امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 14 شهريور 1398 ساعت 11:51:05
یادداشتی از: حجت الاسلام جعفریان
یک کسی عاشورا را از دست ما نجات دهد

جماران: این روزها، به وفور شاهد تحلیل های اجتماعی سیاسی متفاوت از عاشورا هستیم و می دانیم، سالهاست، هر کسی با استناد به جمله ای از امام حسین (ع) یا رفتاری از آن حضرت، یک تفسیر سیاسی خاصی ارائه می کند. این در حالی است که غالب این عبارات یا گزارشها، هنوز از نظر تاریخی، نقادی نشده است. اما صرف نظر از آن، هیچ گاه رویه فقها این نبوده است که این چنین به گزارش های تاریخی برای استفاده در گزاره های حقوقی استناد کنند و از آن نتایج فقهی بگیرند. این کارها، از زمانی هم که باب شده، اغلب کار منبری ها بوده و الا زیر تیغ فقیهان استخوان دار و اصیل، این قبیل کارها، محل اعتنا نبوده است.

 نکته ای که در باره تحلیل های عاشورایی این چنینی محل توجه است، این است که ما تا چه وقت و با چه دامنه و اصولی حق داریم، در هر دوره، تفسیری متفاوت از عاشورا داشته باشیم؟ آیا بر این باوریم که از این رویداد، می شود تفسیرهای متفاوت ارائه داد و هر روز یک اصل حقوقی از آن استخراج کرد، یا این که محدودیت وجود دارد و مثلا ما قواعدی داریم که در استنباط فقهی از تاریخ، باید تابع آنها باشیم؟ 

اگر یک نگاهی به منابع عاشورایی در این صد سال بیندازید، خواهید دید، تفسیرهای حماسه ای که در این قرن باب شده، در متون کهن جایی نداشته و برای مثال، کتابهای قاجاری که همه روی اشک و آه بنا شده است. کدام یک از این دو نگاه، درست است؟ اگر نگاهی در روزگار ما غلبه دارد، معنایش این است که اگر هزار سال هم به آن توجه نشده، حتما درست است؟ با چه اصولی؟ مورد دیگر این است که در دوره اخیر، در باره امر به معروف و نهی از منکر از عاشورا، برداشت های زیادی می شود، در حالی که در هیچ کتاب فقهی قدیمی، دست کم تا اواسط دوره قاجاری، چنین رویه مطرح نبوده، و به عکس در باره این نکند عاشورا مصداق «ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکه» باشد، بحث کرده اند.

سوال این است: کدام معیارها وجود دارد که دست ما را از تفسیرهای من درآوری با عبارت پردازی های عجیب و غریب و تحلیل های ذهنی و منبعث از شرایط سیاسی ایران و شیعه در قرن اخیر، نجات دهد و به ما بیاموزد که ما یک تفسیر معمول و معقول مبتنی بر نصوص تاریخی و اخبار امامتی، آن مقدار که صحیح است و داستانی و اسرائیلی نیست، داشته باشیم؟ 

تنها در طول یک دهه از سال 47 تا 57 دهها کتاب در باره امام حسین علیه الصلاة و السلام نوشته شد که هر کدام یک سمت و سویی داشت. صالحی نجف آبادی یک طرف، شریعتی طرف دیگر، و هاشمی نژآد هم و دیگران... تازه، آنها، سعی می کرد ند با دادن ارجاعات تاریخی، مبتنی بر برخی از متون تاریخی و حدیثی باشند، اما به هر حال، شیفته اوضاع سیاسی روز و غرق در آن بودند. 

در یکی دو دهه اخیر هم، فلسفه عاشورایی  که از زبان مداحان می شنویم ، و به تازگی یاد گرفته اند که عبارات عربی را هم در آن بیاورند تا مردم مطمئن شوند که راست می گویند! و با نقل شعری از این و آن در متن روضه، و یا آوردن اسم شیخ جعفر شوشتری و کمپانی و امثال آن، مخاطبان را شیفته برداشت های شگفت شبه عرفانی خود کنند و جوانان را مسحور عبارات مبهم و لفاظی های همراه با موسیقی عجیب و من درآوردی سازند. البته که این فضا، دیگر فضای حماسه سازی از کربلا نیست، چنان که «مصیبت» گرایی قاجاری هم نیست، خودش یک سبک جدید در کنار عرفان های تازه است.

همین که شاهدیم، هر وقت اوضاع سیاسی کشور در هم پیچیده می شود، و فشارها بیشتر، و نیاز هست که ما در جایی، نشانی از ایثار و فداکاری داشته باشیم، بلافاصله به تحلیل های حماسی از عاشورا روی می آوریم، خودش در این که ما چطور با این رویداد، به طور دلخواه رفتار می کنیم، شاهدی استوار است.

برخی هم تلاش می کنند، از عاشورا، دمکراسی استخراج کنند و آن را حرکتی علیه حکومت های استبدادی تفسیر نمایند. معلوم است که امام با ظلم در افتاده، اما تفسیر اینها بسیار متفاوت است. می توان احتمال داد که این چند روز از جنبش مبارزه با فساد در نهضت عاشورا هم سخن گفته شود. 

سوال فقیر این است: دامنه این استنباطهای مذهبی و سیاسی از یک رویداد تاریخی تا کجاست و ما چه اندازه حق داریم از این جنبش الهی این همه برداشت های سیاسی و اجتماعی و عرفانی ساختگی داشته باشیم؟ یک کسی باید عاشورا را از دست ما نجات دهد، و اجازه ندهد عظمت حسین بن علی علیه السلام، زیر سایه این تفسیرهای غلط قرار گیرد.





  تعداد بازديدها: 333


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
هشدار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
افراطیون برای مجلس بعدی و FATF نقشه کشیده‌اند
روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی
سلحشوری: عقب نمی‌نشینم تا روزی که هستم
محسن هاشمی:
اگر نسبت به انتقادات و اعتراضات سعه صدر نداشته باشیم، با اعتراضات خشونت‌بار مواجه خواهیم شد / در طول دهه گذشته، صدای جریانات اجتماعی مترقی کم رنگ شده؛ همین امر موجب انزوا و یاس نخبگان شده / نمادی از این یاس و انزوا را در عدم تمایل به ثبت نام و مشارکت در انتخابات مجلس مشاهده می‌کنیم
رپورتاژ انتخاباتی صداوسیمای «ملی» برای قالیباف
نماینده مجلس: تلویزیون سخنان 100 درصد انتخاباتی قالیباف در دانشگاه علامه را پوشش داد
حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی:
حفظ استقلال مالی حوزه‌های علمیه از دولت‌ها ضروری است / نباید دست حوزه‌های علمیه مقابل دیگران دراز باشد
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودونهم)
آزاد باش طب نظامی مقابل آنفولانزا
مسعود سلیمانی به همراه ظریف وارد ایران شد؛
شهادت سه مامور ناجا در پاسگاه دریایی برکه سفلین
محسن هاشمی:
فروش صندلی‌های اتوبوس موضوع انحرافی است / بیان این طرح‌ها سبب تضعیف کشور می‌شود
طی مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی؛
سوال یک دانشجو از قالیباف در مورد املاک نجومی بدون پاسخ ماند
وزیر خارجه قطر:
فراموش نمی‌کنیم ایران آسمانش را روی ما گشود
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودوهشتم)
متوهم کودتای سیاسی
یادداشتی از: میلاد شیراوند
سخنان شاذ مدیرعامل اتوبوسرانی و حمله تمام عیار به یک فرهنگ!
در حرم امام(ره) طرح کرد؛
پیشنهاد سید حسن خمینی برای برگزاری «جشنواره شعر قرآنی»
علی مطهری:
فکر می‌کنم عملکردم در مجلس خوب بوده / در این دوره بیشتر در یک شرایط اضطراری بودیم؛ برخی کارها خارج از مسیر مجلس انجام می شد
نتانیاهو:
اسرائیل "کاملا حق دارد" غور اردن را به اراضی‌اش ملحق کند
فیس بوک صفحه کاربری عربی رهبر معظم انقلاب را پاک کرد
زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه(س)
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودوهفتم)
بوی نامطبوع پایتخت
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
مواظب شایعه پراکنی شیاطین و خناسان باشیم

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودوسوم)
سانسور دیپلمات
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودوچهارم)
۱۶ آذر جنبش دانشجویی ایران
اطلاعیه
دستگیری عوامل موثر اغتشاشات اخیر در خوزستان
بیانات مقام معظم رهبری پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه درباره ثبت‌نام افراد در انتخابات مجلس
آتش‌زدن بخشی از آرامگاه محمد باقر حکیم در نجف/ اعلام عزای عمومی در ۹ استان عراق
مرز شلمچه برای صادرات کالا و ورود اتباع عراقی باز است؛ زائران ایرانی سفر خود را به تعویق بیندازند
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودوپنجم)
سبد معیشت و زباله گردی
رئیس‌جمهور:
علت اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، ایجاد مانع برای واردات بنزین در شرایط تحریم است
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی:
عضو مجلس خبرگان رهبری: باید صدای مردم را بشنویم
فرمانده ناجا:
دستگیری برخی آشوبگران در روزهای آینده انجام می‌شود / ناآرامی های روزهای گذشته درس عبرتی برای دشمنان و ایادی داخلی آنها شد
انتقاد نتانیاهو از حمایت‌ برخی کشورهای اروپایی از اینستکس: تاریخ و مردم‌تان درباره شما قضاوت خواهند کرد
هزار نفر از اعضای داعش تسلیم ارتش افغانستان شدند
لاریجانی اشتباه کرد که گفت مجلس از سهمیه‌بندی بنزین خبر داشته است
دولت و مجلس(با سهمیه بندی بنزین) مخالف بودند ولی این کار را انجام دادند.
یادداشتی از: رحیم قمیشی
کاخ حاکمان کوفه و دفّان‌ها
مطهری: طرح استیضاح وزیر کشور ۳۴ امضا دارد و انشاالله این‌بار اجرا شود
از اعتراضات می‌ترسند لذا هر کسی تجمع می‌کند را بازداشت می‌کنند!
مسائل کشور در جای دیگری تصمیم‌گیری می‌شود
مطهری: مجلس به یک دکور تبدیل شده است!
به همت آقای حاج حسن وفایی
احادیثی نورانی از امام حسن عسکری (علیه السلام)
شهرام زرنشان، استاد حقوق بین‌الملل مطرح کرد؛
قرار دادن ایران در لیست سیاه FATF یعنی هر کشوری وارد مبادله با ما شود، ممکن است به عنوان همکار در تامین مالی تروریسم و پولشویی شناخته شود / از مدت‌ها قبل مسیرهای رسمی انتقال کمک مالی به گروه های مقاومت مسدود شده / عمده مفاد لوایح پالرمو و CFT در ذیل قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت وجود دارند / عدم تصویب FATF ابزار لازم را برای آمریکا جهت قطع دسترسی کامل تهران به منفذهای همکاری مالی با نهادهای خارجی فراهم خواهد کرد
بیانیه سه کشور اروپایی درباره پیوستن دیگر کشورها به اینستکس: این گام تلاش‌های اروپا برای تسهیل تجارت مشروع میان اروپا و ایران را به نمایش می‌گذارد / اجرای کامل برجام از حداکثر اهمیت برخوردار است / ایران باید به انطباق کامل با تعهداتش ذیل برجام بازگردد / آماده‌ایم برای حل موضوعات مربوط به اجرای تعهدات برجامی ایران، تمام ساز و کارهای موجود از جمله ساز و کار حل اختلاف، را مورد بررسی قرار دهیم
بازداشت عامل آزارِ کودک زباله‌گرد در کرج


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 11711
تعداد بازدید دیروز: 13684
بازدید کل: 29722788
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.