مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ********** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 **********امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12 ********** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است********** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم************ امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ********** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781» ************امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ********** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ************ اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ************* آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***********همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1398 ساعت 11:54:27
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
رابطه "احسانیه" بین ما و رمضان

در وهله اول باید جایگاه رمضان روشن شود. آیا ماه رمضان امری موهوم است؟ اگر موهوم نیست، با ما چه رابطه ای دارد؟ حقیقتی جدای از ماست و دارای برکات و فضائل است؟ و یا ظرف و به عبارت لطیف تر صفحه ای از ماست؟ موهوم بودن ماه رمضان که به برهان قطعی باطل است.

اما در رابطه با سوال دوم باید گفت که بله طبق ظواهر برخی از ادله و روایات ماه رمصان یک مجموعه ای از فضائل و برکات است که در طول این سی روز به مومنان می رسد؛ «اقبل الیکم شهرالله ببرکه ...»

اما این نظر ، نظر متوسط، برای اوساط از مردم است تا بتوانند موقعیت خود و رمضان را درک کرده و از آن بی بهره نمانند.

اما امر سوم که می گوید؛ ماه رمضان ظرف و صفحه ای از خالی و از خود ماست این عالی ترین دیدگاه درمورد ماه رمضان است که از دعای ۴۴ صحیفه سجادیه استفاده می کنیم: «اللهم اشحنه بعبادتنا ایاک و زین اوقاته بطاعتنالک »

در اینجا امام سجاد(ع) از خدای متعال میخواهد: ماه رمضان را از عبادت ما مشحون و مملو نما، و به سبب طاعت ما او را زیبا فرما.

پس بر خلاف تصور عموم ؛ رمضان یک فرصت و یا ظرف پر نیست که به سمت ما آمده باشد.

بله ؛ زمینه ای است برای دارا شدن و بر اساس آن دارائی مستفیض شدن.

بررسی این ادعا ازدیدگاه حِکمی از دیدگاه فلسفه مشاء و پیروان ارسطو؛ زمان ظرف حرکت است.

اما از دیدگاه ملاصدار زمان در امتداد وجود خود متحرک و انسان است. در نتیجه صفت انسان می شود.

پس بر اساس دیدگاه عمیق "حکمت متعالیه" ؛ رمضان نه تنها ظرف خالی نیست که باید با عبادت و اطاعت معرفتانه پر شود ، بلکه چون زمان در امتداد وجود انسان است و در بُعد نامرئی وجود آدمی قرار دارد ؛ "صفت وجودی" است. مهم این است که این "صفت وجودی" وقتی مملو از اطاعت و بندگی شد با حقیقت وجودی انسان، متحد می شود.

رمضان احسان الهی است

این رمضان که مانندصفحه و صفت نانوشته ای است که والاترین استعداد و زمینه های کمال را در خود داراست ، "احسان" خدای متعال است.

"احسان" بودن آن را حضرت سجاد(ع) در همان دعای صحیفه اینگونه تصریح نموده است :

«خدایا تو را سپاس که ما را هدایت و رهنمون به حمد خود نمودی و ما را از اهل شکر قرار دادی و ما را در مسیر "احسان" خودت قرار دادی و از آن احسان ها ماه رمضان است -  الحَمدللهِ الّذى هَدانا لِحَمدهِ وَ جَعَلَنا مِن أهلِهِ و سَبّلَنا فى سُبُلِ اِحسانِهِ...وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ،»

مهم فهم معنای احسان است. احسان در آموزه های قرآنی دارای یک لطافتی است بطوریکه از تقوا و عدالت هم معنای دقیق تری دارد.

راغب اصفهانی می گوید: احسان آنجایی است که مورد رغبت باشد و باعث ابتهاج شود ؛ "مبهج مرغوب فیه".

در آیه ۱۳ مائده وقتی احسان و محسنین مطرح شده با خصوصیت "صفح" آمده « فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ.».

پس درحقیقتِ احسان ؛ "صفح" نهاده شده، و صفح به معنای این است که ورق می خورد و صفحه جدیدی باز می شودکه هم تمام معایب صفحات قبل را پوشش می دهد و از طرفی هم صفحه نو با زمینه بسیار بالا برای کسب کمالات مهیا می شود.

در نتیجه در معنای "احسان" ؛ اولا رغبت وجود دارد. و ثانیا سر وسامان دادن به کاری و به تعبیری پروراندن دیده می شود. و ثالثا در احسان صفح یعنی فراموشی تمام نقاط ضعف را هم در بردارد.

بهترین ها در ماه رمضان

سوال مهمی در ذهن می آید که وقتی رمضان؛ احسان خداست و باید آن را مشحون از نیکی و نور و زینت نمود،  کدام عمل والاتر است؟

۱ - صیام؛ که نخوردن و ننوشیدن است .

در دعای صحیفه درابن رابطه آمده ؛

«وَ حَجَرَ فِیهِ الْمَطَاعِمَ وَ الْمَشَارِبَ إِکْرَاماً»

والبته مرتبه بالاترش را هم فرمود و آن دوری اعضاء و جوارح از معصیت الهی است  : « وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ بِکَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِیکَ وَ اسْتِعْمَالِهَا فِیهِ بِمَا یُرْضِیکَ حَتَّى لاَ نُصْغِیَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَى لَغْوٍ وَ لاَ نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَى لَهْوٍ...

و ما را به روزه داشتن یارى ده: آن سان که اعضاى بدن خویش از معاصى تو بازداریم ...»

۲ - اُنس با قرآن، ذکر، دعا

سوال؛ آیا دستور به این همه توجه به قرآن در ماه مبارک فقط به خاطر "سالگرد نزول" است ؟

اگر فقط چنین باشد که "گذشته گرایی" است !

خیر ؛ این تعبیرات مانند «شهررمضان الذی انزل فیه القرآن » و یا این تعبیر رسول الله (ص) ؛ «شهررمضان ربیع القرآن» ، برای نو به نو شدن است با الگوی قرآنی و بهرمندی از فیض قرآنی است.

در مورد "دعا" هم این نکته پراهمیت در دعا فراموش نشود که دعا در واقع ؛ اجازه ورود به خزائن غیب الهی است و این از استجابت مهمتر است.

در نامه ۳۱  نهج البلاغه آمده که امام علی(ع) به امام مجتبی(ع) فرمودند: در حقیقت دعا چنین است که اجازه استفاده از خزائن خدا را به تو داده اند.

۳ - لیلةالقدر

این بالاترین بهره ای است که اولیاء برجسته الهی از ماه رمضان می برند چرا که میهمان شب قدر خدا هستند و ورود به حساسیت ترین موقعیت ملکوت می شوند که مبداء نزول فرامین خدا و اعزام فرشتگان است  و نیز ساحت والای حضرت حجت(عج) است.

کرامات و علوم لدنی را که اولیاء خدا از آن بهرمندند را باید در این مرحله مورد بررسی قرار داد.

در ادامه دعای امام سجاد(ع) اشاره به این حقیقت و تصریح نموده این از آنِ برخی از "عباد"ش که اراده فرموده می باشد:

«ثُمَّ فَضَّلَ لَیْلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَیَالِیهِ عَلَى لَیَالِی أَلْفِ شَهْرٍ وَ سَمَّاهَا لَیْلَةَ الْقَدْرِ تَنَزَّلُ الْمَلاَئِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلاَمٌ‌ دَائِمُ الْبَرَکَةِ إِلَى طُلُوعِ الْفَجْرِ عَلَى مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ بِمَا أَحْکَمَ مِنْ قَضَائِهِ‌»

خلاصه باید برای استفاده از این احسان الهی کمال تلاش را نمود.

امام صادق(ع) به فرزندانش توصیه کرد؛ «وقتی ماه رمضان رسید؛ بسیار تلاش کنید چراکه روزی‌های مادی و معنوی، و آنچه که سرنوشت انسان است در این ماه رقم می‌خورد - فَأَجْهِدُوا أَنْفُسَکُم، تُقَسَّمُ الْأَرْزَاقُ وَ تُکْتَبُ الْآجَال»

نشانه بهرمندی از رمضان و احسان ربوبی

آنان که از احسان بهرمند شده باشند دارای نشانه هستند. آن نشانه ها در سوره فتح اشاره شده:«سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ»

این نشانه ای که در وجه خود دارند از آثار سجود است.

خوب؛

آثار سجود ، یعنی پیشانی پینه بسته ؟

یا به معنای چهره نورانی در قیامت است؟

ناگفته نماند که "سیما" در واژگان عربی به معنای چهره نیست ، بلکه به معنای نشانه است.

پس کسانی نشانه سجود را همراه خود دارند که در گفتار، و جلوتر؛ در رفتار، و جلوتر ؛ اخلاق، یعنی در همه شئون، آثار عبودیت دارند.

تعبیر زیبا علامه طباطبائی در المیزان هم چنین معنایی را تداعی می کند؛

"هو سیما الخشوع لله یعرفهم به مَن رائهم" .

نشانه بهرمندی از "احسان رمضانیه" خدا در بخش های مختلف ظهور و نمود خاص به خود را دارد .

مثلا  در سیاست، سیاستمدارش؛ خلوص در برابر پروردگار ، و صداقت در برابر مردم خواهد داشت.

در علم و دانش، دانشمندانش ؛ کاملا متواضع در انتشار دانش خود ، و اهل درد در جامعه و آماده آسیب شناسی و رفع آنها .

خلاصه در بخش مختلف فردی و اجتماعی ، نشانه های "احسان رمضانیه" خود را نمایان خواهد کرد.

*جماران





  تعداد بازديدها: 28


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و پنجاه وسوم)
هیجان سازی و پوچ گرایی
خبرنگار آمریکایی - ایرانی پرس تی‌وی:
شخصیت امام خمینی(ره) جرقه آشنایی با اسلام را در ذهنم روشن کرد
روحانی در جلسه شورای اداری آذربایجان‌غربی:
جنگ آمریکا نه با دولت، بلکه با ۸۲ میلیون ایرانی است / اقدامات امروز آمریکا جنایت علیه بشریت است
انفجار مین در مسیر ساخت راه آهن ایران - افغانستان / کشته شدن چند ایرانی و افغانستانی
توقیف 600 خودروی متخلف و حاضر در کورس‌های شبانه در اصفهان
عضو جهاد اسلامی:
فلسطین و مقدساتش با پول معاوضه نمی شود
واکنش روسیه به افزایش ۴ برابری سطح تولید اورانیوم غنی‌شده ایران: این اقدامات نقض توافق هسته‌ای نیست/ برخورد تهران با برجام، بسیار مسئولانه است
مطهری:
دولت در موضوع برجام حالت تهاجمی دارد؛ عقب نشینی نکرده است
گفتگو با خانواده قربانی تصادف جنجالی اصفهان؛
خانواده "پسر پورشه سوار" حتی به خاکسپاری نیامدند!
سخنگوی قوه قضائیه:
اگر قرار بر تغییر در محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات باشد، باید شورای عالی امنیت ملی درباره آن تصمیم‌گیری کند / برای ۲ جاسوس آمریکایی و عربستانی حکم صادر شده
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از شاعران و استادان زبان و ادب پارسی:
راجع به زبان فارسی نگرانم نگذارید زبان فارسی فرسوده و ویران شود
سد کرج در حال تخلیه است
یادداشتی:
راه‌حل ساده‌تر برای روحانی
عکس/موسسه خیریه ملائک
به کوشش آقای حاج حسن وفایی
احادیثی گوهر بار از امام حسن مجتبی (ع)
میز افطاری خانواده‌های غزه‌ای در کنار خانه‌های ویران شده در اثر حملات هوایی اخیر اسراییل/ خبرگزاری فرانسه
واکنش شهردار تهران به هجوم پروانه‌ها به تهران
رئیس جمهور در دیدار با جمعی از علما و شخصیت‌های حوزوی:
همه مسئولان درباره ایستادگی در برابر آمریکا اتفاق نظر دارند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
نمایشگاه قرآن، دیپلماسی قرآنی را در جهان اسلام تبیین می‌کند
تاثیر مثبت قهوه بر روده‌

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
فراخوان دومین جشنواره عکاسی دانشجویی با عنوان : «عارفانه»
پوستر/منتخب بهترین آثار اساتید شیشه گری دهه شصت ایران
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و چهل و هفتم)
بهانه تراشی اسرائیلی کیهان
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و چهل و ششم)
جنگ و دیوانه
در واکنش به تحولات اخیر در منطقه
ظریف: پیش‌بینی کرده بودیم عده‌ای بخواهند به تنش در منطقه دامن بزنند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:
جنگ نمی‌شود مذاکره با آمریکا سمّ است گزینه قطعی ملت مقاومت است
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و چهل و هشتم)
مقاومت و جنگ اراده ها
دو نیروگاه پمپاژ نفت در ریاض، مورد هدف قرار گرفت/ وزیر انرژی عربستان: انتقال نفت متوقف شده؛ با حملات تروریستی می‌خواهند جریان انتقال انرژی جهانی را مختل کنند / قیمت نفت یک درصد افزایش یافت
دادستان اصفهان:
دوچرخه سواری بانوان در فضای عمومی فعل حرام است/ به شهرداری و ناجا راهکار داده ام دوچرخه با پوشش مناسب برای بانوان طراحی شود
امارات: عربستان،‌آمریکا،فرانسه و نروژ در تحقیق حادثه فجیره شرکت دارند
با حکم فرمانده معظم کل قوا انجام شد؛
انتصاب جانشین و معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ظریف:
عادی سازی روابط اقتصادی ایران راه حفظ برجام است/ جمهوری اسلامی به دنبال درگیری در منطقه نیست
انصارالله یمن:
حمله به خط لوله نفت سعودی ربطی به ایران نداشت
خبر منتسب به آیت‌الله سیستانی تکذیب شد/ نماینده عراقی: هشدار پمپئو کذب است
در گفت‌وگو با رسانه‌های ژاپنی مطرح شد
سوال ظریف از جهان متمدن
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و چهل و نهم)
جنگ جهانی سوم ؟!
نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
پوستر/کارگاه های عکاسی، خوشنویسی و صنایع دستی در غرفه دانشگاه پیام نور
خاطرات محمد غرضی از سید مهدی طباطبایی در زندان: مرحوم طباطبایی می‌گفت: درست است من عمامه به سر دارم، اما از راه رفوی قالی، زندگی کرده ام / مرحوم طباطبایی توانایی بازی دادن زندانبان‌هایش را داشت / وقتی طباطبایی مسئول دادن چای در زندان شد
تصاویر: درگیری معترضان با نیروهای ارتش در پایتخت سودان
یادداشتی از: عبدالزهراء شاهرودی
ضرورت صبر همگانی در شرایط دشوار/ خاطره ای از سفارش امام به نانوای جماران


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 4128
تعداد بازدید دیروز: 11375
بازدید کل: 26957883
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.