امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1398 ساعت 11:54:27
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
رابطه "احسانیه" بین ما و رمضان

در وهله اول باید جایگاه رمضان روشن شود. آیا ماه رمضان امری موهوم است؟ اگر موهوم نیست، با ما چه رابطه ای دارد؟ حقیقتی جدای از ماست و دارای برکات و فضائل است؟ و یا ظرف و به عبارت لطیف تر صفحه ای از ماست؟ موهوم بودن ماه رمضان که به برهان قطعی باطل است.

اما در رابطه با سوال دوم باید گفت که بله طبق ظواهر برخی از ادله و روایات ماه رمصان یک مجموعه ای از فضائل و برکات است که در طول این سی روز به مومنان می رسد؛ «اقبل الیکم شهرالله ببرکه ...»

اما این نظر ، نظر متوسط، برای اوساط از مردم است تا بتوانند موقعیت خود و رمضان را درک کرده و از آن بی بهره نمانند.

اما امر سوم که می گوید؛ ماه رمضان ظرف و صفحه ای از خالی و از خود ماست این عالی ترین دیدگاه درمورد ماه رمضان است که از دعای ۴۴ صحیفه سجادیه استفاده می کنیم: «اللهم اشحنه بعبادتنا ایاک و زین اوقاته بطاعتنالک »

در اینجا امام سجاد(ع) از خدای متعال میخواهد: ماه رمضان را از عبادت ما مشحون و مملو نما، و به سبب طاعت ما او را زیبا فرما.

پس بر خلاف تصور عموم ؛ رمضان یک فرصت و یا ظرف پر نیست که به سمت ما آمده باشد.

بله ؛ زمینه ای است برای دارا شدن و بر اساس آن دارائی مستفیض شدن.

بررسی این ادعا ازدیدگاه حِکمی از دیدگاه فلسفه مشاء و پیروان ارسطو؛ زمان ظرف حرکت است.

اما از دیدگاه ملاصدار زمان در امتداد وجود خود متحرک و انسان است. در نتیجه صفت انسان می شود.

پس بر اساس دیدگاه عمیق "حکمت متعالیه" ؛ رمضان نه تنها ظرف خالی نیست که باید با عبادت و اطاعت معرفتانه پر شود ، بلکه چون زمان در امتداد وجود انسان است و در بُعد نامرئی وجود آدمی قرار دارد ؛ "صفت وجودی" است. مهم این است که این "صفت وجودی" وقتی مملو از اطاعت و بندگی شد با حقیقت وجودی انسان، متحد می شود.

رمضان احسان الهی است

این رمضان که مانندصفحه و صفت نانوشته ای است که والاترین استعداد و زمینه های کمال را در خود داراست ، "احسان" خدای متعال است.

"احسان" بودن آن را حضرت سجاد(ع) در همان دعای صحیفه اینگونه تصریح نموده است :

«خدایا تو را سپاس که ما را هدایت و رهنمون به حمد خود نمودی و ما را از اهل شکر قرار دادی و ما را در مسیر "احسان" خودت قرار دادی و از آن احسان ها ماه رمضان است -  الحَمدللهِ الّذى هَدانا لِحَمدهِ وَ جَعَلَنا مِن أهلِهِ و سَبّلَنا فى سُبُلِ اِحسانِهِ...وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ،»

مهم فهم معنای احسان است. احسان در آموزه های قرآنی دارای یک لطافتی است بطوریکه از تقوا و عدالت هم معنای دقیق تری دارد.

راغب اصفهانی می گوید: احسان آنجایی است که مورد رغبت باشد و باعث ابتهاج شود ؛ "مبهج مرغوب فیه".

در آیه ۱۳ مائده وقتی احسان و محسنین مطرح شده با خصوصیت "صفح" آمده « فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ.».

پس درحقیقتِ احسان ؛ "صفح" نهاده شده، و صفح به معنای این است که ورق می خورد و صفحه جدیدی باز می شودکه هم تمام معایب صفحات قبل را پوشش می دهد و از طرفی هم صفحه نو با زمینه بسیار بالا برای کسب کمالات مهیا می شود.

در نتیجه در معنای "احسان" ؛ اولا رغبت وجود دارد. و ثانیا سر وسامان دادن به کاری و به تعبیری پروراندن دیده می شود. و ثالثا در احسان صفح یعنی فراموشی تمام نقاط ضعف را هم در بردارد.

بهترین ها در ماه رمضان

سوال مهمی در ذهن می آید که وقتی رمضان؛ احسان خداست و باید آن را مشحون از نیکی و نور و زینت نمود،  کدام عمل والاتر است؟

۱ - صیام؛ که نخوردن و ننوشیدن است .

در دعای صحیفه درابن رابطه آمده ؛

«وَ حَجَرَ فِیهِ الْمَطَاعِمَ وَ الْمَشَارِبَ إِکْرَاماً»

والبته مرتبه بالاترش را هم فرمود و آن دوری اعضاء و جوارح از معصیت الهی است  : « وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ بِکَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِیکَ وَ اسْتِعْمَالِهَا فِیهِ بِمَا یُرْضِیکَ حَتَّى لاَ نُصْغِیَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَى لَغْوٍ وَ لاَ نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَى لَهْوٍ...

و ما را به روزه داشتن یارى ده: آن سان که اعضاى بدن خویش از معاصى تو بازداریم ...»

۲ - اُنس با قرآن، ذکر، دعا

سوال؛ آیا دستور به این همه توجه به قرآن در ماه مبارک فقط به خاطر "سالگرد نزول" است ؟

اگر فقط چنین باشد که "گذشته گرایی" است !

خیر ؛ این تعبیرات مانند «شهررمضان الذی انزل فیه القرآن » و یا این تعبیر رسول الله (ص) ؛ «شهررمضان ربیع القرآن» ، برای نو به نو شدن است با الگوی قرآنی و بهرمندی از فیض قرآنی است.

در مورد "دعا" هم این نکته پراهمیت در دعا فراموش نشود که دعا در واقع ؛ اجازه ورود به خزائن غیب الهی است و این از استجابت مهمتر است.

در نامه ۳۱  نهج البلاغه آمده که امام علی(ع) به امام مجتبی(ع) فرمودند: در حقیقت دعا چنین است که اجازه استفاده از خزائن خدا را به تو داده اند.

۳ - لیلةالقدر

این بالاترین بهره ای است که اولیاء برجسته الهی از ماه رمضان می برند چرا که میهمان شب قدر خدا هستند و ورود به حساسیت ترین موقعیت ملکوت می شوند که مبداء نزول فرامین خدا و اعزام فرشتگان است  و نیز ساحت والای حضرت حجت(عج) است.

کرامات و علوم لدنی را که اولیاء خدا از آن بهرمندند را باید در این مرحله مورد بررسی قرار داد.

در ادامه دعای امام سجاد(ع) اشاره به این حقیقت و تصریح نموده این از آنِ برخی از "عباد"ش که اراده فرموده می باشد:

«ثُمَّ فَضَّلَ لَیْلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَیَالِیهِ عَلَى لَیَالِی أَلْفِ شَهْرٍ وَ سَمَّاهَا لَیْلَةَ الْقَدْرِ تَنَزَّلُ الْمَلاَئِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلاَمٌ‌ دَائِمُ الْبَرَکَةِ إِلَى طُلُوعِ الْفَجْرِ عَلَى مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ بِمَا أَحْکَمَ مِنْ قَضَائِهِ‌»

خلاصه باید برای استفاده از این احسان الهی کمال تلاش را نمود.

امام صادق(ع) به فرزندانش توصیه کرد؛ «وقتی ماه رمضان رسید؛ بسیار تلاش کنید چراکه روزی‌های مادی و معنوی، و آنچه که سرنوشت انسان است در این ماه رقم می‌خورد - فَأَجْهِدُوا أَنْفُسَکُم، تُقَسَّمُ الْأَرْزَاقُ وَ تُکْتَبُ الْآجَال»

نشانه بهرمندی از رمضان و احسان ربوبی

آنان که از احسان بهرمند شده باشند دارای نشانه هستند. آن نشانه ها در سوره فتح اشاره شده:«سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ»

این نشانه ای که در وجه خود دارند از آثار سجود است.

خوب؛

آثار سجود ، یعنی پیشانی پینه بسته ؟

یا به معنای چهره نورانی در قیامت است؟

ناگفته نماند که "سیما" در واژگان عربی به معنای چهره نیست ، بلکه به معنای نشانه است.

پس کسانی نشانه سجود را همراه خود دارند که در گفتار، و جلوتر؛ در رفتار، و جلوتر ؛ اخلاق، یعنی در همه شئون، آثار عبودیت دارند.

تعبیر زیبا علامه طباطبائی در المیزان هم چنین معنایی را تداعی می کند؛

"هو سیما الخشوع لله یعرفهم به مَن رائهم" .

نشانه بهرمندی از "احسان رمضانیه" خدا در بخش های مختلف ظهور و نمود خاص به خود را دارد .

مثلا  در سیاست، سیاستمدارش؛ خلوص در برابر پروردگار ، و صداقت در برابر مردم خواهد داشت.

در علم و دانش، دانشمندانش ؛ کاملا متواضع در انتشار دانش خود ، و اهل درد در جامعه و آماده آسیب شناسی و رفع آنها .

خلاصه در بخش مختلف فردی و اجتماعی ، نشانه های "احسان رمضانیه" خود را نمایان خواهد کرد.

*جماران





  تعداد بازديدها: 369


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کلید خوردن تلاش های تازه برای گسترش انحصار صداوسیما
اطلاعیه روابط عمومی ارتش درخصوص مصاحبه امیر دریادار سیاری: انسجام ارتش و سپاه ناگسستنی است
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم تقوی
شناخت کلید شخصیت امام خمینی(س)
یادداشتی از: حسن پويا
مرامنامه اخلاقی امام خمینی (س)
یادداشتی از: معصومه ابتکار
نگاه انسانی و عادلانه به زنان؛ راهبرد امام(س)
پیام اسقف اعظم ارامنه به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س)
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
بغض سرباز
پیام تسلیت وزیر اطلاعات
به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
«رزمایش برکت امام خمینی» در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی؛
سید حسن خمینی: در اسلام فقر محترم نیست، اما فقیر محترم است/ سید ابراهیم رییسی: اگر بخواهیم فرهنگ و اندیشه امام (س) را بررسی کنیم، دوگانه استکبار و استضعاف را در آموزه‌های ایشان متوجه خواهیم شد
ترامپ «آنتیفا» را سازمان تروریستی نامید؛ آیا وی چنین اختیاری دارد؟
تحلیل فایننشال تایمز از خرید سهام‌ کمپانی‌های بین‌المللی توسط ریاض
در ذهن بن سلمان چه می‌گذرد؟
بیانیه مجمع نیروهای خط امام به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی
پیام تسلیت وزیر اطلاعات
در پی درگذشت والده آیت الله هادوی تهرانی
عماد افروغ:
انقلاب بدون مردم نزد امام معنا نداشت
در جلسه برنامه ریزی برای تحقق شعار جهش تولید و تکمیل پروژه های کلان ملی؛
گلایه رییس جمهور از بازگو نکردن اقدامات دولت
پیام تسلیت وزیر اطلاعات
در پی رحلت حضرت آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم محجوب جهرمی
در پیامی به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام عظیم الشان؛
خاخام یونس حمامی رهبر کلیمیان ایران، در پیامی به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: امام خمینی(س) سخنی را بیان می کرد که واقعا به آن ایمان داشت.
آمار کشته شدگان حوادث آبان از سوی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم اعلام شد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
سالروز رحلت امام (س)
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت آیت‌الله ابوالقاسم محجوب

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
تصاویر از نمای بیرونی حسینیه انصارالخمینی (ره) بخش بیست و دوم
به همت مهندس سعید رحیمی
تصویری از مقبره ی شهیدان والامقام حمید رحیمی و علی اصغر پورسلطان
اطلاعیه تسلیت هیئت انصارالخمینی (ره):
بمناسبت درگذشت مرحوم مغفور شادروان آقای جعفر زارع
پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
در مراسم افتتاح یازدهمین دوره مجلس؛
روحانی: ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و جناحی اساس کار برای همکاری دولت و مجلس خواهد بود
ماجرای سوءقصد به جان هاشمی به روایت خودش: گفتند از طرف ناطق نوری نامه ای آورده اند اما...
فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره برگزاری نماز جماعت در مساجد با حفظ فاصله
انتصاب دکتر لاریجانی به مشاورت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت
آخرین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)؛
محمدعلی انصاری: برای احترام به سلامت مردم روز 14 خرداد در حرم مطهر امام مراسم نداریم/ سخنرانی رهبر معظم انقلاب زنده پخش می شود
پیام امام به مناسبت گشایش اولین دوره مجلس شورای اسلامی
با کسب با 231 رای؛
قالیباف رئیس مجلس یازدهم شد
روایت سید حسن نصرالله از یک نوار صوتی منتشرنشده از امام موسی صدر/ حزب‌الله لبنان از چه اتفاقی می‌ترسد؟
تبریک روحانی به قالیباف در پی انتخاب وی به ریاست مجلس
واکنش دفتر رهبر انقلاب اسلامی به ماجرای قتل رومینا اشرفی
در نشست خبری ویژه سی و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام(س)؛
محمدعلی انصاری: نوشیدن جام زهر، عزل قائم مقام رهبری، ارتداد سلمان رشدی، نامه به گورباچف و.... از اقدامات انقلابی امام است/ مقام معظم رهبری در روز 14 خرداد به صورت زنده از طریق صدا و سیما با مردم ایران صحبت می کنند
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
گام یازدهم
یادداشتی از: ​عبدالرحیم اباذری
علی لاریجانی؛ منادی اعتدال
پیام تبریک وزیر اطلاعات به دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری:
نگاه اسلام و امام این است که مردم آقا باشند/ کرونا نشان داد جامعه‌ای بشدت شکننده از نظر اقتصادی داریم/ حتی کرونا هم نتوانست ما را از شعارزدگی دور کند
نکته‌های تاریخی/شیرعلی‌نیا,
تکذیب خاطره‌ی کیهان با عنوان «غربزدگیِ سید محمد خاتمی به روایت پدر!»


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 68
تعداد بازدید دیروز: 7628
بازدید کل: 31795091
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.