مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ********** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 **********امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12 ********** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است********** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم************ امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ********** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781» ************امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ********** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ************ اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ************* آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***********همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 24 شهريور 1390 ساعت 18:29:41
زندگي نامه حضرت ادريس عليه السلام

پدید آورنده : محمدمحسن طبسی

حضرت ادریس(ع) پس از آدم و شیث(علیهما السلام) به مقام پیامبری برگزیده شد. او همواره مردم را به پرستش خدای یگانه و دوری ازگناه دعوت می کرد و پیروانش را به ظهور پیامبران بعدی، به ویژه خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص)، بشارت می داد.

در نام این پیامبراختلاف است. گروهی نامش را اخنوع و لقبش را ادریس دانسته اند. دسته ای وی را «اوزریس » خوانده، ادریس را معرف این نام شمرده اند. جمعی معتقدند نامش در تورات «اخنوع » یا «خنوع » است و «هرمس الهرامسه » و «مثلث النعمه » و«المثلث » لقب داده اند; زیرا ملک و حکیم و نبی بوده است.

علامه طباطبایی(ره) در این باره می فرماید : نام ایشان به زبان یونانی طرمیس بود که در زبان عربی اخنوع گفته می شود. اما بعضی دیگر می گویند : در زبان یونانی به ایشان ارمیس می گویند که درزبان عربی هرمس گفته می شود و خداوند عزوجل هم درکتاب قرآن ایشان را ادریس نامید.»

ادریس در قرآن

فخررازی در ذیل آیات 56 و 57 سوره مریم چنین می گوید:

1- همانا ادریس پیامبری راستگو و صدیق بود.(انه کان صدیقا)

2- آن حضرت مقام نبوت داشت.(نبیا)

3- خداوند مقامش را بلندگردانید.(و رفعناه مکانا علیا)

شیخ طوسی(ره)در باره اوصاف حضرت ادریس به آیه های 84 و 85سوره انبیاء اشاره کرده، می فرماید:

4- برعمل صالح و اطاعت از خداوند استوار بود.(و ذکری للعالمین)

5- در بلاها بردباری بسیار نشان می داد.(و اسماعیل و ادریس وذالکفل کل من الصابرین)

علامه طبرسی(ره)به خاطر عدم شتاب در استجابت دعا را نشانه بردباری ادریس می داند.

خصوصیات ادریس

حضرت ادریس(ع)به کثرت درس و تعلیم و نشر احکام و سنن الهی مشهود بود و بدین سبب وی را «ادریس » نامیدند.

او نخستین کسی بود که به نوشتن پرداخت و در علم ستاره شناسی وحکمت نظر کرد. خداوند وی را از اسرار و چگونگی ترکیب فلک ونقطه اجتماع ستارگان آگاه ساخت و شمار سالها و دانش ریاضی وهیئت به او آموخت.

وقتی ادریس به پیامبری مبعوث شد، مردم به هفتاد و دوزبان سخن می گفتند و خدای متعال همه آن لغات را به وی تعلیم داد. اوهم چنین نخستین کسی بود که حرفه و هنر دوزندگی داشت و لباس می دوخت. قبل از وی مردم پوست برتن می کردند. ادریس خیاط بود ودر مسجد سهله بدین کار اشتغال داشت.

آن پیامبر بزرگوار نخستین فرستاده خداوند بود که با اسلحه به جنگ دشمنان (فرزندان قابیل) رفت و یکی از فرزندان قابیل را به اسارت در آورد.

عبادت ادریس

ابن عباس می گوید: «کان ادریس النبی(ع)یسبح النهار و یصومه و یبیت حیث ما جنه اللیل و یاتیه رزقه حیث ما افطروکان یصعد له من العمل الصلاح مثل ما یصعد لاهل الارض کلهم »

حضرت ادریس(ع) روز را به عبادت و روزه می گذراند و شب در هرکجا می رسید بیتوته می کرد. هنگام افطار، هرجا که بود روزی اش می رسید.

کردار نیک وی که هرروز به آسمان می رفت با اعمال صالح همه مردم زمانش برابر بود.

حضرت ادریس هنگام دوختن لباس به حمد، تسبیح، تمجید، تکبیر،توحید خداوند لب می گشاد و اعمال یک روز او با کردار همه اهل زمین در زمان وی برابر بود.

سیمای ادریس در دعاها

سید رضی الدین بن طاووس(ره) دعاهایی نقل کرده که نام و یاد این پیامبر بزرگ در آن دیده می شود. در دعاهای ویژه ماه ربیع الاول چنین آمده است:

«واسئلک باسمک الذی دعاک به ادریس فرفعته مکانا علیا ان ترفعنا الی احب البقاع الیک...»

در دعاهای مختص ماه مبارک رجب نیز چنین می خوانیم:

«اللهم انی اسئلک باسمک... و معلم ادریس عدد النجوم و الحساب و السنین و الشهود و اوقات الازمان »

چنان که پیدا است این دعا به برخی از اوصاف ادریس اشاره می کنداز جمله داشتن شمار سالها، ریاضی و نجوم.

فرزندان ادریس

ادریس پیامبر فرزندان متعددی داشته که فقط نام «متوشلخ » و«ناخورا» و «حرقاسیل » در کتابها ذکر شده است.

زبان ادریس

ابن عباس می گوید : پنج تن از پیامبران به زبان سریانی (یونانی)سخن می گفتند :

1- آدم (ع)

2- شیث (ع)

3- ادریس (ع)

4- نوح (ع)

5- ابراهیم (ع)

ادریس چندمین پیامبر است؟

مشهور این است که حضرت ادریس (ع) سومین پیامبر است و پس از آدم و شیث (ع) بدین مقام برگزیده شد.

گروهی وی را دومین پیامبر می دانند و دسته ای نیز نوح را پیامبر دوم شمرده اند و ادریس را یکی از انبیاء بنی اسرائیل می دانند. ابن کثیر در پاسخ این گروه می گوید : این سخن گمانی بیش نیست.

گروهی نیز ادریس را یکی از علمای بنی اسرائیل دانسته اند. این سخن به وسیله بعضی از مفسران رد شده است.

آیا الیاس همان ادریس است؟

ابن مسعود و ابن عباس چنان نقل کرده اند که الیاس همان ادریس است. البته این سخن صحیح نیست ; زیرا طبق کتب تاریخی الیاس ازفرزندان نوح (ع) و ادریس جد پدر نوح است و این دو قابل جمع نمی نماید.

سیمای پیامبر اسلام (ص) و علی (ع) در مصحف ادریس

در صحف ادریس پیامبر چنین آمده است: «هنگامی که خداوند ابلیس را تا روز موعود مهلت داد، به او فرمود : برای آن روزموعود بندگانی را انتخاب و قلبهایشان را امتحان کرده ام. آنان دوستان من هستند برای آنها پیامبر مصطفی (ص) و امینی چون مرتضی علی (ع) انتخاب کرده ام. پس مصطفی (ص)را پیامبرآنها(امت)وعلي را یاروانصار قرار دادم. آنها امتی هستند که من برای پیامبرم مصطفی(ص) و امینم مرتضی(ع) اختیار کرده ام.»

نکته مهمی که از این جملات به دست می آید این است که اولا حضرت ادریس(ع) آمدن پیامبری به نام محمد(ص) را بشارت می دهد و ثانیا به جانشینی و ولایت علی بن ابی طالب(ع) بعد از پیامبر(ص) تصریح می کند.

پیامبر اسلام(ص)در صحف ادریس «بهیائیل » خوانده شده و ادریس پیشاپیش خبر ظهورش را داده است.

ولادت و دوران کودکی آن حضرت

علامه طباطبایی(ره)درباره مکان ولادت حضرت ادریس(ع) می فرماید:

حکیمان و دانشمندان در باره مکان ولادت ادریس اختلاف کرده اند. گروهی بر این باورند که او در شهر «منف » مصر به دنیا آمد ودر آن جا وی را «هرمس الهرامه » می خواندند; و گروهی چنان می اندیشید که او در بابل به دنیا آمده است.

در باره دوران کودکی حضرت ادریس(ع) می گویند: ایشان استادی به نام «اغشاذیمون » داشته است.

علامه طباطبایی(ره)می فرماید: کسی در باره زندگی این شخص چیزی نگفته است. فقط گفته اند که او یکی از انبیای یونان و مصر بوده و به «اورین دوم » شهرت داشت. یونانیها و مصریها ادریس را «اورین سوم » می خواندند.

ادریس و ستمگران

پادشاه ستمگری بر قوم ادریس(ع) حکومت می کرد و فرمانش برمال وجان مردم نافذ بود. روزی پادشاه برای تفریح از مرکز حکومت خودخارج گردید. در راه به چمن زاری سبز و خرم رسید و آن جا راپسندید. از افراد خود پرسید: این چمنزار از کیست؟ گفتند: آن مردی خدا پرست با فلان نام و نشان.

شاه دستور داد مرد بینوا را احضار کردند. به او فرمان داد كه زمین را به دربار واگذارد. مرد با ایمان گفت: خانواده ام از تونیازمندترند. شاه گفت: پس به من بفروش.

مرد حاضر نشد. شاه خشمگین به خانه بازگشت; ولی بسیار ناراحت به نظر می رسید و در اندیشه بود که چگونه زمین را از آن مرد بگیرد.

همسر ناپاک شاه، چون شاه را عصبانی دید و سبب را دریافت،گفت: چاره کار آسان است. گروهی از یاران پلیدش را طلبید ودستور داد: نزد شاه گواهی دهند مالک زمین کافر و از دین شاه روی گردان شده است. به گواهی آنان دروغ آنان زمین به تصرف شاه در آمد. در برابر این ظلم بزرگ، پروردگار خشمگین شده، به ادریس(ع) امر کرد نزد ستمکار رفته، به وی هشدار دهد ویاد آوری کند که پایتخت و پیکر همسرت طمعه سگان خواهد شد.

ادریس(ع) پیام پروردگار را رسانید. شاه گفت: پیش از آن که به دست من کشته شوی برون رو. همسرش گفت : از پیام خدای ادریس بیمناک مشو; من افرادی را برای کشتن وی می فرستم.

بدین ترتیب، گروهی به تعقیب ادریس پرداختند. ادریس به فرمان خداوند از شهر خارج شد; خود را مخفی ساخت و چنین دعا کرد:

خداوند! باران رحمتت را براین شهر نازل مفرما تا من درخواست کنم.

دعای ادریس مستجاب شد. او به غاری پناه برد و با حمایت فرشته ای که همه شب غذایش را می آورد به زندگی ادامه داد.

پروردگار شاه ستمگر را سرنگون کرد; در چنگال مرگ اسیر ساخت،شهر را ویران و همسرش را طعمه سگان ساخت. از مخفی شدن ادریس درغار بیست سال گذشت و حتی یک قطره باران نیز برآن سرزمین نبارید. زندگانی مردم بسی سخت شد. مردم گفتند : بدبختی ما به سبب نفرین ادریس(ع) است. به درگاه خداوند رفتند; از گناهان خوداستغفار کردند و خاک ندامت بر سرریختند. خداوند توبه آنان راپذیرفت و ادریس را به شهر بازگرداند. مردم در پیشگاه او توبه کردند و باران با دعای ادریس به شهر بازگشت.

مجله کوثر :: فروردین 1379، شماره  به 37 به نقل از : www.hawzah.ir







 
نظرات خوانندگان:

01 ارديبهشت 1393   
wahid
یک جهان تشکر دستتون درد نکند خداوند به شما مزد بدهد

09 بهمن 1392   
سعید
سلام خیلی خیلی به کارم اومد.دستتون درد نکنه ممنون

27 مهر 1392   
گلستانی راد
خیلی عالی بود

06 شهريور 1392   
مهسا
ممنون.خیلی خوب بود.

08 مرداد 1392   
Fatemeh
ممنون خیلی خیلی عالی بود

27 فروردين 1392   
بهاره سلطاني
اجرتون با خدا

05 بهمن 1391   
علی
آقا ازتون خیلی ممنونم اطلاعاتی که به اختیارم گذاشتید خیلی حیاتی بود.

02 بهمن 1391   
Sadegh
ممنون ازرحماتتون. عالی بود

18 دي 1391   
nima
very good

18 دي 1391   
مریم
ممنون
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


 
آخرين اخبار و مطالب 
چند پرده از فساد تکان‌دهنده‌ی سیستمی به روایت مسئولان تنها در 24 ساعت گذشته
حبابی ترکیده به نام برخورد با فساد اقتصادی
توضیح سرلشکر فیروز‌آبادی درباره ویلای لواسان: از هیچ مرجعی حکم تخلیه نگرفته‌ام / محل تحویلی یک ساختمان مخروبه ۱۰۰ ساله با حدود ۴ اتاق معمولی است؛ این ویلا هیچ امکاناتی ندارد / این محل ۲۲ سال به عنوان دفتر فوق سری رئیس ستادکل استفاده می‌شد
تحلیل «الحیات» از ائتلاف غیرمنتظره سائرون و الفتح؛
سفر سردار سلیمانی به کربلا همزمان با دیدار مقتدی صدر و هادی العامری؛ آیا ایران پیامی برای آن دو داشت؟ / تحلیل‌ها اشتباه بود؛ مقتدی صدر همه مخالفان تهران را ناامید کرد
یادداشتی از: زهرا سادات موسوی
داستان من و نامه جمعی از سیاسیون درباره مذاکره با آمریکا
یادداشتی از: غلامعلی رجائی
آقایان، باز هم به خال خطا زدید!
یونسی:
امام، آمران ورود به حریم خصوصی افراد را برکنار کرد /پیام 8 ماده‌ای امام، یک انقلاب اخلاقی بود
یادداشتی از: سید صادق آل طه
دو خاطره درس آموز از برخورد امام(س) با جوانان
یادداشتی از: روزبه علمداری
ضرورت بازگشت به استراتژی «همه با هم» امام/ بخش ششم: «جامِ جهان نما»ی امام(س) و خاطره ای مهم از توصیه ایشان به مدیران مطبوعات
ظریف: رژیم صهیونیستی 80 کلاهک هسته‌ای دارد
صفحه نخست » بین الملل ‍‍‍ پ پ ‍‍‍ دیدار نتانیاهو و پادشاه اردن در امان
نقش مشهد در این روزهای سیاست ایران!
داماد پادشاه اسپانیا اختلاس کرد و به زندان رفت
بازداشت وزیر سابق انرژی اسرائیل به اتهام جاسوسی برای ایران
آقای فیروزآبادی گفته بود اواخر اردیبهشت ویلای لواسان را تخلیه می‌کند ولی نکرده است!/ واکنش دفتر فیروزآبادی به تماس خبرنگار!
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
امام(س) و گرانی
یادداشتی از: روزبه علمداری
ضرورت بازگشت به استراتژی «همه با هم» امام/ بخش پنجم: نگاه کلان به وضعیت جامعه، یکی از معانی همه با هم بودن
آیت الله العظمی جوادی آملی:
امام چون روح طیب و طاهر داشتند سخنانشان در جان جامعه اثر می گذاشت و بیگانه را بر سر جای خود می نشاند/ حرم امام آبرویی برای نظام اسلامی است
نماینده اصلاح طلب مجلس در اعتراض به تصویب یک قانون قضایی استعفا کرد
واکنش روحانی به گرانی های اخیر:
سودجویان آماده برخورد مالیاتی قاطع باشند/ نباید هزینه سودجویی عده‌ای را مصرف‌کننده بپردازند
مطهری درباره هشدار علم‌الهدی: اگر بنا بود تشخیص‌ آقای علم الهدی ملاک باشد امروز اثری از جمهوری اسلامی نبود/ منبع پیامک های تهدیدآمیز مشهد مشخص شد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
بمناسبت عید سعید فطر "سه اثر گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان"
بمناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در مقابل مراکش
ایران سرزمین... "اثری گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان"
یادداشتی از: روزبه علمداری
ضرورت بازگشت به استراتژی «همه با هم» امام/ بخش نخست: راز پخش سمّ یأس در ایران چیست؟ بی تعارف باید «همه» مردم را وارد میدان کنیم
سراب اقدام نظامی آمریکا
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوبیستم)
مسائل نا همخوان با مشکلات
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوهفدهم)
مذاکره کره و ایران
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوهجدهم)
پوستر:
عیدسعید فطر مبارک باد
حجت الاسلام محمدرضا زائری:
عجیب است، بعد از تکذیبیه دفتر امام جمعه اصفهان، از من خواسته‌اند عذرخواهی کنم / از صحت مطلب امام جمعه مطمئن شدم / او باید از رهبری و مردم عذرخواهی کند
داد...گستری
نگاهی دیگر (قسمت سیصدونوزدهم)
یادداشتی از: سید صادق آل طه
آیا این صدای «خمینی» نیست؟
عید آمد " قصیده ای بمناسبت حلول ماه شوّال سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) "
موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان در آستانه عید سعید فطر
یادداشتی از: روزبه علمداری
ضرورت بازگشت به استراتژی «همه با هم» امام/ بخش دوم: «نقدهای مطلق انگارانه و غیرمسئولانه»، اثر نادیده گرفتن بخش هایی از مردم است/ پایبندی و حس تعلق به ارزش ها مهم ترین لازمه امیدواری و تحمل مشکلات است
پوستر:
عید سعید فطر مبارک
جریان سازی اختلاف افکنانه
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوبیست ویکم)
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
توصیه رهبر انقلاب را باور کنیم؛ توهین به یکدیگر، بازی در زمین دشمن است
پیام تبریک یادگار امام در پی پیروزی تیم ملی ایران برابر مراکش در جام‌جهانی
تریبون رسمی و مقابله با دولت
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوبیست ودوم)
یادداشتی از: روزبه علمداری
ضرورت بازگشت به استراتژی «همه با هم» امام/ بخش سوم: دعواهای بی حدّ و مرز، عامل بزرگ یأس
آیا شاه قصد داشت امام(ره) را به شهادت برساند؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 9843
تعداد بازدید دیروز: 8901
بازدید کل: 22043859
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.