امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 12 ارديبهشت 1399 ساعت 23:54:37
یادداشتی از: اسماعیل علوی
کدام مکتب اخلاقی کاملتر است؟

جماران: اخلاق فطری در نهاد هرانسانی به ودیعه گذارده شده و انسان خوبی و بدی یک سری از اعمال را در باطن و درون خویش بدون تعلیم کسی درک می کند. این حالت که بخشی از سرشت انسان به شمار می رود، «اخلاق فطری» و یا «وجدان اخلاقی» نامیده می شود. قرآن کریم براین مفهوم تصریح کرده و می فرماید: « .... وَلَٰکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ ...» خداوند ایمان را برای شما محبوب ساخت و آن را در دل هایتان بیاراست و کفر و نافرمانی و گناه را منفور گردانید.(حجرات آیه ۷)

برخی دیگر از حسن و قبح های اخلاقی هستند که به رغم ریشه داشتن در عمق وجود انسان از طریق تربیت شکوفا می شوند و خوبی و بدی آنها با پیروی از مکتب سفیران وحی و یا رجال بزرگ جهان، وجدان می شوند. به این دسته از حسن و قبح های اخلاقی، «اخلاق غیر فطری» و یا «اخلاق تربیتی» می گویند. برای شناسایی اخلاق فطری از غیر فطری قواعد و نشانه هایی است که با کمک آنها می توان این دو را از هم تفکیک کرد. اخلاق فطری به قوم، نژاد و صنفی اختصاص ندارد، بلکه در نوع بشر ظهور و بروز داشته و انسان تمایل به خوبی و یا نفرت از بدی را از کسی فرا نمی گیرد. همچنین، عوامل جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و آموزشی در پیدایش و توجه انسان بدان ها دخالتی ندارند، همچنان که تبلیغات خلاف هرگز آنها را ریشه کن نمی سازد.

سرشت انسان با یک سری سجایای اخلاقی درآمیخته و روح بشر بطور ناخودآگاه به سوی آنها کشیده می شود. راستگویی با قلم آفرینش بر صحیفه فطرت هر انسانی نوشته شده است، حتی انسان های آلوده و گناهکار سعی می کنند خود را پاک و درستکار جلوه دهند چرا که دستگاه آفرینش کمال خواهی را در نهاد هر بشری به ودیعه نهاده است.

قرآن کریم به این حقیقت اشاره کرده و می فرماید:« فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» سوگندبه روح و خدایی که آن را آفرید و بدی ها و خوبی ها را بدان الهام کرد. (شمس آیه ۸) و یا در جای دیگر می فرماید:« وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ» راه خیر و شر و حق و باطل را به انسان نشان دادیم (بلد آیه ۱۰)

خداوند نه تنها در سرشت انسان میل به خوبی و تنفر از بدی ها را قرار داده بلکه روح سرزنش کننده ای در درون بشر تعبیه کرده است که هنگام گناه و پس از آن، انسان خود را سرزنش و ملامت می کند. « لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیامَةِ

؛وَلا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوّامَةِ» سوگند به روز رستاخیز و سوگند به روح سرزنش کننده (قیامت آیات ۱ و ۲)

یک چنین ادراکات فطری نمی تواند به قول اندیشمندانی همچون فروید مولود منهیات اجتماعی و یا معلول خواهش های واپس زده و سرکوفته باشند. چرا که به تعبیر امیر مؤمنان علی (ع) «کسی که برای او واعظ و اندرز دهی از درون نباشد (که او را از کارهای زشت باز دارد) هرگز برای چنین شخصی پند دادن و نصیحت کردن از خارج سودمند نخواهد بود و گفتار دیگران درباره او مؤثر واقع نخواهد شد» (نهج البلاغه خطبه ۷۸)

درهرحال تربیت اثر فوق العاده ای درروحیات و رفتار انسان دارد و شکوفایی برخی از صفات برجسته و فضایل در انسان در گرو تربیت صحیح است وانسان بسیاری از خصلت ها را از محیط تربیتی خود کسب می کند. از این رو اسلام برای سالم سازی اجتماع و حفظ سلامت آن فرایضی را درنظر گرفته است. مانند نماز و روزه که بی تردید اثر تربیتی بسیار والایی در انسان دارند. اما همواره بایستی این حقیقت را درنظر داشت که تربیت خوب و رسیدن انسان به شرافت و منقبت فضیلت از طریق تربیت به دلیل آن است که فضایل ریشه در نهاد آدمی داشته و با تربیت خوب شکوفا می شوند. تربیت همانند بارانی است که زمین مستعد را با طراوت و ثمرده می کند والا در زمین شوره زار با وجود باران حاصلی به دست نخواهد آمد.

سقراط و ارسطو دو دانشمند معروف یونان باستان، معتقدند که رهبری صحیح غرائز و بارور ساختن فضیلت ها و اخلاق در نهاداجتماع در سایه علم به خوبی ها و بدی ها مقدور است. بدین معنا که هرگاه آحاد جامعه ای به ارزش خوبی و قباحت بدی آگاهی یافت، آن جامعه به فضایل اخلاقی گرایش یافته و از رذایل دوری می جوید و نتیجه اینکه پایه های اخلاق را تنها علم و دانش تشکیل داده و «اخلاق در سایه علم» قادراست به درمان جامعه بحران زده بیاید.

جای گفت وگو نیست که افزایش سطح آگاهی و دانش اثر مطلوبی بر کاهش جرایم اجتماعی داشته و در ترمیم ناهنجاری ها مؤثر است. اما این سخن را نمی توان به طور کامل و قطعی پذیرفت زیرا همیشه و در همه موارد مرتکبین جرایم اجتماعی و کسانی که اصول اخلاقی را زیر پا می نهند الزاما افراد بی بهره از دانش نبوده اند و نگاهی به لیست بزهکاران و جنایتکاران این نظریه رامخدوش می سازد. چه بسا افراد تحصیلکرده که به دلیل ضعف مبانی اعتقادی دچار جرم های بزرگی می شوند.

بعدها کسان دیگری که به نارسایی  این نظریه وقوف یافته بودند، با تعویض جای «علم» با «عقل» درصدد ترمیم نظریه اندیشمندان یونان باستان برآمدند با این توضیح که درپرتو پرورش عقل و خرد انسان می توان از آمار جرم و گناه کاست و فضیلت ها را در نهاد انسان پرورش داد.

این نظریه نیز در نارسایی دست کمی از نظریه قبلی ندارد. زیرا عقل و خرد می تواند تا حدود زیادی از طغیان غرایز بکاهد. اما عقل نیز در برابر خواسته ها و تمایلات دیو شهوت به سان کاهی در برابر امواج کوبنده دریا است.

عقل در مواقع عادی با فروغ طبیعی خود پهنه زندگی را روشن ساخته و انسان را از سقوط در دره نابودی بازمی دارد. اما درمواقع طغیان غرایز این روشنایی آنچنان کم فروغ می شود که انسان گمراه شده و در دره مهیب غرایز سرکش سقوط می کند.

«فروید» و پیروان وی برای چاره جویی آسیب پذیری اجتماع از ناحیه بحران غرایز موضوع تربیت و آموزش اصول اخلاقی و انسانی از بدو کودکی را مطرح کردند و مدعی شدند چون جرایم و ضداخلاق از روح قانون شکن سرچشمه می گیرد بایستی افراد از کودکی تربیت و اهمیت ارزش ها و اصول را فراگیرند . در این صورت در بزرگسالی عمل و احترام به قانون بخشی از شخصیت افراد خواهد بود.

در تئوری فروید و پیروانش به رغم نکات قابل اتکا از یک نکته غفلت شده است و آن اینکه انسان هر چند با اصول اخلاقی تربیت شده باشد برای مقاومت در برابر امواج غرایز سرکش احتیاج به انگیزه و پناه گاه های مستحکم تری دارد. زیرا تمایلات نفسانی گاهی آنچنان روح و روان انسان را دچار تلاطم می کند که تربیت منهای باورهای دینی توان مقاومت دربرابر آن را ندارد.

ازاین رواندیشمندان غربی، با طرح اخلاق انتفاعی، منافع مادی را اساس رعایت های اخلاقی در جامعه قرارداده و با توجیه اینکه منافع مادی و آسایش جمعی انسان ها در رفتار مؤدبانه و رعایت اصول اخلاقی و به رسمیت شناختن و پرداخت حقوق یکدیگر می باشد، سعی نموده اند کمبودهای معنوی جوامع غربی را جبران کنند.

این نظرگاه نیز نوعی انحراف از کمال انسانی محسوب شده و انسان را ولو انسان مؤدب و اخلاقی درسطح مادیات نگه می دارد وتاحد یک ابزار که مایه رونق اقتصادی است تنزل داده و اهداف بلند آرمانی و انسانی انسان را نادیده می گیرد و گرایش های کمال طلب انسان را معطل می گذارد. اسلام اما با ارائه اخلاق متکی به مذهب و با پشتوانه قراردادن عقیده به پاداش و کیفر روز بازپسین راهی را نشان می دهد که هم به کنترل غرایز منجر می شود و هم به نیازهای فطری انسان پاسخ می گوید و افق های کمال را پیش روی انسان می گشاید.





  تعداد بازديدها: 1022


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کارشناسان آمریکایی: اوکراین و اسراییل تبدیل به آزمایشگاه های جنگی روسیه و ایران شده اند
رشیدی کوچی نماینده مجلس :
پاسخ اسراییل را نمی دادیم تجاوزاتش گسترده می شد/ جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد/ اگر اتفاقی بیفتد به سطح گروه‌های نیابتی ما در منطقه برمی گردد/ در شرایطی که نیاز به اجماع داریم چه دلیلی دارد طرح حجاب را اجرا کنیم
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
کمی با سازوکار حیرت‌انگیز و معجزه‌وار بینایی و چشمان خود آشنا شوید
افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها از شنبه
مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر ضدایرانی بیشتری را تصویب کرد
زیباترین مسجد جهان
وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
پناهیان: مساله حجاب با ساخت ۲ تا سریال قابل حل است/ باید نیروهایمان را برای پولدار شدن تربیت کنیم/ حق نداریم از نظر اقتصادی گدا باشیم
انتقاد روزنامه اطلاعات از کتمان تخلف چای دبش، حضور صدیقی درنمازجمعه، راه اندازی دوباره گشت ارشاد و.../عشق یکطرفه نمی‌شود؛ مسئولین هم مردم را دوست
معاون دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا:
به محضِ اینکه صهیونیست‌‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد
بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
جایزه خوش خدمتی پادشاه اردن
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
واکنش نخست‌وزیر مالزی به پاسخ ایران به اسرائیل
مقام سابق امنیتی ترکیه: خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه ی تشییع ، تدفین و بزرگداشت:
قاری ممتاز قرآن و جانباز سرافراز ، حاج ولی پوراحمدی آسمانی شد
در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی؛
رهبر انقلاب: در قضیه فلسطین، دولتهای اسلامی به وظائفشان عمل نمی‌کنند؛ بعضی از آنها به رژیم کمک هم می‌کنند/ اگر همه‌پرسی کنند در کشورهای اسلامی، بدون تردید همه نظر می‌دهند به اینکه دولتهایشان بایستی با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کنند
مبلغ فطریه ۱۴۰۳ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد
اختصاصی:
عید سعید فطر پوستری آیینی از آقای علی اکبر میرزایی
تصاویری از مراسم تشییع شهید حاج ولی پوراحمدی
اطلاعیه ی موسسه خیریه ملائک، در مورد دریافت صدقات و فطریه
سید حسن نصرالله در مراسم سردار شهید زاهدی:
آمریکا و اسراییل دریافته‌اند که واکنش ایران در راه است/ آشفتگی صهیونیست‌ها ۶ ماه پس از جنگ/سرنگونی پهپاد هرمس نشانه توانمندی پدافندی مقاومت لبنان است
در مصلای امام خمینی (ره)
متن خطبه‌های نماز عید فطر توسط مقام معظم رهبری
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی
۹ مبنای فقهی برای اثبات اول ماه قمری
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
آیا باز چیزی هست و آیا چیز دیگری می‌خواهید؟!
حامی لایحه عفاف و حجاب: فردی که قانون حجاب را رعایت نکند، از سفر خارجی محروم می شود
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پويا
عید وصال
ارتش اسرائیل مسئولیت ترور فرزندان اسماعیل هنیه را بر عهده گرفت
پلیس: طرح عفاف و حجاب از شنبه (26 فروردین) با جدیت بیشتر اجرا می شود
یادداشتی از: عبدالحسین رحیم زاده
دمی با قرآن برای علت یابی مشکلات و معضلات
جزئیات برگزاری نماز عید سعید فطر به امامت مقام معظم رهبری
عید آمد " قصیده ای بمناسبت حلول ماه شوّال سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) "
روحانی: در انتخابات خبرگان حساب‌شده من را رد کردند
به بهانه ی عروج ملکوتی جانباز سرافراز (قطع پا) شهید حاج ولی پوراحمدی
سیر و سلوک "غزلی از علی اکبر پورسلطان (مهاجر)"
اختصاصی:
دو پوستر ماندگار با موضوع "وعده صادق" از خانم شیرین نوشیروان


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 6441
تعداد بازدید دیروز: 37350
بازدید کل: 66571411
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.