مسئله کربلا که در رأس مسائل سياسي هست، بايد زنده بماند... بايد آن بعد سياسي کربلا را براي مردم بيان کرد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 18 – ص 177 ************ آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***********همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

 

تاريخ انتشار: 14 مرداد 1390 ساعت 19:09:48
روزه و رمضان در اشعار حافظ شیرازی

از جمله مباحث قرآنی كه در اشعار حافظ شیرین سخن خوش نشسته و چون نگین انگشتری، شعرش را زینت بخشیده است مفاهیمی چون: رمضان، روزه و شب قدر است كه از جمله زیباترین ابیات در دیوان حافظ را شامل می شود. «حافظ از روزه همانند نماز غالباً به طنز و از پایان گرفتن ماه روزه به شادی یاد می كند.»(1) و این همان مبارزه منفی است كه با ریاكاران و روی آوردن به روح دعا، عبادت، نیایش و به طور كلی همه اعمال دینی است. او قدر و منزلت روزه و رمضان را می داند و به نیكی دریافته كه از كرامت این ماه است كه چشم حقیقت بین او گشوده خواهد شد و به عوالم بالاتر راه خواهد یافت از این رو می گوید: روزه هر چند كه مهمان عزیز است ای دل صحبتش موهبتی دان و شدن انعامی او با اشراف به تبعات و دستاوردهای این ماه، هم كیشان و رندان و اهل باطن را فرا می خواند كه فرصت ماه شعبان را ارج نهاده خود را برای رسیدن ایام ماه رمضان آماده كنند. ماه شعبان منه از دست قدح كاین خورشید از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد اگرچه اندیشه عرفانی حافظ و توجه او به عوالم عرفانی او بر هیچ حافظ پژوهی پوشیده نیست اما پارادكسی در این دست از اشعار حافظ وجود دارد كه توجه همگان را به خود معطوف ساخته است و حتی گاه افرادی را به اشتباه و داوری سطحی و برداشتهای زمینی از آن انداخته است. اشعار زیر از این گونه اند: - زان می عشق كران پخته شود هر خامی گرچه ماه رمضان است بیاور جامی - زان باده كه در میكده عشق فروشند ما را دو سه پیمانه بده گو رمضان باش - ساقی بیار باده كه ماه صیام رفت در ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت وقت عزیز رفت بیا تا قضا كنیم عمری كه بی حضور صراحی به جام رفت - گر فوت شد سحور چه نفصان صبوح هست از می كنند روزه گشا طالبان یار تقریباً در همه ابیاتی كه حافظ از روزه و رمضان سخنی به میان آورده آن را با زهدفروشی و می همراه كرده است. آنچه مسلم است می از جمله مفاهیم بحث برانگیز در اشعار حافظ است كه بسیار در مورد آن سخن گفته اند: «این حرف را بارها پژوهندگان حافظ گفته اند كه دو باده در حافظ داریم انگوری و عرفانی یا دو معشوق در دیوان مطرح و مخاطب است زمینی انسانی و آسمانی عرفانی. نگارنده به نوع سومی از می و معشوق در حافظ قائل است و بر آن است كه بیشترین اشعار حافظ در این زمینه سوم است و آن همانا می و معشوق ادبی و كنایی است.»(2) روزه یك سو شد و عید آمد و دلها برخاست می زخمخانه به جوش آمده می باید خواست نوبه زهد فروشان گران جان بگذشت وقت رندی و طرب كردن رندان پیداست با توجه به بیت دوم این غزل به نیكی پیداست كه این می در مقابل زهد فروشی های مسلمانان ظاهری كه دین را حربه ای برای خود قرار داده اند مطرح شده و منظور التفات به روح و حقیقت روزه و روزه داری است چرا كه او نیك می داند كه ریا از منفورترین گناهان در پیشگاه خداوند است و انسان باید همه ایام و لحظات را غنیمت بداند و نه فقط ماه مقرر شده رمضان را. این مفهوم در این غزل به روشنی تكرار شده است: بیا ترك فلك خوان روزه غارت كرد هلال عید به دو قدح اسارت كرد ثواب روزه و حج قبول آنكس برد كه خاك میكده عشق را زیارت كرد از سویی عشق، اصل اندیشه حافظ را تشكیل می دهد و در برخورد شاعر با ماه رمضان و روزه و حتی حج نیز همان نقش همیشگی خود را ایفا می كند. پیشتر از خواجه شنیدیم كه در زیر گنبد كبود هیچ صدایی خوشتر از صدای عشق نیست و هر انسانی كه هنر عشق ورزیدن نیاموخته باشد، به فتوای شاعر جسد متحركی بیش نیست و می توان بر جنازه وی نماز كرد. حافظ پا را ازا ین مرحله نیز فراتر نهاده و یگانه فریادرس انسان را عشق دانسته است.(3) مفهوم شعر فوق به مضمونی دیگر در شعر حافظ تكرار شده است و او چون ترجیع بندی دائم در پی تكرار و القای عشق الهی است: عشقت رسد به فریاد گر خود بسان حافظ قرآن زبر بخوانی در چارده روایت او - كه عموماً همه تعابیر مربوط به روزه را با طنز مخصوص خود در مقابل ریاكاران بكار برده- جز یك مورد از چهار مورد تكرار شب قدر دراشعارش، در بقیه موارد از آن به تجلیل و احترام یاد كرده چرا كه خود را مدیون و مرهون چنین شبی می داند: - چه مبارك سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر كزین تازه براتم دادند - در شب قدر ار صبوحی كرده ام عیبم مكن سر خوش آمد یار و جامی بر كنار طاق بود - شب قدر است و طی شد نامه هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر - آن شب قدری كه گویند اهل خلوت امشب است یارب این تأثیر دولت از كدامین كوكب است حافظ برای رسیدن عید رمضان (فطر) سخت بی تابی می كند. علیرغم همه ارادت شاعر به افكار مزدیسنایی و مهرآیینی، هوش و حواس وی بیش از آنكه معطوف عید نوروز باستانی باشد به عید فطر است بدین اعتبار كه بسامد ده گانه عید در شعر حافظ، حداقل شش بار از عید رمضان در میان است. حافظ منشین بی می و معشوقه زمانی كا یام گل و یاسمن و عید صیام است عید است و آخر گل و یاران در انتظار ساقی به روی یار ببین ماه ومی بیار ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 1- ذهن و زبان حافظ، بهاءالدین خرمشاهی، ص51 2- تأثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی، علی اصغر حلبی، ص 198 3- شولای رمضان برجان و زبان حافظ، محمد قراگوزلو، روزنامه همشهری 77 منبع:روزنامه كیهان ،‌ 26 مهر 1384 به نقل از : www.askquran.ir



 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع)در دفتر آیت الله العظمی موسوی اردبیلی/عکس
آیت الله مظاهری: عزاداری ها، بهانه دست بدخواهان تشیع ندهد
مردی که بارها امام(س) را گریاند
تصویر قسمتی از وصیّت نامه ی زنده یاد حاج سعید نادری که در تاریخ 93/5/28 نگاشته اند
سید حسن خمینی: علت بقای اسلام سیدالشهداء(ع) است
آیت الله مکارم شیرازی: اسید پاشی حرام است و اسید پاش جنایتکار
سنت فراموش‌شده «چاووشی ‌خوانی» در این محرم احیا می‌شود؟
150 هزار بيت یک شاعر برای اهل بيت (ع)
چگونه حضرت قاسم در دشت کربلا غوغا به پا کرد؟
نام و یاد شهید والامقام سید محسن موسوی پناه گرامی باد
يك منبع در سازمان اطلاعات آمريكا اعلام كرد سركرده داعش دچار انحراف جنسي است
حمایت مفتي اعظم عربستان از يزيد !!!
نذری‌هایی که سلامت را نشانه می‌گیرد
"غریب کربلا" قصیده ای از علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
برافراشته شدن پرچم حرم امام حسين (ع) در نيجريه
اهم فواید عزاداری برای سید الشهداء (ع)
عیادت نهاوندیان از حضرت آیت‌الله صانعی
ثواب عزاداری برای امام حسین(ع)
حضرت آیت الله جوادی آملی: مجالس عزا را نباید با قصه‌گویی اداره کرد
مطهری: حساسیت بیش از حد درباره حوادث سال 88 مانع رای اعتماد به نیلی شد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
حسینی بشوید نه هیئتی/ فرازی از سخنان حضرت آیت الله بهجت (ره)
اطلاعیه برگزاری مراسم عزاداری هیئت انصارالخمینی(ره)
"شرح وفا " قصیده ای از علی اکبر پورسلطان (مهاجر) در باب فرا رسیدن ماه محرم
اعمال شب و روز اول محرم
عکس مزار آقا سید مصطفی خمینی(ره)
درسی از امام خمینی(س)/ درسی که از قیام حسینی باید آموخت
سی و هفتمین سالروز شهادت حاج سید مصطفی خمینی
شب های عاشقی...روایت کوتاهی از ده شب محرم...
"قهرمان مکتب "قصیده ای از علی اکبر پورسلطان (مهاجر) در رسای عقیله ی کاروان نینوا حضرت زینب (س)
دستور رییس‌جمهور درباره عاملان اسیدپاشی
پاسخی قاطع به علت فضیلت گریه بر امام حسین(ع)
نگاهی گذرا به دو چاپ از تفسیر حاج آقا مصطفی خمینی(ره)
اعلام منبع بخش اعظم «اطلاعات» وزارت اطلاعات
حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی از حضرت آیت الله صانعی عیادت کرد
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: اجازه ندهیم دین تحریف شده بر جامعه حاکم شود
آیت الله علوی بروجردی: مسائل خرافی از عزاداری ها ریشه کن شود
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی از حضرت آیت الله صانعی عیادت کرد
روزشمار رویدادهای دهه اول محرم
۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام
رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ وحدت اسلامی به معنای عدول از عقاید مذهبی فرقه‌های اسلامی نیست


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3828
تعداد بازدید دیروز: 7558
بازدید کل: 2507875
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.