امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 21 مرداد 1395 ساعت 11:49:39
آیت الله العظمی مکارم تشریح کردند؛
فرشتگان در قیامت از ولایت علی(ع) سؤال می کنند

هنگامى که روز قیامت مى شود من و على (علیه السلام) بر صراط متوقف مى شویم هر کس از کنار ما مى گذرد از ولایت على(علیه السلام) از او سؤال مى کنیم، هر کس ولایت داشته باشد از صراط مى گذرد و الاّ او را در آتش مى افکنیم!

به گزارش «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سؤال که: از نظر مفسرین، موضوع سؤال توسط فرشتگان عذاب روز قیامت در آیه «وَ قِفُوْهُمْ اِنَّهُمْ مَسْئُولونَ» چیست؟ چنین بیان کردند:

در آیه 24 سوره«صافات» درباره ظالمان مى خوانیم: در قیامت به فرشتگان عذاب، خطاب مى شود: «وَ قِفُوْهُمْ اِنَّهُمْ مَسْئُولونَ»؛ آنها را [در کنار دوزخ] نگهدارید که باید مورد بازپرسى قرار گیرند.

در اینکه آنها از چند چیز سؤال مى شوند؟ در میان مفسّران گفتگو است. بعضى گفته اند: از بدعت هایى که گذارده اند و بعضى دیگر گفته اند: از اعمال زشت و خطاهایشان و بعضى افزوده اند از توحید و لا اِلهَ اِلاّ اللهُ.(1)

البته مانعى ندارد که همه اینها در مفهوم آیه جمع باشد؛ ولى در روایات متعدّدى وارد شده که: منظور، سؤال از ولایت على بن ابیطالب (علیه السلام) است.

این روایات در منابع معروف اسلامى آمده است؛ از جمله در "شواهد التّنزیل" به دو طریق از ابوسعید خدرى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که در تفسیر این آیه فرمودند: «عَنْ وَلایَهِ عَلِىَّ بْنِ اَبى طالِب(علیه السلام)»(2)؛ از ولایت على بن ابیطالب(علیه السلام) سؤال مى کنند.

در حدیث دیگرى از سعید بن جبیر از ابن عبّاس نقل مى کند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «اِذا کانَ یَوْمُ القیامَهِ اُوقَفُ اَنَا و عَلِىٌّ على الصِّراطِ فَما یَمُرُّ بِنا اَحَدُ اِلاّ سَئَلْناهُ عَنْ وَلایَه عَلِىٍّ، فَمَنْ کانَت مَعَهُ، وَ اِلاّ اَلْقَیْناهُ فى النّارِ! وَ ذلِکَ قُوْلُهُ وَ قِفُوْهُمْ اِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ»(3)؛ هنگامى که روز قیامت مى شود من و على (علیه السلام) بر صراط متوقف مى شویم هر کس از کنار ما مى گذرد از ولایت على (علیه السلام) از او سؤال مى کنیم، هر کس ولایت داشته باشد از صراط مى گذرد و الاّ او را در آتش مى افکنیم! و این است معنى آیه «وَ قِفُوْهُمْ اَنَّهُمْ مَسْئُوْلُون».

حاکم حسکانى در کتاب مذکور، این حدیث را از طُرق دیگرى نیز نقل کرده است. ابن حجر نیز در کتاب صواعق این حدیث را از ابو سعید خدرى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) آورده است.(4)

از دیگر کسانى که حدیث فوق را نقل کرده اند احمد بن حنبل (یکى از ائمّه چهارگانه اهل سنّت) در کتاب مسند است. او نیز از ابوسعید خدرى نقل کرده که: در روز قیامت از ولایت على بن ابیطالب(علیه السلام) سؤال مى شود.

اربلی شیعه به نقل از عزّالدین حنبلى سنّی در «کشف الغمّه»(5) و آلوسى در تفسیرخود(6) و سبط بن جوزى در «تذکره»(7) و خوارزمی در «مناقب»(8) و شیخ سلیمان قندوزى در «ینابیع المودّه» (9) و گروهى دیگر که ذکر نام آنها و کتبشان به طول مى انجامد نیز این حدیث را نقل کرده اند. جالب اینکه در بعضى از این روایات، علاوه بر ولایت على (علیه السلام)، ولایت اهل بیت (علیهم السلام) نیز آمده است.(10)

این نکته نیز جالب است که تمام روایات بالا از منابع معروف و کتب مشهور اهل سنّت و راویان مورد قبول آنها نقل شده است، امّا با این حال آلوسى هنگامى که این روایت را نقل مى کند، مى گوید: «رَوى بَعْضُ الاِمامیّهِ عَنْ ابْنِ جُبَیْر عَنِ ابْنِ عَبّاسَ یُسْئَلُونَ عَنْ وَلایَهِ عَلِىٍّ»(11)؛ بعضى از امامیّه از ابن جبیر از ابن عباس نقل کرده اند که: سؤال از ولایت على (علیه السلام) مى شود؛ و همچنین این روایت را (امامیه) از ابوسعید خدرى نقل کرده اند و با کمال تعجّب ولایت سایر خلفاء را از پیش خود به آن اضافه مى کند!!

این مفسّر متعصّب فکر مى کند هر حدیثى که درباره فضائل على(علیه السلام) است باید راویانش به طور حتم از امامیّه و شیعه باشند؛ گویى پیش داورى هاى مذهبیش اجازه نمى دهد باور کند که در منابع معروف اهل سنّت این احادیث این چنین گسترده نقل شده است، و نیز گویى باور نمى کند که آیندگان کلمات او را مى خوانند و بر او خرده مى گیرند که راویان این حدیث امامیّه نیستند بلکه غالباً بزرگان اهل سنّت اند.

به هر حال مفهوم این احادیث و همچنین آیه مزبور این نیست که در روز قیامت تنها از ولایت على بن ابیطالب (علیه السلام) سؤال مى شود؛ چرا که روز قیامت روز سؤال از همه کارها و همه نعمت ها و همه مسئولیت ها است. بلکه منظور این است یکى از مهم ترین امورى که از آن سؤال مى شود ولایت این بزرگوار است و بى شک ولایت در اینجا به معنى یک دوستى ساده و معمولى که هر فرد با ایمان باید نسبت به دیگران داشته باشد، نیست؛ چرا که این امر (ولایت)، نه یکى از فروع عادى دین، بلکه در ردیف مهمترین ارکان اسلام و پایه هاى دین است.

آیا این موضوع چیزى غیر از مقام رهبرى و خلافت الهیّه بعد از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى تواند بوده باشد؟! آرى على بن ابیطالب (علیه السلام) کسى است که ولایتش از مهم ترین ارکان اسلام و از مهم ترین شرایط ایمان است و در ردیف اول امورى است که در قیامت از آن سؤال مى شود؛ و چگونه چنین نباشد در حالى که با تمام عداوتى که دشمنان در حق او داشتند و فضائلش را کتمان مى کردند [و الآن هم کتمان مى کنند] و دوستانش نیز از ترس شکنجه هاى دشمن فضائلش را مخفى مى کردند با این حال فضائل و افتخارات او تمام کتب حدیث را پر کرده و شخصیّت والایش در آیات قرآن مجید مى درخشد!.

این سخن را با حدیث معروفى از ابن عباس که در بسیارى از منابع اسلامى نقل شده پایان مى بریم که مى گوید: «ما نَزَلَ الْقُرآنُ «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» اِلاّ عَلِىٌّ سَیِّدُها وَ شَرِیْفُها وَ اَمیرُها، وَ ما اَحَدٌ مِنْ اَصُحابِ رَسُوْلِ اللهِ (صلى الله علیه وآله) اِلاّ قَدْ عاتَبَهُ اللهُ فى الْقُرآنِ، ما خَلا عَلِىّ بْنِ اَبیطالب(علیه السلام) فَاِنَّهُ لَمْ یُعاتِبْهُ بِشَئ وَ ما نَزَلَ فى اَحَد مِنْ کِتابِ اللهِ ما نَزَلَ فى عَلِىٍّ(علیه السلام)... نَزَلَتْ فى عَلِىٍّ(علیه السلام) ثَلاثَ مِاَهُ آیِه!»(12)؛ در قرآن مجید خطاب «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» در هیچ آیه اى نازل نشده مگر اینکه على (علیه السلام) سید و شریف و امیر [و مصداق اتم و اکمل] است؛ احدى از اصحاب رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نبود مگر اینکه خداوند او را در قرآن عتابى کرده، جز على بن ابیطالب (علیه السلام) که خدا هرگز او را در چیزى عتاب نکرد! ... در کتاب خدا [قرآن مجید] آنچه درباره على(علیه السلام) نازل شده [از فضائل و مدائح] درباره هیچکس نازل نشده است ... سیصد آیه قرآن مجید درباره على(علیه السلام) نازل شده است!.

این حدیث [یا بخش اوّل آن] از گروه زیاد دیگرى نیز نقل شده است. مانند: حافظ ابونعیم اصفهانى در «حلیه الاولیاء»، محبّ الدین طبرى در «ذخائر العقبى»، علاّمه گنجى شافعى در «کفایه الطالب»، سبط بن جوزى در «تذکره»، شبلنجى در «نورالابصار»، هیثمى در «صواعق» سیوطى در «تاریخ الخلفاء» و قندوزى در «ینابیع المودّه». (13)،(14)

پی نوشت:

(1). مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372 ش، چاپ سوم، ج ‏8، ص 688.

(2). شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، حسكانى، عبيد الله بن احمد، تحقيق: محمودى، محمد باقر، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، تهران، 1411 ق، چاپ اول، ج 2، ص 161 و 162، ح 787 و 788.

(3). همان، ص 162، ح 789.

(4). الصواعق المحرقة على أهل الرفض و الضلال و الزندقة، إبن حجر هيتمي، أحمد بن محمد بن محمد بن علي، تحقيق: عبدالرحمن بن عبدالله التركي و كامل محمد الخراط، مؤسسة الرسالة، بيروت، 1997، چاپ اول، ج 2، ص 437.

(5). كشف الغمة في معرفة الأئمة، اربلى، على بن عيسى‏، محقق / مصحح: رسولى محلاتى، هاشم‏، انتشارات بنى هاشمى‏، تبريز، 1381‏ ق، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 313.

(6). روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، آلوسى، سيد محمود، تحقيق: على عبدالبارى عطيه، دارالكتب العلميه، بيروت، 1415 ق، چاپ اول، ج ‏12، ص 78، سوره صافات، آيات 15 الى 61.

(7). تذكرة الخواص‏، سبط بن جوزى‏، منشورات الشريف الرضى‏، قم،‏ 1418 ق‏، چاپ اوّل‏، ص 26، باب (الثاني في ذكر فضائله(علیه السلام)).

(8). المناقب، خوارزمي‏، موفق بن احمد‏، جامعه مدرسين‏، قم،‏ 1411 ق‏، چاپ دوم‏، ص 275.

(9). ينابيع المودة لذو القربى‏، قندوزى، سليمان بن ابراهيم‏، اسوه‏، قم،‏ 1422 ق، چاپ دوم‏، ج ‏1، ص 338، باب (السابع و الثلاثون في تفسير قوله تعالى: «و من يسلم وجهه إلى الله و هو محسن فقد استمسك بالعروة الوثقى»).

(10). علي في الكتاب و السنّة و الادب، شاكري، حسين، دار الهجرة، قم، 1410 ق، چاپ اول، ج 1، ص 229.

(11). روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، همان، ج ‏12، ص 78، سوره صافات، آيات 15 الى 61.

(12). مختصر تاريخ‏ مدينة دمشق، ابن منظور، دار الفكر، دمشق، 1404 ق، چاپ اول، ج 5، ص 409.

(13). براى آگاهى بيشتر از اين منابع به احقاق الحق و ازهاق الباطل، شوشترى، قاضى نور الله، کتابخانه آيت الله مرعشى، قم، 1409 قمری، چاپ اول، ج ‏3، ص 476، (قال المصنف رفع الله درجته) مراجعه فرمائيد.

(14). گردآوری از کتاب: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386 ش، چاپ ششم، ج 9، ص 389.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی.





  تعداد بازديدها: 1664


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
دستگیری اعضای شبکه شیطان‌پرستی در غربِ تهران
یادداشتی از: خانم مطهره شفیعی
نسخه خانم معاون برای مردان متمول
حمایت بشار اسد از رویکرد امارات در قبال جزایر سه گانه
یادداشتی از: عباس عبدی
نتيجه حمايت از وزير
یادداشتی از: دکتر مهدی قمشی/ استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
چگونه با تغییر اقلیم کنار بیاییم؟
در حمایت از رژیم صهیونیستی
سران اتحادیه عرب حمله به کشتی‌های اسرائیلی را محکوم کردند
یادداشت:
اجلاس منامه و شعارهای بی‌پشتوانه
واکنش‌ها به مصوبه جدید مجلس
مخالفت حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی با تعطیلی روز شنبه
حسین علایی: نارضایتی در جامعه نشانه‌ فاصله گرفتن از تفکر امام است/ امام حکومت را خدمتگزار و تابع آراء مردم می‌دانست/ اگر مردم از وضعیت اقتصادی کشور ناراضی هستند علامت این است که اقتصاد مورد نظر امام در جامعه فعال نشده است
یادداشتی از: ابوالفضل گرمابی
سقوط «پروژه عدالت»
یادداشتی از: مهرداد احمدی شیخانی
تبعات تکیه حکومت به مردم
دفتر دکتر حسن روحانی:
دستگاه قضایی تمام ابعاد پرونده فرش‌های سعدآباد را منتشر کند/ استراتژی دولت سیزدهم انحراف افکار عمومی از پرونده فساد چای دبش است
محمد مهاجری:
ما اصولگراها هر وقت رقیب جدی نداریم به جان خودمان می‌افتیم/ مجلس دوازدهم رئیس نخواهد داشت، مبصر خواهد داشت/ بعضی آدم‌ها به مجلس آمده‌اند که جبهه پایداری‌ها پیش آنها لیبرال حساب می‌شوند
نشست «ضرورت بازخوانی و تبیین اندیشه های امام خمینی برای نسل نو در ایران و جهان»؛
آیت‌الله احمد بهشتی: نباید بگذارید افکار و اندیشه‌های امام خمینی(س) در نوارها یا کتاب‌ها بماند/ آزاد ارمکی: باید در اندیشه‌های امام بازاندیشی کنیم/ کمساری: باید محتوای مناسب با ذائقه نسل جوان تهیه کنیم
حجت الاسلام ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم: حوزه علمیه قم نزدیک ۴۰۰۰ استاد دارد/ این‌ها آیا حاکی از یأس است؟/ اساتید حوزه با وجود فشارها روی معیشت شان، جایگاه خود را با تمام وجود حفظ می‌کنند/ آزادی بیان در حوزه در اوج است
پوستر:
این اشتباهات را در زمان سیل انجام ندهید!
گرانی شدید، کمر مردم را شکسته و دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند
یک وعده شکست خورده دیگر دولت رئیسی / بانک ها : پول نداریم وام ودیعه مسکن بدهیم
برای سرقت زیر ۲۰ میلیون پرونده تشکیل نمی‌شود !؛ مردم انتظار دارند اگر توانی وجود دارد صرف مبارزه با سارقان شود
نقش دامادها در دولت‌های مختلف
دامادهای خبرساز در پاستور

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
اقتصاد با سفارش حل نمی‌شود
تصویر جدیدی از رهبر معظم انقلاب در کتابخانه شخصی ایشان
وزیر کشور:
11 هزار و 500 شعبه برای رای‌گیری مرحله دوم انتخابات مجلس آماده است
امروز سعد اكبر است روزى كه دعا درحق فرزندان به اجابت ميرسد...
رهبر معظم انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم: انتخابات نشانه‌ی اراده و تصمیم‌گیری مردم است/ هر چه مجلس قوی‌تر باشد امکان کار در کشور بیشتر است/ اهمیت مرحله‌ی دوم انتخابات کمتر از مرحله‌ی اول نیست
گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «کارگزار صدیق»؛
سید حسن خمینی: امروز «انقلاب درونی» نیاز داریم/ بادامچیان: انقلاب ما مربوط به یک حزب، گروه یا قشر خاص جامعه نیست
در دیدار‌های جداگانه رئیس جهمور در قم مطرح شد
انتقاد جدی مراجع عظام تقلید از دولت بخاطر وضعیت اقتصادی مردم
روزنامه جوان : لوازم خانگی ایرانی، هم از دوبی گرانتر است، هم از محصولات خارجی بی کیفیت تر
امیر حبیب‌الله سیاری: همه ابعاد شخصیت امام خمینی(س) پسندیده و درس‌آموز است/ استکبار نمی‌گذارد اجماع مسلمانان علیه اسرائیل شکل بگیرد/ عملیات «وعده صادق» نابودی اسرائیل را نوید می‌دهد
اختصاصی:
سه پوستر آیینی در توصیف حضرت فاطمه (س)، حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع)
تحلیل سیاسی هفته
کمال خرازی : در صورت تهدید موجودیت ایران دکترین هسته‌ای خود را تغییر می دهیم
کنایه آذری جهرمی به خبرگزاری دولت در مورد کاهش آمار طلاق در کشور: آمارِ دروغ ، دروغِ آماری
حمله هوایی اسراییل به دفتر فرهنگی مقا‌ومت عراق در دمشق
حسین علایی: امام خمینی(س) حاکمیت را حق آحاد مردم می‌دانستند/ کاهش مشارکت مردم در انتخابات، یعنی اکثریت مردم سیاست‌های جاری کشور را قبول ندارند/ کسی که با رأی هشت درصد مردم به مجلس می‌رود که نماینده اکثریت مردم نیست
بررسی نسبت حکمت عملی امام خمینی (ره‌) با اندیشه عرفانی و فلسفی ایشان؛
دکتر فاطمه طباطبایی: در امر به معروف، حقیقت جامعه را باید درک کرد/ حاج احمد آقا می گفت امام مردم را شناختند و مردم امام را خوب شناختند
ایجاد جامعه اسلامی بدون حاکمیت اسلامی امکانپذیر نیست
تأکید رهبر انقلاب بر معرفی ائمه به جهانیان/ اکثر ائمه در دنیای غیراسلام ناشناخته هستند
پزشکیان : دولت به شرکت‌های دارویی ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد/ در درمان بیماری های خاص مانده‌ایم
غلات باستانی سلامت متابولیک را تقویت می کنند
بهبود علائم دیابت نوع 2 با غلات باستانی!
ارائه خدمات درمانی به حجاج توسط هلال احمر/ جابجایی حجاج با قطار در مسیر مکه به مدینه و برعکس


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 475
تعداد بازدید دیروز: 25645
بازدید کل: 67611549
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.