امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 18 مرداد 1401 ساعت 02:58:40
یادداشتی از: مهرداد خدیر
فرادینی و قابل توضیح با ارزش‌های انسانی

اگر یک گردش‌گر خارجی بپرسد «حسین که بود و چه کرد» به زبان ساده و روشن می‌توان برای او توضیح داد و نیاز به اشتراک مذهبی نیست...
نخست این که شناخت و ستایش رهبران دینی و مذهبی غالبا از درون همان دین و آیین فراتر نمی‌رود و به همین خاطر در دنیای مدرن و بیرون از آن متن به آنها اشاره نمی‌شود یا جنبۀ اسطوره‌ای پیدا می‌کند و دومی هم الهام‌بخشی برای هنر و ادبیات است.

حال آن که دربارۀ امام حسین با آموزه‌هایی رو به رو هستیم که فراتر از عقاید اسلامی و شیعی هم جذاب است چرا که از یک عقیدۀ خاص دفاع نکرده بلکه جان بر سر ارزش‌هایی نهاده که در جهان مدرن هم مقبول و مطبوع و دل‌نشین است. به بیان دیگر ارزش های مشترک بشری را پاس داشته است.
مسیحیان بر این باورند که مسیح به عنوان یک یهودی شورشی مصلوب شد اما وقتی از آموزه‌های او بپرسیم الزاما در دنیای مدرن همه بر سر آنها اتفاق نظر ندارند. پدر و پسر و روح‌القدس و باور به این که عیسی پسر خداست به عنوان یک باور دینی و فرازمینی مورد قبول پیروان آن آیین ولی نامقبول نزد غیر مسیحیان است از این رو در ترجمه به زبان‌ها و آیین‌های دیگر با شکل اولیه فاصله می‌گیرد.
در ادبیات و عرفان ایران منصور حلاج بسیار ستایش شده اما اگر بخواهیم «انا‌الحق» او را برای فردی ناآشنا با این فرهنگ، توضیح دهیم و تبیین کنیم نیاز به مقدمات و معرفی شناسه‌ها و شاخصه‌ها دارد.
اما اگر همین امروز یک گردش‌گر خارجی و غیر مسلمان و طبعا غیر شیعه از من و شمای ایرانی بپرسد «حسین که بود و چه کرد که پس از 1400 سال یاد او را گرامی می‌دارید» به زبان ساده و روشن می‌توان در دو سه پاراگراف یا دو سه دقیقه صاف و روشن توضیح داد:

«پس از درگذشت پیامبرمان، طی 30 سال 4 نفر بر جای او نشستند. نفر چهارم که امام اول ماست قصد تغییر یکی از منصوبان خلیفۀ قبلی و حاکم منطقۀ مجاور امپراتوری روم را داشت اما او (معاویه) زیر بار نرفت و در این بخش از امپراتوری اسلامی شیوه‌ای جدا با مرکز خلافت در پیش گرفت و جنگ او با حکومت مرکزی به خاطر حیله‌ای که به کار بست نیز به سود مرکز تمام نشد. پنجمین خلیفه که امام دوم شیعیان است نیز با او کشمکش داشت اما در پی چند دهه مسلمانان از آرمان‌های نخست فاصله گرفته و امکان بسیج نیرو و برانداختن معاویه نبود و بیم تجزیه و فروپاشی امپراتوری هم می‌رفت و (به شرحی که در یکی از بخش های قبلی آمد) حسن‌بن علی خلافت را به او واگذار کرد مشروط به آن که موروثی نکند اما کرد و پیمان شکست .

در نتیجه حسین‌بن علی که ناظر و طرف غیر مستقیم قرارداد برادر با او بود دیگر محظور گذشته را نداشت و چون دعوت مردمان به قبول حکومت را دریافت کرد نزد آنان شتافت اما در میانۀ مسیر متوقف و وادار به بیعت اجباری شد؛ امری که در دنیای مدرن به مثابۀ اقرار علیه خود است. پس وقتی مذاکره به نتیجه نرسید ترجیح داد از جان خود بگذرد اما زیر بار این ذلت نرود و اعضای خانواده و یاران هم به او وفادار ماندند و یک یک کشته شدند.»
کل قصه را به زبان امروز و با ارزش‌های مدرن می‌توان چنین بیان کرد تا گرامی‌داشتِ یاد او ستایش ارزش‌هایی چون تن ندادن به زور، اقرار علیه خود و به رسمیت شناختن حکومت استبدادی باشد و ایرانیان طی این قرون این روحیه را پاس می‌دارند تا هم،  ارزش‌هایی چنین والا و مشترک نزد ملل مختلف را منتقل کنند و هم هویت مستقلی از اعراب اولیه داشته باشند و این گونه است که حضرت عباس مرتبتی خاص یافته و هویتی را شکل داده که پس از 900 سال سرانجام رسمیت یافت و در دوران صفویه به قدرت هم رسید.
تمام این عبارات برای طرف خارجی قابل فهم است. زمان و مکان واقعه را هم می‌توان یادآور شد. حتی تاریخ هجری خورشیدی یا میلادی خورشیدی هم مشخص شده است.
محل تدفین هم مشخص است و تنها بر سر این که سرِ امام حسین را به قاهره بردند یا در کربلاست اختلاف نظر وجود دارد و البته قول اول بیشتر به قصد تحکیم حکومت فاطمی در مصر دانسته می‌شود.

دربارۀ رهبران مذاهب و ادیان دیگر اما باور و قبول منوط به پذیرش ارزش های آنهاست. حتی امروزه برخی می‌پرسند چرا ابراهیم باید به صِرف یک خواب بخواهد فرزند خود را سر ببرد و با نگاه مدرن قابل تبیین نیست و مستلزم درک عهد عتیق و عهد جدید و اسطوره و عرفان است. اما دربارۀ امام حسین ندیده ایم کسی بگوید چرا چنین کرد؟ چون راه دیگری متصور نبود: یا تن دادن به زور و اجبار یا مرگ.
منظور این است که روایت عاشورا فارغ از آنچه بعدها در «روضه الشهدا» اضافه شده یا نشده و به عنوان متن تاریخی قابل انتقال بر اساس ارزش های مدرن است و همین آموزه‌ای متفاوت به حساب می آید.
آموزۀ دهم که برای پرهیز از تطویل و استمرار این یادداشت‌ها به بعد از سالروز عاشورا اینجا ذکر می شود الهام بخشی هنری و ادبی آن است تا جایی که هنرمندی به شدت انسان‌گرا و دور از هر خرافه و مدرن چون بهرام بیضایی را تا این حد مجذوب کند که عمری را بر سر تحقیق دربارۀ «تعزیه» سپری کند و فیلم‌نوشت او – روز واقعه- را کارگردان دیگری به تصویر کشد.
حسین‌بن علی صحنه ای شکل می دهد که همه گونه شخصیت در آن حضور دارد. از یک نوزاد تا پیر و کهن سال. از زن تا برادر جنگاور و برادری که در آن روز خاص در بستر بیماری بود و خواهری که پیام رسانی را بر دوش گرفت و فرماندهی که به این سو بازگشت.

همۀ اینها در قالب مدرن قابل برگردان و ترجمه است و قبول و علاقه به آنها هم مستلزم هیچ نوع اطلاعات مذهبی خاص نیست چون صحبت از آزادگی و آزادی است، سخن از احترام به ارزش‌های انسانی و تلاش برای پرهیز از جنگ در عین تن ندادن به تحمیل است.
همین هم در نوع خود جالب است که از ویژگی های عاشورا این است که هر کسی از ظن خود می تواند یار شود چندان که مولانایی که قطعا شیعه نبوده سروده است: "کجایید ای شهیدان خدایی/ بلاجویان دشت کربلایی" و از حافظ که مشخص نیست پیرو کدام مذهب بوده و آیا اساساً متشرع به معنی مصطلح بوده یا نه، نه تنها این شعر آشناست که «سرها بریده بینی بی‌جرم وبی‌جنایت» و حتی دربارۀ شعری دیگر نیز این تفسیر وجود دارد که چه بسا با الهام از قیام کربلا بوده باشد.
چندان که شاید یک شعر حافظ با الهام از آن صحنه باشد که پیکر بی سر مولا را می بردند و اسیران را در بازار شام می‌گرداندند:
در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود
کان شاهد بازاری وین پرده نشین باشد...

*عصرایران





  تعداد بازديدها: 242


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: محمد کاظم انبارلویی
پاسخ «دو کلمه با آقای انبارلویی»
آخرین آمار مصدومان زلزله خوی؛ هزار و ۱۲۷ نفر
یکی از مجروحان اغتشاشات اخیر تهران به شهادت رسید
وزیر ارتباطات:
درباره زمان رفع محدودیت اینترنت از وزیر کشور سوال کنید، تصمیم‌گیری با من نیست
دادستان کل کشور:
باید آن زمان که هنوز کسب و کار مردم در فضای مجازی نبود، دوراندیشی می‌کردیم / در واتساپ و اینستاگرام شاهد برگزاری کلاس‌هایی برای جنایت، بی‌عفتی و هرزگی هستیم / وکیل خانواده امینی حرف‌های بدون مدرک مطرح می‌کند / اینکه در جریان‌های این روزها، جوانان ۱۶ ساله حضور دارند، به دلیل فضای مجازی است؛ آن‌ها نمی‌دانند در پشت پرده‌ها چه چیز‌هایی نهفته است
روایت ها از چرایی انتخاب فرانسه به عنوان مقصد هجرت امام (ره)
یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی
دو کلام با آقای انبارلویی
یادداشتی از: ​حجت الاسلام محمدکاظم تقوی
فراموشی آثار و اندیشه امام خمینی در تغییرات آموزشی حوزه
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
شاخصه های شیعه انقلابی در کلام امام عسکری (ع)
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
دو قطبی سازی دینی و غیر دینی
ظریف:
ما مردمی داریم که در برابر حرف نادرست مقاومت می‌کنند / حتما اشتباه می‌کنیم اگر فکر کنیم می‌توانیم مردم را نادیده بگیریم
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
ثروت سه هزار میلیارد تومانی غیر مولد وزیر اشتغال
محمد مهاجری:
قالیباف احساس می‌کند که نظام یک ریاست جمهوری به او بدهکار است
هشدار سلیمی نمین:
خط‌کشی‌های درون نظام زمینه‌ساز عداوت‌ورزی شده‌/ جریان‌های سیاسی داخل نظام نباید نسبت به یکدیگر موضع خصمانه بگیرند
هجرت تاریخی
به مناسبت سالروز هجرت امام خمینی (ره) از عراق به فرانسه
پاسخ امام راحل به یک پرسش مهم: اصلاح دانشگاه ها یعنی چه؟
به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)
منادی مکتب انتظار
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
سه راهکار مهم امام عسکری (ع) در برابر فشارهای روحی و روانی
یادداشت:
واقعیت‌هائی که باید پذیرفت
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
چگونه میتوان این حجم از نفرت و خشونت متقابل را کاهش داد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت حاج محسن لبانی
دیدگاه امام (ره) درباره مفسد فی الارض چیست؟/پاسخ امام به درخواست موسوی اردبیلی/روایت موسوی بجنوردی از ارجاع امام به فتوای آیت الله منتظری
به مناسبت سالروز شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید عبدالکریم هاشمی نژاد
منادی مبارزه و فرهنگ
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
تشویش اذهان عمومی
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
جرم محبوبیت
سیدحسن نصرالله:
به دلیل مرگ مبهم مهسا امینی، کشورهای غربی غوغا به راه انداخته‌اند
بیاد فرماندهان آسمانی دفاع مقدس
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
تلاش می‌کنند فضای مبارک دینداری را با مغالطه «دین اجباری و حجاب اجباری» مبهم و تیره و تار کنند / همجنس گرایی ۲۵ درصد نسل جوان آمریکا را در بر گرفته؛ خیانت زن و شوهر نیز در ۹۰ درصد جامعه غرب شایع است
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
تهران تا زاهدان
هند ارمنستان را تسلیح می کند
فرماندهی که مُهر تایید امام (ره) را گرفت/توصیف جالب نشریه فرانسوی از او
آیت‌الله مقتدایی:
گشت ارشاد خیلی موفق نبوده است/ باید تذکراتی داده شود که رفتارشان با مردم خشن و تند نباشد/ کسانی که به مشکلات مردم آشنایی ندارند راه حل‌هایی می‌دهند که خیلی خطرناک است/ نباید طوری باشد که عده‌ای با غرور، تکبر و تندی با مردم رفتار کنند
بیانیه‌ وزارت اطلاعات پیرامون حوادث اخیر کشور
فرمانده بسیج:
با پاره کردن عکس، چیزی از سردار سلیمانی کم نمی‌شود / جمهوری اسلامی از اینکه به اشتباهات خود پی ببرد و در صدد جبران آن بر آید هیچ ترسی ندارد / این که تصور کنیم آمریکا دست از ایران بر خواهد داشت تصور غلطی است؛ مخصوصا زمانی که دموکرات‌ها پای کار باشند
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی:
مسئولین حقایق حوادث را هر چه زودتر برای مردم روشن کنند/ اگر کسی بگوید حق ندارید حرف بزنید، نه مطابق با دین است نه مطابق با قانون/ یادم نمی‌آید از اول انقلاب تاکنون چنین اتّحاد رسانه‌ای وجود داشته باشد
آیت الله علیدوست عضو جامعه مدرسین:
اگر نخبگان امین و با اخلاق ورود کنند جامعه به صلاح می رسد
فرمانده کل سپاه:
انتقام از خون شهدای سپاه و بسیج را در دستور کار خود می دانیم
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
فسادزایی مشروعیت تظاهر
امام خمینی(ره):
لازمه خدمت به مردم، غلبه بر نفس اماره است
یادداشتی از: مهرداد خدیر
دربارۀ دو واژۀ پُربسامد در گفت‌و‌گوی تلویزیونی رییس جمهوری /«روش، همان ارزش نیست»؛ جملۀ سروش از زبان رییسی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 25981
تعداد بازدید دیروز: 33177
بازدید کل: 50813660
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.