امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 07 اسفند 1399 ساعت 21:38:19
یادداشتی از: مصطفى دلشاد تهرانى
آزادى برگزیدن هدایت و ضلالت، و دین و دیندارى

بر اساس اندیشه و سیره امام على(ع) که برگرفته از قرآن کریم و اندیشه و سیره پیامبر اکرم(ص) است اکراه و اجبار در دین و دیندارى بى معناست و لازم است به عنوان آسیبى جدّى و پرخطر از آن پرهیز شود.

آیات متعدد الهى بیانگر این حقیقت و این حکم است که اکراه و اجبار در دین راه ندارد و نباید ایمان و اعتقادات و دین و دینداری را _ در هیچ یک از امورش _ به کسى تحمیل کرد.

(وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْیُوْمِنْ وَ مَنْ شَاءَ فَلْیَکْفُرْ )  کهف / ۲۹

و بگو این  [ سخن ] حق و از سوى پروردگارتان است؛ هر کس که خواهد ایمان بیاورد، و هر کس که خواهد کفر ورزد.

(وَ لَوْ شَاءَ اللهُ مَا أَشْرَکُوا وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ )  انعام / ۱۰۷

و اگر خداوند مى خواست، شرک نمى ورزیدند، و ما تو را نگهبان آنان نگماشته ایم و تو وکیل و کارساز آنان نیستى. 

(وَ لَوْ شَاءَ رَبُّکَ لاَمَنَ مَنْ فِی الاَْرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنْتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یَکُونُوا مُوْمِنِینَ )  یونس / ۹۹

و اگر پروردگارت [ به اراده حتمى ] مى خواست، تمامى اهل زمین ایمان مى آوردند، پس آیا تو مردم را به اکراه وا مى دارى تا این که مومن شوند؟ 

(وَ لَوْ شَاءَ اللهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَى فَلاَ تَکُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِینَ )  انعام / ۳۵

و اگر خداوند مى خواست، آنان را بر طریق هدایت فرا مى آورد؛ پس، از نادانان مباش. 

(قُلْ فَلِلّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاکُمْ أَجْمَعِینَ )  انعام / ۱۴۹

بگو حجّت رسا و روشن از آنِ خداوند است؛ و اگر مى خواست همگى شما را هدایت مى کرد. 

(وَ عَلَى اللهِ قَصْدُ السَّبِیلِ وَ مِنْهَا جَائِرٌ وَ لَوْ شَاءَ لَهَدَاکُمْ أَجْمَعِینَ )  نحل / ۹

و  [ بیان ] راه میانه با خداوند است، و بعضى از آن  [ راه ها ] بیراهه است؛ و اگر مى خواست همگى شما را هدایت مى کرد. 

(إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِیلاً )  مزّمّل / ۱۹ 

این تذکارى است، پس هر که خواهد، راهى به سوى پروردگارش پیش گیرد.

(أَنـُلْزِمُکُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا کَارِهُونَ )  هود / ۲۸

آیا ما شما را در حالى که بدان اکراه دارید، به آن وادار کنیم؟

(فَذَکِّرْ إِنَّمَا مُذَکِّرٌ لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ )غاشیه / ۲۲-۲۱

پس تذکّر ده که تو فقط تذکّر دهنده اى و بر آنان تسلّطى ندارى. 

(وَ مَا أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخَافُ وَعِیدِ ) ق / ۴۵

و تو به زور وادارنده آنان نیستى؛ پس هر کس را که از وعده عذاب من مى ترسد، به قرآن پند ده.

بنابراین منطق الهى اجازه اکراه و اجبار در دین _ هیج امر دینی _ را نمى دهد؛ و ایمان و اعتقاد و دینى که با اکراه و اجبار شکل گرفته باشد، فاقد روح ایمان و اعتقاد دینى است. از امیرمومنان على (ع) روایت شده است که مسلمانان به رسول خدا (ص) عرض کردند که اگر کسانى را که بر آنان قدرت دارى، بر دین اسلام وادار کنى، قطعاً تعداد ما بسیار بیش از این خواهد شد و بر دشمنان خود برترى خواهیم یافت. رسول خدا (ص) فرمود :

«مَا کُنْتُ لاَِلـْقَى اللهَ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ بِبِدْعَةٍ لَمْ یُحْدِثْ إِلَیَّ فِیهَا شَیْئًا وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ.»  التوحید ، صدوق ، ص ۳۴۲

من آن چنان نیستم که خدا را ملاقات کنم با ایجاد نوآوری و گذاشتن بدعتى که جایز نباشد و من از متکلّفان و اجبارکنندگان نیستم.

رسول خدا (ص) به صراحت و با قاطعیت اکراه و اجبار در دین را نفى کرده و هرگز در دعوت به اسلام و هدایت مردمان، با اکراه و اجبار دین را پیش نبرده و کسى را وادار به دیندارى نکرده است.

برخلاف تصور برخى که رسول خدا(ص) کسى یا کسانى را با نوعى فشار و تهدید، یا با لشکرکشى و جنگ به اسلام کشانده، هرگز چنین چیزى روى نداده است. نه قرآن کریم چنین اجازه اى داده، نه چنین کارى با عقل و اخلاق سازگار است، و نه سیره پیامبر چنین بوده است. رسول خدا(ص) به روشنى خلاف این پندار را گفته و خلاف این عمل کرده است.

گزارش شده است که پیامبر در سال هایى که خود را بر قبیله هاى عرب در موسم حج عرضه مى کرد، سخنش این بود :

«لاَ أُکْرِهُ أَحَدآ مِنْکُمْ عَلَى شَیْءٍ. مَنْ رَضِیَ مِنْکُمْ بِالَّذِی أَدْعُوهُ إلَیْهِ فَذَاکَ، وَمَنْ کَرِهَ لَمْ أُکْرِهْهُ. إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ تَحْرُزُونِی مِمَّا یُرَادُ بِی مِنَ الْقَتْلِ، حَتَّى أُبَلِّغُ رِسَالاَتِ رَبِّی، وَ حَتَّى یَقْضِی اللهُ  لِی وَ لِمَنْ صَحِبَنِی بِمَا شَاءَ.»  تاریخ الذهبی ، ج ۱ ، ص ۲۸۲

من به هیچ روى بر آن نیستم که احدى را بر پذیرش چیزى وادارم. هر که آن چه را من بدان فرامى خوانم بپسندد، پس جزو پذیرفتگان من خواهد بود؛ و هر که آن را نپسندد، من هیچ تحمیلى بر او ننمایم. آن چه اینک از شما خواهانم بیش از این نیست که امنیت مرا در برابر آنان که قصد کشتنم را دارند فراهم کنید تا پیام پروردگارم را برسانم و خداوند میان من و آنان که مرا دریافت هاند بر قوانین خود داورى کند.

پیامبر نه در دوران سخت مکّى و نه در دوران پرتلاطم مدنى، به هیچ روى دعوت و پیام خود را به کسى تحمیل نکرد؛ نه در دوران محکومیت و ناتوانى، و نه در دوران حاکمیت و توانایى. 

فتح مکّه به سال هشتم پس از هجرت در واقع نقطه پایان‌بخش به قدرت سیاسى مشرکان به ویژه قریش بود. مکّه بدون خونریزى فتح شد و با رحمت آرام گشت. بسیارى از آنان که تا پیش از آن با پیامبر و مسلمانان جنگیده بودند و دشمنى ها نموده بودند اسلام آوردند. مهم آن است که هیچ کس بر پذیرش اسلام مجبور نشد. هر کس با انتخاب و اختیار خود پذیراى اسلام شد، پیامبر با روى گشاده او را ـ با هر پیشینه اى که داشت ـ پذیرا شد و هر که را نپذیرفت آزاد گذاشت.

بسیارى تا سال نهم و مدتى پس از آن در شرک به سر بردند و پس از آن بود که تقریبا همه پذیراى اسلام شدند.  تاریخ سیاسی اسلام ، جعفریان ، ج ۱ ، ص ۵۹۴

پیامبر به شدّت مسلمانان را پرهیز مى داد از اینکه دین و دیندارى را به اکراه و اجبار بیالایند و آسیب زده نمایند، چنان که در سخنى والا این گونه رهنمود داده است :

«إِنَّ هذَا الدِّینَ مَتیِنٌ، فَأَوْغِلُوا فِیهِ بِرِفْقٍ، وَ لاَ تُکَرِّهُوا عِبَادَةَاللهِ إِلَى عِبَادِاللهِ، فَتَکُونُوا کَالرَّاکِبِ الْمُنْبَتِّ الَّذِی لاَ سَفَرآ قَطَعَ وَلاَ ظَهْرًا أَبْقى.»  الکافی ، کلینی ، ج ۲ ، ص ۸۶

بى گمان این دین استوار و پابرجا است، پس با نرمى و ملایمت بدان وارد شوید و در آن پیش روید، و عبادت خدا را بر بندگان خدا تحمیل نکنید و به اکراه به عبادت نکشیدشان، که در این صورت به سوارکار درمانده اى مى مانید که نه راهى پیموده و نه مرکبى برایش به جا مانده است.

فرزند قرآن و تربیت شده پیامبر اکرم (ص) یعنى على (ع) نیز هرگز هدایت و تربیت را به آفت تباه کننده حقیقت دیانت، یعنى اکراه و اجبار نیالود و برترین درس ها را به مردمان آموخت :

«وَ لَیْسَ لِی أَنْ أَحْمِلَکُمْ عَلَى مَا تَکْرَهُونَ.»  نهج البلاغه ، کلام ۲۰۸

مرا نرسد که شما را به چیزى وادارم که ناخوش مى انگارید.

در دیدگاه امیرمؤمنان على(ع) مبناى دعوت به دین و دیندارى نمودن، انگیختن آدمى و همراه نمودن و فعّال کردن وى است تا خود بخواهد و خویشتن را به درستى و از روى اعتدال و میانه روى به حرکت در مسیر کمال وادارد، چنان که فرموده است :

«أَفْضَلُ الاَْعْمَالِ مَا أَکْرَهَتْ نَفْسَکَ عَلَیْهِ.»  همان ، حکمت ۲۴۹

برترین کارها آن است که در عینِ عدم تمایل نفس، خویشتن را بر آن وادارى.

امام على(ع) زور و فشار بیرونى در دین و دیندارى را بى اعتبار مى دانست و هر جا چنین مى دید به مخالفت برمى خاست و آن را نفى مى کرد. پیشواى آزادگان شنید که عمّاربن یاسر در تلاش براى هدایت مُغِیرَةبن شُعْبَه است، پس بدو  فرمود :

«دَعْهُ یَا عَمَّارُ! فَإِنَّهُ لَمْ یَأْخُذْ مِنَ الدِّینِ إِلاَّ مَا قَارَبَهُ مِنَ الدُّنْیَا، وَ عَلَى عَمْدٍ لَبَسَ عَلَى نَفْسِهِ لِیَجْعَلَ الشُّبُهَاتِ عَاذِرًا لِسَقَطَاتِهِ.»  همان ، حکمت ۴۰۵

عمّار! او را واگذار، چه او چیزى از دین برنگرفته جز آن چه آدمى را به دنیا نزدیک کردن تواند، و به عمد خود را به شبهه ها درافکنده تا آن را عذرخواه خطاهاى خود گرداند.

بر اساس اندیشه و سیره امام على(ع) که برگرفته از قرآن کریم و اندیشه و سیره پیامبر اکرم(ص) است اکراه و اجبار در دین و دیندارى بى معناست و لازم است به عنوان آسیبى جدّى و پرخطر از آن پرهیز شود.





  تعداد بازديدها: 223


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: سيد حميد محمديان
در حاشیه بازتاب شهادت سردار حجازی: رسانه های رسمی نتوانستند یک خبر واحد و منسجم را در این باره پوشش دهند/ این مهم برای چندمین بار ناتوانی سیستم خبررسانی حاکمیت را نشان داد/ در نبود رسانه هایی که انتساب به حکومت نداشته باشند، موج سواری برای رسانه های معاند راحت و سهل است
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
وین و قرآن بر نیزه عمروعاص
پیام تسلیت وزیر اطلاعات
در پی درگذشت سردار سید محمد حجازی
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت سردار سیدمحمد حجازی
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عنوان شهادت
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
مصوبه دولت:
نحوه جریمه ایجاد محدودیت در دسترسی مردم به خدمات فضای مجازی مثل کلاب هاوس
بیانیه «روایت فتح» علیه مستند «آقا مرتضی»: نیمی از گفتار مصاحبه شوندگان را از آرشیو ما برداشته اند / کار مسئول سازمان اوج است
جوابیه برادران جهانگیری به اتهام اردشیر مطهری، نماینده مجلس:
از تریبون مجلس تهمت می زنند بی آنکه نگران از پیگرد قضایی باشند
بازداشت پدر ۵۲ ساله و پسر ۲۲ ساله سازنده کلیپ ساختگی «سیلی به یک روحانی»
سردار حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه درگذشت
تسلیت سید علی اکبر محتشمی پور به سید حسن خمینی
چرا آمریکا چاره ای جز بازگشت به برجام ندارد؟/ پیشنهاد اقتصادی ایران برای دولت بایدن می تواند چه باشد؟/ به چه دلیل باید واسطه ها در مذاکرات حذف شوند؟/ پاسخ مهدی ذاکریان، تحلیل گر مسائل بین الملل
یادداشتی از: مهندس سعید رحیمی
سه آفت مهم تبلیغات دینی در فضای مجازی
آهای مسئولین ...!!
انسولین هست، اما در بازار سیاه و به قیمت 500 هزار تومان!/ انسولین را در خانه هم تحویل می دهند!
پیام وزیر اطلاعات
به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز ششم ماه مبارک رمضان
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
یک دوز حق زندگی
میدل ایست آی:
اسرائیل چگونه با درز دادن اطلاعات مربوط به خرابکاری هایش، می خواهد مذاکرات احیا برجام را نابود کند؟ / نبرد دریایی با ایران چرا به ضرر تل آویو تمام خواهد شد؟
پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام / عراقچی: یک تفاهم جدید در حال شکل گرفتن است / به مرحله ای رسیدیم که طرفین می توانند روی یک متن شروع به کار کنند؛ هیات ایرانی متن مورد نظر خود را ارائه کرده است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
بمناسبت 25 فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری "دو اثر هنرمندانه از خانم شیرین نوشیروان"
رمضان مبارک "اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز اول ماه مبارک رمضان
اختصاصی:
روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد " اثری گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان"
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
متن کامل فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره روزه در شرایط کرونا
اختصاصی:
پنجم رمضان ولادت قاسم ابن الحسن (ع) مبارک "اثری ایینی از خانم شیرین نوشیروان"
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
جنگ بازی عوامل اسرائیل
جهانگیری:
دستگاهی که مسئولیت جلوگیری از اقدامات دشمن را داشته باید پاسخگو باشد / مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود
به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان؛
ربنا؛ تاریخچه یک میراث
مشروح گفت و گو با سید یاسر خمینی/ جزییات دقیق دیدار یادگار امام با رهبر معظم انقلاب
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
یادداشتی از: روزبه علمداری
در حاشیه غیب گویی فارس از رد صلاحیت یادگار امام!/ بجای تعیین تکلیف برای شورای نگهبان، تکلیف خود با امام و رهبری را مشخص کنید
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
با حضور رهبر انقلاب و از طریق ارتباط تصویری برگزار شد؛
محفل انس با قرآن کریم در اولین روز ماه مبارک رمضان
اعمال شب های ماه مبارک رمضان
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
ایکاش یک مضروب آمریکایی بود!!!
یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی
آیا سید حسن خمینی رجل سیاسی نیست؟
اختصاصی:
دعای ایام دوم و سوم ماه مبارک رمضان "اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
تیراندازی به سمت ۲ مرزبانان ناجا در ایرانشهر / پلیس: یکی از این مرزبانان شهید شده؛ آنها در حال بازگشت از مرخصی بودند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2727
تعداد بازدید دیروز: 16014
بازدید کل: 37799040
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.