امام على (علیه السلام): حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781» ************امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ********** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ************ اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ************* این خون سیدالشهداء است که خون‌های همه ملت‌های اسلامی را به جوش می‌آورد حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 331 ************ آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***********همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

 

 

تاريخ انتشار: 14 مرداد 1390 ساعت 19:09:48
روزه و رمضان در اشعار حافظ شیرازی

از جمله مباحث قرآنی كه در اشعار حافظ شیرین سخن خوش نشسته و چون نگین انگشتری، شعرش را زینت بخشیده است مفاهیمی چون: رمضان، روزه و شب قدر است كه از جمله زیباترین ابیات در دیوان حافظ را شامل می شود. «حافظ از روزه همانند نماز غالباً به طنز و از پایان گرفتن ماه روزه به شادی یاد می كند.»(1) و این همان مبارزه منفی است كه با ریاكاران و روی آوردن به روح دعا، عبادت، نیایش و به طور كلی همه اعمال دینی است. او قدر و منزلت روزه و رمضان را می داند و به نیكی دریافته كه از كرامت این ماه است كه چشم حقیقت بین او گشوده خواهد شد و به عوالم بالاتر راه خواهد یافت از این رو می گوید: روزه هر چند كه مهمان عزیز است ای دل صحبتش موهبتی دان و شدن انعامی او با اشراف به تبعات و دستاوردهای این ماه، هم كیشان و رندان و اهل باطن را فرا می خواند كه فرصت ماه شعبان را ارج نهاده خود را برای رسیدن ایام ماه رمضان آماده كنند. ماه شعبان منه از دست قدح كاین خورشید از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد اگرچه اندیشه عرفانی حافظ و توجه او به عوالم عرفانی او بر هیچ حافظ پژوهی پوشیده نیست اما پارادكسی در این دست از اشعار حافظ وجود دارد كه توجه همگان را به خود معطوف ساخته است و حتی گاه افرادی را به اشتباه و داوری سطحی و برداشتهای زمینی از آن انداخته است. اشعار زیر از این گونه اند: - زان می عشق كران پخته شود هر خامی گرچه ماه رمضان است بیاور جامی - زان باده كه در میكده عشق فروشند ما را دو سه پیمانه بده گو رمضان باش - ساقی بیار باده كه ماه صیام رفت در ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت وقت عزیز رفت بیا تا قضا كنیم عمری كه بی حضور صراحی به جام رفت - گر فوت شد سحور چه نفصان صبوح هست از می كنند روزه گشا طالبان یار تقریباً در همه ابیاتی كه حافظ از روزه و رمضان سخنی به میان آورده آن را با زهدفروشی و می همراه كرده است. آنچه مسلم است می از جمله مفاهیم بحث برانگیز در اشعار حافظ است كه بسیار در مورد آن سخن گفته اند: «این حرف را بارها پژوهندگان حافظ گفته اند كه دو باده در حافظ داریم انگوری و عرفانی یا دو معشوق در دیوان مطرح و مخاطب است زمینی انسانی و آسمانی عرفانی. نگارنده به نوع سومی از می و معشوق در حافظ قائل است و بر آن است كه بیشترین اشعار حافظ در این زمینه سوم است و آن همانا می و معشوق ادبی و كنایی است.»(2) روزه یك سو شد و عید آمد و دلها برخاست می زخمخانه به جوش آمده می باید خواست نوبه زهد فروشان گران جان بگذشت وقت رندی و طرب كردن رندان پیداست با توجه به بیت دوم این غزل به نیكی پیداست كه این می در مقابل زهد فروشی های مسلمانان ظاهری كه دین را حربه ای برای خود قرار داده اند مطرح شده و منظور التفات به روح و حقیقت روزه و روزه داری است چرا كه او نیك می داند كه ریا از منفورترین گناهان در پیشگاه خداوند است و انسان باید همه ایام و لحظات را غنیمت بداند و نه فقط ماه مقرر شده رمضان را. این مفهوم در این غزل به روشنی تكرار شده است: بیا ترك فلك خوان روزه غارت كرد هلال عید به دو قدح اسارت كرد ثواب روزه و حج قبول آنكس برد كه خاك میكده عشق را زیارت كرد از سویی عشق، اصل اندیشه حافظ را تشكیل می دهد و در برخورد شاعر با ماه رمضان و روزه و حتی حج نیز همان نقش همیشگی خود را ایفا می كند. پیشتر از خواجه شنیدیم كه در زیر گنبد كبود هیچ صدایی خوشتر از صدای عشق نیست و هر انسانی كه هنر عشق ورزیدن نیاموخته باشد، به فتوای شاعر جسد متحركی بیش نیست و می توان بر جنازه وی نماز كرد. حافظ پا را ازا ین مرحله نیز فراتر نهاده و یگانه فریادرس انسان را عشق دانسته است.(3) مفهوم شعر فوق به مضمونی دیگر در شعر حافظ تكرار شده است و او چون ترجیع بندی دائم در پی تكرار و القای عشق الهی است: عشقت رسد به فریاد گر خود بسان حافظ قرآن زبر بخوانی در چارده روایت او - كه عموماً همه تعابیر مربوط به روزه را با طنز مخصوص خود در مقابل ریاكاران بكار برده- جز یك مورد از چهار مورد تكرار شب قدر دراشعارش، در بقیه موارد از آن به تجلیل و احترام یاد كرده چرا كه خود را مدیون و مرهون چنین شبی می داند: - چه مبارك سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر كزین تازه براتم دادند - در شب قدر ار صبوحی كرده ام عیبم مكن سر خوش آمد یار و جامی بر كنار طاق بود - شب قدر است و طی شد نامه هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر - آن شب قدری كه گویند اهل خلوت امشب است یارب این تأثیر دولت از كدامین كوكب است حافظ برای رسیدن عید رمضان (فطر) سخت بی تابی می كند. علیرغم همه ارادت شاعر به افكار مزدیسنایی و مهرآیینی، هوش و حواس وی بیش از آنكه معطوف عید نوروز باستانی باشد به عید فطر است بدین اعتبار كه بسامد ده گانه عید در شعر حافظ، حداقل شش بار از عید رمضان در میان است. حافظ منشین بی می و معشوقه زمانی كا یام گل و یاسمن و عید صیام است عید است و آخر گل و یاران در انتظار ساقی به روی یار ببین ماه ومی بیار ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 1- ذهن و زبان حافظ، بهاءالدین خرمشاهی، ص51 2- تأثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی، علی اصغر حلبی، ص 198 3- شولای رمضان برجان و زبان حافظ، محمد قراگوزلو، روزنامه همشهری 77 منبع:روزنامه كیهان ،‌ 26 مهر 1384 به نقل از : www.askquran.ir



 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


 
آخرين اخبار و مطالب 
آمار کشته‌های زلزله نپال افزايش يافت
ورود دستگاه قضا به بیانیه منتسب به انصار حزب الله
نامه حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی به آیت الله هاشمی رفسنجانی
آیت الله غرویان : تندروها دلواپسند، چون آیت الله هاشمی، حاج حسن خمینی را علامه خواند / یادگار امام شخصیت محبوب رهبری و بازوی ایشان است
ابتلاي پادشاه بحرين به سرطان/ سفر «حمد بن عيسي» به لندن براي درمان
انتقاد شدید واشنگتن تایمز از کاخ سفید: آقای اوباما! چرا اینقدر عاجزانه به دنبال توافق با ایران هستید؟
تهديدي که وزير دفاع سعودي را هم به واکنش واداشت!/کودکان شيرخواره را قبل از بزرگ‌سالان سر مي‌بُرم
سزاي پوشيدن کفش پاشنه بلند در قلمرو داعش
وقتی افراطی ها جولان می دهند!
اعمال مستحبی ماه رجب؛ از روزه تا نمازهای ویژه
این الرجبیون
"حسبنا الله ونعم الوکیل"
فضيلت و اهميت ماه رجب
ماه رجب، ماه درخواست ظرفيت است
تعريف «عدالت‏» از زبان امام صادق(ع)
وزیر اطلاعات : امنیت مورد نظر اسلام ایجاد آرامش در جامعه است/مبنای کار کارکنان حراست نیز شرع مقدس، اخلاق و ادب است
انبار کمک های بشردوستانه هدف حمله جنگنده های سعودی
رونی کلمن، بهشت زهرا و آموزش تصویری ریاکاری!
سلاح‌های اسرائیلی در مخفیگاه‌ داعش‌
عربستان هواپیمای هلال احمر ایران را برگرداند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
عکسی از شهیدان یوسف رزّاقی و حسین وفایی
یه سیر استخون (برگی از روزهایی که خیلی زود گذشت)
در ماه رجب چه اعمالی انجام دهیم
تصویری از شهید نادر ملکی
18 نشانه مؤمن از نگاه امام علی(ع)
محمدعلی خسروی: سروده های امام خمینی(س) بازتابی از جذبه های شورانگیزی است که فضای اندیشه و جان آن عارف بالله را پر کرده بود
سید حسن خمینی: اگر قصد سفر داشتم با تهدید آن را به هم نمی زدم/ مردم جریانات افراطی کم عدد را سر جای خود می نشانند / ضعف برخورد وزارت کشور در حادثه شیراز جریانات دیگر را جری کرده است
رهبر معظم انقلاب: طرف مقابل با وقاحت مرتب ما را تهدید نظامی می‌کند/ این غلط اضافی را می‌کنند و بعد می‌گویند توان دفاعی نداشته باشید
شهادت سردار ایرانی مدافع حرم در سوریه
رهبر انقلاب: ایران، امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت خود می‌داند
نام و یاد شهید والامقام علی اصغر پورسلطان گرامی باد
سخنگوی گروهک جیش العدل کشته شد
نام و یاد شهید والامقام احمد دلاکه (دالکه) گرامی باد
تصویری از شهیدان داود آجدانی و احمد نفری
معامله با خدا در بهار ماه رجب
نام و یاد شهید والامقام داود گیلوری گرامی باد
نام و یاد شهید والامقام حمید رضا متین گرامی باد
نام و یاد شهید والامقام حمید رحیمی گرامی باد
نام و یاد شهید والامقام محمد حسین نقی ابر گرامی باد
نام و یاد شهید والامقام رضا آجُدانی گرامی باد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 8591
تعداد بازدید دیروز: 10262
بازدید کل: 4155339
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.