امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 07 اسفند 1399 ساعت 21:45:12
آیت الله عندلیب همدانی تشریح کرد؛
4 دستورالعمل امام علی (ع) به کارگزاران برای فقر زدایی از جامعه

آیت الله محمد عندلیب همدانی ضمن تبریک میلاد امام علی(ع)، اظهار کرد: سیره امام علی(ع) در زمینه فقر و فقرزدایی همان نکاتی است که از قرآن کریم استفاده می شود و به نظر بنده تأکید بر سه محور اساسی هست که هر سه محور به نوعی امتحان و آزمایش است.

شفقنا: محقق، مؤلف و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، فقر و محرومیت را امتحانی برای فقرا، ثروتمندان و صاحبان قدرت دانست و گفت: حضرت علی(ع) برای فقر زدایی از جامعه چهار دستورالعمل به کارگزاران دارند از جمله اینکه امانت دار باشید، با خاطیان و فاسدان شدیداً مقابله کنید، فقیر پروری نکنید و کرامت فقرا از هر دین و مذهبی را حفظ کنید. شأن حکومت دینی فقیر پروری و کمک های موردی به فقرا نیست، شأن حکومت علوی این است که فقر و فقیری در جامعه نباشد.

آیت الله محمد عندلیب همدانی ضمن تبریک میلاد امام علی(ع)، اظهار کرد: سیره امام علی(ع) در زمینه فقر و فقرزدایی همان نکاتی است که از قرآن کریم استفاده می شود و به نظر بنده تأکید بر سه محور اساسی هست که هر سه محور به نوعی امتحان و آزمایش است.

ثروت و فقر امتحان الهی است

وی به محور اول این امتحان اشاره کرد و گفت: امتحان اول، امتحان خودِ افرادی است که به فقر مبتلا شدند، از دیدگاه قرآن کریم و نهج البلاغه ی امیرالمومنین علی(ع) هم غنا و ثروت و هم فقر امتحان است. مهم این است که انسان از این امتحان الهی چگونه بیرون بیاید. در فقر عنصر اساسی پیروزی در امتحان، صبر و از دست ندادن شخصیت انسانی است. طبیعتاً در هر امتحانی عده ای پیروز و عده ای مردود هستند. بعد از آنکه غنا و فقر به محضر پروردگار متعال عرضه شد، معلوم می شود که غنی حقیقی و فقیر واقعی کیست.

کسانی با ضعف در یقین، نقصان در تدبیر و سستی در دین در امتحان فقر مردود شده اند

آیت الله عندلیب همدانی ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) در حکمت ۴۵۲ نهج البلاغه می فرماید: «الْغِنَى وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَى اللَّهِ» چه بسا غنی به صورت ظاهر که امتحان غنایش را درست نداده است، در نزد خداوند غنیِ فقیر است و چه بسا فقیری که از اموال دنیوی کم بهره است، اما غنایِ نفس دارد، این شخص به ظاهر فقیر و در باطن قوی است. آموزه امیرالمومنین علی(ع) این است که هم غنا و هم فقر را در محضر خداوند ببینیم و امتحان الهی بدانیم. امیرالمومنین در روایتی از کسانی نام می برد که با ضعف در یقین، نقصان در تدبیر و سستی در دین در امتحان فقر مردود شده اند.

فقر امتحان حاکم و صاحبان قدرت و دولتمردان است  

وی به محور دوم این امتحان اشاره و تصریح کرد: محور بعد، امتحان مردم و اغنیاست. کسی که در جامعه به هر علتی دچار فقر از نظر مالی شده است، هم خودش آزمایش می شود و هم اغنیا و ثروتمندان جامعه آزمایش می شوند که آیا وقوف الهی خود را نسبت به این فقرا انجام داده اند یا خیر. امیرالمومنین علی(ع) در حکمت ۳۲۰ نهج البلاغه می فرماید: «إنَّ اللهَ سُبحانَهُ فَرَضَ فی‌اَموالِ الأغنیاءِ اَقواتَ الفُقراءِ، فَما جاعَ فقیرٌ اِلاّ بِما مَنَع غنی» خداوند واجب کرده که با اموال ثروتمندان، زندگی فقیران را اداره کنند، هیچ فقیری یافت نمی شود مگر اینکه یک غنی حق واجب خودش را ادا نکرده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: اما آنچه در سیره امیرالمومنین علی(ع) مهم تر است و در دوره حکومت حضرت ظاهر می شود این است که فقر امتحان حاکم و صاحبان قدرت و دولتمردان است. من با تأمل در تمام آنچه امیرالمومنین علی(ع) در این زمینه مخصوصاً از کلمات ایشان در نهج البلاغه استفاده می شود، چنین به دست می آورم که ایشان در زمینه امتحان و آزمایش حاکمان چهار دستورالعمل اساسی دارند، یک؛ آن حاکم و دولتمرد و صاحب قدرتی که بیت المال را همچون اموال شخصی خود بپندارد، باید بداند در اثر این عمل، فقر در جامعه گسترش پیدا می کند و این یعنی مردود شدن این دولتمرد در امتحانی که به وسیله فقرا از او گرفته می شود. در برابر آن حاکمی که امانت دار بیت المال است و نظام مند از بیت المال استفاده می کند، بیت المال را برای خود و اطرافیانش نمی داند، در این امتحانی که با وجود فقرا در جامعه از او گرفته می شود، پیروز است. امیرالمومنین علی(ع) می فرماید: «أَلاَ وَ إِنَّهُ لَیْسَ لِی دُونَکُمْ إِلاَّ مَفَاتِیحُ مَالِکُمْ مَعِی وَ لَیْسَ أَنْ آخُذَ دِرْهَمًا دُونَکُمْ؛ مردم بدانید که من هیچ حق شخصی در این بیت المال ندارم، من کلیددار بیت المال هستم و حق ندارم درهمی را جا به جا کنم.»

دستورالعمل اول علی(ع) به حاکمان؛ امانت دار باشید

آیت الله عندلیب همدانی گفت: حضرت علی(ع) در نامه به اشعث بن قیس می فرماید: «وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَهٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَهٌ؛ حکمرانی برای خداست، تو فقط امانت دار هستی.» یا آن برخوردی که حضرت علی(ع) با برادرش عقیل داشت، نشان می دهد که حاکمان در حال امتحان هستند. بنابراین دستورالعمل اول برای پیروزی در این امتحان «امانت داری» است، خود را خزانه دار دیدند نه اینکه خود را صاحب اختیار و مالک نسبت به اموال عمومی دانستند.

دستورالعمل دوم علی(ع) به حاکمان؛ با خاطیان و فاسدان شدیداً مقابله کنید

دستورالعمل دوم این است که حاکمی در این زمینه امتحان صحیحی می دهد که نه تنها خود خطا نمی کند و در بیت المال خیانت نمی کند بلکه با خاطیان و فاسدان شدیداً مقابله می کند. نامه های امیرالمومنین علی(ع) را به حکام خود ببینید، کوچکترین خطایی را از آنان نمی بخشد. اگر می خواهیم فقر ریشه کن شود و اساسی از بین برود باید این موارد رعایت شود.

دستورالعمل سوم علی(ع) به حاکمان؛ فقیر پروری نکنید

دستورالعمل سوم اینکه امیرالمومنین علی(ع) دستور می دهد که حاکم فقیر پروری نکند، شأن حکومت دینی فقیر پروری و کمک های موردی به فقرا نیست که البته باید به جای خود باشد، اما شأن حکومت علوی این است که فقر و فقیر در جامعه نباشد. امیرالمومنین در خطبه ۸۷ نهج البلاغه می فرماید: «من با عدالتی که بین شما برقرار کردم، عافیت، رفاه، آسایش و آرامش برای شما به ارمغان آوردم.» بنابراین اگر رسیدیم به جایی که فقیر در محوطه، شهر و جامعه ما نبود، آن زمان ارزشمند است.

دستورالعمل چهارم علی(ع) به حاکمان؛ کرامت فقرا از هر دین و مذهبی حفظ شود

چهارم، دستورالعملی که هم به حاکمان و هم به مردم می دهد و آن این است که کرامت فقرا را از هر دین و مذهبی که هستند، حفظ کنید. هیچ انسانی نباید به جهت اینکه فقیر است، عزت او لکه دار شود و ذلت برای او باشد. همگان شنیده ایم که مرحوم شیخ طوسی در تهذیب نقل می کند؛ پیرمرد فرتوت و نابینایى، در حال گدایى، بر امیرمؤمنان علی(ع) گذشت.

امام فرمود: این مرد کیست و چرا گدایى مى کند؟ جواب گفتند: نصرانى است. امام(ع) فرمود: تا آن زمان که قدرت کار کردن داشت از او کار کشیدید و اینک که پیر شده و قدرت کار کردن ندارد، از تأمین روزى وى دریغ مى ورزید؟ از بیت المال زندگى او را تأمین کنید.

وی نسبت به حفظ کرامت فقرا تأکید کرد و گفت: ای برادران ثروتمندی که به فقرا کمک می کنید، مراقب باشید و مانند امیرالمومنین کمک کنید و کرامت فقرا را حفظ کنید. ای مسئول محترمی که از اموال عمومی به فقرا کمکی می کنید، مبادا آبروی آنها ریخته شود. این آبرو داری و حفظ کرامت دستور امیرالمومنین علی(ع) است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: فقرا مایه امتحان ثروتمندان جامعه هستند، ثروت نیز در دست این ثروتمندان هم امانت، هم نعمت و هم مایه آزمایش اوست، قرآن و کلمات امیرالمومنین در نهج البلاغه به این مطلب اشاره دارد. اما مهم ترین نکته اینکه حاکمان و قدرتمندان جامعه اگر می خواهند جلوه ای کوچک و بسیار کوچک از سیره امیرالمومنین علی(ع) را به مردم جامعه نشان دهند باید زدودن فقر را سیاست اصلی حکومت خود قرار دهند.

از جامعه فقیر و محتاج انتظار دینداری کامل نداشته باشیم

آیت الله عندلیب همدانی در مورد آثار و پیامدهای تداوم و گسترش فقر و محرومیت در جامعه از منظر امام علی(ع)، گفت: فقر و محرومیت هم پیامدهای شخصی و هم پیامدهای اجتماعی دارد. وقتی من دچار فقر باشم، تحمل، صبر و شکر خود را از دست بدهم چه بسا ناسپاسی کنم، چه بسا سخن نابه جا و کار نا به جایی که نشانه ضعف در یقین و دین است از من صادر می شود. اما اثر اجتماعی فقر گسترده تر است، این نکته در سخنان پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین وجود دارد و ما نباید از جامعه فقیر و محتاج انتظار دینداری کامل داشته باشیم. وقتی یک مرد خانواده برای ضروریات زندگی خود باید عزت خود را لکه دار کند، پیش هر کسی زانو بزند و التماس کند، ما چطور از این مرد و خانواده انتظار دینداری داریم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: مسئول کم شدن یقین و دین در جامعه در اثر فقر، تنها به فقیر بر نمی گردد که بگوییم صبر و شکر کند. بخش عمده گناه و مسئولیت بر عهده ثروتمندان است. چنانکه امیرالمومنین علی(ع) در حکمت ۳۲۰ نهج البلاغه فرمودند: «بخش عمده این عواقب سوئی که در فقر هست بر دوش مسئولین فاسد یک جامعه است یا حداقل مسئولین نالایق که نتوانستند ترتیبی اتخاذ کنند که لااقل خانه، پوشاک و غذای مردم محیا باشد و احتیاج اساسی آنها برآورده شود.





  تعداد بازديدها: 239


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
نتیجه نشست ویژه کابینه امنیتی اسرائیل:
نگرانی تل آویو؛ اسرائیل اطمینان یافته که آمریکا به برجام بازخواهد گشت / ایران با بازی ماهرانه خود، توانست آمریکا را به دنبال خود بکشاند / مقامات آمریکا در حال دویدن برای دستیابی به توافق با ایران هستند
سردار فلاح زاده جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه شد
در دیدار با خیرین و سمن ها؛
روحانی: بدون حضور فعال مردم در صحنه مسائل کشور حل و فصل نخواهد شد
یادداشتی از: احمد مسجد جامعی
او از ذخایر ملی است؛ قدرش را باید دانست
یادداشتی از: سيد حميد محمديان
در حاشیه بازتاب شهادت سردار حجازی: رسانه های رسمی نتوانستند یک خبر واحد و منسجم را در این باره پوشش دهند/ این مهم برای چندمین بار ناتوانی سیستم خبررسانی حاکمیت را نشان داد/ در نبود رسانه هایی که انتساب به حکومت نداشته باشند، موج سواری برای رسانه های معاند راحت و سهل است
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
وین و قرآن بر نیزه عمروعاص
پیام تسلیت وزیر اطلاعات
در پی درگذشت سردار سید محمد حجازی
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت سردار سیدمحمد حجازی
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عنوان شهادت
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
مصوبه دولت:
نحوه جریمه ایجاد محدودیت در دسترسی مردم به خدمات فضای مجازی مثل کلاب هاوس
بیانیه «روایت فتح» علیه مستند «آقا مرتضی»: نیمی از گفتار مصاحبه شوندگان را از آرشیو ما برداشته اند / کار مسئول سازمان اوج است
جوابیه برادران جهانگیری به اتهام اردشیر مطهری، نماینده مجلس:
از تریبون مجلس تهمت می زنند بی آنکه نگران از پیگرد قضایی باشند
بازداشت پدر ۵۲ ساله و پسر ۲۲ ساله سازنده کلیپ ساختگی «سیلی به یک روحانی»
سردار حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه درگذشت
تسلیت سید علی اکبر محتشمی پور به سید حسن خمینی
چرا آمریکا چاره ای جز بازگشت به برجام ندارد؟/ پیشنهاد اقتصادی ایران برای دولت بایدن می تواند چه باشد؟/ به چه دلیل باید واسطه ها در مذاکرات حذف شوند؟/ پاسخ مهدی ذاکریان، تحلیل گر مسائل بین الملل
یادداشتی از: مهندس سعید رحیمی
سه آفت مهم تبلیغات دینی در فضای مجازی
آهای مسئولین ...!!
انسولین هست، اما در بازار سیاه و به قیمت 500 هزار تومان!/ انسولین را در خانه هم تحویل می دهند!
پیام وزیر اطلاعات
به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
بمناسبت 25 فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری "دو اثر هنرمندانه از خانم شیرین نوشیروان"
رمضان مبارک "اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز اول ماه مبارک رمضان
اختصاصی:
روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد " اثری گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان"
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
متن کامل فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره روزه در شرایط کرونا
اختصاصی:
پنجم رمضان ولادت قاسم ابن الحسن (ع) مبارک "اثری ایینی از خانم شیرین نوشیروان"
جهانگیری:
دستگاهی که مسئولیت جلوگیری از اقدامات دشمن را داشته باید پاسخگو باشد / مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
جنگ بازی عوامل اسرائیل
به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان؛
ربنا؛ تاریخچه یک میراث
مشروح گفت و گو با سید یاسر خمینی/ جزییات دقیق دیدار یادگار امام با رهبر معظم انقلاب
یادداشتی از: روزبه علمداری
در حاشیه غیب گویی فارس از رد صلاحیت یادگار امام!/ بجای تعیین تکلیف برای شورای نگهبان، تکلیف خود با امام و رهبری را مشخص کنید
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
با حضور رهبر انقلاب و از طریق ارتباط تصویری برگزار شد؛
محفل انس با قرآن کریم در اولین روز ماه مبارک رمضان
اعمال شب های ماه مبارک رمضان
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
ایکاش یک مضروب آمریکایی بود!!!
یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی
آیا سید حسن خمینی رجل سیاسی نیست؟
اختصاصی:
دعای ایام دوم و سوم ماه مبارک رمضان "اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
تیراندازی به سمت ۲ مرزبانان ناجا در ایرانشهر / پلیس: یکی از این مرزبانان شهید شده؛ آنها در حال بازگشت از مرخصی بودند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 4891
تعداد بازدید دیروز: 16014
بازدید کل: 37801204
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.