امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 22 شهريور 1395 ساعت 12:31:56
حق شناس: نهادهای نظارتی جلوی ورود پول کثیف به انتخابات و سوءاستفاده از تریبون‌های عمومی را بگیرند

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: ایجاد محدودیت از سوی قانونگذار برای انتخاب افرادی که می‌خواهند به‌عنوان نمایندگان مردم در جایگاه عضویت و نمایندگی در قوه مقننه حضور یابند، امر پسندیده‌ای نیست؛ چراکه انتخاب را با محدودیت‌ مواجه کرده و به اصل آزادی انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان خدشه وارد می‌کند.

حق‌شناس معتقد است: اگر بتوانیم به سوی انتخاباتی حرکت کنیم که برخی از نامزدها از سوی مردم انتخاب شوند و بخشی نیز از سوی احزاب باشد، شرایط بهتری ایجاد خواهد شد. بدین‌ترتیب ما مجلسی خواهیم داشت که بخشی از آن مستقیما از سوی مردم انتخاب می‌شود و بخش دیگری با اعتماد به حزب به مجلس راه می‌یابد. طبیعی است که هر حزبی توانمندترین و باصلاحیت‌ترین اعضای خود را معرفی می‌کند و موجب تقویت جایگاه مجلس و نهاد قانونگذاری می‌شود.

او با بیان این‌که نیازمند تجمیع قانون فعالیت‌های سیاسی شامل قوانین انتخاباتی، قوانین احزاب، جرم سیاسی و تبلیغات سیاسی هستیم که در کنار یکدیگر قانون جامعی شکل دهند و مشکلات کشور را رفع کنند، تاکید می‌کند: منابع انتخاباتی باید با شفافیت و اطلاع عموم جامعه صرف شود و نهادهای نظارتی نیز اجازه حضور و فعال شدن پول کثیف و اموال عمومی و بیت‌المال یا تریبون‌های عمومی را به برخی جریان‌ها ندهند.

براساس اظهارنظرهای مطرح شده، در لایحه قانون جامع انتخابات مقرر شده است محدودیت‌هایی برای کاندیداها در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آنها محدودیت‌های علمی، تخصصی و حقوقی است. البته پیش از این نیز محدودیت‌های مثل محدودیت سنی یا تحصیلی برای شرکت در انتخابات وجود داشت. گنجاندن این موارد به قانون جامع انتخابات را چطور ارزیابی می کنید؟

معمولا ایجاد محدودیت از سوی قانونگذار برای انتخاب افرادی که می‌خواهند به‌عنوان نمایندگان مردم در جایگاه عضویت و نمایندگی در قوه مقننه حضور یابند، امر پسندیده‌ای نیست و شاید به‌نوعی با اصول کلی قانون اساسی که اصل آزادی انتخاب را مطرح می‌کند و به نوعی روح قانون اساسی نیز در آن مستتر است مغایرت دارد چرا که نباید به اصل آزادی انتخاب‌کننده و انتخاب‌شونده لطمه‌ای وارد شود. متاسفانه در سال‌های گذشته عمدتا دیده‌ایم که قانونگذار این روند محدودیت را روز‌به‌روز بیشتر کرده و آسیب جدی به این اصل اساسی وارد آورده است. در اوایل ما شاهد این بودیم که سواد لازم برای نماینده مجلس در حد خواندن و نوشتن بود که بعدها به تدریج به دیپلم، لیسانس و کارشناسی ارشد یا معادل آنها رسید. البته قید استثنا برای افرادی‌که سابقه نمایندگی مجلس را داشتند در نظر گرفته شده بود و نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی نداشتند.

اگر قرار باشد حوزه انتخاب‌شوندگان کسانی باشند که دارای سواد خواندن و نوشتن هستند و سن ۲۵ سال برای آنها در نظر گرفته می‌شود، طیف وسیعی از افراد در سراسر کشور در آن جای می‌گیرند و حدود ۵۰ درصد از افراد جامعه در آن جای می‌گیرند اما زمانی‌که سن انتخاب‌شوندگان به ۳۰ سال افزایش می‌یابد و مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد برای آنها الزامی می‌شود، شاهد آن خواهیم بود که میزان افرادی‌که می‌توانند در معرض انتخاب قرار گیرند به حدود یک میلیون نفر می‌رسد. مگر در جامعه ما چند درصد از مردم دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد هستند که علاقه‌مند به حضور در انتخابات باشند؟ این روند، ممکن است فرصت انتخاب را با محدودیت مواجه کند و به کلیت موضوع خدشه وارد نماید؛ باید انتخاب‌کنندگان خودشان تصمیم بگیرند.

طبیعتا یکی از ارجحیت‌های انتخاب‌شوندگان در هر جامعه‌ای موضوع دانش و تجربه است. جامعه برای انتخاب از میان نامزدهای انتخاباتی به فردی که تجربه بیشتری دارد توجه می‌کند اما انرژی و قدرت را نیز مدنظر قرار می‌دهد. ما نباید فضایی ایجاد کنیم که قدرت انتخاب‌کنندگان یا انتخاب‌شوندگان با ایجاد برخی موانع قانونی، محدود شود.

شما بارها گفته‌اید که نظام حزبی در کشور ما از استانداردهای موجود در جهان فاصله دارد. موضوعی که منتقدان هم مطرح می کنند این است که سیاست‌ورزی در احزاب نباید از بالا به پایین باشد و همه رده‌ها باید در تصمیم‌گیری ایفای‌نقش کنند. براساس اظهارات مسئولان وزارت کشور در لایحه جامع قانون انتخابات نکته دیگری که بیان شده، تغییر ساختار احزاب با تمرکز بر چرخش نخبگان است و اینکه مسئولان رده بالای حزبی در دوره‌های مشخص تغییر کنند و در قبال قدرت نیز پاسخگو باشند. نقش احزاب را در لایحه قانون جامع انتخابات چگونه می‌بینید؟

یکی از بزرگترین اشکالات قانون فعلی انتخابات و قانون احزاب این است که هیچ پیوستگی و ارتباط منطقی میان دو قانون وجود ندارد و دو قانون مجزا از یکدیگر نگاشته شده‌اند. یکی از اشکالات مهم قانون انتخابات این است که دستخوش تغییرات زیادی شده و بیشترین تغییر و اصلاحیه در این قانون لحاظ شده است.

نگران‌کننده‌ترین موضوع، وجود قوانین متعدد انتخاباتی در کشور است؛ یعنی ما برای قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراها قانون خاص داریم که با اصل پیوستگی قانون انتخابات منافات دارد. ما بعضا دچار تناقض‌های عجیب و غریب در شاخص‌های انتخاباتی از منظر نظارت، اجرا و شرایط رای‌دهندگان و رای‌گیرندگان هستیم. این مساله اصولا مشکل جدی ایجاد کرده و برخی قوانین مرتبط نیز به‌دست فراموشی سپرده شده‌اند.

در برخی از ادوار انتخابات، تخلفات انتخاباتی مشکلاتی را ایجاد کرده و منجر به ابطال انتخابات شده که عواقب سیاسی، اجتماعی و امنیتی در حوزه انتخابیه را به‌دنبال داشته است. در این بخش ما باید تعریفی از جرم سیاسی ارائه دهیم اما هنوز هیات منصفه آن نیز تشکیل نشده است. ما عملا دچار نوعی بی‌وجهی و بی‌ارتباطی میان قوانین شده‌ایم. از سوی دیگر می‌بینیم که جایگاه و موقعیت احزاب در انتخابات روشن نشده است. شاید اگر بتوانیم به سوی انتخاباتی حرکت کنیم که برخی از نامزدها از سوی مردم انتخاب شوند و بخشی نیز از سوی احزاب باشد، شرایط بهتری ایجاد خواهد شد.

در این شرایط آحاد مردم می‌توانند همزمان با رای به نماینده منطقه خود، به حزب متبوع خود رای دهند؛ حزبی که از سوی قانونگذار به رسمیت شاخته شده و برنامه‌های خود را ارائه داده است. بدین‌ترتیب نمایندگان احزاب را به‌عنوان منتخبان ملی در این حوزه خواهیم داشت. این مساله می‌تواند یکی از مشکلات مجلس را نیز رفع کند.

در قانون انتخابات ذکر شده است که هر ساله براساس افزایش جمعیت تعداد نمایندگان مجلس افزایش یابد. اگر ما بتوانیم این شاخص‌ها را مشخص کنیم که به ازای هر پانصد هزار نفر انتخاباتی در مناطق کشور شکل بگیرد و یک نفر به مجلس برود، این عدد برای ۸۰ میلیون نفر به ۱۶۰ نفر می‌رسد. برای ۱۳۰ نفر باقی‌مانده می‌تواند در قالب رای به احزاب شکل بگیرد و براساس وزن و نسبتی که می‌یابند، افرادی که از سوی احزاب معرفی می‌شوند به مجلس راه می‌یابند. بدین‌ترتیب ما مجلسی خواهیم داشت که بخشی از آن مستقیما از سوی مردم انتخاب می‌شود و بخش دیگری با اعتماد به حزب به مجلس راه می‌یابد. طبیعی است که هر حزبی تونمندترین و باصلاحیت‌ترین اعضای خود را معرفی می‌کند و موجب تقویت جایگاه مجلس و نهاد قانونگذاری می‌شود. مهم‌ترین مساله این است که ما نیازمند تجمیع قانون فعالیت‌های سیاسی شامل قوانین انتخاباتی، قوانین احزاب، جرم سیاسی و تبلیغات سیاسی هستیم که در کنار یکدیگر قانون جامعی شکل دهند و مشکلات کشور را رفع کنند.

موضوع پول‌های کثیف در انتخابات نیز بارها از سوی متولیان عرصه سیاست داخلی در دولت یازدهم مطرح شده است. به عقیده شما می‌توان برای مقابله با ورود این پول‌ها به عرصه سیاست چاره‌اندیشی کرد؟

شفافیت اصل همه فعالیت‌هاست؛ چه در حوزه‌ اقتصاد و چه در حوزه سیاست و به‌طور مشخص‌تر در امر انتخابات. علی‌القاعده ما باید از یک‌سو به طرف کاهش هزینه‌ها برویم و از سوی دیگر باید حوزه‌های عمومی موظف به فراهم کردن این فضا شوند. اگر احزاب محور انتخابات شوند، باید دارای ارگان باشند، حزب را تبلیغ کنند، برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را بیان کنند تا جامعه با ایده‌ها و تفکرات حزب آشنا شود. در حوزه‌هایی مانند انتخابات خبرگان یا مجلس، نامزدها باید بتوانند در رادیوهای محلی بیان کنند و مردم حوزه انتخابیه با فعالیت آنها آشنا شوند. من فکر می‌کنم یکی از اتفاقات همین است که منابع انتخاباتی باید با شفافیت و اطلاع عموم جامعه صرف شود و نهادهای نظارتی نیز اجازه حضور و فعال شدن پول کثیف و اموال عمومی و بیت‌المال یا تریبون‌های عمومی را به برخی جریان‌ها ندهند. در اینجا هر تبعیضی نارواست و تریبون‌هایی همچون نمازجمعه، رادیو و تلویزیون و مطبوعاتی که از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند باید از ورود به انتخابات در قالب حمایت از نامزدها یا تشکل‌های منتسب به یک جریان خاص منع شوند. اگر قرار بر تبیین دیدگاه‌های انتخاباتی از این تریبون‌ها باشد باید به همه جناح‌ها اختصاص یابد.

در ادوار مختلف، گروهی که خارج از جریان قدرت بوده است و به نوعی منتقد دولت شناخته می‌شود این انتقاد را بیان می‌کند که چرا باید اصلاح‌ قانون انتخابات از سوی یک نهاد جامع انجام نشود؟ مانند همان پیشنهادی که برای برگزاری انتخابات و در قالب کمیته ملی انتخابات بیان شده بود.

نکته مهم، پایداری قانون انتخابات است. ما این معضل را از زمان مشروطه داریم که قوانین انتخاباتی دائما دستخوش تغییر شده‌اند و یکی از نکات مهم این است که وقتی قوانین انتخاباتی تصویب می‌شود، باید جامع و بلندمدت باشد که نخواهد دستخوش تغییر شود. یکی از راهکارها این است که قوانین برای تدوین‌کنندگان صائب نباشد و آنها ذینفع نباشند. البته این اشکال به‌طور کلی وجود دارد اما اگر به سمت یک قانون جامع‌نگر و در راستای منافع ملی و به دور از منافع گروهی حرکت کنیم، بخشی از مشکلات جدی جامعه در این حوزه حل و فصل خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین





  تعداد بازديدها: 1027


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
دستگیری اعضای شبکه شیطان‌پرستی در غربِ تهران
یادداشتی از: خانم مطهره شفیعی
نسخه خانم معاون برای مردان متمول
حمایت بشار اسد از رویکرد امارات در قبال جزایر سه گانه
یادداشتی از: عباس عبدی
نتيجه حمايت از وزير
یادداشتی از: دکتر مهدی قمشی/ استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
چگونه با تغییر اقلیم کنار بیاییم؟
در حمایت از رژیم صهیونیستی
سران اتحادیه عرب حمله به کشتی‌های اسرائیلی را محکوم کردند
یادداشت:
اجلاس منامه و شعارهای بی‌پشتوانه
واکنش‌ها به مصوبه جدید مجلس
مخالفت حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی با تعطیلی روز شنبه
حسین علایی: نارضایتی در جامعه نشانه‌ فاصله گرفتن از تفکر امام است/ امام حکومت را خدمتگزار و تابع آراء مردم می‌دانست/ اگر مردم از وضعیت اقتصادی کشور ناراضی هستند علامت این است که اقتصاد مورد نظر امام در جامعه فعال نشده است
یادداشتی از: ابوالفضل گرمابی
سقوط «پروژه عدالت»
یادداشتی از: مهرداد احمدی شیخانی
تبعات تکیه حکومت به مردم
دفتر دکتر حسن روحانی:
دستگاه قضایی تمام ابعاد پرونده فرش‌های سعدآباد را منتشر کند/ استراتژی دولت سیزدهم انحراف افکار عمومی از پرونده فساد چای دبش است
محمد مهاجری:
ما اصولگراها هر وقت رقیب جدی نداریم به جان خودمان می‌افتیم/ مجلس دوازدهم رئیس نخواهد داشت، مبصر خواهد داشت/ بعضی آدم‌ها به مجلس آمده‌اند که جبهه پایداری‌ها پیش آنها لیبرال حساب می‌شوند
نشست «ضرورت بازخوانی و تبیین اندیشه های امام خمینی برای نسل نو در ایران و جهان»؛
آیت‌الله احمد بهشتی: نباید بگذارید افکار و اندیشه‌های امام خمینی(س) در نوارها یا کتاب‌ها بماند/ آزاد ارمکی: باید در اندیشه‌های امام بازاندیشی کنیم/ کمساری: باید محتوای مناسب با ذائقه نسل جوان تهیه کنیم
حجت الاسلام ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم: حوزه علمیه قم نزدیک ۴۰۰۰ استاد دارد/ این‌ها آیا حاکی از یأس است؟/ اساتید حوزه با وجود فشارها روی معیشت شان، جایگاه خود را با تمام وجود حفظ می‌کنند/ آزادی بیان در حوزه در اوج است
پوستر:
این اشتباهات را در زمان سیل انجام ندهید!
گرانی شدید، کمر مردم را شکسته و دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند
یک وعده شکست خورده دیگر دولت رئیسی / بانک ها : پول نداریم وام ودیعه مسکن بدهیم
برای سرقت زیر ۲۰ میلیون پرونده تشکیل نمی‌شود !؛ مردم انتظار دارند اگر توانی وجود دارد صرف مبارزه با سارقان شود
نقش دامادها در دولت‌های مختلف
دامادهای خبرساز در پاستور

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
اقتصاد با سفارش حل نمی‌شود
تصویر جدیدی از رهبر معظم انقلاب در کتابخانه شخصی ایشان
وزیر کشور:
11 هزار و 500 شعبه برای رای‌گیری مرحله دوم انتخابات مجلس آماده است
امروز سعد اكبر است روزى كه دعا درحق فرزندان به اجابت ميرسد...
رهبر معظم انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم: انتخابات نشانه‌ی اراده و تصمیم‌گیری مردم است/ هر چه مجلس قوی‌تر باشد امکان کار در کشور بیشتر است/ اهمیت مرحله‌ی دوم انتخابات کمتر از مرحله‌ی اول نیست
گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «کارگزار صدیق»؛
سید حسن خمینی: امروز «انقلاب درونی» نیاز داریم/ بادامچیان: انقلاب ما مربوط به یک حزب، گروه یا قشر خاص جامعه نیست
در دیدار‌های جداگانه رئیس جهمور در قم مطرح شد
انتقاد جدی مراجع عظام تقلید از دولت بخاطر وضعیت اقتصادی مردم
روزنامه جوان : لوازم خانگی ایرانی، هم از دوبی گرانتر است، هم از محصولات خارجی بی کیفیت تر
اختصاصی:
سه پوستر آیینی در توصیف حضرت فاطمه (س)، حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع)
امیر حبیب‌الله سیاری: همه ابعاد شخصیت امام خمینی(س) پسندیده و درس‌آموز است/ استکبار نمی‌گذارد اجماع مسلمانان علیه اسرائیل شکل بگیرد/ عملیات «وعده صادق» نابودی اسرائیل را نوید می‌دهد
تحلیل سیاسی هفته
بررسی نسبت حکمت عملی امام خمینی (ره‌) با اندیشه عرفانی و فلسفی ایشان؛
دکتر فاطمه طباطبایی: در امر به معروف، حقیقت جامعه را باید درک کرد/ حاج احمد آقا می گفت امام مردم را شناختند و مردم امام را خوب شناختند
کمال خرازی : در صورت تهدید موجودیت ایران دکترین هسته‌ای خود را تغییر می دهیم
کنایه آذری جهرمی به خبرگزاری دولت در مورد کاهش آمار طلاق در کشور: آمارِ دروغ ، دروغِ آماری
حسین علایی: امام خمینی(س) حاکمیت را حق آحاد مردم می‌دانستند/ کاهش مشارکت مردم در انتخابات، یعنی اکثریت مردم سیاست‌های جاری کشور را قبول ندارند/ کسی که با رأی هشت درصد مردم به مجلس می‌رود که نماینده اکثریت مردم نیست
حمله هوایی اسراییل به دفتر فرهنگی مقا‌ومت عراق در دمشق
ایجاد جامعه اسلامی بدون حاکمیت اسلامی امکانپذیر نیست
تأکید رهبر انقلاب بر معرفی ائمه به جهانیان/ اکثر ائمه در دنیای غیراسلام ناشناخته هستند
پزشکیان : دولت به شرکت‌های دارویی ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد/ در درمان بیماری های خاص مانده‌ایم
غلات باستانی سلامت متابولیک را تقویت می کنند
بهبود علائم دیابت نوع 2 با غلات باستانی!
ارائه خدمات درمانی به حجاج توسط هلال احمر/ جابجایی حجاج با قطار در مسیر مکه به مدینه و برعکس


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7043
تعداد بازدید دیروز: 25645
بازدید کل: 67618117
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.