امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

 

تاريخ انتشار: 09 اسفند 1399 ساعت 23:11:33
نشست علمی «رابطه ولایت فقه و ولایت علم در نظریه امام»؛
سروش محلاتی: امام خمینی (س) نظرشان این است که نظر کارشناسی همیشه حجت است/ حوزه علمیه ما به این موضوع توجه نکرد/ به دلیل مشکلات در روابط بین الملل، تعامل علمی به حداقل خودش کاهش پیدا کرده است/ در جامعه دینی «علم نماها» می تواند بر علم برتری پیدا کنند

سروش محلاتی استاد حوزه علمیه قم در خصوص نظریه ولایت فقیه امام گفت: استدلال امام این است که مرجع تشخیص موضوع عرفی خود عرف است و کاری که صورت می گیرد این است که باید برای اعتبار نظرات عرفی یک سازمان و نهاد وجود داشته باشد تا جلوی آشفتگی نظرات گرفته شود.

نشست علمی «رابطه ولایت فقه و ولایت علم در نظریه امام خمینی(س)» با همکاری پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی و پژوهشکده اندیشه دینی معاصر به صورت مجازی برگزار شد.

جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی در این نشست گفت: برای اینکه محل بحث دقیقا مشخص شود من در مقدمه ای حوزه های مختلف این ارتباط را مطرح می کنم و بعد از اینکه تفکیکی در حوزه های مختلف صورت گرفت، به حوزه خاصی که محل بحث ما در اینجا هست خواهم پرداخت. در واقع توضیح خواهم داد که ما از چه مسأله ای صحبت نمی کنیم تا بعد از آن مشخص شود درباره چه مسأله ای صحبت می کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: آنچه را که نمی خواهیم درباره او صحبت کنیم این است که محدودیت هایی برای علم در حکومت دینی ممکن است اتفاق بیفتد. ما درباره یکی از این محدودیت ها صحبت خواهیم کرد؛ اما انواعی از محدودیت ها قابل فرض و تصور است. اولین محدودیت، محدودیت هایی است که به اقتضاء سیاست های حکومت دینی برای علم اتفاق می افتد. مثلا ممکن است یکی از سیاست های حکومت دینی «بیگانه گریزی» یا «بیگانه ستیزی» باشد. این سیاست در حکومت دینی چه تأثیری بر علم خواهد داشت؟ قهرا بیگانه ستیزی محدودیت هایی در علم ایجاد خواهد کرد.

تعامل علمی به حداقل خودش کاهش پیدا کرده است

وی یادآور شد: مهر ماه سال 90 گروهی از نخبگان با رهبری ملاقاتی داشتند و متن سخنان رهبری در سایت ایشان هست. عین تعبیری که ایشان داشتند این است که رهبر انقلاب اسلامی «بیگانه ستیزی در مباحث علمی» را مردود خواندند. ولی روابط ما با برخی از کشورهایی که از نظر علمی جلوتر هستند صمیمانه نیست. می توان تعامل علمی را تحت تأثیر روابط ستیزی قرار داد؟ این یک محدودیت است و تأثیر قهری دارد؛ ولو اینکه ما به جهت نظری چنین تأثیری را نپذیرفته باشیم. امروز ما می دانیم به دلیل مشکلاتی که در روابط بین الملل داریم تعامل علمی از قبیل اعزام دانشجو و یا دعوت از اساتید و همانند آن، به سطح حداقل خودش کاهش پیدا کرده و در ارتقاء علمی جامعه ما بسیار مؤثر است.

سروش محلاتی با بیان اینکه بحث دوم «تقدم علم بر فقه» است، اظهار داشت: به هر حال به باور بسیاری از فقها، علما و اندیشمندان ما فقه بر علم تقدم دارد. خود این تقدم محدودیت هایی را بر علم تحمیل می کند. مثلا ما در فقه علم را به حلال و حرام تقسیم می کنیم و برخی از علوم را حرام می دانیم. در حکومتی که دینی باشد برخی از علوم باید کنار گذاشته شود. همین الآن هم بعضی از علوم جای بحث دارد. مثلا آیا مهندسی ژنتیک و دستکاری کردن در ژنتیک تغییر در خلق الهی نیست که در قرآن کریم مردود اعلام شده و ممنوع است؟

از نظر عده ای از فقهای ما وضع پذیرش دانشجو و عضو هیأت علمی مطلوب نیست

وی افزود: یک مرزبندی دیگر، «مرزبندی جنسیتی» است. درست است که اسلام در برخی از علوم تفاوتی بین زن و مرد قائل نشده اما در برخی موارد هم ممکن است تفاوت وجود داشته باشد. ما در اینجا درصدد اظهار نظر جزمی نیستیم و درصدد این هستیم که امکان محدودیت را مطرح کنیم. ممکن است این محدودیت الزامی باشد و ممکن است غیر الزامی باشد. لذا همین شرایط فعلی جمهوری اسلامی از نظر عده ای از فقهای ما وضع پذیرش دانشجو و عضو هیأت علمی مطلوب نیست و اولویت های جنسیتی را مطرح می کنند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به تقسیم بندی علم به مسلمان و غیر مسلمان، گفت: به هر حال علم به نوعی با قدرت همراهی دارد و بر این اساس ممکن است در جامعه دینی برای کسانی که مسلمان نیستند محدودیت هایی در ارتقاء علمی وجود داشته باشد که مبادا در جامعه اسلامی غیز مسلمانان سلطه علمی پیدا کنند.

وی تأکید کرد: مسأله سوم این بحث این است که در جامعه دینی علم نماها می تواند بر علم برتری پیدا کنند. در جوامع غیر دینی امثال خرافات و موهومات بین مردم هست اما در جامعه دینی چون اتکاء نظام به امور ماورائی است طرح کردن موضوعات ماورائی به نوعی با حکومت همراه می شود؛ یعنی علم نماها سریع تر می توانند رشد کنند.

ادعاهایی که در واقع علم نیست و علم نما هست در جامعه ما بسیار زیاد است

سروش محلاتی گفت: بذر این نظام را شخصیت هایی مثل امام خمینی(س)، شهید مطهری، شهید بهشتی و چنین عالمان برجسته ای کاشته اند و آبیاری کرده اند و رشد کرده است. اما در عین حال سرعت ادعاهایی که در واقع علم نیست و علم نما هست در جامعه ما بسیار زیاد است و برخوردی هم در این زمینه صورت نمی گیرد. این نوع ادعاها در همه جوامع هست اما در جامعه علمی اگر کسی ادعا کند که یک دختر بچه در زیرزمین خانه خود انرژی هسته ای تولید کرده است، مراحل سخت و سنگینی برای اثبات این ادعا وجود دارد و هرگز مقامات و مسئولین به این سادگی نمی توانند مسأله را مطرح و رسانه ای کنند.

وی با بیان اینکه سرنوشت علم در حکومت دینی مسأله بسیار مهم و قابل اهمیتی است، اظهار داشت: نگاه اولی ما این بود که اسلام با علم مشکلی ندارد و تشویق هم کرده و در یک حکومت دینی نه تنها مشکلی نخواهیم داشت بلکه از جوامع دیگر پیشرفته تر هم خواهیم بود. ولی در مقام عمل ممکن است محدودیت هایی وجود داشته باشد؛ البته ممکن است این محدودیت ها به اصل و ذات دین بر نگردد و به تفسیری که ما از دین داریم برگردد.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: در رأس جامعه اسلامی ولی فقیه هست و تصمیمات اصلی نظام هم به وسیله او اتخاذ می شود. در تصمیماتی که در آن نقطه مرکزی گرفته می شود، علم چه نقش و سهمی دارد؟ در اینجا چند نظر مطرح است. یک نظر این است که چون اداره حکومت یک امر تخصصی است و به دانش های مختلف بشری نیاز هست، قهرا نمی توان گفت که این دانش ها در فقیهی که در رأس حکومت هست تحقق پیدا می کند و لذا به طور کلی یا باید از حکومت ولی فقیه چشم پوشی کرد و یا باید از ثمرات علم چشم پوشی کرد و این دو با یکدیگر جمع نمی شود.

وی ادامه داد: در میان دانشمندان ما مرحوم آیت الله سید محمدحسین اصفهانی که از متفکرین بزرگ قرن اخیر هست این نکته را مطرح کرده است. مرحوم اصفهانی فقیه، اصولی، فیلسوف و عارف است و شاگردان بزرگی داشته و علامه طباطبایی، آیت الله میلانی، آیت الله خویی و آیت الله بهجت  از شاگردان او هستند. ایشان از کسانی است که ولایت فقه را قبول ندارد و استدلالش همین است که اداره حکومت نیازمند به دانش هایی است که در فقها این دانش ها وجود ندارد. امتیاز فقیه مربوط به استنباط احکام است؛ نه اینکه از نظر اداره جامعه امتیازی داشته باشد. پس ما برای اداره کشور باید به سراغ کسانی برویم که اهل تخصص هستند و دانش های بشری را می دانند.

سروش محلاتی گفت: مثال نقض این مسأله این است که مسئولین جوامع غیر دینی را آمار بگیرید که از نظر علم چگونه هستند و بعد مقایسه کنید که آیا حاکمان آنها از نظر اطلاع بر دانش ها از ما جلوتر هستند؟ خوشبختانه اینترنت این اطلاعات را سریع می دهد که سواد رئیس جمهورهای دنیا چقدر است و در چه رشته هایی تحصیل کرده اند و در مقایسه با ما چه وضعی دارند. از منطقه خودمان که شروع کنیم، تحصیلات نوری مالکی ادبیات عرب و بشار اسد نیز چشم پزشکی است. چشم پزشکی چه تأثیری در اداره جامعه دارد؟ مرکل دکترای فیزیک و بوش کارشناس ارشد تاریخ است. اصلا فرض هم بر این باشد که رئیس جمهور و یا نخست وزیر باید تخصص داشته باشد، تنوعی که در امر حکومت وجود دارد خیلی زیاد است و رئیس جمهور حداکثر می تواند در یک رشته تخصص داشته باشد؛ بقیه چه می شود؟

وی ادامه داد: در دنیا اینکه علم منزلت پیدا کند و تصمیم ها علمی باشد را با یک شخصیت حل نمی کنند و با نهادهای تصمیم ساز حل می کنند. هر کدام از آن نهادها در یک حوزه کارشناسانی دارند و در ارتباط با مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی کار علمی انجام می گیرد و بعد اگر لازم باشد این تصمیمات در مجالس قانونگذاری به شکل قانون در می آیند و یا به اشکال دیگری ارتباط پیدا می کند. یعنی حتی در حوزه ای هم که شخص تخصص دارد این طور نیست که اختیارات به خود او محول شود و مثلا بگویند چون تخصص تو صنعت و تجارت است در صنعت هر جور خواستی تصمیم بگیر.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: لذا کشورهای دیگر این مسأله را حل کرده اند و ما باید بحث کنیم که این مسأله با مبانی دینی سازگار هست یا نیست و اگر سازگار باشد، ما مشکلی در این جهت نداریم. از جمله کسانی که تحت تأثیر همین نظر قرار گرفته بود که تصمیمات باشد به اقتضای علم باشد مرحوم آیت الله منتظری است. نظر ایشان این بود که در رشته های مختلف باید تصمیمات را به کارشناسان همان رشته ها محول کنیم و این را به معنای این می دانستند که ولی فقیه ولایتی در آن حوزه ها ندارد و ولایت شامل حوزه کارشناسی نمی شود.

وی گفت: نظریه دوم در این زمینه کسانی هستند که معتقدند فقه بر نظرات کارشناسی تقدم پیدا می کند. اینها معتقدند فقه خطوط کلی را مطرح می کند و یک احکام کلی دارد که همه علوم و دانش های بشری را پوشش می دهد و لذا فقیه از آن جهت که فقیه است حق داوری درباره دستاوردهای علمی را دارد که کدام یک درست و کدام یک غلط است. لذا حوزه فقه بر حوزه علم تفوق دارد و نتیجه این تفوق نظری این می شود که فقیهی که در رأس حکومت است بر همه نهادهایی که کار کارشناسی انجام می دهند امتیاز و برتری پیدا کند.

امام خمینی(س) نظرشان این است که نظر کارشناسی همیشه حجت است

سروش محلاتی تصریح کرد: این نظر را از فرمایشات آیت الله جوادی آملی می شود استنباط کرد. در صفحه 386 کتاب ولایت فقیه ایشان سؤالی مطرح شده و ایشان جواب داده اند «فقه خطوط کلی علوم دیگر و بایدها و نبایدهای آنها را بر عهده دارد و به منزله قانون اساسی آن علوم است و فقیه که به این خطوط کلی آشنا است، در امور فرعی و جزئی با مراجعه به کارشناسان هر فن، در همه زمینه ها می تواند نظر اسلام را مشخص کند». به نظر من فرمایش آیت الله جوادی آملی هم گویا نیست.

وی اظهار داشت: امام خمینی(س) که اهتمام جدی به موضوع ولایت فقیه داشتند نظرشان این است که نظر کارشناسی همیشه حجت است و حجیّت نظر کارشناسی موکول به تأیید فقیه نیست. این یک امر عقلایی است که در سراسر فقه پذیرفته شده است که نظر متخصص معتبر است و غیر متخصص نمی تواند ورود کند. یک قسم از امور حکومت از حقوق خود ولی فقیه است و اختصاصا ولی فقیه باید در این امور نظر بدهد و یک سری امور از حقوق اختصاصی فقها نیست. مثلا طبق قانون اساسی «عفو» از حقوق و اختیارات ولی فقیه است اما بررسی این موضوع که شخص در مدت حبس اصلاح شده یا نشده یک کار تخصصی است.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: استدلال امام این است که مرجع تشخیص موضوع عرفی خود عرف است و کاری که صورت می گیرد این است که باید برای اعتبار نظرات عرفی یک سازمان و نهاد وجود داشته باشد تا جلوی آشفتگی نظرات گرفته شود. سیستمی طراحی شده و در این سیستم این مسأله حل شده که موضوع شناسی در کجا و چگونه انجام می گیرد؛ به نحوی که اعتبار علمی خودش را حفظ کند. مثلا قضیه جنگ و صلح از اختیارات رهبری است. کارشناسان مختلف نظر می دهند و بر اساس آن امام قطعنامه 598 را می پذیرد.

وی افزود: تعجب من بر این است که امام در دهه اول انقلاب بر نظر کارشناسی تأکید داشته ولی حوزه علمیه ما به این موضوع توجه نکرد و نه در بحث های آیت الله منتظری اثری از آن هست و نه در بحث های آیت الله جوادی آملی اثری از آن هست و بعدها که مسائل مختلفی در نظام پیش آمد با تشتت افکار و آراء متناقض مواجه شدیم. من فکر می کنم بحث امام متقن و قابل دفاع است و از نظر کاربردی اجرایی بسیار راهگشا است.





  تعداد بازديدها: 221


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
مردانی، عضو ستاد کرونا:
بیمارستان ها مملو از بیماران کرونایی است و آی سی یو ها جا ندارد / هزینه های خرید واکسن در بسیاری از کشورها در حال بازدهی است ولی کادر پزشکی ما هنوز واکسیناسیون نشده اند
حمله به مرکز اطلاعاتی موساد در شمال عراق / کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای اسرائیلی
المیادین:
یک کشتی اسرائیلی در نزدیکی سواحل امارات هدف قرار گرفت / ادعای یدیعوت احارونت: تل آویو، ایران را مسئول می داند
عراقچی اعلام کرد؛
ایران غنی سازی ۶۰ درصد را آغاز کرد
یادداشتی از: محمد علی سبحانی*
حکایت همچنان باقی است
مشروح گفت و گو با سید یاسر خمینی/ جزییات دقیق دیدار یادگار امام با رهبر معظم انقلاب
به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان؛
ربنا؛ تاریخچه یک میراث
یادداشتی از: روزبه علمداری
در حاشیه غیب گویی فارس از رد صلاحیت یادگار امام!/ بجای تعیین تکلیف برای شورای نگهبان، تکلیف خود با امام و رهبری را مشخص کنید
به همت خانم شیرین نوشیروان
دعای روز اول ماه مبارک رمضان
اختصاصی:
بمناسبت 25 فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری "دو اثر هنرمندانه از خانم شیرین نوشیروان"
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
جنگ بازی عوامل اسرائیل
رمضان مبارک "اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
جهانگیری:
دستگاهی که مسئولیت جلوگیری از اقدامات دشمن را داشته باید پاسخگو باشد / مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود
نامه ظریف به گوترش درباره حادثه نطنز:
آمریکا باید تمامی تحریم ها از زمان اجرای برجام را لغو کند / ایران با توقف اقدامات جبرانی خود پاسخ می دهد؛ اقداماتی که به دلیل خرابکاری اخیر سیر صعودی خواهد گرفت
غریب آبادی:
غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده / چند اقدام فنی در واکنش اولیه به خرابکاری برنامه‌ریزی شده است
وزیر دفاع آمریکا در واکنش به حادثه نطنز:
از گزارش ها آگاهی داریم / واشنگتن به تلاش ها برای مذاکره همچنان متعهد است
نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا:
جامعه بین‌المللی نباید به سادگی از کنار حمله‌ نطنـز بگذرد
تیراندازی به سمت ۲ مرزبانان ناجا در ایرانشهر / پلیس: یکی از این مرزبانان شهید شده؛ آنها در حال بازگشت از مرخصی بودند
متن کامل فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره روزه در شرایط کرونا

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
بمناسبت روز جهانی بهداشت ، اثری گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان
اختصاصی:
به بهانه ی روز دندانپزشک ، اثری گرافیکی از خانم شیرین نوشیروان
اطلاعیه ی درگذشت والده ی مکرمه ی شهید منصور ملکندی
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
بلیط یکسره ۱۴۰۰
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد حیدری
در استقبال ماه مبارک رمضان؛ کاهنان معبد آمون و نذورات و وجوهات شرعی!
جهانگیری:
فراموش نکرده ایم که عده ای در مجلس برجام را آتش زدند؛ به دولت فشار می‌آوردند که باید از برجام خارج شود / اینها امروز چشم انتظار بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی هستند / روحانی و ظریف تمام فشارها و تهمت ها را تحمل کردند
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
بحرالعلوم
یادداشتی از: حجت الاسلام مهدی حاضری
خاطراتی از حصر امام/ شایعه تفاهم با حکومت پهلوی
رئیس‌جمهور روحانی:
گفته بودند دولت، هسته‌ای را فروخته؛ بحمدالله این دروغ آشکار شد / فصل تازه در برجام‌ از دیروز آغاز شده / واقعیت ها را تحریف نکنید؛ چرا برای پیروزی سیاسی مردم فیلم درست نمی‌کنید؟
یادداشتی از: محمد خمیس پور
خطر طعن زدن به علماء ربانی، کمتر از توقیت بی‌جا نیست!
در پستی اینستاگرامی مطرح شد؛
سوءبرداشت مخالفان اف ای تی اف از سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی
رئیس ستاد استهلال تهران:
چهارشنبه ۲۵ فروردین، اول ماه رمضان است
طلبه های اجیر شده چگونه امام را اذیت می کردند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام مهدی حاضری
روایتی از تنها سفر حج امام خمینی (س)
در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری؛
روحانی: هیچ چیز برای ما اولویت‌دارتر از واکسن نیست/ ما به موقع برای خرید سفارش دادیم
ظریف:
تمام تحریم های دوره ترامپ مغایر با برجام بود؛ همگی باید برداشته شوند
یادداشتی از: محمد رجائی نژاد
هنر از منظر امام خمینی(س)
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
روح کدخدایی
در دیدار با اعضای شورای سیاسی مجمع ایثارگران؛
سید حسن خمینی: درد امروز جامعه ما اقتصادی و فرهنگی است/ راه حل مشکلات، «بازگشت به مردم» است
علت افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به وسیله حضرت امام چه بود؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 18454
تعداد بازدید دیروز: 20092
بازدید کل: 37686971
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.