آنها که تصور مي‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادي مستضعفين و محرومان جهان با سرمايه‌داري و رفاه‌طلبي منافات ندارد، با الفباي مبارزه بيگانه‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 21 – ص 86************ بين شيعه و سني نبايد تفرقه باشد. بايد وحدت کلمه را حفظ کنيد. ائمه اطهار ما سفارش کردند به ما که بپيونديد با هم. و با هم اجتماعمان را حفظ کنيم. و کسي که اين اجتماع را بخواهد به هم بزند، يا جاهل است و يا مغرض. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 6 – صفحه 85 ************ كتاب نهج البلاغه كه نازله روح حضرت علي(ع)‌ است... مرهمي است براي دردهاي فردي و اجتماعي و مجموعه‌اي است داراي ابعادي به اندازه يك انسان و يك جامعه بزرگ انساني از زمان صدور آن تا هرچه تاريخ به پيش رود و هرچه جامعه‌ها به وجود آيد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 14 – صفحه 348 ************ درود بر مولاي ما كه نمونه انسان و قرآن ناطق است و تا ابد نام بزرگ او باقي است و خود الگوي انسانيت و مظهر اسم اعظم است. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 14 – صفحه 349 ************ تمسك به ولايت حضرت امير، تبعيت از مقاصد اوست. همين‌طور گفتند كه ما شيعه علي هستيم، و همين كه گفتند ما متمسك به ولايت اميرالمؤمنين هستيم، اين كافي نيست، اين امور، اموري نيست كه لفظي باشد... اينها يك امور عملي است. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 18 – صفحه 155 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

 

تاريخ انتشار: 14 مرداد 1390 ساعت 19:09:48
روزه و رمضان در اشعار حافظ شیرازی

از جمله مباحث قرآنی كه در اشعار حافظ شیرین سخن خوش نشسته و چون نگین انگشتری، شعرش را زینت بخشیده است مفاهیمی چون: رمضان، روزه و شب قدر است كه از جمله زیباترین ابیات در دیوان حافظ را شامل می شود. «حافظ از روزه همانند نماز غالباً به طنز و از پایان گرفتن ماه روزه به شادی یاد می كند.»(1) و این همان مبارزه منفی است كه با ریاكاران و روی آوردن به روح دعا، عبادت، نیایش و به طور كلی همه اعمال دینی است. او قدر و منزلت روزه و رمضان را می داند و به نیكی دریافته كه از كرامت این ماه است كه چشم حقیقت بین او گشوده خواهد شد و به عوالم بالاتر راه خواهد یافت از این رو می گوید: روزه هر چند كه مهمان عزیز است ای دل صحبتش موهبتی دان و شدن انعامی او با اشراف به تبعات و دستاوردهای این ماه، هم كیشان و رندان و اهل باطن را فرا می خواند كه فرصت ماه شعبان را ارج نهاده خود را برای رسیدن ایام ماه رمضان آماده كنند. ماه شعبان منه از دست قدح كاین خورشید از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد اگرچه اندیشه عرفانی حافظ و توجه او به عوالم عرفانی او بر هیچ حافظ پژوهی پوشیده نیست اما پارادكسی در این دست از اشعار حافظ وجود دارد كه توجه همگان را به خود معطوف ساخته است و حتی گاه افرادی را به اشتباه و داوری سطحی و برداشتهای زمینی از آن انداخته است. اشعار زیر از این گونه اند: - زان می عشق كران پخته شود هر خامی گرچه ماه رمضان است بیاور جامی - زان باده كه در میكده عشق فروشند ما را دو سه پیمانه بده گو رمضان باش - ساقی بیار باده كه ماه صیام رفت در ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت وقت عزیز رفت بیا تا قضا كنیم عمری كه بی حضور صراحی به جام رفت - گر فوت شد سحور چه نفصان صبوح هست از می كنند روزه گشا طالبان یار تقریباً در همه ابیاتی كه حافظ از روزه و رمضان سخنی به میان آورده آن را با زهدفروشی و می همراه كرده است. آنچه مسلم است می از جمله مفاهیم بحث برانگیز در اشعار حافظ است كه بسیار در مورد آن سخن گفته اند: «این حرف را بارها پژوهندگان حافظ گفته اند كه دو باده در حافظ داریم انگوری و عرفانی یا دو معشوق در دیوان مطرح و مخاطب است زمینی انسانی و آسمانی عرفانی. نگارنده به نوع سومی از می و معشوق در حافظ قائل است و بر آن است كه بیشترین اشعار حافظ در این زمینه سوم است و آن همانا می و معشوق ادبی و كنایی است.»(2) روزه یك سو شد و عید آمد و دلها برخاست می زخمخانه به جوش آمده می باید خواست نوبه زهد فروشان گران جان بگذشت وقت رندی و طرب كردن رندان پیداست با توجه به بیت دوم این غزل به نیكی پیداست كه این می در مقابل زهد فروشی های مسلمانان ظاهری كه دین را حربه ای برای خود قرار داده اند مطرح شده و منظور التفات به روح و حقیقت روزه و روزه داری است چرا كه او نیك می داند كه ریا از منفورترین گناهان در پیشگاه خداوند است و انسان باید همه ایام و لحظات را غنیمت بداند و نه فقط ماه مقرر شده رمضان را. این مفهوم در این غزل به روشنی تكرار شده است: بیا ترك فلك خوان روزه غارت كرد هلال عید به دو قدح اسارت كرد ثواب روزه و حج قبول آنكس برد كه خاك میكده عشق را زیارت كرد از سویی عشق، اصل اندیشه حافظ را تشكیل می دهد و در برخورد شاعر با ماه رمضان و روزه و حتی حج نیز همان نقش همیشگی خود را ایفا می كند. پیشتر از خواجه شنیدیم كه در زیر گنبد كبود هیچ صدایی خوشتر از صدای عشق نیست و هر انسانی كه هنر عشق ورزیدن نیاموخته باشد، به فتوای شاعر جسد متحركی بیش نیست و می توان بر جنازه وی نماز كرد. حافظ پا را ازا ین مرحله نیز فراتر نهاده و یگانه فریادرس انسان را عشق دانسته است.(3) مفهوم شعر فوق به مضمونی دیگر در شعر حافظ تكرار شده است و او چون ترجیع بندی دائم در پی تكرار و القای عشق الهی است: عشقت رسد به فریاد گر خود بسان حافظ قرآن زبر بخوانی در چارده روایت او - كه عموماً همه تعابیر مربوط به روزه را با طنز مخصوص خود در مقابل ریاكاران بكار برده- جز یك مورد از چهار مورد تكرار شب قدر دراشعارش، در بقیه موارد از آن به تجلیل و احترام یاد كرده چرا كه خود را مدیون و مرهون چنین شبی می داند: - چه مبارك سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر كزین تازه براتم دادند - در شب قدر ار صبوحی كرده ام عیبم مكن سر خوش آمد یار و جامی بر كنار طاق بود - شب قدر است و طی شد نامه هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر - آن شب قدری كه گویند اهل خلوت امشب است یارب این تأثیر دولت از كدامین كوكب است حافظ برای رسیدن عید رمضان (فطر) سخت بی تابی می كند. علیرغم همه ارادت شاعر به افكار مزدیسنایی و مهرآیینی، هوش و حواس وی بیش از آنكه معطوف عید نوروز باستانی باشد به عید فطر است بدین اعتبار كه بسامد ده گانه عید در شعر حافظ، حداقل شش بار از عید رمضان در میان است. حافظ منشین بی می و معشوقه زمانی كا یام گل و یاسمن و عید صیام است عید است و آخر گل و یاران در انتظار ساقی به روی یار ببین ماه ومی بیار ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 1- ذهن و زبان حافظ، بهاءالدین خرمشاهی، ص51 2- تأثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی، علی اصغر حلبی، ص 198 3- شولای رمضان برجان و زبان حافظ، محمد قراگوزلو، روزنامه همشهری 77 منبع:روزنامه كیهان ،‌ 26 مهر 1384 به نقل از : www.askquran.ir



 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پیام تسلیت سید حسن خمینی؛ آیت الله مهدوی کنی بر عهد خود با امام تا آخرین روزهای عمر پابرجا ماند
تندروها درباره من، راست می گویند! در انتخابات ۷۶ جلوی تقلب را گرفتم
ترور یک معلم در سیستان وبلوچستان
فوتبالیست‌های متخلف سرمایه ملی‌اند، بقیه جوان‌های این مملکت نه؟!
هاشمی: فضا برای حضور مردم باز شود
مسمومیت عزاداران سبزواری را به بیمارستان فرستاد
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حضرت آیت‌الله مهدوی کنی
آیت الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با جیب خالی میسر نمی شود
مداحان حرفی نزنند که از جلال کربلا کم کند
تبعید به «شهرک الفبا» برای تحقیر دیگران/ وقتی علی مطهری هم «ع- م» می شود!
ميراث شوم منافقين
انتقاد وزیر کشور از طرح حمایت آمران به معروف و ناهيان از منكر
رشد سريع مذهب تشییع در روستاهای مصر
ذبح دختربچه در موبایل یک داعشی
5 انفجار در کربلا با 53 شهید
معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي: هر هيئت مذهبي يک رسانه تبليغي است
آغاز بكار دفتر گروه تروريستي داعش در شهر كراچي
ايمن الظواهري سركرده تروريست‌هاي القاعده: ابوبكر البغدادي "مرتد" است
خدمتي كه حاميان داعش به رژيم صهيونيستي كردند
حضرت آيت‌الله نوري همداني در آستانه ماه محرم: قمه‌زني، تحريفات و هر اقدامي كه موجب وهن مذهب و اختلاف در امت اسلام شود، حرام است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اسیدپاشی های مشکوک در اصفهان/ احتمال اسیدپاشی به زنان بدحجاب وجود دارد
"احیاگر میزان" غزلی از علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در فراق حضرت حجّت (عج)"
صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر توسط دادگاه عربستانی
تعیین نرخ سود بانکی براساس تورم با بانکداری اسلامی سنخیت ندارد
روش نوشتن وصیت نامه به همراه متن کامل یک وصیت شرعی
مطابق با فتاوای رهبر انقلاب صورت می‌گیرد: پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام عزاداری
نامه مهم قرائتی که باید بر آن متمرکز شد نماز، تفسیر قرآن و نهج البلاغه در بطن عزاداری امام حسین باشد
هشدار آیت‌الله مکارم درباره تحریف عاشورا
دلشاد تهرانی در نشست شرح نهج البلاغه بررسی کرد: 10 فرمان امیرمؤمنان برای زیست مسلمانی/ وقتی اعضا و جوارح دین از هم جدا شود، فرد عبادات را انجام می دهد اما بهره ای از انسانیت نبرده است
درسی از امام خمینی(س)/ در بدرقه عید غدیر / زمامداری مطلوب در نگاه امام خمینی(س)/ برداشتی از روش حکومتی حضرت علی علیه السلام
خاطرات حجت الاسلام اختری از ورود امام به نجف/ به جرأت می گویم هیچ یک از علمای بزرگ نجف به سادگی امام زندگی نمی کردند/ امام به آیت الله حکیم پیشنهاد دادند رهبری نهضت را برعهده بگیرند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: جنگ با رژیم صهیونیستی، یک جنگ سرنوشت است
حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان: صدور حکم اعدام در یک برنامه تلویزیونی صحیح نیست/نظام اسلامی نمی تواند از دادگاه موسولینی الگو بگیرد
اخلاق در سیاست جهادی (با اشاره ای به دیدگاه ها و شخصیّت زنده یاد حاج سعید نادری)
مخالفت امام خمینی(س) با ساخت سلاح شیمیایی و هسته ای
پیام تسلیت یادگار امام (ره) به مناسبت درگذشت آیت الله ابطحی کاشانی
دوازدهمین نمایشگاه فرهنگی عطر سیب افتتاح شد
اطلاعیه درگذشت والده مکرّمه اخوان ( حاج حسن و حسین )صادقی
گاردین: قاسم سلیمانی نگذاشت بغداد به دست داعش بیفتد
آزردن همسر مانع قبولی نماز


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3617
تعداد بازدید دیروز: 14344
بازدید کل: 2428656
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.