مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ********** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 **********امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12 ********** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است********** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم************ امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ********** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781» ************امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ********** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ************ اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ************* آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***********همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 03 خرداد 1397 ساعت 04:26:46
خرداد، ماه خمینی است
«تحجر» و «بی دینی» دو لبه ی یک قیچی اند

یادداشتی از: سید حمید طباطبایی

پایگاه خبری جماران: چنان که روز قبل آوردیم ، در این نوشتار به بیان بخش هایی از وصایای امام خمینی می پردازیم. 
روزگذشته به سخن امام خمینی درباره تبلیغات مخالفین در راستای مأیوس کردن مردم اشاره کردیم؛ امروز بخش دوم آن وصیت را با هم مرور می کنیم:
«[از توطئه های مهم آن است که] گاهی ناشیانه و با صراحت به اینکه احکام اسلام که 1400 سال قبل وضع شده است [نتیجه می گیرند که پس اسلام] نمی تواند در عصر حاضر کشورها را اداره کند، یا آنکه اسلام یک دین ارتجاعی است و با هر نوآوری و مظاهر تمدن مخالف است ، و در عصر حاضر نمی شود کشورها ، از تمدن جهانی و مظاهر آن کناره گیرند، و امثال این تبلیغات ابلهانه » (صحیفه امام- جلد 21- صفحه 403)
این فراز از فرمایش امام متضمن دو نکته کلیدی است که امام به مخالفین آنها اشاره می کنند.  
نخست آنکه: اسلام مربوط به همه اعصار است و محدود به روزگار پیامبر و یا دوره های قبل از مدرنیسم نیست؛ دوم اینکه اسلام توان هماهنگی با تمدن جدید را دارد. ( یا به عبارت بهتر: تمدن جدید در حد ذات خود، مغایرتی با اسلام ندارد.)
به نظر می رسد فراز دوم به عنوان دلیل برای فراز اول به کار رفته است؛ به این معنی که مخالفین حضور دین در عرصه اجتماع و سیاست، چون مدعی شده اند که دین توان هماهنگی با مظاهر دنیای معاصر را ندارد، چنین نتیجه گرفته اند که اسلام مربوط به دوره ما نیست و عصر آن تمام شده است. 
حضرت امام هم به همین نکته توجه می دهند که:اسلام مربوط به دوره ای خاص نیست. چرا که اسلام توان هماهنگ شدن با تمدن ها را دارد و می تواند در عین پذیرش آنها ، عیوب و اشتباهات آنها را بزداید.
در این باره باید موضوع سخن امام را در چند جریان جستجو کرد:
گروه اول آنها که با اصل دینداری مخالفند و اینک بهانه ای یافته اند و با توجه به دست آوردهای مدرنیسم ، مدعای سابق خود را تبلیغ می کنند. 
گروه دوم آنها که «ناشیانه» مرعوب تمدن غرب می شوند. و برای نیل به دست آوردهای دنیای مدرن، می خواهند از نوک پا تا فرق سر غربی شوند. این دسته با نگاه به پیشرفت علم غربی، خود را در مقابل فلسفه آن باخته اند.بخشی از این گروه مروج سکولاریسم هستند، این دسته البته با حضور دین در حوزه مسایل فردی مشکل ندارند ولی فعالیت دین ـ و نه دینداران ـ را در عرصه سیاست بر نمی تابند. 
و گروه سوم متحجرین و قشری گرایانی هستند که نمی توانند بپذیرند دنیای جدید لوازم خاص خود را دارد. این گروه بدون توجه به حقیقت دین ، سنتهای بومی خود را دین می پندارند و لذا با دنیای جدید سر ستیز دارند. یک روز دوش حمام را حرام می دانند و یک روز با بلندگو مخالفند و روز سوم نسبت به حقوق زنان حساس می شوند. و روز چهارم موسیقی را برنمی تابند و روزهای بعد با هنر و فلسفه و وحدت شیعه و سنی در ستیزند. 
ناگفته پیداست که تفکر همین گروه سوم و جمود ایشان است که گروه اول را توانمند می سازد تا بتوانند گروه دوم را هم با خود همراه کنند. 
بدیهی است علم جدید ، دست آوردهای بسیاری دارد که امکان نفی آن وجود ندارد و سنت گرایان اگر جز این بگویند ، بیشتر در یک حس نوستالوژیک سیر می کنند. اما این پیشرفت ها نه تنها در تضاد با دینداری نیست بلکه اگر حقیقت دین به درستی درک شود، حتی نمی تواند دینداری را متزلزل کند. 
و همین جاست که متدینین واقعی وظیفه ای سنگین می یابند. از یک سو باید به جنگ جمود و تحجر بروند تا ثابت کنند دین توان حضور در عرصه های نو را دارد، تا ثابت کنند دین همانند یک «فرافرهنگ» می تواند با «سنت های مختلف» در «روزگاران متفاوت» و در «پهنه های متغایر جغرافیایی» سازگار باشد، تا ثابت کنند با تغییر آنچه سنت ملی و یا بومی هر سرزمین است ، ارزشهای دینی دستخوش تغییر نمی شود، و از دیگر سو باید با کسانی مواجه شوند که از اساس، دین داری را در عصر جدید تمام شده می دانند.
 
حضرت امام در این باره می فرمایند:« مثلاً در صدر اسلام به واسطه محدودیت کشور اسلامی، نیازمند به بانک و ثبت املاک و سرشماری و مانند این ها نبود و ساز و برگ ارتش در آن زمان با این زمان مخالف بوده و وزارت پست و تلگراف نبوده یا به این‌تشریفات نبوده، لکن قانون اسلام از آن اساساً جلوگیری نکرده، اکنون کارشناسان دینی که علمای اسلام اند، نظر کنند هریک از این تشکیلات که مخالف قوانین اسلامی نبود و کشور به آن نیازمند بود، در تشکیل آن موافقت کنند... و ابداً قانون اسلام با این گونه ترقیات مخالفت نکرده و قوانین اسلامی با هیچ یک از پیشرفت های سیاسی و اجتماعی مخالف نیست.»‌ (کشف اسرار، ص 295؛ ر. ک: صحیفه امام، ج 8، ص 420ـ422.)
البته فراموش نکنیم سخن امام مربوط به دوره حضور کمونیسم و تفوّق جریان های الحادی است و امروز آن دسته از کسانی که با دین اجتماعی مخالفند، بیشتر به دنبال جایگزینی نوعی معنویت به جای شریعت اند. ولی بن مایه ی این دو جریان در اینکه هر دو مدعی «تمام شدن عصر شریعتمداری» اند، یکی است. 
و نکته آخر آن که امام از طرفى می فرمایند اسلام توان هماهنگى با تمدن ها را دارد و از طرفى می فرمایند این دین می تواند عیوب تمدن ها را بزداید. این جمله ها لوازمی دارد که بی مناسبت نیست به آنها اشاره کنیم:
از لوازم جمله ى اول آن است که کثیرى از احکامى که ما آنها را لایتغیر می پنداریم و جزء ثابتات دین  فرض می کنیم، در حالیکه ظاهر آنها با تمدنهاى امروزى مغایرندـ از اصول اصلى و لایتغیر اسلام نیستند و از لوازم جمله دوم آن است که وظیفه ى دین زدودن اشتباهات از تمدن ها هست .
خلاصه سخن آنکه پیروان «خمینی» در میانه افراطِ «تحجّر» و تفریطِ «بی دینی»، قرار دارند؛ دو جریانی که همانند دو لبه ی یک قیچی، دانسته و ندانسته، دینداری را در عصر جدید به مسلخ می برند. یادمان باشد که مبارزه با «ظاهرالصلاح ها» در این میان ، سخت تر است؛ و به همین جهت امام فرمودند که خون دلی که از این گروه خورده اند با سختی های دیگر قابل مقایسه نیست.( صحیفه امام، ج‌21، ص: 284 تا 293)





  تعداد بازديدها: 111


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


 
آخرين اخبار و مطالب 
چند پرده از فساد تکان‌دهنده‌ی سیستمی به روایت مسئولان تنها در 24 ساعت گذشته
حبابی ترکیده به نام برخورد با فساد اقتصادی
توضیح سرلشکر فیروز‌آبادی درباره ویلای لواسان: از هیچ مرجعی حکم تخلیه نگرفته‌ام / محل تحویلی یک ساختمان مخروبه ۱۰۰ ساله با حدود ۴ اتاق معمولی است؛ این ویلا هیچ امکاناتی ندارد / این محل ۲۲ سال به عنوان دفتر فوق سری رئیس ستادکل استفاده می‌شد
تحلیل «الحیات» از ائتلاف غیرمنتظره سائرون و الفتح؛
سفر سردار سلیمانی به کربلا همزمان با دیدار مقتدی صدر و هادی العامری؛ آیا ایران پیامی برای آن دو داشت؟ / تحلیل‌ها اشتباه بود؛ مقتدی صدر همه مخالفان تهران را ناامید کرد
یادداشتی از: زهرا سادات موسوی
داستان من و نامه جمعی از سیاسیون درباره مذاکره با آمریکا
یادداشتی از: غلامعلی رجائی
آقایان، باز هم به خال خطا زدید!
یونسی:
امام، آمران ورود به حریم خصوصی افراد را برکنار کرد /پیام 8 ماده‌ای امام، یک انقلاب اخلاقی بود
یادداشتی از: سید صادق آل طه
دو خاطره درس آموز از برخورد امام(س) با جوانان
یادداشتی از: روزبه علمداری
ضرورت بازگشت به استراتژی «همه با هم» امام/ بخش ششم: «جامِ جهان نما»ی امام(س) و خاطره ای مهم از توصیه ایشان به مدیران مطبوعات
ظریف: رژیم صهیونیستی 80 کلاهک هسته‌ای دارد
صفحه نخست » بین الملل ‍‍‍ پ پ ‍‍‍ دیدار نتانیاهو و پادشاه اردن در امان
نقش مشهد در این روزهای سیاست ایران!
داماد پادشاه اسپانیا اختلاس کرد و به زندان رفت
بازداشت وزیر سابق انرژی اسرائیل به اتهام جاسوسی برای ایران
آقای فیروزآبادی گفته بود اواخر اردیبهشت ویلای لواسان را تخلیه می‌کند ولی نکرده است!/ واکنش دفتر فیروزآبادی به تماس خبرنگار!
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
امام(س) و گرانی
یادداشتی از: روزبه علمداری
ضرورت بازگشت به استراتژی «همه با هم» امام/ بخش پنجم: نگاه کلان به وضعیت جامعه، یکی از معانی همه با هم بودن
آیت الله العظمی جوادی آملی:
امام چون روح طیب و طاهر داشتند سخنانشان در جان جامعه اثر می گذاشت و بیگانه را بر سر جای خود می نشاند/ حرم امام آبرویی برای نظام اسلامی است
نماینده اصلاح طلب مجلس در اعتراض به تصویب یک قانون قضایی استعفا کرد
واکنش روحانی به گرانی های اخیر:
سودجویان آماده برخورد مالیاتی قاطع باشند/ نباید هزینه سودجویی عده‌ای را مصرف‌کننده بپردازند
مطهری درباره هشدار علم‌الهدی: اگر بنا بود تشخیص‌ آقای علم الهدی ملاک باشد امروز اثری از جمهوری اسلامی نبود/ منبع پیامک های تهدیدآمیز مشهد مشخص شد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
بمناسبت عید سعید فطر "سه اثر گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان"
بمناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در مقابل مراکش
ایران سرزمین... "اثری گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان"
یادداشتی از: روزبه علمداری
ضرورت بازگشت به استراتژی «همه با هم» امام/ بخش نخست: راز پخش سمّ یأس در ایران چیست؟ بی تعارف باید «همه» مردم را وارد میدان کنیم
سراب اقدام نظامی آمریکا
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوبیستم)
مسائل نا همخوان با مشکلات
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوهفدهم)
مذاکره کره و ایران
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوهجدهم)
پوستر:
عیدسعید فطر مبارک باد
حجت الاسلام محمدرضا زائری:
عجیب است، بعد از تکذیبیه دفتر امام جمعه اصفهان، از من خواسته‌اند عذرخواهی کنم / از صحت مطلب امام جمعه مطمئن شدم / او باید از رهبری و مردم عذرخواهی کند
داد...گستری
نگاهی دیگر (قسمت سیصدونوزدهم)
یادداشتی از: سید صادق آل طه
آیا این صدای «خمینی» نیست؟
عید آمد " قصیده ای بمناسبت حلول ماه شوّال سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) "
موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان در آستانه عید سعید فطر
یادداشتی از: روزبه علمداری
ضرورت بازگشت به استراتژی «همه با هم» امام/ بخش دوم: «نقدهای مطلق انگارانه و غیرمسئولانه»، اثر نادیده گرفتن بخش هایی از مردم است/ پایبندی و حس تعلق به ارزش ها مهم ترین لازمه امیدواری و تحمل مشکلات است
پوستر:
عید سعید فطر مبارک
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
توصیه رهبر انقلاب را باور کنیم؛ توهین به یکدیگر، بازی در زمین دشمن است
جریان سازی اختلاف افکنانه
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوبیست ویکم)
پیام تبریک یادگار امام در پی پیروزی تیم ملی ایران برابر مراکش در جام‌جهانی
تریبون رسمی و مقابله با دولت
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوبیست ودوم)
یادداشتی از: روزبه علمداری
ضرورت بازگشت به استراتژی «همه با هم» امام/ بخش سوم: دعواهای بی حدّ و مرز، عامل بزرگ یأس
آیا شاه قصد داشت امام(ره) را به شهادت برساند؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 9778
تعداد بازدید دیروز: 8901
بازدید کل: 22043794
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.