امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 24 تير 1393 ساعت 01:44:45
“صـلوات” در اسناد اهل‌ سنت

1 . در کنزالعمال از حسن از پیامبرخدا روایت کند که فرمود: أکثروا الصّلاة علىّ، فإن صلاتکم علىَّ مغفرة لذنوبکم؛ صلوات بر من را بسیار کنید؛ زیرا، صلوات شما بر من مایه آمرزش گناهانتان است.1

2 . نیز، از ابودرداء از رسول‌خدا(ص) است که فرمود: من صلى علىّ حین یُصبح عشراً و حین یُمسى عشراً أدرکته شفاعتى؛ کسى که در هر صبح و شام ده بار بر من صلوات فرستد، شفاعت من او را فرا گیرد.2

3 . از سهل بن‌سعد آورده است: قَدِمَ رسول‌اللّه (صلى‌الله‌علیه‌وآله) فإذا بأبى‌طلحة، فقام إلیه فتلقّاه فقال: بأبى أنت و أمى یا رسول‌اللّه إنى لأرى السُّرور فى وجهک، قال(ص): “أتانى جبرئیل آنفاً فقال: یا محمد! من صلى علیک مرّةً کتب‌الله بها عشر حسنات و محى عنه عشر سیّئات و رفع له بها عشر درجات”؛ رسول‌خدا(ص) وارد شد که ابوطلحه به سوى او شتافت و از او استقبال کرد و گفت: “پدر و مادرم فدایت اى رسول‌خدا! چهره شما را مسرور مى‌بینم.” فرمود: “جبرئیل به تازگى نزد من آمد و گفت: اى محمد! هرکس یک‌بار بر تو صلوات فرستد، خداوند، ده حسنه پاداشش داده، ده سیئه و بدى را از او زدوده و ده درجه بالایش مى‌برد.”3

4 . در صحیح مسلم، سنن ترمذى، سنن نسائى، مسند احمد و غیر آن، از ابوهریره آمده است4 که: رسول‌خدا(ص) فرمود: من صلى علىّ واحداً صلى‌الله علیه عشراً؛ هرکس یک صلوات بر من فرستد، خداوند ده‌بار بر او صلوات فرستد.5

5. در کنزالعمال از عمار یاسر از رسول‌خدا(ص) روایت کند که فرمود: إن‌الله أعطى ملکاً من‌الملائکة أسماع‌الخلق، فهو قائمٌ على قبرى إلى یوم‌القیامة لا یصلّى علىّ احدٌ صلاةً إلا سمّاه باسمه و اسم أبیه و قال: یا محمد صلّى علیک فلان بن فلان. و قد ضَمِنَ لى ربّى- تبارک و تعالى- أنه أردّ علیه بکلّ صلاةٍ عشراً؛

خداوند فرشته‌اى از فرشتگان را به اندازه همه مردم شنوایى داده و او تا روز قیامت بر قبر من ایستاده است. هیچ‌کس بر من صلواتى نمى‌فرستد مگر آن‌که او را به نام و نام پدر معرفى کرده و گوید: اى محمد! فلانى پسر فلان بر تو صلوات فرستاد. پروردگار والاى من ضمانت کرده که هر صلواتش را ده‌بار به او باز گردانم.6

6. در سنن ابوداود و ترمذى و نسائى و مسند احمد و مستدرک از فضالة بن‌عبید آورده‌اند که گفت7: سمع رسول‌الله(ص) رجلاً یدعو فى‌الصَّلاة و لم یذکرالله عزّوجلّ و لم‌یُصلّ على‌النّبى فقال رسول‌الله(ص): “عجّل هذا” ثم دعاه و قال له و لغیرهِ: إذا صلّى احدکم فلیَبدأ بتحمیدِالله والثّناءِ علیه ثم لیُصَلِّ على‌النّبى(ص) ثم لیدع بعد ما شاء؛ رسول‌خدا(ص) شنیدند مردى در نماز دعا مى‌کند، ولى نه خدا را یاد کرد و نه صلوات بر پیامبرخدا(ص) فرستاد. رسول‌اللّه(ص) فرمودند: “او شتاب کرد.” سپس وى را فرا خواندند و به او و دیگران فرمودند: “هرگاه یکى از شما نماز خواند، ابتدا حمد و ثناى الهى کند، سپس بر پیامبرخدا صلوات فرستد، پس از آن هرچه خواست، از خدا بخواهد.”8

7. از سعد ساعدى از رسول‌خدا(ص) آورده‌اند که فرمود: لاصلاة لمن لایصلّى على‌النّبى(ص)؛ نماز کسى که بر پیامبر(ص) صلوات نفرستد، نماز نیست.9

8. از جابر از رسول‌خدا(ص) روایت کرده‌اند که فرمود: من ذُکرت عنده فلم‌یصلّ علىّ فقد شقى؛ کسى که نام من نزد او برده شود و بر من صلوات نفرستد یقیناً ستم کرده است.10

9. از امام حسین‌بن علىH از رسول‌خدا(ص) روایت کرده‌اند که فرمود: من ذُکرت عنده فخطئ‌الصّلاة على خطئ طریق الجنّة؛ کسى که نام من نزد او برده شود و صلوات بر مرا ندیده انگارد، راه بهشت را ندیده انگاشته است.11

10. در مسند احمد و سنن ترمذى و غیر آن، از حسین‌بن علىH از رسول‌خدا(ص) روایت کرده‌اند که فرمود: البخیل من ذُکرتُ عنده فلم‌یصلّ علىّ؛ بخیل کسى است که نام من نزد او برده شود و بر من صلوات نفرستد.12

چگونه بر پیامبر(ص) صلوات بفرستیم؟

1 . در کنزالعمال از امام على‌بن ابى‌طالب(ع) روایت کند که فرمود: قالوا یا رسول‌الله! و کیف نصلى علیک؟ قال: قولوا: أللّهم صل على محمد و آل محمد کما صلّیت على إبراهیم و آل إبراهیم إنّک حمیدٌ مجیدٌ، و بارک على محمد و آل محمد کما بارکت على إبراهیم و على آل إبراهیم إنک حمیدٌ مجیدٌ؛ (اصحاب) گفتند: اى رسول‌خدا! چگونه بر شما صلوات فرستیم؟ فرمود: “بگوئید: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم صلوات فرستادى، راستى را که تو ستوده و والائى. و بر محمد و آل محمد فزونى بخش، همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم فزونى دادى، راستى را که تو پسندیده و عظمائى.13

2. در صحیح مسلم، سنن ابوداود، ترمذى، نسائى، موطأ مالک، مسند احمد و سنن دارمى، از ابومسعود انصارى روایت کنند که گفت: رسول‌خدا(ص) آمد و با ما در مجلس سعدبن عباده نشست. بشیربن سعد -ابونعمان‌بن بشیر- به او گفت: اى رسول‌خدا! خداوند ما را فرمان داده تا بر شما صلوات فرستیم، چگونه بر شما صلوات فرستیم؟ راوى گوید: رسول‌خدا(ص) (به گونه‌اى) ساکت شد که ما آرزو کردیم اى کاش او چنین سؤالى‌ نکرده بود. سپس فرمود: “بگوئید: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان‌گونه که بر ابراهیم صلوات فرستادى، و بر محمد و آل محمد فزونى بخش، همان‌گونه که بر ابراهیم در جهانیان فزونى دادى. راستى را که تو ستوده و والائى. سلام نیز همان‌گونه است که دانستید.”14

3. در صحیح بخارى، سنن نسائى و ابن‌ماجه و مسند احمد از ابوسعید خدرى روایت کنند که گفت: قلت: یا رسول‌الله! هذا السّلام علیک قد عرفناه فکیف الصّلاة؟ قال: قولوا: أللّهم صل على محمد عبدک و رسولک کما صلّیت على إبراهیم، و بارک على محمد و آل محمد کما بارکت على إبراهیم؛ گفتم اى رسول‌خدا! این سلام بر شما بود، آن‌را دانستیم، صلوات (بر شما) چگونه است؟ فرمود: بگوئید: خداوندا بر محمد بنده و رسول خودت صلوات فرست، همان‌گونه که بر ابراهیم صلوات فرستادى و بر محمد و آل محمد برکت و فزونى بخش، همان‌گونه که بر ابراهیم برکت و فزونى دادى.15

4. در تفسیر طبرى و سیوطى از ابن‌عباس آورده‌اند: فقلنا أو قالوا: یا رسول‌الله! قد علمنا السّلام علیک فکیف الصّلاة علیک؟ فقال: “أللّهم صل على محمد و آل محمد کما صلّیت على إبراهیم و آل ابراهیم إنک حمیدٌ مجیدٌ، و بارک على محمدٍ و على آل محمدٍ کما بارکت على إبراهیم و آل ابراهیم إنک حمیدٌ مجیدٌ؛ پس گفتیم-یا گفتند-: اى رسول‌خدا! سلام بر شما را دانستیم، صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: “خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم صلوات فرستادى، همانا تو ستوده و والائى، و بر محمد و آل محمد برکت و فزونى بخش، همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت و فزونى دادى، راستى را که تو پسندیده و والائى.”16

5. در سنن نسائى از زیدبن خارجه از رسول‌خدا(ص) روایت کند که فرمود: صلّوا علىّ و اجتهدوا فى‌الدّعاء و قولوا: أللّهم صلِّ على محمدٍ و على آل محمدٍ و بارک على محمدٍ و آل محمدٍ کما بارکتَ على إبراهیم و على آلِ إبراهیم إنّک حمیدٌ مجیدٌ؛ بر من صلوات فرستید و در دعا بکوشید و بگوئید: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، و بر محمد و آل محمد فزونى بخش. همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم فزونى دادى. راستى را که تو ستوده و والائى.17

6. در سنن نسائى و مسند احمد از ابوطلحه روایت کنند که گفت: قلنا: یا رسول‌الله! کیف الصّلاة علیک؟ قال: قولوا: أللّهم صل على محمد و آل محمد کما صلّیت على إبراهیم و آل ابراهیم إنّک حمیدٌ مجیدٌ، و بارک على محمد و آل محمد کما بارکت على إبراهیم و آل ابراهیم إنَّک حمیدٌ مجیدٌ؛ گفتیم: اى رسول‌خدا! صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: “بگوئید: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم صلوات فرستادى، راستى را که تو ستوده و والائى و بر محمد و آل محمد برکت و فزونى بخش، همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت و فزونى دادى، راستى را که تو پسندیده و عظمائى.”

در روایت دیگرى چنین است: مردى نزد رسول‌خدا(ص) آمد و گفت: اى رسول‌خدا! چگونه بر شما صلوات فرستیم؟ فرمود: بگوئید: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست. همان‌گونه که بر ابراهیم صلوات فرستادى، راستى را که تو ستوده و والائى و بر محمد و آل محمد برکت و فزونى بخش، همان‌گونه که بر ابراهیم برکت و فزونى دادى، راستى را که تو پسندیده و عظمائى.18

7. در کنزالعمال از طلحه روایت کنند که گفت: قلنا: یا رسول‌الله! قد علمنا کیف السّلام علیک، فکیف الصَّلاة علیک؟ قال: قولوا: أللّهم صل على محمد و على آل محمد و بارک على محمد و آل محمد کما صلّیت و بارکت على إبراهیم و على آل ابراهیم إنّک حمیدٌ مجیدٌ؛ گفتیم: اى رسول‌خدا! چگونگى سلام بر شما را دانستیم، صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: “بگوئید: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست و بر محمد و آل محمد برکت و فزونى بخش، همان‌گونه که بر ابراهیم و بر آل ابراهیم صلوات فرستادى و برکت و فزونى بخشیدى، راستى را که تو ستوده و والائى.”19

8. در صحیح بخارى و مسلم، سنن ابوداود و دارمى و نسائى و ترمذى و ابن‌ماجه، مسند احمد، تفسیر طبرى و سیوطى از کعب‌ابن‌ عجزه روایت کنند که گفت: کنت جالساً عندالنّبى(ص) إذ جاء رجل فقال: قد علمنا کیف نسلّم علیک یا رسول‌الله فکیف نصلّى علیک؟ قال: قولوا: أللّهم صل على محمد و على آل محمد کما صلّیت على إبراهیم و على آل ابراهیم إنّک حمیدٌ مجیدٌ، و بارک على محمد و على آل محمد کما بارکت على إبراهیم و على آل ابراهیم إنّک حمیدٌ مجیدٌ؛ نزد پیامبرخدا(ص) نشسته بودم که مردى آمد و گفت: اى رسول‌خدا! ما چگونه سلام کردن بر شما را دانستیم، چگونه بر شما صلوات فرستیم؟ فرمود: بگوئید: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم صلوات فرستادى، راستى را که تو پسندیده و والائى.

خداوندا بر محمد و آل محمد برکت و فزونى بخش، همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت و فزونى دادى، راستى را که تو ستوده و عظمائى.20

9. در مسند احمد و درالمنثور سیوطى از برده‌خزاعى از رسول‌خدا(ص) روایت کنند که فرمود: قولوا: أللّهم اجعل صلواتک و رحمتک و برکاتک على محمد و على آل محمد کما جعلتها على إبراهیم إنّک حمیدٌ مجیدٌ؛ بگوئید: خداوندا صلوات و رحمت و برکاتت را بر محمد و آل محمد ارزانى بخش، همان‌گونه که آن‌ها را بر ابراهیم ارزانى داشتى، راستى را که تو ستوده و والائى.21

10. در کنزالعمال از محمدبن عبداللّه بن زید از رسول‌خدا(ص) روایت کند که فرمود: قولوا: أللّهم صل على محمد و على آل محمد کما صلّیت على إبراهیم و بارک على محمد و على آل محمد کما بارکت على إبراهیم فى العالمین إنّک حمیدٌ مجیدٌ، والسّلام  کما علمتم؛ بگوئید: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان‌گونه که بر ابراهیم صلوات فرستادى، و بر محمد و آل محمد برکت و فزونى بخش، همان‌گونه که بر ابراهیم در جهانیان برکت و فزونى دادى، راستى را که تو ستوده و والائى. سلام نیز همان‌گونه است که دانستید.22

11. طبرى و سیوطى از ابراهیم در ذیل آیه شریفه: “إن الله و ملائکته...” آورده‌اند که: قالوا یا رسول‌الله! هذا السّلام قد عرفناه، فکیف‌الصّلاة علیک؟ فقال: قولوا: أللّهم صل على محمد عبدک و رسولک و أهل‌بیته کما صلّیت على إبراهیم إنّک حمیدٌ مجیدٌ؛ گفتند: اى رسول‌خدا! این سلام را دانستیم، صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: “بگوئید: خداوندا بر محمد بنده و رسولت و اهل بیت او صلوات فرست، همان‌گونه که بر ابراهیم صلوات فرستادى، راستى را که تو ستوده و والائى.23

12. در کنزالعمال از عایشه روایت کند که گفت: قال اصحاب النبى(ص): یا رسول‌الله أمِرنا أن نکثر الصّلاة علیک فى اللّیلةالغراء و الیوم‌الأزهر و أحبّ ما صلّینا علیک کما تُحبّ، قال: “قولوا: أللّهم صل على محمد و على آل محمد کما صلّیت على إبراهیم و آل إبراهیم، وارحم محمداً و آل محمد کما رحمة إبراهیم و آل إبراهیم، و بارک على محمد و آل محمد کما بارکت على إبراهیم و آل إبراهیم إنّک حمیدٌ مجیدٌ، و أما السّلام فقد عرفتم کیف هو؛ صحابه پیامبر گفتند: اى رسول‌خدا! فرموده شدیم تا در شب تار و روز روشن، صلوات بر شما را بسیار کنیم. (چه زیباست که) محبوب‌ترین صلوات ما بر شما به گونه‌اى باشد که دوست مى‌دارید. فرمود: بگوئید: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم صلوات فرستادى، و محمد و آل محمد را ببخشاى، همان‌گونه که ابراهیم و آل ابراهیم را بخشودى، و بر محمد و آل محمد برکت و فزونى بخش، همان‌گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت و فزونى دادى، راستى را که تو ستوده و والائى. اما کیفیت سلام را که خود دانستید.24

 

پی‌نوشت‌:

1 . کنزالعمال

/ 1 / 436 . 2 . همان، ص439 .

3 . همان/ 1 / 436 ، 447  و ج  2 / 179 . کنزالعمال/ 1 / 440 ، 449  و ج  2 / 181 . کنزالعمال/ 1 / 438 ،  448 - 449 ؛ سنن نسائى/ 3 /50 ؛ کتاب الصلاة، باب فضل صلوات بر پیامبر(ص)؛ فرائدالسمطین/ 1 /24 ؛ تاریخ بغداد/ 8 /281 .

4 . عبارت از صحیح مسلم است.

5 . صحیح مسلم/ 1 /306 ؛ کتاب‌الصلاة، باب صلوات بر پیامبر؛ سنن ترمذى/2 /270 . سنن‌نسائى/3 /50 . مسندطیاسى/ 1 / 283 ، حدیث 2122 ؛ ریاض‌الصالحین/ 381 ؛ اسباب‌التنزیل واحدى/ 250 ؛ درّالمنثور سیوطى/ 5 /218 ؛ تفسیرقرطبى/ 14 /294 .

6 . کنزالعمال/  1 / 448 - 450 .

7 . عبارت از ابوداود است.

8 . سنن ابوداود/2 /77 ، حدیث 1480 ؛ سنن ترمذى، کتاب دعا/ 13 /21 . مسند احمد/6 /18 ؛ سنن نسائى/3 /44 ؛ مستدرک حاکم/1/268 ؛ ریاض‌الصالحین نبوى، ص382 .

9 . سنن ابن‌ماجه/1 /140 ، 400 .      10 . همان.

11. کنزالعمال/1 /438  از طبرانى. همانند این حدیث را از ابن‌عباس نیز در/1 /438  مى‌بینید. و نیز در تفسیر درالمنثور/5 /218 ؛ ابن‌ماجه، ص294 .

12. مسند احمد/1 /201 ؛ سنن ترمذى، کتاب دعا/13 /62 - 63 ؛ کنزالعمال/1 /437 ، از حسن که ظاهراً اشتباه است. زیرا مؤلف‌ خود گفته‌ است: این ‌حدیث را از احمد و ترمذى و نسائى و ابن‌حبان روایت کرده‌اند. لذا باید از حسین(ع) باشد. همانند این حدیث را از عوف‌بن مالک و حسن و جابر و ابوهریره و قتاده نیز، در کنزالعمال/1 /436 - 438 و 453  مى‌یابید. و نیز در تفسیر الدرالمنثور/ 5 /218 ؛ و ریاض‌الصالحین، ص 382 .

13. تفسیر درالمنثور/5 /217 ؛ کنزالعمال/2 /176.

14. صحیح مسلم، کتاب الصلاة/1/305، حدیث 67 ؛ سنن دارمى/1 /310 ؛ سنن ابوداود/1 /258 ، حدیث 980 ؛ سنن‌نسائى/3 /45 - 47 ؛ سنن ترمذى، کتاب تفسیر، تفسیر سوره احزاب/2 /95 ؛ موطأ مالک/1 /165 - 166 ؛ مسند احمد/5 /274  و ج 4 / 118 ؛ کنزالعمال/2 /182 ؛ تفسیر قرطبى/4 /233 ؛ تفسیر درالمنثور/5 /216 - 217 ؛ تفسیر ابن‌کثیر/3 /508 ؛ تفسیر خازن/3 /477 ؛ مستدرک‌الصحیحین/1/268 ؛ سنن بیهقى/2/378 .

15. صحیح بخارى، کتاب تفسیر، تفسیر سوره احزاب/3 /119  و کتاب دعوات/4 /72 ؛ سنن نسائى/3 /49 ؛ سنن ابن‌ماجه/1 /292 ، حدیث  902 ؛ مسند احمد/3 /47 ؛ تفسیر درالمنثور/5 /217.

16.. تفسیر طبرى، تفسیر سوره احزاب/22 /31 ؛ تفسیر درالمنثور/5 /216 .

17. سنن نسائى، کتاب سهو/3 /49 .

18. همان، ص48 ؛ مسند احمد/1 /162.

19. کنزالعمال/2 /176 ؛ تفسیر درالمنثور/5 /216 .

20. صحیح بخارى، کتاب بدءالخلق/2 /159 - 160  و کتاب تفسیر، تفسیر سوره احزاب/3 /119  و کتاب الدعوات،4 /72 ؛ صحیح مسلم، کتاب صلاة/1/305 ، حدیث  66 ؛ سنن ابوداود/1 /257 ، حدیث  976 ؛ سنن دارمى/1 /309 ؛ سنن نسائى/3 /47 - 48 ؛ سنن ترمذى/2 /268 ؛ سنن ابن‌ماجه، حدیث  904 . مسند احمد/4 /241 - 244 ؛ تفسیر طبرى/22 /31 ؛ تفسیر قرطبى/14 /334 ؛ تفسیر درالمنثور/5 /215 - 216 ؛ کنزالعمال/2 /180 ؛ تفسیر ابن‌کثیر/3 /507 .

21 . مسند احمد/5 /353 ؛ تفسیر درّالمنثور/5 /218 ؛ کنزالعمال/1 /442 .

22. کنزالعمال/1 /442 .

23 . تفسیر طبرى/2 /32 ؛ تفسیر درالمنثور/5 /216 .

24 . کنزالعمال/2 /182  و ج  1 /43 .

منبع: مجموعه آثار علامه عسکری(ره)/4.


برگرفته از ahlolbait.blog.ir





  تعداد بازديدها: 1706


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 24618
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65650655
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.