امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ********** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ************ اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ************* این خون سیدالشهداء است که خون‌های همه ملت‌های اسلامی را به جوش می‌آورد حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 331 ************ آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***********همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

 

 

تاريخ انتشار: 14 مرداد 1390 ساعت 19:09:48
روزه و رمضان در اشعار حافظ شیرازی

از جمله مباحث قرآنی كه در اشعار حافظ شیرین سخن خوش نشسته و چون نگین انگشتری، شعرش را زینت بخشیده است مفاهیمی چون: رمضان، روزه و شب قدر است كه از جمله زیباترین ابیات در دیوان حافظ را شامل می شود. «حافظ از روزه همانند نماز غالباً به طنز و از پایان گرفتن ماه روزه به شادی یاد می كند.»(1) و این همان مبارزه منفی است كه با ریاكاران و روی آوردن به روح دعا، عبادت، نیایش و به طور كلی همه اعمال دینی است. او قدر و منزلت روزه و رمضان را می داند و به نیكی دریافته كه از كرامت این ماه است كه چشم حقیقت بین او گشوده خواهد شد و به عوالم بالاتر راه خواهد یافت از این رو می گوید: روزه هر چند كه مهمان عزیز است ای دل صحبتش موهبتی دان و شدن انعامی او با اشراف به تبعات و دستاوردهای این ماه، هم كیشان و رندان و اهل باطن را فرا می خواند كه فرصت ماه شعبان را ارج نهاده خود را برای رسیدن ایام ماه رمضان آماده كنند. ماه شعبان منه از دست قدح كاین خورشید از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد اگرچه اندیشه عرفانی حافظ و توجه او به عوالم عرفانی او بر هیچ حافظ پژوهی پوشیده نیست اما پارادكسی در این دست از اشعار حافظ وجود دارد كه توجه همگان را به خود معطوف ساخته است و حتی گاه افرادی را به اشتباه و داوری سطحی و برداشتهای زمینی از آن انداخته است. اشعار زیر از این گونه اند: - زان می عشق كران پخته شود هر خامی گرچه ماه رمضان است بیاور جامی - زان باده كه در میكده عشق فروشند ما را دو سه پیمانه بده گو رمضان باش - ساقی بیار باده كه ماه صیام رفت در ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت وقت عزیز رفت بیا تا قضا كنیم عمری كه بی حضور صراحی به جام رفت - گر فوت شد سحور چه نفصان صبوح هست از می كنند روزه گشا طالبان یار تقریباً در همه ابیاتی كه حافظ از روزه و رمضان سخنی به میان آورده آن را با زهدفروشی و می همراه كرده است. آنچه مسلم است می از جمله مفاهیم بحث برانگیز در اشعار حافظ است كه بسیار در مورد آن سخن گفته اند: «این حرف را بارها پژوهندگان حافظ گفته اند كه دو باده در حافظ داریم انگوری و عرفانی یا دو معشوق در دیوان مطرح و مخاطب است زمینی انسانی و آسمانی عرفانی. نگارنده به نوع سومی از می و معشوق در حافظ قائل است و بر آن است كه بیشترین اشعار حافظ در این زمینه سوم است و آن همانا می و معشوق ادبی و كنایی است.»(2) روزه یك سو شد و عید آمد و دلها برخاست می زخمخانه به جوش آمده می باید خواست نوبه زهد فروشان گران جان بگذشت وقت رندی و طرب كردن رندان پیداست با توجه به بیت دوم این غزل به نیكی پیداست كه این می در مقابل زهد فروشی های مسلمانان ظاهری كه دین را حربه ای برای خود قرار داده اند مطرح شده و منظور التفات به روح و حقیقت روزه و روزه داری است چرا كه او نیك می داند كه ریا از منفورترین گناهان در پیشگاه خداوند است و انسان باید همه ایام و لحظات را غنیمت بداند و نه فقط ماه مقرر شده رمضان را. این مفهوم در این غزل به روشنی تكرار شده است: بیا ترك فلك خوان روزه غارت كرد هلال عید به دو قدح اسارت كرد ثواب روزه و حج قبول آنكس برد كه خاك میكده عشق را زیارت كرد از سویی عشق، اصل اندیشه حافظ را تشكیل می دهد و در برخورد شاعر با ماه رمضان و روزه و حتی حج نیز همان نقش همیشگی خود را ایفا می كند. پیشتر از خواجه شنیدیم كه در زیر گنبد كبود هیچ صدایی خوشتر از صدای عشق نیست و هر انسانی كه هنر عشق ورزیدن نیاموخته باشد، به فتوای شاعر جسد متحركی بیش نیست و می توان بر جنازه وی نماز كرد. حافظ پا را ازا ین مرحله نیز فراتر نهاده و یگانه فریادرس انسان را عشق دانسته است.(3) مفهوم شعر فوق به مضمونی دیگر در شعر حافظ تكرار شده است و او چون ترجیع بندی دائم در پی تكرار و القای عشق الهی است: عشقت رسد به فریاد گر خود بسان حافظ قرآن زبر بخوانی در چارده روایت او - كه عموماً همه تعابیر مربوط به روزه را با طنز مخصوص خود در مقابل ریاكاران بكار برده- جز یك مورد از چهار مورد تكرار شب قدر دراشعارش، در بقیه موارد از آن به تجلیل و احترام یاد كرده چرا كه خود را مدیون و مرهون چنین شبی می داند: - چه مبارك سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر كزین تازه براتم دادند - در شب قدر ار صبوحی كرده ام عیبم مكن سر خوش آمد یار و جامی بر كنار طاق بود - شب قدر است و طی شد نامه هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر - آن شب قدری كه گویند اهل خلوت امشب است یارب این تأثیر دولت از كدامین كوكب است حافظ برای رسیدن عید رمضان (فطر) سخت بی تابی می كند. علیرغم همه ارادت شاعر به افكار مزدیسنایی و مهرآیینی، هوش و حواس وی بیش از آنكه معطوف عید نوروز باستانی باشد به عید فطر است بدین اعتبار كه بسامد ده گانه عید در شعر حافظ، حداقل شش بار از عید رمضان در میان است. حافظ منشین بی می و معشوقه زمانی كا یام گل و یاسمن و عید صیام است عید است و آخر گل و یاران در انتظار ساقی به روی یار ببین ماه ومی بیار ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 1- ذهن و زبان حافظ، بهاءالدین خرمشاهی، ص51 2- تأثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی، علی اصغر حلبی، ص 198 3- شولای رمضان برجان و زبان حافظ، محمد قراگوزلو، روزنامه همشهری 77 منبع:روزنامه كیهان ،‌ 26 مهر 1384 به نقل از : www.askquran.ir



 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مؤمن، شبانه روز خود را به سه بخش تقسیم می کند
عارف: عده ای اصرار به برخورد امنیتی با هنرمندان دارند
گفت و گو با معصومه ابتکار: لابی های بزرگ پشت پروژه های سدسازی
نجات 2 خلبان سعودی در آب های یمن
داعش، یکی از اعضای انصارالله یمن را ذبح کرد
تابش: خانواده خاتمی آماده است/ اهدای اعضا منوط به تأیید مرگ مغزی قطعی است
اعزام ۵ هزار تروريست از سوريه به يمن با درخواست عربستان
سرنگونی هواپیمای ائتلاف عربستان + بازداشت خلبان/ بمباران قصر ریاست جمهوری/ سخنگوي عملیات «عاصفه الحزم» : قبل از هر هجوم با منصور هادي هماهنگي مي شود/ به هیچ کشوری اجازه نمی دهیم به حوثی ها کمکی کند/ انصارالله: براي جنگي طولاني آماده ايم
تاریخی ترین و شدیداللحن ترین سخنان سید حسن نصرالله: عربستان در حدي نيست که پيروز شود/ عجب قاطعیتی! چرا فلسطین را دهها سال رها کرده اید و قاطعیت نشان نمی دهید؟/ بزرگترین دروغ، «اشغال یمن توسط ایران»/ حماس به عربستان گفته اگر از ما حمایت کنید، با ایران قطع رابطه می کنیم/ عربستان مشوق صدام برای حمله به ایران/ «بن سلطان» عامل ايجاد داعش
پیام تسلیت رییس‌جمهور به آیت الله جنتی
انصارالله به "دریای عرب" رسید
اعلام آمادگي ايران براي ارسال کمکهاي انسان دوستانه به يمن و پذيرش مجروحين حمله عربستان
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت همسر آیت الله جنتی
اطلاعیه درگذشت والده مکرّمه کربلایی بختیار بابک عضو فعال هیئت انصارالخمینی (ره)
فرانسه خواستار توافق هسته ای با ایران شد
کشته شدن سرکرده گروه تروریستی احرار الشام در سوریه
سکوت دبیرکل سازمان ملل درباره مبنای قانونی تجاوز نظامی به یمن
نخست وزیر پاکستان: هرگونه تهدید علیه عربستان با واکنش قوی ما مواجه خواهد شد
35 روستای‌مرزی عربستان درتصرف کمیته‌های‌مردمی یمن
رئیس جمهور ترکیه افسار گسیخت؛ اردوغان: ایران می خواهد جای داعش را در منطقه بگیرد / تهران، ترکیه و عربستان را آزار می دهد، ما نمی توانیم این شرایط را تحمل کنیم / ایران باید نیروهای خود راز یمن، سوریه و عراق خارج کند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال 1394: سال ۹۴، سال «دولت و ملت، همدلی و هم زبانی»/ آرزوهای بزرگ فراروی ایران با همکاری و اعتماد متقابل دولت و ملت دست یافتنی است
رییس جمهوری در پیام نوروزی سال ۱۳۹۴: رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت های جدید شغلی؛ سه هدف دولت/تبدیل زبان تهدید علیه ملت ایران به زبان تکریم/مجلسی را بسازیم شایسته این ملت
سفرنامه ی کربلا (بخش اول)
سیدحسن خمینی: انتظار فرج را در نوروز می‌کشیم / باید کینه‌ها را از دل‌هایمان دور کنیم
چرا حضرت زهرا(س) شبانه دفن شد؟
سفرنامه ی کربلا (بخش دوم و پایانی)
رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی: انتقادها از دولت باید در چارچوب منطق باشد / از این دولت‌ حمایت می‌کنم البته چک سفید امضا به کسی نمی‌دهم / دولت و کسانی که ابراز دلواپسی می‌کنند، تحقیر نکنند / مذاکره با آمریکا در مسئله هسته‌ای است و لاغیر
پیامکی از موسسه خیریه ملائک
روایت سید حسن خمینی از سخنرانی انتقادی پدر/سابقه پزشکی احمد خمینی به روایت پسر
"غم غربت" قصیده ای از لسان امام علی(ع) در توصیف حضرت زهرا(س) سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
یادداشت نوروزی (روزی که حق پیروز است) نوشته ی علی اکبر پورسلطان
اثرات تسبیحات حضرت فاطمه (س)
حضرت آیت الله موسوی اردبیلی درگذشت مادر روحانی را تسلیت گفت
تسلیت رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب
بهترین زمان استغفار از زبان آیت‌الله بهجت
تشریح آخرین وضعیت همسر آیت الله خاتمی
عکس دیده نشده از آیت الله سیستانی در 25 سالگی
حمله تروریستی به جشن نوروز در الحسکه / آمار اولیه 100 کشته
روایت رعب آور یک داعشی سابق از همرزمان سابق خود؛ داعشی ها به مدت یک هفته با دختران غربی ازدواج کرده و فوراً طلاق می دهند تا بقیه به نوبت با آنان ازدواج کنند!
جزییاتی از نحوه به شهادت رسیدن دانایی‌فر


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 9303
تعداد بازدید دیروز: 10053
بازدید کل: 3915718
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.