امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 07 ارديبهشت 1394 ساعت 22:37:25
خداوند چگونه با مومنان سخن می‌گوید؟

فرشتگانی که به دستور خداوند برای مومنان نازل می‌شوند قطعا پیام الهی را برای مومنان به ارمغان می‌آورند.

حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر خود بیان کرد: بر اساس آیه 30 سوره فصلت خداوند ملائکه را به سوی مومنان نازل می‌کند، این انزال به استناد ایات مختلف قرآن به دستور خداوند است و چون به دستور اوست لذا فرشتگان نازل شده حاومی پیامی از طرف خداوند هستند که این پیام در این آیه اطمینان و آرامش قلب مومنان در دنیا و وعده بهشت در آخرت عنوان شده است. بر این اساس اینطور نیست که اطمینان و آرامش قلب مومنان بی دلیل و از طرف خودشان باشد بلکه این همان سخن و پیام الهی است که وقتی به قلب مومنان می‌رسد باعث آرامش و سکینه قلب آنها می‌شود.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 40 تا 43 سوره «فصلت» روز ‌یک‌شنبه، 6 اردیبهشت، بیان کرد: خداوند سخنان منکران قرآن و کافران را در مورد قرآن به دو روش باطل می‌کند، روش اول جایی است که خداوند سخنان آن را باطل عنوان می‌کند و دلایل بطلان سخنان منکران را نیز بیان می‌کند اما خداوند در روش دوم قرآن را به اوصافی یاد می‌کند که هر کدام از آن اوصاف حد وسط برای برهانی بر علیه منکران است.

خداوند در این آیات شش وصف برای قرآن کریم ذکر کرده است که هر کدام از این اوصاف علاوه بر اینکه اثبات حقانیت و گرامیداشت قرآن کریم را می‌کند نشان می‌دهد که ما باید در مقابل قرآن کریم خاضع باشیم و همچنین همه این اوصاف شش‌گانه حد وسط است برای تمام کسانی که قرآن را انکار کردند و گفتند « لا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ». بر این اساس اگر بیان شد که قرآن حکیم است به کسی که قرآن را لغو می‌داند سفیه می‌گویند، همچنین اگر بیان شد که این قرآن حق است به کسی که در مورد قرآن می‌گوید «لا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ» معلوم می شود حرف باطل می‌زند، اگر بیان شد که این قرآن عزیز است به کسی که در مورد قرآن می‌گوید «لا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ»معلوم می‌شود که ذلیل است.

وی ادامه داد: خداوند در مورد قرآن همانطور که بیان شد فرمود که قرآن یاد است، برای مسائل اخلاقی، فقهی و معرفتی این یاد خداوند است و از نظر مسائل سیاسی، اجتماعی قرآن کریم ملت را زنده و نام آور می‌کند و یک عرب جاهلی فراموش شده را به یاد‌ها می‌آورد بنابراین وقتی گفته می‌شود این یاد شما یعنی این غرور ملی را برای شما به بار آورده است و آن را حفظ کرده است شما که نام‌آور نبودید و کسی اصلا از شما یادی نمی‌کرد خداوند در قرآن کریم می‌فرماید« وَإِنَّهُ لَذِکْرٌ لَّکَ وَلِقَوْمِکَ» ما شما را برجسته کردیم کسی از مکه خبری نداشت.

در آن زمان دو امپراطوری وجود داشت یکی در غرب حجاز و دیگری در شرق حجاز و سرزمین حجاز برای این دو امپراطوری حیات خلوتی بود. کسی در این میان سرزمین حجاز را به حساب نمی‌آورد اما قرآن کریم وقتی آمد به آنها سرفرازای و عزت داد. علاوه بر همه اینها این قرآن کریم کتاب است، آنها که نوشتن و امثال آن بلد نبودند و فرهنگ بین آنها مطرح نبود آنها اصلا فرهنگ نداشتند در حالی که قرآن این‌ها را به آنها داد. این قرآن کریم عزیز و نفوذ ناپذیر است و چون اینطور است نه از درون خدشه پذیر است و نه از بیرون.

این مرجع تقلید عنوان کرد: اما آنچه خداوند در آیه 30 این سوره بیان کرده است « قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ» و همچنین آنچه در آیه 34 مطرح کرده است « قَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ» منظور صرف سخن گفتن و حرف زدن در راستای توحید نیست بلکه این دو آیه شامل کسانی می‌شود که منطق‌شان این سخنان باشد نه اینکه فقط حرف‌شان اینگونه باشد. وقتی منطق‌شان و طرز فکر‌شان اینطور باشد حرف‌شان، فعل‌شان، اندیشه و خلاصه همه چیز‌شان این آیات خواهد بود.

وی اضافه کرد: خداوند در این آیات هم سخن از آیات تکوینی کرده است و هم آیات تدوینی، خداوند در آیه 36 که از آیات سجده واجب بود آیات تکوینی خود را بیان کرده است سپس در آیه 39 برخی دیگر از آیات تکوینی خود را بیان کرد سپس در مورد آیات تدوینی یعنی قرآن کریم سخن گفت و فرمود که برخی در مورد این آیات می‌گویند «لا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ» بر این اساس آنچه در آیه 40 در مورد الحاد بیان شده است«نَّ الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی آیَاتِنَا لَا یَخْفَوْنَ عَلَیْنَا» هم شامل الحاد در آیات تکوینی و هم آیات تدوینی است.

وی اضافه کرد: خداوند در این آیات از صنعت ادبی احتباط استفاده کرده است که مضمون این صنعت این است که اگر انسان می‌خواهد مطلبی را بگوید که چهار ضلع دارد نیازی نیست همه اضلاع این مطلب را بیان کند و اگر فقط یکی در میان اضلاع را بیان کند به نحوی که فهم مقابل هر ضلع را به عهده خود مخاطب بگذارد. نذیر این صنعت در سوره یاسین زیاد تکرار شده است. در آیات این سوره بیان شده است که انسان یا زنده است یا کافر این در حالی است که زنده و کافر در مقابل هم قرار نمی‌گیرد در اینجا مطلب چهار ضلع داشته است که زنده در مقابل مرده بود است و مومن در مقابل کافر بوده است و چون خداوند از صنعت احتباک استفاده کرده است دیگر به مومن و مرده اشاره نکرده است.

در این آیه 40 سوره فصلت نیز خداوند در آنجا که می‌فرماید «أَفَمَنْ یُلْقَىفِی النَّارِ خَیْرٌ أَمْ مَنْ یَأْتِی آمِنًا یَوْمَ الْقِیَامَةِ» نیز از این صنعت استفاده کرده است. چرا که افراد در قیامت چهار گروه هستند، عده‌ای خائفا وارد می‌شوند عده‌ای آمنا وارد می‌شود و زمانی که محکمه برگزار شد و تکلیف هر فرد مشخص شده عده‌ای داخل بهشت می‌شوند و عده‌ای داخل جهنم می‌شود بنابراین هرگز بین کسانی که وارد جهنم می‌شوند «یلقی فی النار» و کسانی که با ایمان وارد قیامت می‌شوند تقابل نیست، مقابل افرادی که با ایمان وارد می‌شوند کسانی هستند که خائفا وارد قیامت می‌شوند و مقابل دخول در جهنم، دخول در بهشت است.

وی اضافه کرد: بر اساس آنچه در آیه 30 سوره فصلت در مورد انزال فرشتگان برای مومنان مطرح شده است باید گفت که انزال با ارسال فرق می‌کند چرا که ارسال وحی یا همان پیام برای رسول است اما انزال ملائکه اگر چه به همراه پیام است اما این پیام برای پیامبر نیست. و ارسال و انزال بدون امر خداوند نیست، و زمانی که خداوند دستور به انزال می‌دهد قطعا به همراه پیام است.

بنابراین بر اساس آنچه بیان شد فرشتگانی که به دستور خداوند برای مومنان نازل می‌شوند قطعا پیام الهی را برای مومنان به ارمغان می‌آورند. این فرشته‌ها که فقط به امر الهی نازل می‌شوند پس هر سخن و پیامی را که به مومنان می‌دهند پیام و سخن الهی است بنابراین آنچه در این آیه در مورد اطمینان قلب و عدم خوف مومنان به عنوان پیام فرشتگان مطرح شده است در حقیقت پیام خداوند به مومنان است « تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ» این انزال و پیام هم در دنیاست و هم در آخرت، در دنیا به صورت اطمینان و آرامش قلب برای مومنان است و در آخرت بشارت جنت است. بنابراین خداوند با همه اینگونه سخن می‌گوید اما برخی گوش می‌دهند و برخی گوش نمی‌دهند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه حلم یکی از اوصاف برجسته خداوند است تصریح کرد: بین صبر و حلم فرق است و به هیچ وجه حلم صبر نیست چرا که صبر چهار نوع است صبر در طاعت، صبر در معصیت، صبر از معصیت و در نهایت صبر در مصیبت است. اما حلم در جایی است که انسان خشمگین و عصبانی شود و بار سنگینی بر دوش او بیافتد اگر انسان در این حالت نتوانست بردبار باشد و این بار سنگین و به عبارتش غضبش را کنترل کند معلوم می‌شود که این شخص حلیم و بردبار نیست اما اگر توانست خود را کنترل کند و بار سنگین غضب را ببرد این شخص حلیم است. از همین رو به عالمان گفته شده است که علم را فرا بگیرید و وزیر آن را که حلم است همراه آن بکنید.

منبع: شفقنا
 





  تعداد بازديدها: 2125


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 36822
تعداد بازدید دیروز: 42444
بازدید کل: 65623934
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.