود و آن این بود که با صدای بلند در سطح وسیع جامعه میگفت : " وَنَادَىٰ فِرْعَوْنُ فِی قَوْمِهِ قَالَ یَا قَوْمِ أَلَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِی مِنْ تَحْتِی ۖ أَفَلَا تُبْصِرُونَ" (زخرف ۵۱)‌ خروجی آیه این است ؛

اولا ؛ امکانات و اختیارات در دست من است ، پس قدرت از آنِ من است!

وثانیا؛ شما مردم ؛ تا کی میخواهید بصیرت نداشته باشید!

 رابطه تحقیرپذیری و گسترش فسق در جامعه

مهم در این آیه این که ؛ در تحقیر مردم دو پلیدی نهفته است یکی ؛ "کفر" است که فرعون داشت ، و دیگری ؛ "فسق" است که مردم داشتند ! یعنی ؛ مردمی حاضر به تحقیر شدن شوند ؛ ابن تحقیرپذیری سر از فسق در می آورد و جامعه را فسق می کشاند و این بسیار پر اهمیت است . مردم تحقیر شده اینطور نیست که همیشه بی گناه باشند .

امام علی مردم را ستون دین میداند

در نهج البلاغه مردم را به عنوان ستون دین معرفی کرده و فرموده : "عماد الدین العامه من الامه " (نامه ۵۳)

در مقابل این آموزه الهی که از زبان امام علی (ع) طرح شده ، مستبدان تاریخ هستند.

روش های مستبدانه برای خاموشی و تحقیر مردم

نمونه ای از روش مستبدانه برای تحقیر مردم ، وصیت منصور دوانیقی به فرزندش است که مینویسد ؛ "من مردم را به طُرُقِ مختلف، رام و مطیع ساخته‌ام. اکنون مردم سه دسته‌اند: گروهی فقیر و بیچاره‌اند و همیشه دست نیاز به سوی تو دراز خواهند کرد! گروه دیگر؛ متواری هستند و مهاجرت میکنند و همیشه بر جان خود می‌ترسند! و گروه سوم و در گوشه‌ی زندان‌ها به سر می‌برند و آزادی خود را فقط از رهگذر عفو و بخشش تو آرزو می‌کنند. وقتی که به حکومت رسیدی، خیلی به مردم، در طلب رفاه و آسایش، میدان نده.» (تاریخ یعقوبی ؛ ج۳ص ۱۳۳)

پس در فکر مستبدانه منصور دوانقی تحقیر جامعه مطرح است که با روش ایجاد فقر و فشار تحقق پذیر است!

این روش مستبدانه و جبارگونه ، درست عکس آنچیزی است که در نهج البلاغه در وصیت حاکم جهان اسلام یعنی؛ امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام به فرزندش، امام حسن است که مینویسد :

«ﺍﻯ ﻓﺮﺯﻧﺪم! ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺗﻮ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، مانند ﺗﺮﺍﺯﻭ بدان. ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ، همان چیزی را ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭ که ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻰ‌ﺩﺍﺭﻯ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ، ﻣﺨﻮﺍﻩ ﺁﻧﭽﻪ را ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻰ‌ﺧﻮﺍﻫﻰ. ﺑﻪ هیچکس ﺳﺘﻢ ﻣﻜﻦ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ نمی‌خواهی به ﺗﻮ ﺳﺘﻢ ﻛﻨﻨﺪ.ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﻜﻰ ﻛﻦ، ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ می‌ﺧﻮﺍﻫﻰ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﻴﻜﻰ ﻛﻨﻨﺪ. ﺁﻧﭽﻪ برای ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺯﺷﺖ ﻣﻰ‌ﺩﺍنی برای ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﺯﺷﺖ ﺑﺪﺍﺭ. ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻰ‌ﺭﺳﺪ ﻭ خوشحالت ﻣﻰ‌کند، ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺳﺪ.»

 شیعه علی جراتِ فریاد دربرابر ظلم دارد

زنی در حضور معاویه، از عملکردش انتقاد کرد. معاویه گفت: "علی بن ابی طالب، جرأتِ سخن گفتن در برابر سلطان را به شما چشانده است. چقدر طول خواهد کشید تا طعم آن را از زبان شما بازگیرند"! "هیهات لمظکم علی بن ابی طالب الجرأة علی السلطان فبطیء ما تفطمون".

 اهمیت احترام به مردم در اندیشه امام خمینی

در منظومه فکری امام خمینی احترام به مردم حرف اول را میزند چرا که مردم بسیار پراهمیت هستند .

بنده فقط اشاره به جملات ایشان در بخشی از سال ۵۸ که سالهای اوج عزت امام راحل بود و مشکلات سالهای ۶۶ و ۶۷ پیش نیامده بود ، اشاره میکنم که تماماً در جلد هفتم صحیفه امام آمده است ؛

 جمله اول ؛ شما مطمئن باشید که در جمهوری اسلامی ظلم نیست. ما نه ظلم می کنیم، نه مظلوم می شویم. (ص ۲۹۱)

 جمله دوم ؛ در صدر اسلام هیچ کس از پیغمبر نمی ترسید. ترس نبود توی کار. مَحبّت توی کار بود. (ص ۲۱۸) در دولتهای اسلامی محیط محیطِ مَحبّت است، محیط برادری است؛ نه ارتش با مردم جدا هست و نه مردم با ارتش جدا هستند؛ و نه یک محیط رعب در کار هست. (ص ۴۴۰)

 جمله سوم ؛ کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضی است؛ ملت از شما راضی است؛ قدرت در دست شما باقی می ماند، و مردم هم پشتیبان شمایند. حکومتها باید خدمتگزار ملتها باشند؛ چنانچه در اسلام این سیره بود که حکومت در خدمت مردم بود. (ص ۵۱۲)

بجاست برخی از مسئولین که از منزل مقصود دور افتادند ،‌ بازگشته ، و با پذیرش حق و احترام به مردم فاصله خود با تجبّر حفظ کنند .





  تعداد بازديدها: 367


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: مجید ابهری
تکدی رسمی گدایی غیر رسمی
یادداشتی از: حجت السلام حسن پویا
درسی و یادی از یازده بهمن ۱۳۵۷
در مراسم تجدیدمیثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با آرمان‌های حضرت امام؛
سید حسن خمینی: نقاط ضعف را برای حل بگوییم، نه برای مچ‌گیری و یأس آفرینی/ باید به گونه‌ای کشور را اداره کرد که بدانند توانایی حل مشکلات وجود دارد/ رئیسی: تمام تلاش دولت مردان باید این باشد که آرمان‌های امام راحل تحقق پیدا کنند
حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد مطهر امام راحل و گلزار شهدای بهشت زهرا
مولوی عبدالحمید، دیروز حامی فلسطین، امروز حامی اسرائیل!
مجلس اعتبار خود را حفظ کند
مزایا و معایب طرح مولدسازی
چاقوی دولبه فروش اموال دولتی
یادداشتی از: یگانه شوق الشعراء:
آقای فرزین! پاسخگو باشید
تولد و امامت حضرت امام علي النقي عليه السلام
اختصاصی:
"دهه فجر مبارک" سه اثر انقلابی از خانم شیرین نوشیروان
وزیر ارشاد دستور پیگیری قضایی «توهین» رائفی پور به هنرمندان موسیقی را صادر کرد
یادداشتی از: نهال موسوی
رائفی پور هتّاک سریالی ! یکی نیست این دستگاه تولید توهین را از برق بکشد؟
واکنش اتحادیه اروپا به حمله اصفهان: همه طرف‌ها از هر اقدامی که باعث تشدید تنش‌ها در منطقه شود، خودداری کنند
وزیر اطلاعات: کشورهای همسایه برای حفظ امنیت‌شان از صهیونیست‌ها دوری کنند
هشدار مسکو نسبت به پیامدهای حمله پهپادی به تاسیسات نظامی در اصفهان
یادداشتی از: زهرا فروتن*
«دیپلماسی عمومی» چیست؟ برگزاری جام جهانی یا شعارنویسی روی دیوار سفارت ها! کدام یک به سود منافع ملی است؟
بسیج تمام امکانات برای امداد رسانی به مردم زلزله‌زده خوی
رادیوی فدراسیون فوتبال روی موج تکذیب!
قیمت‌های غیرواقعی در خرید ربع سکه بورسی
اعتراض مسلمانان آمریکا به توهین به قرآن توسط سیاستمداران تندروی اروپایی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
درس امام هادی (ع) به نقش آفرینان فرهنگ، اقتصاد و سیاست
در دیدار وزیر ارشاد؛
آیت‌الله العظمی جوادی آملی: یک مسائلی مربوط به فرهنگ مهمتر از اقتصاد است؛ اختصاص به دولت ندارد، دولت و ملت و حوزه و دانشگاه همه باید با این اصل روبرو باشند
پیام مقام معظم رهبری به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز
اختصاصی:
بمناسبت سالگرد شهادت امام هادی (ع) "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان
در دیدار وزیر ارشاد؛
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: خشونت و فشار در مسأله حجاب کارساز نیست/ عدم تضعیف دولت به این معنی نیست که منتقد دولت نباشیم/ مردم از ما می‌خواهند که صدایشان را برسانیم و مشکلات را بگوییم؛ باید گوش شنوایی هم باشد
دیابت را بدون دارو کنترل کنید
علیرغم توطئه‌ استکبار، آینده از آن اسلام است
رهبر معظم انقلاب اهانت‌های اخیر به قرآن در کشورهای اروپایی را محکوم کردند
تسلیت سید حسن خمینی به محمد حسن نامی
جوابیه معاون زنان ریاست جمهوری به عصرایران:
آزادگی و توانمندی زن ایرانی دستاورد عظیم یک دورهمی بین‌المللی تاثیرگذار!
در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی؛
سیدحسن خمینی: «استضعاف» باعث انقلاب می‌شود/ پایگاه اجتماعی حکومت را از دوش «محرومین» روی دوش «متدیّنین» برده‌ایم/ امام همیشه به نفع محرومین در دین اجتهاد کردند/ گفت‌وگو در سطح ملی به معنای انتخابات است
تاکید حضرات آیات وحید و شبیری بر لزوم رفع سریع مشکلات معیشتی مردم
یادداشتی از: حجت الاسلام محمدرضا یوسفی شیخ‌رباط محمدرضا یوسفی شیخ‌رباط
اقتصاد سیاسی بودجه
یادداشتی از: اصغر میرفردی
حاتم بخشی بی نتیجه
پایان بزرگترین رزمایش مشترک تل‌آویو و واشنگتن / کانال ۱۲ اسرائیل: بخشی از این رزمایش «شبیه‌سازی عملیات بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران» بود
جمهوری آذربایجان سفیر ایران را احضار کرد
احتمال بسته شدن سفارت آذربایجان در ایران
زوایای پنهان سر به نیست شدن یک مقام امنیتی عربستان به دستور بن سلمان
سردار محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ شد
اعتراض چندباره نمایندگان مجلس به شرایط اسفناک اقتصادی مردم و ناتوانی دولت
کشف گور دسته‌جمعی جسدهای بی‌سر در اروپا / عکس


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2734
تعداد بازدید دیروز: 31274
بازدید کل: 54148910
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.