مطالبي كه جنابعالي (شهيد رجائي) و آقاي نخست‌وزير گفتند همه‌اش مطالب صحيح است و من هم اميدوارم انشاءالله كه موفق بشويد در اين مأموريت، لكن مردم به جاي برنامه دادن، عمل مي‌خواهند. هيچ ديگر شماها عذري نداريد و ما هيچ كدام ديگر عذري نداريم. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – صفحه 120 ************ آيا وقت آن نرسيده است كه هواهاي نفسانيه را كنار گذاشته و با يكديگر دست مودت و اخوت داده و دشمنان بشريت را از صحنه خارج و به حيات ننگين ستمبارشان خاتمه دهند؟ آيا وقت آن نرسيده است كه ملت مبارز و غيور فلسطين، بازيهاي سياسي مدعيان مبارزه با اسرائيل را شديداً محكوم نموده و با سلاح گرم، سينه اسرائيل دشمن سرسخت اسلام و مسلمين را بشكافند؟ حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 172 ************ آمريکا که چنگ و دندان در منطقه نشان مي‌دهد از مهره‌اي چون اسرائيل که مجري جنايت‌هاي آن در منطقه است به طور کامل پشتيباني مي‌کند و بازي‌هاي سياسي اينان را نبايد از نظر دور داشت. و کساني که از اسرائيل حمايت مي‌کنند بايد بدانند که افعي گزنده را در حمايت خود قوي مي‌کنند که در صورت فرصت خداي نخواسته حرث و نسل منطقه را به هلاکت مي‌کشاند و بايد به اين افعي خزنده خطرناک مهلت ندهند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 18 – صفحه 95 ************ ما از مردم بي‌پناه لبنان و فلسطين در مقابل اسرائيل دفاع مي‌کنيم. اسرائيل اين جرثومه فساد هميشه پايگاه آمريکا بوده است. من در طول نزديک به بيست سال خطر اسرائيل را گوشزد نموده‌ام بايد همه بپاخيزيم و اسرائيل را نابود کنيم و ملت قهرمان فلسطين را جايگزين آن گردانيم. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 12 – صفحه 148 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

 
تاريخ انتشار: 14 مرداد 1390 ساعت 19:09:48
روزه و رمضان در اشعار حافظ شیرازی

از جمله مباحث قرآنی كه در اشعار حافظ شیرین سخن خوش نشسته و چون نگین انگشتری، شعرش را زینت بخشیده است مفاهیمی چون: رمضان، روزه و شب قدر است كه از جمله زیباترین ابیات در دیوان حافظ را شامل می شود. «حافظ از روزه همانند نماز غالباً به طنز و از پایان گرفتن ماه روزه به شادی یاد می كند.»(1) و این همان مبارزه منفی است كه با ریاكاران و روی آوردن به روح دعا، عبادت، نیایش و به طور كلی همه اعمال دینی است. او قدر و منزلت روزه و رمضان را می داند و به نیكی دریافته كه از كرامت این ماه است كه چشم حقیقت بین او گشوده خواهد شد و به عوالم بالاتر راه خواهد یافت از این رو می گوید: روزه هر چند كه مهمان عزیز است ای دل صحبتش موهبتی دان و شدن انعامی او با اشراف به تبعات و دستاوردهای این ماه، هم كیشان و رندان و اهل باطن را فرا می خواند كه فرصت ماه شعبان را ارج نهاده خود را برای رسیدن ایام ماه رمضان آماده كنند. ماه شعبان منه از دست قدح كاین خورشید از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد اگرچه اندیشه عرفانی حافظ و توجه او به عوالم عرفانی او بر هیچ حافظ پژوهی پوشیده نیست اما پارادكسی در این دست از اشعار حافظ وجود دارد كه توجه همگان را به خود معطوف ساخته است و حتی گاه افرادی را به اشتباه و داوری سطحی و برداشتهای زمینی از آن انداخته است. اشعار زیر از این گونه اند: - زان می عشق كران پخته شود هر خامی گرچه ماه رمضان است بیاور جامی - زان باده كه در میكده عشق فروشند ما را دو سه پیمانه بده گو رمضان باش - ساقی بیار باده كه ماه صیام رفت در ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت وقت عزیز رفت بیا تا قضا كنیم عمری كه بی حضور صراحی به جام رفت - گر فوت شد سحور چه نفصان صبوح هست از می كنند روزه گشا طالبان یار تقریباً در همه ابیاتی كه حافظ از روزه و رمضان سخنی به میان آورده آن را با زهدفروشی و می همراه كرده است. آنچه مسلم است می از جمله مفاهیم بحث برانگیز در اشعار حافظ است كه بسیار در مورد آن سخن گفته اند: «این حرف را بارها پژوهندگان حافظ گفته اند كه دو باده در حافظ داریم انگوری و عرفانی یا دو معشوق در دیوان مطرح و مخاطب است زمینی انسانی و آسمانی عرفانی. نگارنده به نوع سومی از می و معشوق در حافظ قائل است و بر آن است كه بیشترین اشعار حافظ در این زمینه سوم است و آن همانا می و معشوق ادبی و كنایی است.»(2) روزه یك سو شد و عید آمد و دلها برخاست می زخمخانه به جوش آمده می باید خواست نوبه زهد فروشان گران جان بگذشت وقت رندی و طرب كردن رندان پیداست با توجه به بیت دوم این غزل به نیكی پیداست كه این می در مقابل زهد فروشی های مسلمانان ظاهری كه دین را حربه ای برای خود قرار داده اند مطرح شده و منظور التفات به روح و حقیقت روزه و روزه داری است چرا كه او نیك می داند كه ریا از منفورترین گناهان در پیشگاه خداوند است و انسان باید همه ایام و لحظات را غنیمت بداند و نه فقط ماه مقرر شده رمضان را. این مفهوم در این غزل به روشنی تكرار شده است: بیا ترك فلك خوان روزه غارت كرد هلال عید به دو قدح اسارت كرد ثواب روزه و حج قبول آنكس برد كه خاك میكده عشق را زیارت كرد از سویی عشق، اصل اندیشه حافظ را تشكیل می دهد و در برخورد شاعر با ماه رمضان و روزه و حتی حج نیز همان نقش همیشگی خود را ایفا می كند. پیشتر از خواجه شنیدیم كه در زیر گنبد كبود هیچ صدایی خوشتر از صدای عشق نیست و هر انسانی كه هنر عشق ورزیدن نیاموخته باشد، به فتوای شاعر جسد متحركی بیش نیست و می توان بر جنازه وی نماز كرد. حافظ پا را ازا ین مرحله نیز فراتر نهاده و یگانه فریادرس انسان را عشق دانسته است.(3) مفهوم شعر فوق به مضمونی دیگر در شعر حافظ تكرار شده است و او چون ترجیع بندی دائم در پی تكرار و القای عشق الهی است: عشقت رسد به فریاد گر خود بسان حافظ قرآن زبر بخوانی در چارده روایت او - كه عموماً همه تعابیر مربوط به روزه را با طنز مخصوص خود در مقابل ریاكاران بكار برده- جز یك مورد از چهار مورد تكرار شب قدر دراشعارش، در بقیه موارد از آن به تجلیل و احترام یاد كرده چرا كه خود را مدیون و مرهون چنین شبی می داند: - چه مبارك سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر كزین تازه براتم دادند - در شب قدر ار صبوحی كرده ام عیبم مكن سر خوش آمد یار و جامی بر كنار طاق بود - شب قدر است و طی شد نامه هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر - آن شب قدری كه گویند اهل خلوت امشب است یارب این تأثیر دولت از كدامین كوكب است حافظ برای رسیدن عید رمضان (فطر) سخت بی تابی می كند. علیرغم همه ارادت شاعر به افكار مزدیسنایی و مهرآیینی، هوش و حواس وی بیش از آنكه معطوف عید نوروز باستانی باشد به عید فطر است بدین اعتبار كه بسامد ده گانه عید در شعر حافظ، حداقل شش بار از عید رمضان در میان است. حافظ منشین بی می و معشوقه زمانی كا یام گل و یاسمن و عید صیام است عید است و آخر گل و یاران در انتظار ساقی به روی یار ببین ماه ومی بیار ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 1- ذهن و زبان حافظ، بهاءالدین خرمشاهی، ص51 2- تأثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی، علی اصغر حلبی، ص 198 3- شولای رمضان برجان و زبان حافظ، محمد قراگوزلو، روزنامه همشهری 77 منبع:روزنامه كیهان ،‌ 26 مهر 1384 به نقل از : www.askquran.ir



 
نظرات خوانندگان:

نظرات حاوی توهین، افترا، تهمت و نیش به دیگران منتشر نمی‌شود.

نام:
پست الکترونیک:
متن پیام:
تصویر امنیتی:
 



 
آخرين اخبار و مطالب 
شیعه و نشانه او؛ در کلام امام رضا(ع)
چرا به شاهچراغ، شاهچراغ می‌گویند؟
پیکر دکتر کاتوزیان در قطعه نام آوران به خاک سپرده می شود
رویترز: کمک ایرانی ها به جنگ علیه داعش در عراق
منتجب نیا: اقتدار رهبری، اقتدار ملی است/ شفافیت "خبرگان" به نفع نظام است
پنج درس ارزشمند و آموزنده از امام رضا(ع)
صدور قرار ۳۰ میلیاردی برای سعید مرتضوی
حاج علی انسانی مداحی که جلوی شاه نچرخید ماجرای مشاجره حاج علی انسانی با شعبان بی مخ
غوغای داعشی‌ها در شبکه‌های اجتماعی/ از تحریم پوشک بچه و گوشت قرمز تا پیوستن به کمپین «چالش یخ» و پیام‌های فیسبوکی
اژه‌ای: معاون اول احمدی نژاد به حبس و جزای نقدی محکوم شد/ از گرفتن پول از بابک زنجانی مایوس شدیم
هاشمی رفسنجانی دوباره آیت الله شد
روحانی در اجلاس روز جهانی مساجد: بیانات و اعلامیه های امام(س) قول سدید بود / امروز رسالت روحانیت سخت تر و سنگین تر از قبل است / ما از آن دورانی که رادیو را در قفسه می گذاشتند عبور کرده ایم / نمی توانیم دروازه های دنیا را به روی نسل جوانمان ببندیم
امام خمینی(ره): مبادا خشونت زیاد با اسیرها و زندانی ها بکنند و بدون دقت یک وقت افرادی را بگیرند که - خدای نخواسته - گناهکار نبوده اند و گرفتار شده اند
حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی:مهم ترین دستاورد هجرت امام رضا (ع)، ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع) در خارج از حرمین شریفین بود
حکایتهای شگرف از امام حسن مجتبی(علیه السلام)
کشف گور دسته جمعی در استان بصره
اهمیت ویژه و فضیلت زیارت امام رضا(ع)
آیت الله مکارم شیرازی: مخالف تکنولوژی های جدید نیستیم/ آب آلوده غیر بهداشتی به نام نسل سوم اینترنت را تصفیه کنید تا آب بهداشتی شود و همه استفاده کنند
خاطرات منتشر نشده فاطمه طباطبایی؛ تلگراف های امام خمینی برای پیگیری سرنوشت موسی صدر
توصیه های قرائتی به صدا وسیما / مردم نیاز به خندیدن دارند


 
پربازديدها 
اطلاعیه ی برگزاری دعای ندبه "هیئت انصارالخمینی(س)"
حضرت معصومه(علیهاالسلام) در کلام معصوم(علیه‌السلام)
خلاصه ای از زندگانی حضرت معصومه سلام الله علیها
ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) مبارکباد
البغدادی: گردن بزنید ولی تصاویر را منتشر نکنید
تازه‌ترين فتواي انحرافي عبدالرحمن براك، مفتي سرشناس عربستان سعودي
نماز وحدت بخش فرماندهان شیعه و سنی در حرم امام حسین(ع) + عکس
تصویر/ماهی کروکودیل تا بحال دیده‌اید؟
توزیع قرآن آمریکایی (الفرقان)
حجت الاسلام نصرالله پژمان نماینده مجلس: در صورت افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت، وزیر را استیضاح می کنیم!
جانور قندهار؛ رام‌شده در ايران/ پرندگان جاسوس‌ در تور
یاد و خاطره ی شهید والامقام محمّد خالویی گرامی باد
ورد نت دیلی گزارش داد: طرح گروه تروریستی داعش برای تصرف برخی از کشورهای مهم اروپایی
اهمیت ویژه و فضیلت زیارت امام رضا(ع)
عکس آخرین ملاقات شهیدان رجایی و باهنر به اتفاق هیات دولت با امام(ره)
دلایل اعزام «هرمس» به ایران به روایت منابع اسرائیلی
عبدالرضا داوری: احمدي‌نژاد مطلقا برنمي‌گردد /مشايي دیگر به جلسات ولنجک نمی‌آید و در حال مطالعه کردن است
بازداشت عوامل جذب نیروی داعش در عربستان
امان از نمایندگان بند 2 و 3
گفتاری متفاوت در آستانه هشتم شهریور رجایی را فقط با صفت «ساده زیست» معرفی نکنید!


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1807
تعداد بازدید دیروز: 10090
بازدید کل: 1967558
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.