امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 13 اسفند 1395 ساعت 21:08:28
مراسم شهادت حضرت فاطمه (س) در دارالزهرا؛
حجت الاسلام و المسلمین سروش محلاتی: در اسلام قبول ظلم ممنوع و دفاع از حق مقدس است

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه دفاع از حق در اسلام مقدس است، گفت: وقتی مورد ظلم قرار می گیرد وظیفه انسان این است که مقاومت و ایستادگی کند چون ایستادگی نکردن به معنای پذیرفتن ظلم است و قبول ظلم در اسلام ممنوع است و نباید تن به ظلم داد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی در حسینیه دارالزهرا (س) با موضوع «مظلومیت و مقاومت فاطمه زهرا (س)» سخنرانی کرد و گفت: یکی از مسائلی که در زندگی حضرت زهرا قابل توجه است این است که حضرت در یک دوران کوتاه بین وفات پیغمبر تا شهادت خود حضرت چهره کاملا معترضانه ای داشت و در حال خشم، قهر و اعتراض بود. هیچ کس نمی تواند این مطلب را انکار کند. وقتی که حضرت به مسجد آمد و خطبه خواند سراسرش آتشین مکالمه ای که بعد از آن اتفاق افتاد بسیار مکالمه تندی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در صحیح مسلم که معتبرترین کتاب حدیثی اهل سنت است این روایت نقل شده است که پس از آن مکالمه بین حضرت زهرا و شخص خلیفه بود که در هفته اول بعد از وفات پیامبر دارد صحیح مسلم دارد که حضرت زهرا تا آخر عمرش دیگر با خلیفه صحبت نکرد. این نوع از اعتراض که بسیار سخت و سنگین است باید فلسفه روشنی داشته باشد.

وی در مورد فلسفه این مظلومیت و مقاومت اظهار داشت: در علل الشرایع شیخ صدوق آمده است که خلیفه دوم به حضرت علی (ع) گفت خلیفه اول می خواهد به ملاقات حضرت زهرا (ع) بیاید ولی ایشان او را نپذیرفته است و شما وساطت کن که این ملاقات انجام بگیرد. امیرالمؤمنین(ع) پذیرفتند و بعد از آمدن به منزل با حضرت زهرا (س) مطرح کردند. فاطمه (س) جواب می دهد با خدا قسم به آنها اجازه ورود نمی دهم و تا زنده هستم با آنها حرف نخواهم زد. باید پس از مرگ پدرم با ببینم و شکایت آنها را به پیامبر (ص) بکنم.

سروش محلاتی ادامه داد: وقتی فاطمه زهرا (س) فهمید که امیرالمؤمنین تقاضای آنها را پذیرفته ایشان هم فرمود مانعی ندارد. وقتی که به حضرت زهرا (س) سلام کردند جواب آنها را نداد و روی خود را از آنها برگرداند. یعنی نه جواب سلام داد و نه با آنها صحبت کرد و فقط به اینجا ختم کرد که شنیدید حضرت رسول (ص) فرمود غضب فاطمه (س) غضب خدا است؟ خدایا تو شاهد باش که من از اینها غضبناک هستم.

وی افزود: یکی از مسائل عجیب در همین جا وصیت حضرت زهرا (س) است که نه قبل و نه بعد سابقه ندارد. فاطمه زهرا به امیرالمؤمنین فرمودند سفارش می کنم احدی از این افراد که در حق من ظلم کردند بر جنازه من نباید حضور پیدا کنند و اصلا برگزاری مراسم تدفین حضرت زهرا (س) در شب به خاطر همین مسأله بود. مرحوم سید جعفر شهیدی نقل کرده از ابن عبدالبر که می گوید وقتی فاطمه زهرا از دنیا رفت عایشه می خواست وارد اتاق حضرت زهرا (س) شود اسماء بنت عمیس جلوی عایشه را گرفت و گفت فاطمه (س) وصیت کرده که شما حق ورود به خانه او بعد از فوت او را ندارید.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: تک تک اعمالی که حضرت زهرا (س) در این مدت 75 یا 95 روز بعد از وفات پیامبر (ص) انجام داده جنبه اعتراضی دارد و وصیت، دفن و مجهول بودن محل دفن هم اعتراض است و ما در تاریخ خودمان این نوع برخورد را سراغ نداریم و جای دیگر هم ندیدیم. لذا اگر بنا باشد زندگی حضرت زهرا (س) مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد یک جنبه بسیار مهم این جنبه است.

وی افزود: علامه مجلسی در جلد بیست و نهم بحارالأنوار این سؤال را مطرح کرده که چرا آنقدر حضرت زهرا (س) که بی اعتنای به دنیا است به مسأله فدک تأکید دارد؟ مسأله این است که بین آن مظلومیت که محل تردید نیست با این مقاومت و قهر که این هم محل تردید نیست چه نسبت و رابطه ای وجود دارد؟ یک مسأله فقهی است که وقتی حقی از ما ضایع می شود چه کاری باید بکنیم و در برابر ظلم چه عکس العملی باید نشان داد و تا کجا باید ایستاد و مقاومت کرد؟

سروش محلاتی گفت: فهم سیره فاطمه زهرا (س) هم به ما کمک می کند که شخصیت حضرت زهرا (س) را بفهمیم و هم کمک می کند که این مسأله فقهی که مورد استفاده خود ما هست برای ما روشن شود. پاسخ اولی که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی مورد ظلم قرار می گیرد وظیفه انسان این است که مقاومت و ایستادگی کند چون ایستادگی نکردن به معنای پذیرفتن ظلم است و قبول ظلم در اسلام ممنوع است و نباید تن به ظلم داد.

وی با اشاره به نگاه شهید مطهری به این مسأله، اظهار داشت: شهید مطهری می فرماید با توجه به اینکه علی (ع) و فاطمه بی اعتناترین مردم به مادیات دنیا بودند مخصوصا وقتی فاطمه (س) از پیامبر (ص) شنیده بود که به زودی به ایشان ملحق می شود، پافشاری در قضیه فدک دلیل روشنی بر وظیفه بودن احقاق حق است. زندگی تنازع بقا نیست اما کوشش برای بقا هست.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در اسلام فنا شدن به خاطر استیفای حقوق شهادت است. حتی کسی که برای احقاق حق مادی خود کشته شود اسلام آن را مقدس می داند چون از حق دفاع کرده است. چون اگر فاطمه (س) به دنبال فدک نرفته بود تن به ظلم داده بود حق خودش را مطالبه می کند.

وی گفت: تحلیل دوم در مورد دلیل دفاع حضرت زهرا (س) از فدک این است که فدک تنها حق او نبود و حق خاندان عصمت و طهارت و حق ذریه او بود و می توانست از حق خودش بگذرد اما نمی توانست از حق نسل های آینده بگذرد. پیامبر اکرم (ص) می دانست که اهل بیت (علیهم السلام) در چه مصائبی قرار می گیرند و می دانست که نیازمند به یک پشتوانه مالی هستند و فدک را برای این جهت در اختیار فاطمه (س) قرار داده بود که آنها بتوانند در برابر مسائلی که در آینده اتفاق می افتد مقاومت و ایستادگی کنند.

سروش محلاتی افزود: تفاوت تحلیل اول و دوم این است که در تحلیل اول نگاه شهید مطهری به جنبه فردی حق است که هرکسی باید از حق خود دفاع کند. اما در تحلیل دوم حق جنبه عمومی پیدا می کند و علامه مجلسی می گوید که حضرت زهرا (س) حتی اگر از حق خود صرف نظر می کند باید از حق دیگران دفاع کند.

وی بیان کرد: تحلیل سوم این است که فاطمه زهرا (س) در این مسأله فدک و ارث مسائل دیگری را می بینند و این در واقع بهانه ای برای طرح یک دعوای بزرگتر است. دعوای بزرگتر این است که افرادی که بعد از پیامبر حکومت را به دست گرفتند صلاحیت و شایستگی حکمرانی را ندارند. اعتراض حضرت زهرا (س) مسأله این است که این سیستم مبتنی بر ظلم است و با تضییع حقوق دیگران کار خودش را پیش می برد و اینجا جای کوتاه آمدن و بخشیدن نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: عفو مربوط به مواردی می شود که شخصی خطایی در مورد انسان انجام داده و بعد از اینکه خطا را انجام داد و نوبت به مجازات رسید، حس انتقام و انتقام جویی در انسان وجود نداشته باشد. زمانی که بحث انتقام است اسلام می گوید آن را دنبال نکنید اما زمانی که مطالبه حق است، دعوت به عفو نیست چون عفو به معنای صرف نظر کردن از حق وجود ندارد. مخصوصا جایی که جنبه مطالبه عمومی پیدا می کند کسی مجاز به عفو نیست.





  تعداد بازديدها: 2756


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
روزنامه فرهیختگان : آیا موضوع زمین ازگل و پرونده کاظم صدیقی قرار است رسیدگی شود یا نه؟
فروش کارتن یخچال کره‌ای با قیمت‌های میلیونی
دبیرکل خانه پرستار کشور خبر داد: مرگ ۳ پرستار در خواب به دلیل کار زیاد طی یک ماه گذشته!
کاهش ۲۰۰ درصدی مشارکت در انتخابات، نسبت به دور دوم مجلس نهم!
ایجاد جامعه اسلامی بدون حاکمیت اسلامی امکانپذیر نیست
تأکید رهبر انقلاب بر معرفی ائمه به جهانیان/ اکثر ائمه در دنیای غیراسلام ناشناخته هستند
عکس | بلای تلخی که زاکانی بر سر خیابان صدساله تهران آورد؛ ولیعصر تغییر چهره داد!
حسین علایی: امام خمینی(س) حاکمیت را حق آحاد مردم می‌دانستند/ کاهش مشارکت مردم در انتخابات، یعنی اکثریت مردم سیاست‌های جاری کشور را قبول ندارند/ کسی که با رأی هشت درصد مردم به مجلس می‌رود که نماینده اکثریت مردم نیست
نماینده مجلس: برخی خانواده‌ها برای درمان بیمار سرطانی خود اقدام به فروش خانه و خودروهای‌شان می‌کنند
همه آنچه باید درباره مالیات عایدی طلا بدانید؛ چه کسانی نگران باشند؟
تاکسی پرنده در حج آزمایش می‌شود تاکسی پرنده در حج آزمایش می‌شود
رئیس انجمن تالاسمی ایران:
هزینه هر بیمار تالاسمی به 15 میلیون تومان در هر ماه رسیده است
وحشت صهیونیست‌ها از تغییر استراتژی حزب الله
منیر شفیق نظریه پرداز و مبارز فلسطینی:
توازن قوا به نفع مقاومت فلسطین تغییر کرده است
وزیر کشور توئیت جنجالی‌اش را پاک کرد!
زیباکلام چند ساعت قبل از بازداشت: اوین رفتن را افتخار نمی‌دانم!
صادق زیبا کلام روانه زندان شد
یادداشت:
افزایش تعطیلی و منافع ملی
ارائه خدمات درمانی به حجاج توسط هلال احمر/ جابجایی حجاج با قطار در مسیر مکه به مدینه و برعکس
تولید گوشت گوسفند در اسفند 131 درصد گران تر شد / بازار به واردات وابسته تر می شود
واگذاری ۷ میدان نفتی به سرمایه گذار خارجی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش
اختصاصی:
صلی الله علیک یا صادق آل محمد " سه پوستر آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
یادی از شاگردان معاصر مکتب امام صادق(ع) مرحوم آیت‌الله عبدالحسین تهرانی(شیخ العراقین) و شهید امیر کبیر
در مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله مطهری؛
هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم
گزارش تصویری:
مراسم سوگواری حضرت امام جعفر صادق(ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه آل یاسین (ع) 1403/2/14
《در خدمت و خیانت مطبوعات》به روایت مرحوم سید جمال‌الدین اسد آبادی
در آستانه‌ی برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران حج
در گفت‌وگو با آیت‌الله استادی
مخارج بی‌حساب در مجالس ترحیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا
دولت و مجلس تابع قانون هستند
ادای احترام پیروان ادیان الهی به امام خمینی(س) برگزار می‌شود
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/2/17
گفتگوی با حجت الاسلام عباس امیری فر:
در مورد داماد رئیسی و برادرش /چرا همسر ایشان که جوان هم هستند باید مهمترین تصمیمات را بگیرند؟ /آقای رئیسی این افراد در دولت شما چه کاره‌اند؟
عکس:
درسی از مکتب حاج قاسم
ادعای عجیب وزیر آموزش و پرورش
بهنام صمدی: دولت رئیسی ۵ ماه پیش اینترنت رو با این توجیه ۳۴ درصد گرون کرد که سرعت و کیفیت افزایش پیدا کنه!
محمد هاشمی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما،:
رانت اطلاعاتی و امضاهای طلایی بستر فساد را مهیا می‌کند/ بعید است با یک دولت مقتدر یا پیگیری یک سیاست دستوری ریشه‌کن کردن فساد ممکن باشد
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
اقتصاد با سفارش حل نمی‌شود
نامه ۵۷ دموکرات به بایدن: مانع حمله اسرائیل به رفح شوید
یادداشتی از: عماد افروغ
شهید مطهری و آینده جمهوری اسلامی
سخنگوی کمیسیون انرژی: واردات خودروی برقی در حد شعار است/ زیرساخت نداریم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 30224
تعداد بازدید دیروز: 34121
بازدید کل: 67461537
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.