مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ********** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 **********امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12 ********** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است********** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم************ امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ********** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781» ************امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ********** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ************ اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ************* آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***********همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 18 دي 1396 ساعت 22:42:31
چگونه اثر لقمه حرام را از بین ببریم؟

لقمه حرام آثار سوئی دارد که اگر این آثار هر چه زودتر از بین برده نشوند خسران دنیا و آخرت را برای انسان به همراه خواهد داشت. برای پاک کردن روح و جسم از تأثیرات سوء و ویرانگر لقمه حرام باید در اموری جهد و کوشش شود تا راه تکامل روح و نفس هموار شود.
این امور عبارتند از:

۱ـ احیاء حق الله

یکی از توابع و نتایج خوردن لقمه حرام، ضایع شدن حق خداوند است، چرا که انسان با انجام این معصیت، از اوامر الهی سرپیچی کرده و به حریم محرمات الهی تجاوز نموده است و حقی را که خداوند بر عهده او داشته ضایع و پایمال نموده است. حال برای احیاء نمودن این حق، تنها راه توبه و استغفار است و به قول امام علی «علیه السلام» هیچ شفیعی بهتر از توبه نیست «لاشفیع انجح من الأستغفار» (۱)، و خداوند خود این راه را بر ما هموار نموده، آنجا که می‌فرماید: فمن تاب من بعد ظلمه و أصلح فان الله یتوب علیه (۲) , کسی که بعد از ظلمش توبه کند و به اصلاح گذشته بپردازد، خداوند توبه اش را می‌پذیرد.

همچنین از رسول گرامی اسلام «صلی الله علیه و آله» نقل شده: «من اکل لقمة من الحرام فقد باء بغضب من الله فان تاب تاب الله علیه و ان مات فالنار اولی به» (۳). کسی که لقمه‌ای از مال حرام بخورد مورد خشم و غضب الهی قرار می‌گیرد، پس اگر به درگاه خداوند توبه کند، خداوند توبه او را می‌پذیرد، ولی اگر بدون توبه از دنیا برود مستحق آتش دوزخ است.

۲ـ اداء حق الناس

یکی از اموری که در اسلام مورد تأکید و اهتمام قرار گرفته است، حفظ و حرمت اموال دیگران است و خداوند با صراحت، صاحبان ایمان را از این کار ناپسند نهی می‌کند یا أی‌ها الذین آمنوا لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل (۴) ,‌ای کسانی که ایمان آورده اید اموال خود را از طریق باطل و نا مشروع نخورید. در حدیثی پیامبر «صلی الله علیه و آله» می‌فرماید: «حرمة مال المسلم کحرمة دمه» (۵) , احترام اموال مسلمانان، برابر با حرمت و احترام خون آنان است حال با توجه به چنین اهمیتی باید بیان شود که تنها راه رهایی از حقوق ضایع شده دیگران، این است که صاحب حق، راضی شود و حقش به او برگردانده شود.


روزی شخصی از امام باقر «علیه السلام» سئوال کرد: من مدت زمانی والی و حاکم (از طرف بنی امیه) بر مردم بوده ام، آیا می‌توانم توبه کنم؟ حضرت فرمود: نمی‌توانی توبه کنی مگر این که حق هر کسی را که ضایع کردی به او برگردانی. (۶) به همین خاطر است که حضرت علی «علیه السلام» می‌فرماید: «جعل الله سبحانه حقوق عباده مقدمة لحقوقه فمن قام بحقوق عباد الله کان مؤدیاً الی القیام بحقوق الله» (۷) , خداوند حقوق بندگان را بر حقوق خودش مقدم کرده، از این رو کسی که حق بندگان را ادا نماید، حقوق خداوند را هم ادا خواهد کرد. پس اگر کسی هیچ حق الله‌ای به عهده اش نباشد، ولی حق الناس بر عهده اش باشد بخشیده نمی‌شود تا آن شخص از حق خودش بگذرد و راضی شود.

۳- انجام مستحبات

تا کنون بررسی شد که برای پاک شدن از تأثیرات لقمه حرام چه اموری بر ما واجب است، ولی امور مستحبی هم وجود دارد که به واسطه آن، اثرات لقمه حرام در وجود انسان به کلی از بین می‌رود و راه کمال و سعادت هموارتر می‌شود، از جمله: سختی دادن بدن و جسم در حدی که اثرات بوجود آمده از آن راه و قوایی که از راه حرام رشد کرده به کلی از بین برود.
برای توضیح بیشتر به فرازی از کلمات امیر بیان امیرالمومنین «سلام الله علیه» می‌پردازیم که تمام موارد بیان شده را به خوبی بازگو می‌نماید. آن حضرت می‌فرماید: (به شخصی که از روی غفلت و بی خبری گفت: استغفرالله): آیا می‌دانی استغفار یعنی چه؟ استغفار مقام بلند مرتبگان است که یک کلمه است، اما شش معنی و مرحله دارد: ۱ـ پشیمانی از گذشته. ۲ـ تصمیم بر ترک همیشگی گناه در آینده. ۳ـ حقوقی که از مردم ضایع کردی به آن‌ها باز گردانی.۴ـ هر واجبی که از تو فوت شده حق آن را بجای آوری (قضا کنی). ۵ـ گوشت‌هایی که در اثر حرام بر اندامت روئیده آب کنی تا چیزی از آن باقی نماند و گوشت تازه‌ای به جای آن بروید. ۶ـ به همان اندازه که شیرینی معصیت و گناه را چشیدی، زحمت طاعت را نیز بچشی، پس از انجام این مراحل می‌گویی: استغفرالله» (۸). عده‌ای از علماء در تفسیر این کلام گفته اند که شرط پنجم و ششم، از شرایط کمال توبه است. (۹)

اما اگر لقمه حرام به صورت ناخواسته خورده شود و انسان بدون قصد و از روی جهل و بی اطلاعی در مال حرام تصرف کند و از آن بخورد، فقط نسبت به حق الله، حقی به عهده اش نیست. چرا که با علم و عمد صورت نگرفته است ولی حق الناس و تأثیرات وضعی آن، به حال خود باقی است که باید نسبت به آن اهتمام بورزد.

به این طریق که اگر می‌داند این غذای حرامی که خورده از کجا و از چه کسی است و توانایی دست رسی به آن صاحب مال را دارد حتما باید او را پیدا کند و حق او را به وی اگر زنده است و به ورثه اش اگر از دنیا رفته بپردازد و از او و یا ورثه اش رضایت و حلالیت بطلبد.

اما اگر هیچ راهی برای دست یابی به صاحب مالی که حق اش ضایع شده نداشته باشد و نمی‌داند از چه کسی و کسانی است. می‌بایست به همان اندازه و یا مقداری که که توانایی دارد از طرف صاحبان مال ضایع شده صدقه به فقرا بپردازد و برای آن‌ها دعا و طلب مغفرت از خدا کند.

البته در برخی موارد که یقین دارد غذایی که مصرف کرده، حرام است، می‌بایست مقدار پول آن را با حاکم شرع و مرجع تقلید مصالحه کند و یا اذن بگیرد. از باب نمونه در مورد غذا خوردن از خانه کسی که خمس مال خود را نمی‌دهد و یا مالش مخلوط به حلال و حرام است، چه خانه پدری باشد و چه غیر آن، وقتی از مراجع سؤال میشود که تکلیف چیست؟ می‌فرمایند اگر یقین دارید اموالی که تحت تصرف شما قرار می‌گیرد از مال حرام، تهیه شده، تصرف جایز نیست، مگر آن که با اجازه حاکم شرع، مال حرام یا مقدار خمس مال را جدا کند (و به حاکم شرع پرداخت کند.(۱۰)

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که از نظر شرعی در این گونه موارد تحقیق و تفحص لازم نیست که ببیند این غذایی که می‌خواهد مصرف کند حلال است یا حرام، خمس داده است یا نه، خمس به آن تعلق گرفته یا نه؟ به همین منظور اکثر مراجع فرموده اند تا یقین به حرام بودن آن نداشته باشید تصرف را جایز می‌دانند.

(۱۱) از باب نمونه در استفتائی که از آیه الله خامنه‌ای آمده که: ما با اشخاصی معامله می‌کنیم که خمس نمی‌دهند و حساب سال هم ندارند، با آنان خرید و فروش داریم و به دیدن آنان رفته و با آنان غذا می‌خوریم، این مسأله چه حکمی دارد؟ ایشان در جواب می‌فرمایند: اگر یقین به وجود خمس در اموالی دارد که ازطریق خرید و فروش از آنان گرفته اید و با هنگام رفتن نزد آنان، مصرف می‌کنید، معامله در مقدار خمس موجود در اموالی که از طریق خرید و فروش از آنان می‌گیرید، فضولی است و احتیاج به اجازه ولی امر خمس یا وکیل او دارد، و تصرف در اموال ایشان برای شما جایز نیست، مگر این که ترک معاشرت و خود داری از خوردن غذای آنان و تصرف در اموالشان برای شما حرجی باشد که در این صورت تصرف جایز است، ولی ضامن خمس اموالی که در ان‌ها تصرف می‌کنید، هستید. (۱۲)

نتیجه آن که از نظر اخلاقی آدمی باید قبل از هر چیز باید مواظبت بر غذا‌ها و لقمه‌هایی که می‌خواهد مصرف کند داشته باشد که حرام یا شبهه ناک نباشند که به سختی و درد سر بیفتد و اگر از روی ناچاری و یا جهل و بدون قصد این امر اتفاق افتاد اولا باید یقین به حرمت داشته باشد و اعتنا به شک نکند. ثانیا اگر امکان دارد حق صاحبانشان را بپردازد و از او حلالیت بطلبد و ثالثا در صورت یقین به حرام بودن و عدم دست رسی به صاحب آن به مقداری که مصرف کرده با حاکم شرع مصالح و مقدار پول آن را پرداخت کند.

پی نوشت ها:

۱. آمدی، غرر الحکم، مکتب الاعلام الاسلامی، ح. ۳۸۳۳.
۲. مائده:۳۹.
۳. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، دارالاحیاء التراث العربی، ج. ۱۰۰، ص. ۱۲.
۴. نساء:۲۹.
۵. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمة، ج. ۲، ص. ۶۸۳، ح. ۲۴۲۹۶.
۶. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، دار الأضواء، ج. ۲، ص. ۳۳۱، باب ظلم؛ و مجلسی، بحار الانوار، ج. ۵۷، ص. ۳۲۹.
۷. آمدی، غرر الحکم، ح. ۴۷۸۰.
۸. نهج البلاغه، ک. ۴۱۷.
۹. امام خمینی، سید روح الله، چهل حدیث، بحث توبه، نراقی، ملا احمد، معراج السعادة، بحث توبه.
۱۰. ر. ک: امام خمینی، سید روح الله، استفتائات، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، ۱۳۶۶، ج. ۱، ص. ۴۱۴ و ۴۱۵. و سوال ۲۰۹ و ۲۱۲.
۱۱. ر. ک: امام خمینی، سید روح الله، استفتائات، ص. ۴۱۳ و ۴۱۴. همچنین خامنه ای، سید علی، اجوبه الاستفتائات، ص. ۱۹۶ و ۱۹۷.
۱۲. خامنه ای، سید علی، رساله اجوبه الاستفتائات (ترجمه فارسی)، انتشارات بین المللی الهدی، ۱۳۸۲، ص. ۱۹۶.

منبع:شیعه نیوز





  تعداد بازديدها: 416


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پوستر:
میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع)
کمبود توریست در کشور را نباید به گردن حجاب انداخت
امیرحسن‌ چهل‌تن:
رسانه ملی مدام بیسوادی و جهل می‌پراکند
یادداشتی از محمد توکلی:
الگو داریم، چه الگویی!
آلمان: اروپا در حال بررسی و اجرای مکانیزم های حفظ برجام است
در دیدار وزیر خارجه و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی؛
سید حسن خمینی: بدون تردید از گردنه ها عبور می کنیم
در حاشیه مراسم تجدید میثاق با آرمان های امام راحل؛
ظریف: گرچه مذاکره با اروپا را ادامه می دهیم اما معطل آنها نمی مانیم
مشکلات مسافران در روز پایانی ارز دولتی/ دریافت یورو در روز دستور توقف فروش!
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
ترمیم قانون اساسی /نظام وجود بحران را بپذیرد و برای حل آن چاره‌جویی کند /تجمل و اشرافی گری انتخاب خود مسئولان بوده و باید مجازات شود /اقتصاد کشور به اهلش سپرده شود
انصار الله یمن 352 نفر از همپیمانان عربستان را کشتند
آزمون سربلندی ایرانیان
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوشست دوم )
آیت‌الله مرتضی تهرانی درگذشت
در پیامی؛
رهبر انقلاب درگذشت آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی را تسلیت گفتند
حمله تروریست های ضد انقلاب به پاسگاه مرزی نیروی زمینی سپاه/ شهادت 10 تن از رزمندگان اسلام
ایران و سازمان جایگزین اوپک
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوشست ویکم )
در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه؛
تصور حل مشکلات از راه مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح است
هیات کره جنوبی برای معافیت خرید نفت ایران به آمریکا سفر کرد
فساد و رانت اطلاعات
حمله به اتوبوسی در آلمان 14 زخمی بر جای گذاشت
تفاوت مجمع تشخیص هاشمی رفسنجانی با تشخیص مصلحت هاشمی شاهرودی / رویه جدیدی که آیت‌الله جنتی در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی با آن مخالفت کرده بود

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
بنر تسلیت هیئت انصارالخمینی (ره) به خانواده محترم موسوی
مثنوی "دخترم" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) به مناسبت روز دختر ، سالروز ولادت حضرت فاطمه ی معصومه(س)
پوتینیسم جبهه پایداری
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوپنجاه و دوم)
یادداشتی از: عبدالرحيم اباذری
مدیریت برد – برد ، نیاز امروز ما!
رونالدو تا بیرانوند
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوپنجاه و چهارم)
یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی
یک خبر خوب
اعتراضات لندن و نجف
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوپنجاه و سوم)
الیوم استعمال تنباکو و ...
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوپنجاه و پنجم)
گزارش رئیس‌جمهور روحانی به مردم درباره پرونده تخلف در واردات خودروهای خارجی
زندگانى حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام)
در دیدار با رییس جمهور و اعضای هیئت دولت؛
رهبر معظم انقلاب: مواضع رئیس‌جمهور کشورمان در اروپا مقتدرانه بود
محمدعلی انصاری:
قدرت های بزرگ می خواهند ملت ایران وضعی به مراتب بدتر از عراق، سوریه، بحرین، فلسطین، یمن و افغانستان داشته باشند و هرگز رنگ استقلال و خودکفایی را نبینند
تیتر سازی تا ضوابط مخرب آرامش اقتصادی
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوپنجاه و ششم)
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محمدجواد حق شناس
ثبات و آرامش
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوپنجاه و هفتم)
مجید انصاری:
این افتخار نیست که گفته شود رهبری در ایران تنهاست
پاسخ وزیر ارتباطات به سردار جلالی:
شاید نشود دزدی ابر‌ها را ثابت یا رد کرد، اما نبودن سرور در طبقه نهم ساختمان امام را می‌شود ثابت کرد؛ خبرنگاران ساعت ۱۴ امروز برای بازدید از طبقه نهم ساختمان زیرساخت دعوت هستند / در بحث نسخه‌های غیررسمی تلگرام، مرکز ملی فضای مجازی تصمیم گرفته، این نسخه‌ها در دوران گذار بمانند تا توانمندی لازم ایجاد شود / متعجبم چرا برخی با اهداف سیاسی و صحبت‌های نادرست، برای کشور هزینه‌تراشی می‌کنند / نمی‌شود مدام مطالبه کنیم و بگوییم لنگش کن
نه ... نه غربی
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوپنجاه و نهم)
اکثریت آلمانی‌ها ترامپ را خطرناک‌تر از پوتین می‌دانند
عراق میدان جنگ ایران و داعش !
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوپنجاه و هشتم)


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 16932
تعداد بازدید دیروز: 15398
بازدید کل: 22402533
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.