امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

 

تاريخ انتشار: 11 اسفند 1399 ساعت 00:21:16
حجت الاسلام هادی سروش:
به بازی گرفتن صبر مردم آثار مخربی دارد

حجت‌الاسلام هادی سروش می گوید: نباید با صبر کسی بازی کرد. اگر مسئولین بین خودشان درگیری داشته باشند این بازی کردن با صبر مردم است و اگر آنها در فضاهای دیگری غیر از فضای زندگی مردم حرف بزنند، این کار بازی کردن با صبر مردم است و وقتی مردم می‌بینند با صبرشان بازی می‌شود شکست می‌خورند.

جماران؛ حجت‌الاسلام هادی سروش بیان کرد: در زمینه صبر باید به دو نکته توجه داشت؛ اولا اینکه به تعبیر آیات و روایات انسان‌هایی که به خداوند متصل هستند می‌توانند اهل صبر باشند و دیگر اینکه به بازی گرفتن صبر مردم آثار مخربی دارد. یکی از مهم‌ترین جلوه‌های به بازی گرفتن صبر مردم، مسئولینی هستند که بین خود اختلاف دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی سروش، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر دینی، شب گذشته، ۸ اسفندماه، از طریق صفحه اینستاگرام خود به صورت زنده، به طرح بحث در زمینه جایگاه صبر در اخلاقی شدن انسان پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛

یکی از اموری که در اخلاقی شدن انسان نقش مهمی دارد، شکیبایی و خصوصاً شکیب الهی است. همه انسان‌ها در رنج هستند و زندگی‌ها در هر زمانی توأم با رنج است و این طور نیست که نسل قبل از ما به ما بگوید ما در رنج بودیم و شما در آرامش هستید و ما نیز نمی‌توانیم به نسل بعد بگوییم سختی از آن ما بود و شما راحت هستید.

انسان در رنج آفریده شده است که فرمود: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی کَبَدٍ»، کبد یعنی رنج و هویت انسان در شرایطی است که توأم با سختی‌ها و ناکامی‌ها یا کامیابی‌هاست و باید با مسائل عمر خود کنار آییم. جوانی احساس می‌کند به آنچه می‌خواسته نرسیده است، اما باید توجه کند، این طور نیست که همه به آنچه می‌خواهند برسند. انسان است و مجموعه‌ای از تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی، اما مهم این است که باید در همه شرایط اخلاقی باشیم و یک روح وسیع و منش والایی داشته باشیم.

دو قطب فطرت و طبیعت

انسان دارای دو قطب است؛ یکی قطب فطرت و یکی طبیعت. فطرت انسان، ‌او را به سمت معنویت دعوت می‌کند و طبیعتش، او را به سوی بی‌حوصلگی و یا دارای جزع و فزع بودن دعوت می‌کند. فطرت همان است که فرمود: «وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی»، یعنی از روح خودم بر شما انسان‌ها قرار دادم. اگر با خودمان کنار آییم، آن روحی که خدا در ما دمیده خود را نشان داده و آرام و شکیب و صابر می‌شویم. اما در عین حال، غیر از این فطرت، طبیعتی هم داریم که در سوره معارج مطرح شده و می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا»، انسان بی‌طاقت و بی‌صبر است؛ لذا ما هستیم که باید در این دو قطب، یعنی فطرت و بی‌شکیبایی یک پایگاه مستحکم و دارای ثبات پیدا کنیم و زندگی را بر آن ثبات قرار دهیم.

چه کسی است که سختی و گله نداشته باشد؟ همه ما در شرایطی زندگی می‌کنیم و همه نسل‌های قبل و بعد از ما نیز به فراخور زمان و مکان، در شرایطی هستند که باید خویشتن‌داری کنند و باید شکیبایی داشته باشند و این، براساس خلقت انسان است. اینکه فکر کنیم دیگران راحت بودند، صحیح نیست. اگر وارد زندگی‌های دیگران شویم و متن زندگی‌های خود را باز کنند مشخص خواهد شد چه سختی‌هایی دارند. شکیبا و پرتحمل بودن، نسبت به مصیبت‌ها و درگذشت عزیزان و این بیماری‌ها که گاهی جانمان را به لب می‌رساند و این سختی‌های درمان که انسان از این می‌لرزد که بخواهد کاری انجام دهد، مسئله‌ای گریزناپذیر است.

اینها سختی‌های زندگی است و این سختی‌ها برای همه بوده، هست و خواهد بود و باید تحمل کنیم و شکیبا باشیم. قرآن در سوره لقمان، آیه ۱۷، تحمل و صبر و شکیبایی را به عنوان عزم‌الامور معرفی کرده است. تحمل داشتن نیز سخت است و آرامش داشتن به این سادگی حاصل نمی‌شود. عزم الامور، یعنی شما که زندگی تشکیل دادید و حس می‌کنید مسائل به افق میلتان نیست، باید تحمل کنید. یا مثلاً فرزندی از پدر توقعاتی دارد که آنها را نمی‌بیند، اما باید صبر کند که بسیار مهم است و باید بنشیند و با خودش فکر کند و تصمیم بگیرد و شکیبا باشد. از این‌رو است که باید گفت، نمی‌شود یک دفعه صبر کرد. صبر، چیز ساده‌ای نیست و به قول استاد حسن‌زاده آملی، کار می‌برد و مراقبت می‌خواهد، اما شدنی است.

سه درجه صبر

افراد در مورد صبر و تحمل، سه گروه هستند؛ یک گروهی ضعیف و یک گروه متوسط و یک گروه قوی هستند. ما نیز باید به سمت رشد حرکت کنیم. عده‌ای تَصَبُّر دارند، عده‌ای صابرند و عده‌ای هم صبار. تَصَبُّر یعنی اینکه انسان خودش را به صبوری بزند. این خوب است که انسان خودش را به صبر بزند و از زاویه صبر خودش را در جامعه نشان دهد که این آدم‌ها گاهی هم گله دارند، اما تلاش می‌کنند خود را به صبر نشان دهند.

از این بالاتر، کسانی هستند که صابرند. اینها تظاهر به صبر ندارند، بلکه صابر هستند. اینها باید به خدا وصل باشند. اگر انسان به خدا وصل نباشد، می‌تواند تحمل داشته باشد، اما تحملش تظاهر به صبر است، ولی آنها که به خدا وصل هستند، صبرشان تظاهر نیست، بلکه به معنای واقعی صبر دارند. اینها هم گریه و ناله دارند، اما ناله را برای خدا می‌زنند. خداوند در سوره یوسف آیه ۸۶ می‌فرماید: «قَالَ إِنَّمَا أَشْکُو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ». یعقوب(ع) در فراق یوسف(ع) ۴۰ سال گریه می‌کرد. او رشته وجودی‌اش را به خدا وصل کرده بود و تحملش خیلی بالا بود که چنین فرمود و می‌گفت خدایا من ناله دارم و تحت فشارم و یوسفم را ندارم، اما به کسی گله نمی‌کنم. به تعبیر بنده می‌گفت کسی را به رنج نمی‌اندازم. رنج‌هایی که ما داریم را نباید به دیگران هم بگوییم تا به رنج بیفتند. همه مردم در رنج هستند و هرکسی یک نوع است و این درست نیست که ما به مشکلات آنها اضافه کنیم.

درس همگانی یعقوب

یعقوب(ع) به همه ما درس بزرگی می‌دهد و می‌گوید ناله دارم، اما به دیگران نمی‌گویم، بلکه به خدا می‌گویم و اگر حالی برای عبادت پیدا شد با خدا حرف می‌زنم. چون اوست که می‌داند آنچه دیگران نمی‌دانند. این راه، شکیب الهی است. آنها که خود را به صبر می‌زنند و تظاهر می‌کنند، اهل تصبر هستند، اما صابران رشته دل را به خدا وصل می‌کنند و وقتی ناله و اشک آنها باشد، خدا جواب آنها را می‌دهد.

حال اینها متوسط هستند و خدا در مورد صابران و کسانی که شکیب الهی دارند و تحمل می‌کنند، اما پشت این تحمل به خدا تکیه دارند، می‌فرماید اجر اینها بدون حساب است. این آدم‌های صابر نزد خداوند حسابشان بی‌پایان است. از این افراد بالاتر، صَباران هستند که در قرآن داریم نیز این تعبیر آمده است. اینها کسانی هستند که خیلی صبر دارند. آنها که صبر دارند، یک رشته از وجود خود را به خدا وصل می‌کنند، اما آنها که خیلی صبر دارند، مردم را به حیرت وامی‌دارند، مانند مولا علی(ع) که دنیا تا قیامت، حیرت‌زده است که حضرت علی(ع) تا چه میزان شکیبا است و حوصله دارد.

آفات بازی با صبر مردم

همه هویت و انرژی این افراد به خدا بسته است. ما خود را به صبر بزنیم و یا صبور باشیم و یا هویت ما به خدا متصل باشد، قرآن در سوره معارج می‌گوید: «فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلًا»، یعنی باید صبر ما زیبا باشد. اما در اینجا باید دو نکته را نیز توجه داشت؛ نخست این است که امام صادق(ع) فرمود اینهایی که آزاد هستند و تعلقی ندارند و راحت هستند، اگر مشکلی به آنها برسد صبر می‌کنند، مانند یوسف(ع) که اینچنین بود. همچنین کسانی که با خدا هستند و شکیبایی می‌کنند، خدا اجر اینها را ضایع نمی‌کنند. این دو گروه، همواره موفق می‌شوند.

نکته دیگر اینکه، نباید با صبر کسی بازی کرد. اگر مسئولین بین خودشان درگیری داشته باشند این بازی کردن با صبر مردم است و اگر آنها در فضاهای دیگری غیر از فضای زندگی مردم حرف بزنند، این کار بازی کردن با صبر مردم است و وقتی مردم می‌بینند با صبرشان بازی می‌شود شکست می‌خورند. اگر با صبر کسی بازی کنیم او را شکست می‌دهیم، لذا باید به مسئولین بگوییم شما که به قدرت رسیدید و در یک گوشه‌ای از قوای سه‌گانه قرار دارید، پس با صبر مردم بازی نکنید. در خانواده نیز همین طور است و اگر کسی مصیبت دید و یا به مشکلی برخورد کرد، نباید با صبرش بازی کرد.





  تعداد بازديدها: 209


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
مردانی، عضو ستاد کرونا:
بیمارستان ها مملو از بیماران کرونایی است و آی سی یو ها جا ندارد / هزینه های خرید واکسن در بسیاری از کشورها در حال بازدهی است ولی کادر پزشکی ما هنوز واکسیناسیون نشده اند
حمله به مرکز اطلاعاتی موساد در شمال عراق / کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای اسرائیلی
المیادین:
یک کشتی اسرائیلی در نزدیکی سواحل امارات هدف قرار گرفت / ادعای یدیعوت احارونت: تل آویو، ایران را مسئول می داند
عراقچی اعلام کرد؛
ایران غنی سازی ۶۰ درصد را آغاز کرد
یادداشتی از: محمد علی سبحانی*
حکایت همچنان باقی است
مشروح گفت و گو با سید یاسر خمینی/ جزییات دقیق دیدار یادگار امام با رهبر معظم انقلاب
به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان؛
ربنا؛ تاریخچه یک میراث
یادداشتی از: روزبه علمداری
در حاشیه غیب گویی فارس از رد صلاحیت یادگار امام!/ بجای تعیین تکلیف برای شورای نگهبان، تکلیف خود با امام و رهبری را مشخص کنید
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز اول ماه مبارک رمضان
اختصاصی:
بمناسبت 25 فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری "دو اثر هنرمندانه از خانم شیرین نوشیروان"
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
جنگ بازی عوامل اسرائیل
رمضان مبارک "اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
جهانگیری:
دستگاهی که مسئولیت جلوگیری از اقدامات دشمن را داشته باید پاسخگو باشد / مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود
نامه ظریف به گوترش درباره حادثه نطنز:
آمریکا باید تمامی تحریم ها از زمان اجرای برجام را لغو کند / ایران با توقف اقدامات جبرانی خود پاسخ می دهد؛ اقداماتی که به دلیل خرابکاری اخیر سیر صعودی خواهد گرفت
غریب آبادی:
غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده / چند اقدام فنی در واکنش اولیه به خرابکاری برنامه‌ریزی شده است
وزیر دفاع آمریکا در واکنش به حادثه نطنز:
از گزارش ها آگاهی داریم / واشنگتن به تلاش ها برای مذاکره همچنان متعهد است
نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا:
جامعه بین‌المللی نباید به سادگی از کنار حمله‌ نطنـز بگذرد
تیراندازی به سمت ۲ مرزبانان ناجا در ایرانشهر / پلیس: یکی از این مرزبانان شهید شده؛ آنها در حال بازگشت از مرخصی بودند
متن کامل فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره روزه در شرایط کرونا

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
بمناسبت روز جهانی بهداشت ، اثری گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان
اختصاصی:
به بهانه ی روز دندانپزشک ، اثری گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان
اطلاعیه ی درگذشت والده ی مکرمه ی شهید منصور ملکندی
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
بلیط یکسره ۱۴۰۰
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد حیدری
در استقبال ماه مبارک رمضان؛ کاهنان معبد آمون و نذورات و وجوهات شرعی!
جهانگیری:
فراموش نکرده ایم که عده ای در مجلس برجام را آتش زدند؛ به دولت فشار می‌آوردند که باید از برجام خارج شود / اینها امروز چشم انتظار بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی هستند / روحانی و ظریف تمام فشارها و تهمت ها را تحمل کردند
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
بحرالعلوم
یادداشتی از: حجت الاسلام مهدی حاضری
خاطراتی از حصر امام/ شایعه تفاهم با حکومت پهلوی
رئیس‌جمهور روحانی:
گفته بودند دولت، هسته‌ای را فروخته؛ بحمدالله این دروغ آشکار شد / فصل تازه در برجام‌ از دیروز آغاز شده / واقعیت ها را تحریف نکنید؛ چرا برای پیروزی سیاسی مردم فیلم درست نمی‌کنید؟
یادداشتی از: محمد خمیس پور
خطر طعن زدن به علماء ربانی، کمتر از توقیت بی‌جا نیست!
در پستی اینستاگرامی مطرح شد؛
سوءبرداشت مخالفان اف ای تی اف از سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی
رئیس ستاد استهلال تهران:
چهارشنبه ۲۵ فروردین، اول ماه رمضان است
طلبه های اجیر شده چگونه امام را اذیت می کردند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام مهدی حاضری
روایتی از تنها سفر حج امام خمینی (س)
در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری؛
روحانی: هیچ چیز برای ما اولویت‌دارتر از واکسن نیست/ ما به موقع برای خرید سفارش دادیم
ظریف:
تمام تحریم های دوره ترامپ مغایر با برجام بود؛ همگی باید برداشته شوند
یادداشتی از: محمد رجائی نژاد
هنر از منظر امام خمینی(س)
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
روح کدخدایی
علت افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به وسیله حضرت امام چه بود؟
در دیدار با اعضای شورای سیاسی مجمع ایثارگران؛
سید حسن خمینی: درد امروز جامعه ما اقتصادی و فرهنگی است/ راه حل مشکلات، «بازگشت به مردم» است


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 18308
تعداد بازدید دیروز: 20092
بازدید کل: 37686825
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.