امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 11 مهر 1394 ساعت 16:15:13
آیت الله سیدحسن خمینی
«مطلق انگاری» آفت همزیستی

آنچه در پی می آید متن منقح شده سخنان یادگار گرامی امام خمینی آیت الله سید حسن خمینی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب در قم است که در تاریخ 7 مهرماه 1394 ایراد شده است:

یکی از مهم ترین سوالاتی که در روزگار فعلی ما مطرح است و برای یافتن پاسخ مناسب باید مورد بحث و بررسی صاحب نظران قرار گیرد، این نکته است که موانع همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف چیست؟

در جامعه امروز جهانی این مسأله پررنگ تر می شود؛ اما واقعیت این است که موضوع ذکر شده مختص امروز ما نیست. از روزهای ابتدایی شکل گیری ادیان مختلف در جوامع انسانی در برخی جاها پیروان آنها همزیستی مسالمت آمیزی داشته اند؛ ویل دورانت در «تاریخ تمدن» می گوید در کلیسایی در قرطبه، جمعه ها نماز جمعه اقامه می شد و یکشنبه ها مراسم کلیسای مسیحی در آن برقرار بود. اما در بعضی جاها به هیچ عنوان اینگونه نبوده و از همین رو در طول تاریخ کشتارهای زیادی میان پیروان ادیان شاهد بوده ایم. در دوره هایی پیروان چند دین علیه یک گروه دیگر با هم متحد شده اند و در دوره هایی دیگر از هم جدا می شوند. در داستان فتح اندلس که آن تابلوی نقاشی معروف از آن به جا مانده است (صحنه گریه کردن حاکم مسلمان در حالی که مادر شجاع او در کنارش ایستاده است)، یهودی ها و مسلمانان همدست شدند اما در مقابل مسیحی ها شکست خوردند.

اگر بخواهیم مثال هایی در این مورد بیان کنیم می توان به  دوره هایی دیگر (مانند داستان فلسطین در آغاز کار) اشاره کرد که مسلمانان و مسیحیان علیه یهودیان با هم متحد بودند؛ یا در هند نزاع های خونینی بین مسلمانان و هندوها شکل گرفت که تا دوره های اخیر هم بوده است. در حیدر آباد هند میدانی وجود دارد که یکسوی آن معبد هندو هاست؛ یک ستون آن را هندوها گرفته اند و سه ستون دیگر را مسلمانان گرفته اند، دور آن ایستاده اند و اگر کسی یک قدم به آن ها نزدیک شود خون ریزی راه می افند ، اما چند صد کیلومتر آن سو تر از حیدرآباد(که مسلمانان در آن همدست هستند)، در پاکستان شیعه و سنی یکدیگر را به قتل می رسانند.

موانع این همزیستی مسالمت آمیز را باید شناخت؛ زیرا تا وقتی این موانع را نشناسیم نمی توانیم آنها را از پیش رو برداریم.

 من قصد شمارش کردن این موانع را ندارم، زیرا این امر نیازمند تلاشی جدی است؛ لذا پیشنهاد می کنم همه با هم بحث کنیم که چه عواملی باعث شده برخی فرق و مذاهب با هم زندگی مسالمت آمیزی کنند اما برخی دیگر که تا هشتاد، نود درصد به هم نزدیک بوده اند از هم جدا شده و بعضا به جنگ و ستیز خونین رسیده اند؟

ما در میان خود شیعیان کشتارهایی میان اخباری ها و اصولی ها داشته ایم؛ بنابراین اینگونه نبوده است که در طول تاریخ فقط شیعه و سنی با هم بجنگند؛ مگر شیخیه با مجتهدین(بالا سری ها و پایین سری ها) نزاع و کشتار نکردند؟ در دعوای میان اخباری ها و اصولی ها، سید محمد اخباری کشته می شود؛ چه رسد به کشتار میان شیعه و سنی که نمونه های آن کم نبوده است؛ از جمله  در دوره صفویه که شیعیان غالب بودند و نام شهید اول و ثانی در مورد علمای آن دوره، نماد خشونت فرقه ای است.

در میان مسیحیان و یهودیان نیز، در دورانی یهودیان خون مسیحیان را می ریختند و در مقطعی دیگر روند برعکس شد و مسیحیان کشتار یهودیان را آغاز کردند. در داستانهای انکیزیسیون و داستانهای داخلی کاتولیک ها و بعد تر داستان پروتستانها که به نزاع های سنگینی در اروپا تبدیل شد این نمونه ها دیده می شود؛ در دوره جدایی پروتستانها خشونت های بسیار شدیدی را در کشورهایی چون فرانسه و آلمان که دو گانه می اندیشیند شاهد بودیم؛ در سوئیس کالوینیست ها گروهی به نام پروتستان تشکیل دادند و علیه کاتولیک ها خشونت هایی را ترتیب دادند. شما مطالعه کنید که در دوره هنری هشتم در انگلستان جریان پروتستاتیسم چگونه به خشونت روی آورده است و سپس در مقطعی دیگر که دختر او روی کار آمد کاتولیک ها خشونت هایی علیه پروتستانها اعمال کردند.

من در همین زمینه مطالعه دو حوزه مطالعاتی در کلیسای غرب را رهنمون می شوم چرا که خصوصا برای روحانیون بسیار درس آموز است:1 - مناشی و و ریشه های جدایی پروتستانها از کاتولیک ها؛ باید ببینیم چه فسادی درون دربار پاپ الکساندر از سال 1500 میلادی شکل می گیرد و آرام آرام جلو می آید و حتی ماکیاولی کتاب خود را در خصوص زندگی همین فرد و پسرش نوشته است. باربارا تاکمن نیز در کتاب «تاریخ بی خردی» به این مقطع اشاره می کند.

2-فضای کلیسای انگلستان؛ هنری که در دوره ای مدافع ایمان و فضای سفت و سخت مسیحیت کاتولیک است پروتستان می شود و لذا انگلستان(در مقابل ایرلندی های کاتولیک) همچنان پروتستان است.

مثال های ذکر شده جهت طرح موضوع بیان شد؛ باید بررسی کنیم عوامل مانع همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان و مذاهب چیست؟ من امروز به یک عامل آن اشاره می کنم و سایر عوامل را به آینده واگذار می کنم.

«مطلق انگاری» یکی از موانع همزیستی است؛ مطلق انگاری در حوزه عقاید لازمه دین است و یک دین اگر عقاید خود را سالم، صحیح و کامل نداند دین نیست.  لذا مراد من مطلق انگاری در حوزه عقاید نیست و به پلورالیسم اعتقادی نمی خواهم اشاره کنم، چرا که در این حوزه معتقد هستم حقیقت یکی است و بعضی ها به آن دسترسی پیدا می کنند و برخی دیگر دسترسی پیدا نمی کنند؛ مقصود من مطلق انگاری رفتاری است. اینکه ما فکر کنیم موحدان و مسلمانان بطور اعم، شیعیان بطور اخص و دوستان ما به طور اخص الخواص هر کاری انجام می دهند درست است، مطلق انگاری است. هیچ ملازمه عقلی میان عقیده و رفتار وجود ندارد. ممکن است عقیده شما درست باشد اما رفتارتان(حتی با فرض عدالت) غلط باشد؛ زیرا عدالت مانع خطا نبوده و مانع گناه است. ممکن است شما عادل باشید اما خطا می کنید؛ آنچه مقابل خطا قرار دارد عصمت است. اگر ما فکر کنیم هر آنچه پیروان یک مکتب، مذهب، دین و فرقه در طول یک دوره چند صد ساله انجام داده اند، درست بوده، اشتباه است.

ما از عقاید خودمان دفاع می کنیم، اما بسیاری مسلمانان در طول تاریخ اشتباه کرده اند. اینکه ما تصور کنیم دفاع از اسلام دفاع از هر چیزی است که در هر کجا مسلمانان انجام داده اند غلط است. ممکن است مسلمانان در اروپا (هنگام حاکمیت اموی) اشتباه کرده باشند که قطعا اینگونه بوده است.  محمود غزنوی می گوید «انگشت در عالم کنم و قرمطی همی جویم»؛ تمام جنگ او با قرمطی ها بوده است. البته خود قرمطی ها هم اعجوبه هایی هستند که سنگ حجر الاسود را دزدیدند و به مدت چندین سال آن را پس ندادند و دست آخر با دریافت پول حاضر به انجام این کار شدند. لذا لزومی ندارد بگوییم که تمام مسلمانانی که به جنگ رفته اند درست عمل کرده اند.

مطلق انگاری در حوزه رفتار آغاز دگماتیسم غلط است. چرا باید از هر کاری که کسانی در طول تاریخ کرده اند دفاع کنیم؟

بعد دوم مطلق انگاری، مطلق انگاری رقیب است. طبری می گوید مأمون می گفت اگر می خواهید یکی از مرجئه(☆) قبل از مرگش بمیرد، جلوی او اسم علی(ع) را بیاورید( از  شدت بغض به ایشان) آیا همه مرجئه اینگونه بودند؟ ابوحنیفه هم یکی از مرجئه است و نسبت به امیرالمؤمنین(ع) بغض ندارد و بسیار سر سپرده ایشان است. البته ما او را تقدیس نمی کنیم زیرا قطعا اشتباهاتی داشته است، اما او و تابعینش نسبت به علی(ع) بغض ندارند. پیامبر(ع) تعبیری خطاب به علی(ع) دارند که می فرمایند « یا علی لا یحبک الا مومن و لا یبغضک الا منافق ». آیا مطلق انگاری رقیب به اینکه هر آنچه هر یک از آنها  می گویند به تمام آن رقبا سرایت دهیم، صحیح است؟ نه خوبی ها ونه بدی ها را به همه نمی توانیم سرایت دهیم.

این نوع مطلق انگاری که بیان شد یک آفت در فضای ذهنی ماست؛ همانگونه که کانت می گوید «ذهن ما اشیاء را بر ادراک خود منطبق می‌سازد». ما همواره دلمان می خواهد از امور کلی سازی کنیم و اصولا یکی از آفات علم کلی سازی های غلط است؛ با دیدن چند مصداق کلی سازی می کنیم: 6 نفر مسلمان یا مسیحی را وقتی دیدیم که کاری انجام می دهند می گوییم مسلمان ها یا مسیحی ها اینگونه هستند.

دلیل این نوع استنتاج این است که انسانها از نظر روانی علاقه مند به ساختن امور کلی هستند. در فلسفه غرب گفته می شود که منشاء های روانی افراد آنها را به سوی ساختن جوهر، کلی، ذاتی و عرضی سوق می دهد. گرچه ممکن است به این ایده هم نقدهایی وارد باشد اما این یک واقعیت است که کلی سازی از امور به راحتی قابل تحقق نیست و این استقراء ناقص است که شما را به کلی سازی غلط می رساند. حال ممکن است این غلط در حوزه اندیشه باقی بماند، اما مشکل این است که گاهی به حوزه رفتاری کشیده می شود. وقتی چند  نفر هندو دیدیم که مسلمانان را می کشند فورا این نتیجه کلی را می گیریم که هندو ها مسلمانان را می کُشند و نتیجه آن می شود که هر جا هندو دیدیم به قتل برسانیم! این غلط است؛ بلکه باید بگوییم بخشی از هندو ها نسبت به مسلمانان کینه دارند.

یکی از مهم ترین موانع همزیستی این است که انسانها به مطلق انگاری رفتاری نسبت به رقیب برسند و همه را با یک چوب برانند و به یک چشم ببیند؛ ما در طول تاریخ آدم هایی خوب یا بد داشته ایم و هر دو در ظاهر یک عقیده داشته اند.

جریان غیر عقلانی داعش و امثال آن در جهان اسلام نتیجه همین مطلق انگاری است؛ آنها می گویند هر چه شیعه وجود دارد، باید کشت! این روش بر اساس این الگوی ذهنی است که هر کس از ما نیست بد است.

به طور کلی دو حوزه در جوامع اسلامی منشاء بیشترین تشتت بوده اند:1- صوفیه 2-خوارج.  صوفیه به خاطر آنکه ملاکشان سر سپردگی بود مدام شعبه شعبه می شدند. خوارج نیز به سرعت همدیگر را تکفیر می کردند و بعضا علل مضحکی برای کارشان وجود دارد؛ به عنوان نمونه در یکی از گروههای خوارج برخی معتقد بودند اگر زنی همسرش خارجی باشد می توان او را به قتل رساند و عده ای مخالف بودند و نتیجه این تقابل، درگیری، قتل و غارت میان آنها در یمن بود.

 اینگونه اتفاقات در تاریخ،  نتیجه مطلق انگاری خود و حریف است که منحصر در حوزه اندیشه نمی ماند؛ اساسا اگر ادیان مطلق انگاری نداشته باشند دین نمی شوند اما بحث ما در حوزه رفتار است. چرا کسی که هم عقیده من است همواره درست عمل کرده و کسی که هم عقیده من نیست تمام کارهایش غلط است؟ و اگر یک نفر از کسانی که هم عقیده من نیستند کار غلطی را مرتکب شد چگونه می توانم آن را به سایر هم کیشان او تسری دهم؟

 

------------------------------------------------------------------------------- 

☆- فرقه ‏ای است با عقایدی ویژه و مولود اوضاع سیاسی و اجتماعی قرن اول هجری. در پس رویدادهای سیاسی در جامعه اسلامی و روی کار آمدن بنی‌امیه، و در جریان اختلاف میان علی (علیه السلام) و معاویه کسانی ادعا کردند که حقیقت بر ایشان مشتبه شده است. پس در خانه نشستند و درباره امور جامعه قضاوت نکردند. اینان می‏گفتند، ما از عقیده باطنی کسی خبر نداریم و نمی ‏دانیم چه کسی در دل، مسلمان و مؤمن است و چه کس، کافر و فاسق؛ زیرا همگی به ظاهر، مسلمان‏ اند. پس سزاوار است ثواب و عقاب آنان را تا قیامت به تأخیر اندازیم تا خدا درباره آنان داوری کند.

بدین ‏سان، مرجئه در این دنیا به ثواب یا گناه مسلمانان حکم نمی‏ کنند و تنها ایمان را برای مسلمانان کافی می‏دانند

ابومحمّد حسن بن محمّد بن حنیفه از نخستین کسانی بود که این نظریه را مطرح کرد.

*جماران





  تعداد بازديدها: 1758


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
مثنوی "گرگ درون" سروده ی فریدون مشیری
استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
پزشکیان : امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد
واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»؛
مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
با دعوت از وزرای اقتصاد و صمت به مناظره تاکید شد؛
فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
به مناسبت اولین روز از هفته کار و کارگر
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران
سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
به بهانه ی چهلمین سالگرد شهادت
مثنوی " علمدار بسيج " در وصف شهيد بزرگوار احمد دلاكه (دالکه) سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
نماز را در هر حال و حالتی بجا آوریم
گزارش تصویری:
بمناسبت 5 اردیبهشت، چهلمین سالگرد شهادت یار دیرین، شهید والامقام احمد دالکه
یادداشت:
ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان‌:
نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است
یادداشتی از: حجه الاسلام هادی سروش
چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
آمار تکان دهنده از 200 روز جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت آیت الله ملکوتی/منادی شفاف سازی در تولیت
یادداشت:
آمریکا و نکبت وابستگی به صهیونیسم

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
جزئیات اعزام حج عمره از ۳ اردیبهشت
اعزام ۸۷ هزار زائر در عملیات حج تمتع/ ۱۸ فرودگاه معین حج هستند
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
۱۲ سوال جدی درباره پرونده حجت الاسلام کاظم صدیقی
وزیر دفاع پاکستان: پاسخ به تجاوزهای اسرائیل حق مشروع ایران است
مقام سابق امنیتی ترکیه: خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
واکنش نخست‌وزیر مالزی به پاسخ ایران به اسرائیل
یادداشتی از: محسن هاشمی رفسنجانی
واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی: هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند
جلسه نماینده اسرائیل با منافقین درپی حمله ایران
اردن کمک به صهیونیست‌‌ها را تائید کرد
جایزه خوش خدمتی پادشاه اردن
این که در زندگی مردم چه رخ خواهد داد برای دولت اهمیت ندارد
علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟
پناهیان: مساله حجاب با ساخت ۲ تا سریال قابل حل است/ باید نیروهایمان را برای پولدار شدن تربیت کنیم/ حق نداریم از نظر اقتصادی گدا باشیم
وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر ضدایرانی بیشتری را تصویب کرد
بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 31447
تعداد بازدید دیروز: 58465
بازدید کل: 66845365
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.