مقام ولايت كه مقام توليت امور بر مسلمين و مقام حكومت بر مسلمين است، اين است كه آن عدالتي كه اميرالمؤمنين اجرا مي‌كرد، اين هم به اندازه قدرت خودش اجرا كند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 18، ص 154************* نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

 
تاريخ انتشار: 14 مرداد 1390 ساعت 19:09:48
روزه و رمضان در اشعار حافظ شیرازی

از جمله مباحث قرآنی كه در اشعار حافظ شیرین سخن خوش نشسته و چون نگین انگشتری، شعرش را زینت بخشیده است مفاهیمی چون: رمضان، روزه و شب قدر است كه از جمله زیباترین ابیات در دیوان حافظ را شامل می شود. «حافظ از روزه همانند نماز غالباً به طنز و از پایان گرفتن ماه روزه به شادی یاد می كند.»(1) و این همان مبارزه منفی است كه با ریاكاران و روی آوردن به روح دعا، عبادت، نیایش و به طور كلی همه اعمال دینی است. او قدر و منزلت روزه و رمضان را می داند و به نیكی دریافته كه از كرامت این ماه است كه چشم حقیقت بین او گشوده خواهد شد و به عوالم بالاتر راه خواهد یافت از این رو می گوید: روزه هر چند كه مهمان عزیز است ای دل صحبتش موهبتی دان و شدن انعامی او با اشراف به تبعات و دستاوردهای این ماه، هم كیشان و رندان و اهل باطن را فرا می خواند كه فرصت ماه شعبان را ارج نهاده خود را برای رسیدن ایام ماه رمضان آماده كنند. ماه شعبان منه از دست قدح كاین خورشید از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد اگرچه اندیشه عرفانی حافظ و توجه او به عوالم عرفانی او بر هیچ حافظ پژوهی پوشیده نیست اما پارادكسی در این دست از اشعار حافظ وجود دارد كه توجه همگان را به خود معطوف ساخته است و حتی گاه افرادی را به اشتباه و داوری سطحی و برداشتهای زمینی از آن انداخته است. اشعار زیر از این گونه اند: - زان می عشق كران پخته شود هر خامی گرچه ماه رمضان است بیاور جامی - زان باده كه در میكده عشق فروشند ما را دو سه پیمانه بده گو رمضان باش - ساقی بیار باده كه ماه صیام رفت در ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت وقت عزیز رفت بیا تا قضا كنیم عمری كه بی حضور صراحی به جام رفت - گر فوت شد سحور چه نفصان صبوح هست از می كنند روزه گشا طالبان یار تقریباً در همه ابیاتی كه حافظ از روزه و رمضان سخنی به میان آورده آن را با زهدفروشی و می همراه كرده است. آنچه مسلم است می از جمله مفاهیم بحث برانگیز در اشعار حافظ است كه بسیار در مورد آن سخن گفته اند: «این حرف را بارها پژوهندگان حافظ گفته اند كه دو باده در حافظ داریم انگوری و عرفانی یا دو معشوق در دیوان مطرح و مخاطب است زمینی انسانی و آسمانی عرفانی. نگارنده به نوع سومی از می و معشوق در حافظ قائل است و بر آن است كه بیشترین اشعار حافظ در این زمینه سوم است و آن همانا می و معشوق ادبی و كنایی است.»(2) روزه یك سو شد و عید آمد و دلها برخاست می زخمخانه به جوش آمده می باید خواست نوبه زهد فروشان گران جان بگذشت وقت رندی و طرب كردن رندان پیداست با توجه به بیت دوم این غزل به نیكی پیداست كه این می در مقابل زهد فروشی های مسلمانان ظاهری كه دین را حربه ای برای خود قرار داده اند مطرح شده و منظور التفات به روح و حقیقت روزه و روزه داری است چرا كه او نیك می داند كه ریا از منفورترین گناهان در پیشگاه خداوند است و انسان باید همه ایام و لحظات را غنیمت بداند و نه فقط ماه مقرر شده رمضان را. این مفهوم در این غزل به روشنی تكرار شده است: بیا ترك فلك خوان روزه غارت كرد هلال عید به دو قدح اسارت كرد ثواب روزه و حج قبول آنكس برد كه خاك میكده عشق را زیارت كرد از سویی عشق، اصل اندیشه حافظ را تشكیل می دهد و در برخورد شاعر با ماه رمضان و روزه و حتی حج نیز همان نقش همیشگی خود را ایفا می كند. پیشتر از خواجه شنیدیم كه در زیر گنبد كبود هیچ صدایی خوشتر از صدای عشق نیست و هر انسانی كه هنر عشق ورزیدن نیاموخته باشد، به فتوای شاعر جسد متحركی بیش نیست و می توان بر جنازه وی نماز كرد. حافظ پا را ازا ین مرحله نیز فراتر نهاده و یگانه فریادرس انسان را عشق دانسته است.(3) مفهوم شعر فوق به مضمونی دیگر در شعر حافظ تكرار شده است و او چون ترجیع بندی دائم در پی تكرار و القای عشق الهی است: عشقت رسد به فریاد گر خود بسان حافظ قرآن زبر بخوانی در چارده روایت او - كه عموماً همه تعابیر مربوط به روزه را با طنز مخصوص خود در مقابل ریاكاران بكار برده- جز یك مورد از چهار مورد تكرار شب قدر دراشعارش، در بقیه موارد از آن به تجلیل و احترام یاد كرده چرا كه خود را مدیون و مرهون چنین شبی می داند: - چه مبارك سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر كزین تازه براتم دادند - در شب قدر ار صبوحی كرده ام عیبم مكن سر خوش آمد یار و جامی بر كنار طاق بود - شب قدر است و طی شد نامه هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر - آن شب قدری كه گویند اهل خلوت امشب است یارب این تأثیر دولت از كدامین كوكب است حافظ برای رسیدن عید رمضان (فطر) سخت بی تابی می كند. علیرغم همه ارادت شاعر به افكار مزدیسنایی و مهرآیینی، هوش و حواس وی بیش از آنكه معطوف عید نوروز باستانی باشد به عید فطر است بدین اعتبار كه بسامد ده گانه عید در شعر حافظ، حداقل شش بار از عید رمضان در میان است. حافظ منشین بی می و معشوقه زمانی كا یام گل و یاسمن و عید صیام است عید است و آخر گل و یاران در انتظار ساقی به روی یار ببین ماه ومی بیار ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 1- ذهن و زبان حافظ، بهاءالدین خرمشاهی، ص51 2- تأثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی، علی اصغر حلبی، ص 198 3- شولای رمضان برجان و زبان حافظ، محمد قراگوزلو، روزنامه همشهری 77 منبع:روزنامه كیهان ،‌ 26 مهر 1384 به نقل از : www.askquran.ir



 
نظرات خوانندگان:

نظرات حاوی توهین، افترا، تهمت و نیش به دیگران منتشر نمی‌شود.

نام:
پست الکترونیک:
متن پیام:
تصویر امنیتی:
 



 
آخرين اخبار و مطالب 
روز قدس و زخم‌هاي عميق غزّه
فتوای فرمایشی شیوخ سلفی در مصر
آتش سوزی مشکوک در جند مسجد و حسینیّه در شهرک طالقان ماهشهر
جایگاه و اهمیّت خانه داری در ایران
لقمه حرام با اخلاق ما چه می کند ؟
دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
در غزه چه می‌گذرد؟
تأکید آیت الله هاشمی بر حضور مسلمانان در مراسم روز جهانی قدس
سید علی خمینی: دفاع از مظلومیت فلسطین از هویت انقلابی ما جدایی ناپذیر است
حجاب مورد نظر اسلام چگونه است
بیعت حدود 2 هزار نفر از اهالي منطقه "تانگرانگ" استان جاوه شرقي اندونزي با ابوبكر البغدادي رهبر تروريست‌هاي داعش
خرسندی صهیونیست ها از حضور ژنرال السیسی در راس قدرت مصر!
نمونه‌اي ديگر از ضعف اطلاع‌رساني دولت
"دستِ انتقام" قصیده ای از علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در رسای ملّت مظلوم فلسطین
دعای روز بیست وچهارم ماه مبارک رمضان
ارجاع پرونده تخلفات دولت قبل به دستگاه قضا
حجت الاسلام و المسلمین رستگاری: خداوند به نفس انسان قسم می خورد که ویژگی آن تناسب و اعتدال در حرکت است
سید هادی خامنه ای:مماشات باحرکت های انحرافی زمینه ساز عاشورا شد/پشت صحنه جریانهای تندرو و انحرافی منافع رهبران آنها بود/شعار نه غزه نه لبنان هرگز شعار اصلاح طلبان نبوده است/امر به معروف کار مردم است نه کارعده ای خاص
آیت الله امجد " با دین بازی نکنیم/از انتقاد بدمان بیاید، مشرکیم/ رسانه ها باید در اختیار مردم و آزاد باشند/نظارت بر قوای سه گانه و خصوصا دادگستری حق و وظیفه مردم است/امثال میرفندرسکی آیت الله بودند/آیت الله بودن به عمامه نیست "
سراج الدین میردامادی محاکمه شد


 
پربازديدها 
شب‌های قدر از دیدگاه اهل سنت
آنچه درباره شب قدر باید بدانیم
مثنوی "سروش حق" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) در رثای مولایمان امام علی علیه السلام
زندگینامه امام علی علیه السلام از ولادت تا شهادت
تبليغات اسلامي جنوب غرب تهران اعلام کرد: توزيع کتاب شعر آييني شوق وصال بين اعضاي کانون مداحان
انگشتر عقیق
چرا امیرالمؤمنین‌ علیه‌ السلام با علم به شهادت به مسجد رفتند؟
بهترین دعا در شب قدر به روایت پیامبر (ص)
دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
مثنوی ” سیمای دین ” سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) تقدیم به پیشگاه امیر مومنان حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام
آخرین اخبار انتفاضه فلسطین (21)
دعای روز بیست وسوم ماه مبارک رمضان
آخرین اخبار انتفاضه فلسطین (19)
دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
حقیقت لیلةالقدر ه قلم امام/ خمینی(س)/ امام خمینی در 72 سال قبل در باره لیلةالقدر چه نوشته اند؟
دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
تاريخ اشغال فلسطين
دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
تصاویر بارگاه ملکوتی اول مظلوم عالم
آخرین اخبار انتفاضه فلسطین (20)


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 10544
تعداد بازدید دیروز: 14097
بازدید کل: 1597529
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.